Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Problemet med lading, både i Norge og verden, er ikke at Teslas superladernett er lukket for andre, det er at det ikke finnes noen gode alternativer. Derimot så har vi mange aktører med til dels god geografisk dekning men med dårligere produkt. 

Jeez, dette er jo sirkeltrening deluxe. Hvorfor er det så vanskelig å innrømme det? Jeg prøver virkelig ikke å sverte Tesla, men du går jo i forsvarsposisjon hele tiden.

Syntes du det var greit når man ikke kunne lade mobilen sin med naboens lader?

Syntes du det var greit når "alle" elbiler hadde forskjellig ladeplugg?

Hadde det vært ok om man hadde forskjellige stikkontakter i Norge?

Hadde det vært ok om du måtte kjøpe en spesiell telefon for å bruke Telenor sitt nettverk eller er det greit at samme hvilken telefon du kjøper så kan du velge akkurat det nettverket du vil?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, hekomo said:

Tesla slapp nettopp tallene for forrige kvartal. 88.400 biler levert, en økning på 40% fra samme kvartal året før.

Det står visst ikke så verst til med Tesla likevel da.

Då står det verre til med andre bilprodusentar, som har sett salstala stupe pga korona-krisa.  S&P og Moodys degraderte Ford til lågaste kredittrating i førre veke og både GM og Fiat Chrysler rapporterer om kraftig fall i salet.  I Noreg fall bilsalet med 32,2% i mars i år samanlikna med same månad i fjor.

 

Ein del av forklaringa på dei gode tala frå Tesla kan vere at fabrikken i Kina berre var nedstengd i eit par veker som fylgje av krisa.  Sjølv om bilsalet i Kina – verdas desidert største bilmarknad – kollapsa i februar og mars, har Tesla tydelegvis vore etterspurd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, failern said:

Jeez, dette er jo sirkeltrening deluxe. Hvorfor er det så vanskelig å innrømme det? Jeg prøver virkelig ikke å sverte Tesla, men du går jo i forsvarsposisjon hele tiden.

Syntes du det var greit når man ikke kunne lade mobilen sin med naboens lader?

Syntes du det var greit når "alle" elbiler hadde forskjellig ladeplugg?

Det er ikkje Tesla sin feil at dei andre bilprodusentane standardiserte på ein annan konfigurasjon av Type2-pluggen for hurtiglading.  Tesla leverte elbilar med støtte for lynlading før nokon andre, dei var med på standardiseringsarbeidet og dei valde ein europeisk standard for dette i Europa.  Tesla valde den enklaste av standardane for DC-lading gjennom Type2-pluggen.  Etter at Tesla hadde gjort sitt val, valde dei andre CCS.  Med Model 3 og Model Y har Tesla snudd etter dei andre produsentane, fordi Tesla ynskjer å vere mest mogeleg kompatible med alt.  Det valde dei andre produsentane aktivt vekk.

 

Du må nesten klage til dei andre bilprodusentane dersom du lurer på kvifor dei valde ein annan standard for hurtiglading og ikkje ville vere med på ladenettverket til Tesla.  Dei har alltid hatt tilbodet.  Den einaste føresetnaden Tesla har sett er at dei må kunne lade fort nok.  Tesla pleier òg å samarbeide med andre når dei byggjer superladarar, slik at det kjem ladestasjonar frå andre ladenettverk på same stad.

 

Eigarar av andre elbilar er veldig missunnelege på det gode superladarnettverket til Tesla med dei låge prisane, og det er naturleg.  Men det er ikkje Tesla sin feil at dei andre ikkje får brukt det.  Det er viktig å merke seg.  Dei andre har motsett seg samarbeid frå fyrste dag, og eit svært synleg teikn på det er pluggen.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Dei har alltid hatt tilbodet.  Den einaste føresetnaden Tesla har sett er at dei må kunne lade fort nok.

Ikke glem det at man aldri får lov til å saksøke Tesla for noen ting da, om de utnyttet deres ladeplugg. Samt er det jo greit risikabelt å være avhengig av en startup for teknologien og leasingen av utstyret på lade og bilsiden for de andre. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Sturle S said:

Då står det verre til med andre bilprodusentar, som har sett salstala stupe pga korona-krisa.  S&P og Moodys degraderte Ford til lågaste kredittrating i førre veke og både GM og Fiat Chrysler rapporterer om kraftig fall i salet.  I Noreg fall bilsalet med 32,2% i mars i år samanlikna med same månad i fjor.

 

Ein del av forklaringa på dei gode tala frå Tesla kan vere at fabrikken i Kina berre var nedstengd i eit par veker som fylgje av krisa.  Sjølv om bilsalet i Kina – verdas desidert største bilmarknad – kollapsa i februar og mars, har Tesla tydelegvis vore etterspurd.

Håper ikke dette blir et for stort sjokk for deg, men se litt nærmere på tallene.

Mars 2019 leverte Tesla ut 2 år med bestillinger av Model 3 i Norge.
Å tro at denne måneden på noen måte representerer et målepunkt er tåpelig, men det skaper fine overskifter..

Det ble i mars 2019 registrert totalt 10.732stk elbiler i Norge, trekker vi fra Model 3 (5.324stk) så er det totalt 5.480stk andre modeller.

Ser vi på tallene for mars 2020, så ble det totalt 6.966 elbiler inkludert 986stk Model 3.

Tar vi bort Model 3 fra tallene så ble det solgt 5.480 andre elbiler i Q1 2019 mot 5.980 i Q1 2020. En oppgang på 10%..

Men salget av Model 3 har en nedgang på 82%...

Det er Tesla som er skyld i nedgangen. Et klokt hode vil gjerne si det er pga 2 års bestillinger ble levert ut på en måned.
Utviklingen av resten av året vil også kunne tilsi det.

Men man må være ganske Tesla frelst for å overbevise seg selv om at Tesla sin etterspørsel øker, og nedgangen for Mars er unik og skyldes Corona virus eller salg til andre regioner.

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ha et felles hurtigladeopplegg er jo selvfølgelig i teorien den optimale løsningen, men I praksis er det en veldig dårlig idé for ny teknologi som er i startfasen.

Ved at produsentene kan lage sine egne løsninger (som demonstrert av Tesla), får vi en enormt mye raskere utbygging, og mulighet for et bedre produkt (raskere lading). Hadde ikke Tesla kunne kjørt sitt eget løp med ladere hadde neppe elbil-salget vært like bra, og vi hadde antagelig heller ikke hatt like bra utbygging blant de andre konkurrerende standardene. 

Å få til noe felles, tar latterlig lang tid, og før utbyggingen er ferdig er produktet allerede utdatert. Sånn er det i de fleste bransjer. Det er selvfølgelig ikke en god ting, men sånn er det bare.

Etter min mening er den beste løsningen å ha en felles standard som fungerer som en "basis-løsning", men i tillegg la produsentene ha mulighet for å bygge sitt eget, slik at det er mulig å få nyere teknogi ut på markedet raskere.


Bare se på hvor mange år vi måtte slite med de elendige MicroUSB-kontaktene mens Apple ikke gadd å vente lenger og kom med sin egen overlegne Lightning-kontakt. Det tok flere år før USB-C standarden ble ferdig, og hadde det ikke vært for Apple hadde den sikkert tatt enda lengre tid.

Samme ser vi jo forøvrig med selve kontakten på lading av elbiler også. Mens standarden er en gedigen koloss av en kontakt, har Tesla en liten og elegant kontakt (i USA).

tesla-type2.thumb.jpg.ecc99413a5561ee4d2925818ef1b7c7c.jpg

Endret av John-B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (20 minutter siden):

Det er ikkje Tesla sin feil at dei andre bilprodusentane standardiserte på ein annan konfigurasjon av Type2-pluggen for hurtiglading.  Tesla valde ein av standardane for DC-lading gjennom Type2-pluggen.  Etter at Tesla hadde gjort sitt val, valde dei andre CCS.  Med Model 3 og Model Y har Tesla snudd etter dei andre produsentane, fordi Tesla ynskjer å vere mest mogeleg kompatible med alt.  Det valde dei andre produsentane aktivt vekk.

 

Du må nesten klage til dei andre bilprodusentane dersom du lurer på kvifor dei valde ein annan standard for hurtiglading og ikkje ville vere med på ladenettverket til Tesla.  Dei har alltid hatt tilbodet.  Den einaste føresetnaden Tesla har sett er at dei må kunne lade fort nok.  Tesla pleier òg å samarbeide med andre når dei byggjer superladarar, slik at det kjem ladestasjonar frå andre ladenettverk på same stad.

 

Eigarar av andre elbilar er veldig missunnelege på det gode superladarnettverket til Tesla med dei låge prisane, og det er naturleg.  Men det er ikkje Tesla sin feil at dei andre ikkje får brukt det.  Det er viktig å merke seg.  Dei andre har motsett seg samarbeid frå fyrste dag, og eit svært synleg teikn på det er pluggen.

Skivebom. Jeg klager verken på Tesla eller andre bilfabrikanter. Jeg klager på myndighetene.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Marzo said:

Men man må være ganske Tesla frelst for å overbevise seg selv om at Tesla sin etterspørsel øker, og nedgangen for Mars er unik og skyldes Corona virus eller salg til andre regioner.

Du må hate Tesla ganske intenst for å hevde at det høge salet til Tesla i Q1 2020 kjem av salet i Noreg, ikkje i andre regionar.  Korleis får du det til å rime?

https://e24.no/boers-og-finans/i/0nyBPE/tesla-aksjen-hoppet-etter-produksjonstall-sjokkert

 

Ja, dei leverte 2 år med ordrar i Q1 2019, til saman ca 59.900 Model 3 globalt.  I Q1 2020 leverte Tesla 76.200 Model 3 og Y.  Det er berre nye ordrar.  Om det ikkje tyder på aukande etterspurnad so veit ikkje eg kva det kan vere.  Salet av Model S og X auka òg litt samanlikna med Q1 2019.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, trikola said:

Du er klar over at det ikke er de norske tallene som Tesla publiserte i natt?

Jeg er det ja men forstår ikke hvorfor det har noen sammenheng?

I følge tesla gutta gikk bilsalget i Norge ned 32,2 % ned i mars i år sammenlignet med mars 2019.

At mars måned i fjor var et kunstig tall er mindre viktig...

 

Hva angår globale tall er mindre oversiktlig ettersom Tesla fremdeles har begynt å levere ut biler til nye markeder i løpet av året.
Feks Island som nevnt tidligere som åpnet butikk i September 2019. Da er det litt naturlig at salget øker, men for Tesla gutta blir det en stor begivenhet...

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sturle S said:

Du må hate Tesla ganske intenst for å hevde at det høge salet til Tesla i Q1 2020 kjem av salet i Noreg, ikkje i andre regionar.  Korleis får du det til å rime?

https://e24.no/boers-og-finans/i/0nyBPE/tesla-aksjen-hoppet-etter-produksjonstall-sjokkert

 

Ja, dei leverte 2 år med ordrar i Q1 2019, til saman ca 59.900 Model 3 globalt.  I Q1 2020 leverte Tesla 76.200 Model 3.  Det er berre nye ordrar.  Om det ikkje tyder på aukande etterspurnad so veit ikkje eg kva det kan vere.

Jeg hater ikke Tesla men den kreative fremstillingen mange fanboys på død og liv skal fremstille det som.

Det er nettopp salg til andre og NYE regioner som gjør at salget fortsetter.

Nedgangen på etterspørselen i Norge er ikke unik.. Det samme vil sannsynligvis skje i de fleste europeiske land etterhvert som de har åpent forhandlere her og levert ut biler til de som er på ventelister.

 

Lenke til kommentar
failern skrev (21 minutter siden):

Jeg klager på myndighetene.

Om myndighetene hadde brukt tvang her, så hadde vi ikke hatt superladere i Norge i det hele tatt. Vi skal være glad Tesla har gjort som de har gjort, uten de så hadde det ikke vært noe særlig elbil-marked å snakke om i det heletatt

Endret av bshagen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Marzo said:

Feks Island som nevnt tidligere som åpnet butikk i September 2019. Da er det litt naturlig at salget øker, men for Tesla gutta blir det en stor begivenhet...

Du fekk ikkje med deg ironien, kanskje?  Eg kan forklare:

Ein eller annan hatar hadde plukka ut to marknadar der salet gjekk ned av like god grunnar som at det gjekk opp på Island, utan å nemne årsakane til at dei tala er spesielle.   Eg reknar med det var med ein typisk hatar-ironi han skreiv det, utan at eg veit.  Då tenkte eg det var morosamt å svare med Island, der det var ein god grunn til at salstala gjekk opp, men for ein hatar-hjerne er kanskje slik humor litt vanskeleg å forstå?  Var det ikkje humoristisk meint likevel å trekkje fram til dømes Nederland?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
bshagen skrev (13 minutter siden):

Om myndighetene hadde brukt tvang her, så hadde vi ikke hatt superladere i Norge i det hele tatt. Vi skal være glad Tesla har gjort som de har gjort, uten de så hadde det ikke vært noe særlig elbil-marked å snakke om i det heletatt

Selvfølgelig, selvfølgelig. :roll:

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (48 minutter siden):

Då står det verre til med andre bilprodusentar, som har sett salstala stupe pga korona-krisa.  S&P og Moodys degraderte Ford til lågaste kredittrating i førre veke og både GM og Fiat Chrysler rapporterer om kraftig fall i salet.  I Noreg fall bilsalet med 32,2% i mars i år samanlikna med same månad i fjor.

Ein del av forklaringa på dei gode tala frå Tesla kan vere at fabrikken i Kina berre var nedstengd i eit par veker som fylgje av krisa.  Sjølv om bilsalet i Kina – verdas desidert største bilmarknad – kollapsa i februar og mars, har Tesla tydelegvis vore etterspurd.

Jeg har faktasjekket. Ford har en global kredittscore på BB+ hos S&P,  noe som ikke er laveste kredittrating. Skalaen hos S&P går fra AAA til D (konkurs). Tesla har B-,  altså en lavere score enn Ford, og denne er i kategorien svært spekulativt. Alt fra BB+ til D kategoriseres som høyrisiko (junk).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Memento Mori said:

Jeg har faktasjekket. Ford har en global kredittscore på BB+ hos S&P,  noe som ikke er laveste kredittrating. Skalaen hos S&P går fra AAA til D (konkurs). Tesla har B-,  altså en lavere score enn Ford, og denne er i kategorien svært spekulativt. Alt fra BB+ til D kategoriseres som høyrisiko (junk).

OK, då misforstod eg artikkelen i DN i dag om problema til Ford og andre bilprodusentar.  Sjekk av den faktiske kredittscoren kravde innlogging.

Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Jeez, dette er jo sirkeltrening deluxe. Hvorfor er det så vanskelig å innrømme det? Jeg prøver virkelig ikke å sverte Tesla, men du går jo i forsvarsposisjon hele tiden.

Syntes du det var greit når man ikke kunne lade mobilen sin med naboens lader?

Syntes du det var greit når "alle" elbiler hadde forskjellig ladeplugg?

Hadde det vært ok om man hadde forskjellige stikkontakter i Norge?

Hadde det vært ok om du måtte kjøpe en spesiell telefon for å bruke Telenor sitt nettverk eller er det greit at samme hvilken telefon du kjøper så kan du velge akkurat det nettverket du vil?

 

Hva er det jeg skal innrømme her? Skal jeg 'innrømme' at Tesla leverer et bedre produkt? Skal jeg 'innrømme' at om ikke Tesla hadde gått foran så hadde utviklingen på dette området gått betydelig tregere? Skal jeg 'innrømme' at det er en dårlig ide at det offentlige legger restriksjoner på den aktøren sommer enn noen annen andre driver utviklingen fremover?

Angående det andre så er det ikke konkurrerende dårlig produkter vi er ute etter så når noen produkter er vesentlig bedre så skal vi definitivt ikke sette bremser på de *bra* produktene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Hva er det jeg skal innrømme her? Skal jeg 'innrømme' at Tesla leverer et bedre produkt? Skal jeg 'innrømme' at om ikke Tesla hadde gått foran så hadde utviklingen på dette området gått betydelig tregere? Skal jeg 'innrømme' at det er en dårlig ide at det offentlige legger restriksjoner på den aktøren sommer enn noen annen andre driver utviklingen fremover?

Angående det andre så er det ikke konkurrerende dårlig produkter vi er ute etter så når noen produkter er vesentlig bedre så skal vi definitivt ikke sette bremser på de *bra* produktene. 

Målet over tid bør være standardisering slik at alle biler kan lade hvor som helst (i utgangspunktet). Men Tesla produserte biler med superlading før det engang var noen ferdig standard for hurtiglading.

Så jeg synes det er greit at Tesla bygger ut sitt eget nettverk foreløpig. Men målet over tid bør være at alle flyttes over på samme standard, da det er nødvendig får å få til et modent marked.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...