Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

ReWrite skrev (4 minutter siden):

Med den tankegangen så er jo en go-cart mer sikker enn en Mini cooper...

Uansett, ingen her som kjører så fort på offentlig vei uansett at egenskapene mellom en Taycan og en M3P har noe å si i det daglige... Helt nyttesløs diskusjon.

Jeg har en M3P, men skulle gjerne hatt en Taycan.. men for prisen så er M3P uslåelig. :)

M3P hva er det, eller mente De MP3 fil med motorlyd....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
failern skrev (1 time siden):

0-100 ja...

Før andre verdenskrig var der mange biler som greide 0 til 100, ja dei kjørde sågar i 24 timer. Ikke nok med det, Gangsterane kjørte Citroën med forhjulstrekk, ikke tysk rask som man nu kan se langs vegene, selv om fargen var svart istedenfor skole-pike-rød.

 

Man skulle jo tro vegene er blitt for breie, 0 til 100 bare 31 ganger ! Er jo Ikke nok for å kome seg på jobb det, i grisgrente strøk om man har fått litt dårlig tid. Var jo bare i vegkryss man kunne holde farten oppe da eg var ung, for der var plass til pasering.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (13 minutter siden):

Før andre verdenskrig var der mange biler som greide 0 til 100, ja dei kjørde sågar i 24 timer. Ikke nok med det, Gangsterane kjørte Citroën med forhjulstrekk, ikke tysk rask som man nu kan se langs vegene, selv om fargen var svart istedenfor skole-pike-rød.

 

Man skulle jo tro vegene er blitt for breie, 0 til 100 bare 31 ganger ! Er jo Ikke nok for å kome seg på jobb det, i grisgrente strøk om man har fått litt dårlig tid. Var jo bare i vegkryss man kunne holde farten oppe da eg var ung, for der var plass til pasering.

Ja, altså bare for å understreke det: for meg spiller det ingen rolle om bilen klarer 0-100 på 0.svisj, ørten ganger etter hverandre. Jeg ville bare påpeke den åpenbare upresise påstanden. Spesielt siden (jeg regner med alle vet) ohmske tap øker med kvadratet av strømmen, så forskjellen mellom 100 og 200 km/t er stor.

Lenke til kommentar
7 hours ago, failern said:

0-100 ja...

Ja greit, må inrømme jeg leste litt feil der.

Teslabjørn klarte vel "bare" 27stk 0-200 km/t på rad med sin Model 3 på en uoffisiell test før han mistet ytelse.

Vil tro med en skikkelig test som jeg antar ble gjort med porschen så klarer den nok 30 den og.

Fortsatt ikke spesielt imponerende, da det ville vært mere naturlig om Porschen gruset Teslan her. 

Er jo trossalt biler i helt forsjellige klasser.

(Er vel forøvrig lenge siden Teslabjørn sin test ble utført, og er vel kommet en haug med oppdateringer siden da. Om det har positivt eller negativ inspill vet jeg ikke, men man har jo og fått muligheten til å "overclocke" kjølinga iallefall som kanskje hjelper litt)

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Model 3 klarte vel 31.

Og det er jo en billig bil i forhold... nesten flaut av Porsche å ikke klare bedre da når det er en fullblods sportsbil.

Model S overoppheter siden den har 10 år gammel batteriteknologi, men Tesla kommer nok sterkt tilbake der 

Ja, litt morsomt at en flunkende ny og dyr "sportsbil", det siste nye fra fossilprodusenten, såvidt klarer å hamle opp med en bil basert på teknologi fra mange år tilbake.

Men hele denne tråden er jo basert på et falskt premiss, og diskusjonen flyter fullstendig ut. Artikkelen tar ikke hensyn til at fossilprodusenter holdt tilbake salg av elbilene sine mot slutten av 2019 på grunn av nye EU-regler som trådte i kraft i januar, samtidig som Tesla solgte alt de klarte i løpet av Q4 og dermed måtte produsere opp nye biler i starten av Q1 som så måtte sendes til Europa. Dette tar flere uker. Dermed kom de ikke i gang med salg før slutten av Q1, og det var da viruset slo til.

Fossilprodusentene solgte altså ekstra mange biler i Europa i Q1 fordi de holdt tilbake i Q4, og Tesla begynte ikke salget (utleveringer) i Europa før slutten av Q1, så selvsagt ble det ikke mange salg de første par månedene før viruset kom.

Sammenligningen av salg i Q1 blir dermed ganske lite nyttig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Ja, litt morsomt at en flunkende ny og dyr "sportsbil", det siste nye fra fossilprodusenten, såvidt klarer å hamle opp med en bil basert på teknologi fra mange år tilbake.

Men hele denne tråden er jo basert på et falskt premiss, og diskusjonen flyter fullstendig ut. Artikkelen tar ikke hensyn til at fossilprodusenter holdt tilbake salg av elbilene sine mot slutten av 2019 på grunn av nye EU-regler som trådte i kraft i januar, samtidig som Tesla solgte alt de klarte i løpet av Q4 og dermed måtte produsere opp nye biler i starten av Q1 som så måtte sendes til Europa. Dette tar flere uker. Dermed kom de ikke i gang med salg før slutten av Q1, og det var da viruset slo til.

Fossilprodusentene solgte altså ekstra mange biler i Europa i Q1 fordi de holdt tilbake i Q4, og Tesla begynte ikke salget (utleveringer) i Europa før slutten av Q1, så selvsagt ble det ikke mange salg de første par månedene før viruset kom.

Sammenligningen av salg i Q1 blir dermed ganske lite nyttig.

Det som er litt morsomt er at det er solgt like mange Porsche Taycan i Norge så langt i april, som Tesla har solgt til sammen av alle sine modeller :D  

Du påstår hardnakket at salget i Q1 er påvirket av viruset, selv om alvoret først slo til helt på slutten av kvartalet.
Som du kan lese i artikkelen er det lite som tyder på at utleveringene ble særlig påvirket av viruset, i Q1, og at det først vil skje nå i dette kvartalet.

Samtidig økte jo Tesla med 40% fra Q1 året før? Er det kun i Norge du mener viruset har hatt en effekt? Eller hva ble du enig med deg selv om til slutt?

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (21 timer siden):

Så konklusjonen blir at man ikke kan utnytte Teslaer for taxier, eller for andre formål som krever en stor grad av hurtiglading? 

Det må man gjerne gjøre og hurtigladestasjonene som leverer de hastighetene som nevnes her er per dags dato ikke veldig tilgjengelig i bysentrum. Det er flust med 50 kW-ladere og enkelte 150 kW-ladere, så her kan man toppe hastigheten i lang tid framover. En halvtimes pause på en 50 kW-lader gir jo 33% økning i batteriprosenten på en Model 3. Si at man greier å få et snitt på det dobbelte på en 150 kw-lader og man har 66% økning i batteriprosenten i løpet av lunsjpausen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
B4stian skrev (1 time siden):

Det må man gjerne gjøre og hurtigladestasjonene som leverer de hastighetene som nevnes her er per dags dato ikke veldig tilgjengelig i bysentrum. Det er flust med 50 kW-ladere og enkelte 150 kW-ladere, så her kan man toppe hastigheten i lang tid framover. En halvtimes pause på en 50 kW-lader gir jo 33% økning i batteriprosenten på en Model 3. Si at man greier å få et snitt på det dobbelte på en 150 kw-lader og man har 66% økning i batteriprosenten i løpet av lunsjpausen.

Kjøp to biler å saktelad for å spare batteriet og gjøre det enkelt....! Neste sjåfør lader heime, vasker bil osv.

Gratis å kjøre heim da vet Du, og kan ta 100% fortjeneste på lading.

 

Rentekostnad ca 20 000 i året, 60 000 totalt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Fortsatt ikke spesielt imponerende, da det ville vært mere naturlig om Porschen gruset Teslan her. 

Er jo trossalt biler i helt forsjellige klasser.

Amerikanske biler har alltid vært billigere på aksellerasjon enn sine europeiske "konkurrenter", selv om prisforskjellen ikke har vært så stor i Norge pga. avgiftene. Det er vel andre ting som gjør premiumkjerrene dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Ja greit, må inrømme jeg leste litt feil der.

Teslabjørn klarte vel "bare" 27stk 0-200 km/t på rad med sin Model 3 på en uoffisiell test før han mistet ytelse.

Vil tro med en skikkelig test som jeg antar ble gjort med porschen så klarer den nok 30 den og.

Fortsatt ikke spesielt imponerende, da det ville vært mere naturlig om Porschen gruset Teslan her. 

Er jo trossalt biler i helt forsjellige klasser.

(Er vel forøvrig lenge siden Teslabjørn sin test ble utført, og er vel kommet en haug med oppdateringer siden da. Om det har positivt eller negativ inspill vet jeg ikke, men man har jo og fått muligheten til å "overclocke" kjølinga iallefall som kanskje hjelper litt)

Set ikke helt logikken her. Hvorfor er det naturlig at fabrikant med 15 års erfaring med el motorer og batterier skal ligge langt bak en leverandør som aldri har laget el bil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

Amerikanske biler har alltid vært billigere på aksellerasjon enn sine europeiske "konkurrenter", selv om prisforskjellen ikke har vært så stor i Norge pga. avgiftene. Det er vel andre ting som gjør premiumkjerrene dyrere.

Et billig modell (samme klasse som Tesla) fra GM (Chevrolet) Camaro som konkurerer med Tesla modell 3 på akslerasjon koster 25 000 $.

Men knuser jo Tesla på rekkevidde og bane, med og uten henger/campingvogn.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Set ikke helt logikken her. Hvorfor er det naturlig at fabrikant med 15 års erfaring med el motorer og batterier skal ligge langt bak en leverandør som aldri har laget el bil?

Det virket jo som at du skrøt av at Porschen klarte det? Tenkte bare å vise at det slettes ikke er imponerende når "billigbilen" til en konkurent også klarer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (56 minutter siden):

Set ikke helt logikken her. Hvorfor er det naturlig at fabrikant med 15 års erfaring med el motorer og batterier skal ligge langt bak en leverandør som aldri har laget el bil?

Har sett mange artikler og komentarer (her i TU) som påstår Tesla ligg 5 år forran.

 

Uten tvang påstår eg at det er ingenting; Jesus har jo ligget 2 000 år under......./ forrran. Alt etter som man tolker det.

 

Her en fin snutt for oss som beundrer området rundt 0 og 1, og for så vidt både diskrete taller som 1, 2, 3 og 4, og taller helt opp til 10:

https://www.youtube.com/watch?v=XPWbTJ_3j9c

Artiklen her er sett 2,4 % i forhold (til Youtuben)

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Det virket jo som at du skrøt av at Porschen klarte det? Tenkte bare å vise at det slettes ikke er imponerende når "billigbilen" til en konkurent også klarer det.

Er model S noe bedre på dette? Går utifra at modell 3 er billigutgavene.

som noen av oss har spådd lenge så vil kjente bilfabrikanter ikke ha noe problem å hente inn et eventuelt forsprang tesla har hatt på høyytelses el biler. Porche har vis dette i rekordfart. De slår tesla på kjøreegenskaper, bremser, motorkjøling og batterilading

Om Porche hadde ville laget en maximalt økonomisk el bil så tror jeg de hadde klart det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
B4stian skrev (19 minutter siden):

Det må man gjerne gjøre og hurtigladestasjonene som leverer de hastighetene som nevnes her er per dags dato ikke veldig tilgjengelig i bysentrum. Det er flust med 50 kW-ladere og enkelte 150 kW-ladere, så her kan man toppe hastigheten i lang tid framover. En halvtimes pause på en 50 kW-lader gir jo 33% økning i batteriprosenten på en Model 3. Si at man greier å få et snitt på det dobbelte på en 150 kw-lader og man har 66% økning i batteriprosenten i løpet av lunsjpausen.

Man skulle jo tru at taxi-sjåfører helst ønskes høyest mulig hastighet når de uansett må hurtiglade? Men siden Tesla justerer ned effekt over tid på sine biler, så må man vell konkludere med at man helst burde kjøpe et annet merke for å være sikker på at man ikke riskerer å ha maks ladeeffekt på 95kW allerede etter kun 50,000 km. 

Hvordan vil dette tegne seg i bruktbilmarkedet nå over tid? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Man skulle jo tru at taxi-sjåfører helst ønskes høyest mulig hastighet når de uansett må hurtiglade? Men siden Tesla justerer ned effekt over tid på sine biler, så må man vell konkludere med at man helst burde kjøpe et annet merke for å være sikker på at man ikke riskerer å ha maks ladeeffekt på 95kW allerede etter kun 50,000 km. 

Hvordan vil dette tegne seg i bruktbilmarkedet nå over tid? 

Følg med på mine komentarer så ser/forstår Du det før Du stiller spørsmålet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (59 minutter siden):

Man skulle jo tru at taxi-sjåfører helst ønskes høyest mulig hastighet når de uansett må hurtiglade? Men siden Tesla justerer ned effekt over tid på sine biler, så må man vell konkludere med at man helst burde kjøpe et annet merke for å være sikker på at man ikke riskerer å ha maks ladeeffekt på 95kW allerede etter kun 50,000 km. 

Hvordan vil dette tegne seg i bruktbilmarkedet nå over tid? 

Hvis du har sett videoen du henviser til, så vil du se at bilen peaker på 250 kW og 95 kW effekt nås rett før batteriet er på 60%.

En ting det er greit og minnes er at bare for et år siden var lading stort sett begrenset til 120 kW og som du sikkert vet ligger mange langt under det selv i dag. En ladesesjon er kun indikasjon også. Mange tester og en lang tidsperiode på et utvalg kjøretøy må til hvis man skal ha et bedre grunnlag. 

Som taxi er vel alle enig i at bensin/diesel må være det aller enkleste, men for mange så er jo elbil aktuelt pga. de store besparelsene dette utgjør. Vil tro at med en longrange og så er det endel som ikke trenger å lade i løpet av en vakt heller. 

Endret av B4stian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...