Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (2 timer siden):

Men det er jo ikke rekorden? Porsche Taycan har en rekord hvor de kjørte ca 3,425 km på 24 timer? På 1,000 km tester så husker jeg kun TB sin på 10 timer, mens Taycan har en rekord på 9 timer og 12 minutter om jeg husker rett? 

 

Hvordan er det å påpeke fakta "Tesla hating"? Det er jo betydelig angående v3 om bruktbiler til slutt uansett ikke kan bruke mer enn 95kW? Litt spesielt er det jo da å se slike tegn inntreffe allerede etter kun 50,000 km hos TB slik at en 200kW lader er kjappere enn en 250kW lader på samme bilen. 

Det er ikke 50.000 km som er det som setter begrensningen eventuelt i ladehastighet, men at 66% av ladingen som er gjort med den bilen er gjort med hurtiglading (DC). Ca 9.500 kWh og de fleste når vel ikke det tallet engang før bilen er klar for opphugging.

Ja, det har vært mange som har hurtigladet mye spesielt pga. de har fått fri hurtiglading ved kjøp av Tesla S og X og ikke tar med i regnestykket at de sitter x antall timer i måneden på ladestasjoner. Det er også noen av de som opplever det samme med begrensede hastigheter på hurtiglading, men selv med de begrensede hastighetene er de kjappere enn de aller fleste alternativene på markedet per nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
B4stian skrev (6 minutter siden):

Det er ikke 50.000 km som er det som setter begrensningen eventuelt i ladehastighet, men at 66% av ladingen som er gjort med den bilen er gjort med hurtiglading (DC). Ca 9.500 kWh og de fleste når vel ikke det tallet engang før bilen er klar for opphugging.

Veldig mange som har fått disse reduksjonene uten å ha hurtigladet spesielt mye. Hele problemstillingen kunne vært unngått med å vært litt konservativ i hvordan man utnyttet batteripakken, men de hensynene forsvant ut vinduet i jakten på skrytetall for ladehastighet, rekkevidde og 0-100. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (55 minutter siden):

Tiden til Porsche Taycan telles ikke mener du? ? 

Hvis du prøver å vri deg til å mene 50 timer eller noe, så må du jo finne tester som begge har gjort der TM3 har fått en bedre tid. 

Til nå er Porsche Taycan både kjappest til 1,000km og den har kjørt lengst på 24 timer. 

Skal du kanskje beskylde deg selv for løgn i samme slengen da siden du refererte til Tesla Bjørns 1000km test når 24h-testen hadde raskere hastighet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Skal du kanskje beskylde deg selv for løgn i samme slengen da siden du refererte til Tesla Bjørns 1000km test når 24h-testen hadde raskere hastighet? 

Det er bare i denne tråen flere soleklare eksempel på at du er enten uvitende eller lyver. Porche har kjørt ca 1000 lenger enn bilen du påstår klarer kjøre lengst på 24 timer. 

Dessuten har du ikke svart på hvor lang tid en standard tesla klarer nurnburgring ringen. Jeg vet at tesla har sendt ingeniører og modifisert en tesla S med flere motorer kjeramiske bremser og ribbet interiør men her snakker vi om hva en produksjonsbil klarer.

Lenke til kommentar
B4stian skrev (53 minutter siden):

Det er ikke 50.000 km som er det som setter begrensningen eventuelt i ladehastighet, men at 66% av ladingen som er gjort med den bilen er gjort med hurtiglading (DC). Ca 9.500 kWh og de fleste når vel ikke det tallet engang før bilen er klar for opphugging.

Ja, det har vært mange som har hurtigladet mye spesielt pga. de har fått fri hurtiglading ved kjøp av Tesla S og X og ikke tar med i regnestykket at de sitter x antall timer i måneden på ladestasjoner. Det er også noen av de som opplever det samme med begrensede hastigheter på hurtiglading, men selv med de begrensede hastighetene er de kjappere enn de aller fleste alternativene på markedet per nå.

Så konklusjonen blir at man ikke kan utnytte Teslaer for taxier, eller for andre formål som krever en stor grad av hurtiglading? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Det er bare i denne tråen flere soleklare eksempel på at du er enten uvitende eller lyver. Porche har kjørt ca 1000 lenger enn bilen du påstår klarer kjøre lengst på 24 timer. 

Det er en voldsom forskjell på å være uvitende og å lyve. I prinsippet er vil alle uvitende mer eller mindre hele tiden. Om du påstår noe annet nærmer du deg løgn.

Trestein skrev (15 minutter siden):

Dessuten har du ikke svart på hvor lang tid en standard tesla klarer nurnburgring ringen. Jeg vet at tesla har sendt ingeniører og modifisert en tesla S med flere motorer kjeramiske bremser og ribbet interiør men her snakker vi om hva en produksjonsbil klarer.

Hvorfor skal *jeg* svare på det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (32 minutter siden):

Skal du kanskje beskylde deg selv for løgn i samme slengen da siden du refererte til Tesla Bjørns 1000km test når 24h-testen hadde raskere hastighet? 

Jeg refererer til to tester separat. 1,000 km testene hvor Taycan vinner, og om du skal trekke ut snitt hastighet for å lure fram en bedre tid enn TB sin 1,000km tid fra 24 timers testen, så kan jeg gjøre det samme fra Taycan sin 24 timers test, og da vinner Taycan der også. 

Det er en grunn til at jeg spurte deg om bevis, for baktanken min er selvfølgelig at du utnyttet testen fra I fjor sommer ca, som Taycan I ettertid har tatt med god margin. Så enten løy du, eller så var du uvitende og du vil fremdeles ikke innrømme det, selv etter at du kom med tåpeligheter rundt hva jeg "følte" når du trudde TM3 var raskest. Sannheten er at Taycan er raskest både til 1 000km, og den har kjørt lengst innenfor 24 timer. 

Det er jo en grunn til at Elon ble desperat og skulle "vinne" I noe og dermed NR stuntet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Jeg refererer til to tester separat. 1,000 km testene hvor Taycan vinner, og om du skal trekke ut snitt hastighet for å lure fram en bedre tid enn TB sin 1,000km tid fra 24 timers testen, så kan jeg gjøre det samme fra Taycan sin 24 timers test, og da vinner Taycan der også. 

Det er en grunn til at jeg spurte deg om bevis, for baktanken min er selvfølgelig at du utnyttet testen fra I fjor sommer ca, som Taycan I ettertid har tatt med god margin. 

Tesla Bjørn sin 1000km-test gir dårligere resultat enn 24h-testen hans. Det falt deg tydeligvis ikke inn å regne på det, skal du beskylde deg selv for løgn nå? Du beskylder jo meg for løgn basert på at jeg ikke kjente til samme testene som du kjente til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 minutter siden):

Tesla Bjørn sin 1000km-test gir dårligere resultat enn 24h-testen hans. Det falt deg tydeligvis ikke inn å regne på det, skal du beskylde deg selv for løgn nå? Du beskylder jo meg for løgn basert på at jeg ikke kjente til samme testene som du kjente til.

Les det jeg skrev på nytt du. 

Taycan har som sagt bedre resultater på begge testene. Både en separat 1,000km test, og en 24 timers test. Regn på den slik du regnet på TM3 24 timers testen. Hva kommer du frem til? 

Denne testen har vært kjent og skrevet om her lenge når Taycan tok rekorden. Men du har kanskje en selektiv hukommelse om det er negativt for Tesla? Så du får velge. Enten løy du, eller så var du uvitende uten evnen til å kunne innrømme det. 

https://www.tu.no/artikler/ni-dager-til-avduking-porsche-taycan-viser-muskler-pa-nurburgring/472426

Mon tru om du var delaktig i å diskutere den artikkelen, så da faller vell konklusjon til at du enten løy, eller har selektiv hukommelse. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 minutter siden):

Det er en voldsom forskjell på å være uvitende og å lyve. I prinsippet er vil alle uvitende mer eller mindre hele tiden. Om du påstår noe annet nærmer du deg løgn.

Hvorfor skal *jeg* svare på det? 

Da konstaterer vi det.

Du kommer med påstander om at tesla lager best el biler. En bil er mere enn å komme kjapt ut av et lyskryss. Den skal kunne svinge og bremse like bra. Ellers er den som amerikanske muskelbiler fra 70-tallet. Lynrask opp i fart men håpløs på vanlig vei. Nurnburgring er et fint sted å teste om bilen virkelig tåler motorkraften.

Porsje har også testet 30grentatte akselerasjoner til 200? uten å miste kraft.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

 

Porsje har også testet 30grentatte akselerasjoner til 200? uten å miste kraft.

Model 3 klarte vel 31.

Og det er jo en billig bil i forhold... nesten flaut av Porsche å ikke klare bedre da når det er en fullblods sportsbil.

Model S overoppheter siden den har 10 år gammel batteriteknologi, men Tesla kommer nok sterkt tilbake der 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Du kommer med påstander om at tesla lager best el biler. En bil er mere enn å komme kjapt ut av et lyskryss. Den skal kunne svinge og bremse like bra. Ellers er den som amerikanske muskelbiler fra 70-tallet. Lynrask opp i fart men håpløs på vanlig vei. Nurnburgring er et fint sted å teste om bilen virkelig tåler motorkraften.

Jeg ser ikke på noen av delene som spesielt viktig med for dagligdags bruk er raskt ut av lyskryss i det minste mindre irrelevant enn å ta svinger raskest mulig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Hvor rask er tm3 på nurnburgring?

Kan godt stille med en Ford TANSIT 92 modell, med full tank og 2,5 liter sugediesel mot en Tesla S Performanse. Skal klare godt over 125 km/t i snitt på en tank på 80 liter...., over 280 kWt på aksel

 

Blir jo litt feigt, for eg kommer til å stille med orginale racing / aerodynamiske stålfelger, men det blir jo lang utgave med høgt tak så det går opp i opp. 11 stykker i Transitten og 7 i Teslaen, og samme totalvekt.

 

Tenk å teste Tesla «Truch» med AWD mot en 1 tonn letter bil som bare har trekk på hjulene i den lette enden, flaut. Men dei ultraortodokse svelger det med hud og hår, et under.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 minutter siden):

Jeg ser ikke på noen av delene som spesielt viktig med for dagligdags bruk er raskt ut av lyskryss i det minste mindre irrelevant enn å ta svinger raskest mulig..

Vel du fornekter deg ikke. Så evne til å bremse for å unngå å kjøre på noen eller svinge unna et barn er irrelevant?

Der er vi nok radikalt ulike. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (28 minutter siden):

Denne testen har vært kjent og skrevet om her lenge når Taycan tok rekorden. Men du har kanskje en selektiv hukommelse om det er negativt for Tesla? Så du får velge. Enten løy du, eller så var du uvitende uten evnen til å kunne innrømme det.

Jeg har god hukommelse men den er ikke perfekt og det har jeg heller aldri påstått.  

Hvilket grunnlag har du så for å beskylde meg for løgn? At jeg ikke husket et avsnitt i en artikkel fra august i fjor? Det er ganske drøye saker å beskylde noen for det. Det vil si, når det kommer fra deg er det egentlig som forventet. Du tøyer gjerne sannheten lenger enn godt er om noen av dine favorittkjepphester skal settes i et ufortjent godt lys..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Vel du fornekter deg ikke. Så evne til å bremse for å unngå å kjøre på noen eller svinge unna et barn er irrelevant?

Der er vi nok radikalt ulike. 

Hva slags idiotargument er det der? Om jeg ikke er enig i at god ytelse på ringen er viktig så synes jeg altså at det er greit å kjøre på barn? Er du ikke helt god i hodet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Jeg har god hukommelse men den er ikke perfekt og det har jeg heller aldri påstått.  

Hvilket grunnlag har du så for å beskylde meg for løgn? At jeg ikke husket et avsnitt i en artikkel fra august i fjor? Det er ganske drøye saker å beskylde noen for det. Det vil si, når det kommer fra deg er det egentlig som forventet. Du tøyer gjerne sannheten lenger enn godt er om noen av dine favorittkjepphester skal settes i et ufortjent godt lys..

 

oophus3do skrev (42 minutter siden):

Les det jeg skrev på nytt du. 

Taycan har som sagt bedre resultater på begge testene. Både en separat 1,000km test, og en 24 timers test. Regn på den slik du regnet på TM3 24 timers testen. Hva kommer du frem til? 

Denne testen har vært kjent og skrevet om her lenge når Taycan tok rekorden. Men du har kanskje en selektiv hukommelse om det er negativt for Tesla? Så du får velge. Enten løy du, eller så var du uvitende uten evnen til å kunne innrømme det. 

https://www.tu.no/artikler/ni-dager-til-avduking-porsche-taycan-viser-muskler-pa-nurburgring/472426

Mon tru om du var delaktig i å diskutere den artikkelen, så da faller vell konklusjon til at du enten løy, eller har selektiv hukommelse. 

Lykke til videre gutter. Dere er i oposisjon om støvet på gaten.......

https://www.youtube.com/watch?v=ALW7C1ZweVo

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Jeg har god hukommelse men den er ikke perfekt og det har jeg heller aldri påstått.  

Hvorfor ikke innrømme det ved første post? Du prøver til og med å vri det rundt? 

 

Kahuna skrev (12 minutter siden):

Hvilket grunnlag har du så for å beskylde meg for løgn? At jeg ikke husket et avsnitt i en artikkel fra august i fjor? Det er ganske drøye saker å beskylde noen for det. Det vil si, når det kommer fra deg er det egentlig som forventet. Du tøyer gjerne sannheten lenger enn godt er om noen av dine favorittkjepphester skal settes i et ufortjent godt lys..

Jeg vet du bidro i tråden som omhandlet Taycans rekord og diskuterte den. Beklager at jeg ikke viste at du har selektiv hukommelse og syntes det var litt festlig at du kommer brusende inn med løgn. ?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Hva slags idiotargument er det der? Om jeg ikke er enig i at god ytelse på ringen er viktig så synes jeg altså at det er greit å kjøre på barn? Er du ikke helt god i hodet?

Jeg sa ikke det. Poenget mitt var at å kunne ta svinger raskt er viktig for sikkerhet. Jeg prioriterer sving og bremseegenskaper høyere enn lyskryss manøver. Det er forskjellen. Jeg betrakter en bobil som mindre sikker enn en mini cooper pga denne vurderingen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Jeg sa ikke det. Poenget mitt var at å kunne ta svinger raskt er viktig for sikkerhet. Jeg prioriterer sving og bremseegenskaper høyere enn lyskryss manøver. Det er forskjellen. Jeg betrakter en bobil som mindre sikker enn en mini cooper pga denne vurderingen.

 

Med den tankegangen så er jo en go-cart mer sikker enn en Mini cooper...

Uansett, ingen her som kjører så fort på offentlig vei uansett at egenskapene mellom en Taycan og en M3P har noe å si i det daglige... Helt nyttesløs diskusjon.

Jeg har en M3P, men skulle gjerne hatt en Taycan.. men for prisen så er M3P uslåelig. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...