Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Viggo Stenbekk skrev (37 minutter siden):

Har elbil, men ikke Tesla.

Personlig er jeg helt komfortabel med at de aller fleste Teslaer holder seg til sitt eget nettverk. Da er det bedre tilgjengelighet på dem jeg bruker.

Det siste der er et veldig godt poeng. En superlader i nabolaget vil frigjøre kapasitet på de andre laderne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (36 minutter siden):

Nå har vi vel ikke 3 mobilnett, mer 2,5. ;)

Vi burde egentlig ha flere. Flere nett gir mer konkurranse, som igjen gir bedre priser og tilbud. Aktørene må fortsatt holdes i ørene av offentlige myndigheter men det er nok betydelig enklere å sørge for fungerende konkurranse mellom en håndfull aktører enn å prøve å tvinge en monopolist til å gi alle et skikkelig tilbud. Du trenger ikke bekymre deg så voldsomt for at det går med ekstra ressurser på flere nett. Om du har 50000 abonnenter i et område og 4 mobilnett så er det ikke sånn at alle 4 nettene har bygget kapasitet til alle 50000. Det blir heller at de bygger for sine egne abonnenter+litt å gå på, totalt kapasitet ender da kanskje på 55-60000 abonnenter, ikke 200000.

Er det forresten noe i Enova sine utlysninger som hindrer Tesla fra å søke på midler og eventuelt sette opp noen åpne ladepunkt ved siden av superladeruttakene? I praksis er jo ofte superladerne samlokalisert med andre ladere allerede. 

Er ikke reglene for mobillnett ganske strenge? Telenor har flere ganger måttet gjøre justeringer for å åpne for fri konkurranse. Dvs. alle operatører kan bruke deres nett med samme vilkår som Telenor selv. 

Det er bare dette jeg etterspør av situasjonen rundt lading nå. Dette er mye sunnere for konkurransen.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 timer siden):

Innrømmer du egentlig at det er vanskelig å tjene penger på å ta betalt for strøm til elbiler på slike stasjoner? Det er jo ingen som argumenterer for at andre biler skal kunne lade gratis? 

Nei, jeg påpeker at man ikke kan forvente at Tesla gir andre gratis tilgang til noe de har brukt så mye ressurser og penger på å bygge opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg påpeker at man ikke kan forvente at Tesla gir andre gratis tilgang til noe de har brukt så mye ressurser og penger på å bygge opp.

Jeg tipper Tesla selv kommer til å åpne ladenettverket på sikt når konkurransen spisser seg inn og til. Da vil de se på mulighetene til å få større prosent utnyttelse i nettverket for å få inn de pengene de trenger. Spørsmålet er bare om det skjer av deres initiativ pga økonomien tvinger det frem, eller om regjering gjør det. 

Det vil på sikt være umulig å støtte en hel bilpark på ulike ladenettverk. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

 Så med en tradisjonell nedgang i Q1 så skulle Tesla likevel hatt høyere levering pga etterspørsel fra Q4 og demobiler de manglet?

I tillegg til Koronaviruset som jeg er usikker på om du mener har økt eller dempet salget til Tesla i Q1...

Tesla solgte 40% flere biler i Q1 2020 sammenlignet med Q1 2019, og dette til tross for koronakrisen. Så ja, viruset dempet nok salget noe i Q1 i år, samtidig som kvartalet også var meget bra. Særlig når man tenker på utfordringene de sto overfor. Hadde det første kvartalet i år vært et vanlig kvartal, så tror jeg de potensielt kunne hatt en vekst i forhold til Q4 i tillegg.

De produserte 102.672 biler i Q1 2020, mot 104.891 i Q4 2019. Bare ca. 2000 flere biler produsert i Q4, så jeg tror de enkelt kunne ha klart flere i Q1 under normale forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Jeg tipper Tesla selv kommer til å åpne ladenettverket på sikt når konkurransen spisser seg inn og til. Da vil de se på mulighetene til å få større prosent utnyttelse i nettverket for å få inn de pengene de trenger. Spørsmålet er bare om det skjer av deres initiativ pga økonomien tvinger det frem, eller om regjering gjør det. 

Det vil på sikt være umulig å støtte en hel bilpark på ulike ladenettverk. 

Vi vil nok se en standardisering etter hvert og at alle ladenettverk vil være åpne for alle, men det vil ta tid. I mellomtiden tror jeg neppe Tesla vil gi andre gratis tilgang. Tesla har mer enn god nok økonomi til å klare seg gjennom denne krisen, og når ting går tilbake til normalen vil Tesla sannsynligvis gå med solid overskudd videre.

Jeg har liten tro på at Tesla blir nødt til å åpne nettverket sitt av økonomiske grunner. Dette er nok bare enda en spådom fra din side som aldri vil bli virkelig - som de fleste andre spådommene dine om Tesla gjennom årene

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Jeg har liten tro på at Tesla blir nødt til å åpne nettverket sitt av økonomiske grunner. Dette er nok bare enda en spådom fra din side som aldri vil bli virkelig - som de fleste andre spådommene dine om Tesla gjennom årene

Du tenker på kritikken mot autopilot som jeg spådde kom til å produsere ulykker? Hvordan gikk det med den spådommen? Vi har jo ei kjedekollisjon nå nylig pga "ghost-bremsing" her i nabolaget i vårt land alene allerede. Eller hva med kritikken rundt ipad'en i midten av en bil som eneste kilde for styring av bilens funksjoner minus noen knapper på rattet? Nylig har vi sett en analyse som støtter den påstanden også? Hvilke spådommer snakker du egentlig om? De fleste har truffet spikeren på hodet såvidt jeg har fått med meg, og de andre handler kun om tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Du tenker på kritikken mot autopilot som jeg spådde kom til å produsere ulykker? Hvordan gikk det med den spådommen? Vi har jo ei kjedekollisjon nå nylig pga "ghost-bremsing" her i nabolaget i vårt land alene allerede. Eller hva med kritikken rundt ipad'en i midten av en bil som eneste kilde for styring av bilens funksjoner minus noen knapper på rattet? Nylig har vi sett en analyse som støtter den påstanden også? Hvilke spådommer snakker du egentlig om? De fleste har truffet spikeren på hodet såvidt jeg har fått med meg, og de andre handler kun om tid. 

Jeg kan ikke si at en håndfull enkelthendelser er spesielt relevante. Autopilot er der fortsatt, og blir stadig forbedret. Hadde de blitt tvunget til å skru av funksjonaliteten skulle jeg ha gitt deg rett. Men det kommer ikke til å skje. Autopilot har nok reddet flere liv enn den har skapt ulykker. Husk at sjåføren er pliktig å alltid følge med når bilen er på autopilot.

Jeg kan heller ikke se at det er noe som tilsier at skjermoppsettet i bilen vil bli forandret.

Av spådommer tenker jeg jo på at det blant annet er spådd konkurs og katastrofe gjentatte ganger gjennom årene. De ville aldri klare å produsere nok Model 3. Det var ikke etterspørsel. Neste kvartal ville bli katastrofe. Og så videre.

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Av spådommer tenker jeg jo på at det blant annet er spådd konkurs og katastrofe gjentatte ganger gjennom årene. De ville aldri klare å produsere nok Model 3. Det var ikke etterspørsel. Neste kvartal ville bli katastrofe. Og så videre.

Har jeg kommet med alle disse spådommene? Kan du ikke komme med noen sitater da? Jeg har heller ikke sagt at de må fjerne ipaden? Jeg sier at de må inkludere flere knapper/hjul osv og dra funksjoner ut av den som ikke hører hjemme der. Den kan da fremdeles være i bilen den? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Har jeg kommet med alle disse spådommene? Kan du ikke komme med noen sitater da? Jeg har heller ikke sagt at de må fjerne ipaden? Jeg sier at de må inkludere flere knapper/hjul osv og dra funksjoner ut av den som ikke hører hjemme der. Den kan da fremdeles være i bilen den? 

Tja, skulle for eksempel ikke hydrogen bli viktigere og viktigere i forhold til batterielektrisk da? Nå har selv Nikola begynt å jobbe med batterielektriske kjøretøy. Men dette blir kanskje en avsporing igjen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Jeg sier at de må inkludere flere knapper/hjul osv og dra funksjoner ut av den som ikke hører hjemme der. Den kan da fremdeles være i bilen den? 

Dette løses jo isteden med talestyring som har gjort bra fremskritt den siste tiden. "Open glovebox" (*) har fungert knirkefritt i mange uker allerede, musikkavspilling er for mitt behov bra nok i 80% av tilfeller.

(*) jeg bruker engelsk; vet ikke hvordan det går på norsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Tja, skulle for eksempel ikke hydrogen bli viktigere og viktigere i forhold til batterielektrisk da? Nå har selv Nikola begynt å jobbe med batterielektriske kjøretøy. Men dette blir kanskje en avsporing igjen.

"I forhold til"? Batteri-elektrisk mobilitet er like så viktig som hydrogen-elektrisk mobilitet. Dette har jeg gjentatt så mange ganger at jeg blir flau av å måtte gjenta det. Så nei. Jeg har aldri sagt at hydrogen vil bli viktigere og viktigere i forhold til batteri-elektrisk mobilitet. Jeg sier at det vil supplementere den. 

Nikola har alltids planlagt å utnytte batteripakker i sine hydrogen-elektriske produkter, så det er helt naturlig at de gjør begge deler. Arbeidet de gjør i samarbeid med militæret har hatt fokus på batteri-elektrisk mobilitet og hydrogen-elektrisk mobilitet lenge før de annonserte at de også skulle selge batteri-elektrisk mobilitet innenfor lastebiler.  

Jo bedre de batteri-elektriske komponentene fungerer, jo bedre blir jo rekkeviddeforlengeren og effekten av å frakte ekstra energi i form av hydrogen. Så man trenger ei god grunnpakke med elmotor og batterier i bunnen. Forskjellen er jo bare at man skalerer ned batteriet og vekten den drar med seg til fordel for mer energi i form av gass istedenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kahuna said:

Kan det tenkes at det selges flere biler andre steder som mer enn kompenserer for nedgangen i markedene du nevner? 

I 2018 ble det amerikanske markedet prioritert for å utnytte siste periode med føderale insentiver på topp. Samme skjedde vel i Nederland Q3/19, UK i Q4/19..

Sidan det har gått sport i å plukke ut enkeltland her, kan vil leggje til at Tesla no er det mest populære bilmerket på Island: https://electrek.co/2020/04/01/tesla-best-selling-car-brand-iceland/

 

Europa vart heilt reinska for Model 3 i Q4 2019, so det er ikkje rart at dei må prioritere andre marknadar no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Dette løses jo isteden med talestyring som har gjort bra fremskritt den siste tiden. "Open glovebox" (*) har fungert knirkefritt i mange uker allerede, musikkavspilling er for mitt behov bra nok i 80% av tilfeller.

(*) jeg bruker engelsk; vet ikke hvordan det går på norsk

Ja, talestyring, HUD, eye-tracking osv er igrunnen gode alternative løsninger til knapper om de fungerer. Men der er vi ikke helt ennå. Dermed er det for tidlig å ha et så stort fokus på touch-skjermer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
failern skrev (29 minutter siden):

Er ikke reglene for mobillnett ganske strenge? Telenor har flere ganger måttet gjøre justeringer for å åpne for fri konkurranse. Dvs. alle operatører kan bruke deres nett med samme vilkår som Telenor selv. 

Det er bare dette jeg etterspør av situasjonen rundt lading nå. Dette er mye sunnere for konkurransen.

De to største, Telenor og netcom(Telia?) må vel gi tilgang til 'virtuelle aktører' mens Telenor i tillegg må gi tilgang til ICE(som sitter på et halvt nett..). To aktører er for lite til å oppnå reell konkurranse, derfor ble det nødvendig med tvangstiltak mot Telenor/netcom. 

Problemet med lading, både i Norge og verden, er ikke at Teslas superladernett er lukket for andre, det er at det ikke finnes noen gode alternativer. Derimot så har vi mange aktører med til dels god geografisk dekning men med dårligere produkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

"I forhold til"? Batteri-elektrisk mobilitet er like så viktig som hydrogen-elektrisk mobilitet. Dette har jeg gjentatt så mange ganger at jeg blir flau av å måtte gjenta det. Så nei. Jeg har aldri sagt at hydrogen vil bli viktigere og viktigere i forhold til batteri-elektrisk mobilitet. Jeg sier at det vil supplementere den. 

Vel, det er altså ikke det som skjer nå. Så spådommen var uansett en ganske klar bom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):

Dette løses jo isteden med talestyring som har gjort bra fremskritt den siste tiden. "Open glovebox" (*) har fungert knirkefritt i mange uker allerede, musikkavspilling er for mitt behov bra nok i 80% av tilfeller.

(*) jeg bruker engelsk; vet ikke hvordan det går på norsk

Funker strålende på norsk. Min engelsk uttale var så dårlig at bilen bare aksepterte 5% av kommandoene mine, på norsk er jeg oppe i 80%  :D

For øvrig er det ikke rart at disse skjermene er skumle. Smartmobilleverandørene og app-programmererne har i årevis trent oss opp til å reagere øyeblikkelig på hvert minste pip fra telefonene våre. Bilprodusentene skal jobbe hardt med å sloss mot uvaner som er så godt innøvd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Vel, det er altså ikke det som skjer nå. Så spådommen var uansett en ganske klar bom.

Spådommen gikk ut 03.04.20 altså? ?

Kan du ikke i det minste vente til utstyret ikke blir manuelt produsert da i det minste? Ballard, Bosch, PowerCell, NEl, ITM Power og de fleste bygger nå fabrikker og systemer for mer automatisert produksjon grunnet økt etterspørsel. Se bare på veksten i 2019 alene, ut fra produsentene, så ser du jo noe spennende. Eventuelt kan du bare kikke på aksjekursene frem til Covid-19 som jo har tatt innersvingen på hele markedet inkludert hydrogen-relaterte aksjer. Dog indeksen til disse står seg svært godt vs andre indekser. 

 Noe av det vil stå klart i 2021, men mesteparten vil være klart nærmere 2023. Altså har det aldri vært en spådom som har omhandlet nær fremtid. Det er mer interessant å se situasjonen i 2030 f.eks. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Spådommen gikk ut 03.04.20 altså? ?

Kan du ikke i det minste vente til utstyret ikke blir manuelt produsert da i det minste? Ballard, Bosch, PowerCell, NEl, ITM Power og de fleste bygger nå fabrikker og systemer for mer automatisert produksjon. Noe av det vil stå klart i 2021, men mesteparten vil være klart nærmere 2023. Altså har det aldri vært en spådom som har omhandlet nær fremtid. Det er mer interessant å se situasjonen i 2030 f.eks. 

Jeg mener at trenden har vært tydelig hele veien, og det siste året har bare bekreftet at hydrogen ikke kommer noen vei. Hvem skulle trodd at selv Nikola begynte å tvile på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at trenden har vært tydelig hele veien, og det siste året har bare bekreftet at hydrogen ikke kommer noen vei. Hvem skulle trodd at selv Nikola begynte å tvile på det?

Kan du vise til noen grafer eller noe som viser en trend innenfor segmentet som støtter det du sier på verdensbasis? 

Hva er det Nikola tviler på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...