Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

88 000 biler levert i Q1 var overraskende høyt med tanke på den brutale nedgangen i salget man ser de stedene man har statistikk. For eksempel NO+NL+SP som er ned noe rundt 75% sammenlignet med Teslas dårlige Q1 i 2019.

Jeg tror dette tallet må sees i sammenheng med Elon Musks desperate kamp for å holde aksjekursen oppe slik at han kan inkassere 4 milliarder kroner fra bonusavtalen sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Her trenger vi nok utdyping ja. Kan du virkelig lade telefonen i alle stikkontakter i norge? Selvfølgelig ikke, de fleste stikkontakter er på privat grunn og dermed utilgjengelige. På samme måte er superladerne Teslas eiendom, det er helt selvfølgelig at Tesla bestemmer dette selv. Om noen ønsker at Tesla skal åpne opp for andre må de nesten komme med en kompensasjon. Tvang blir veldig umusikalsk.

Hvem skal bestemme dette? Ulempen ved å bruke tvang er at det nesten er en garanti for dårlige løsninger, som at egolfer og elsykler får adgang og blir stående og lure på hvorfor det går like tregt på superlader som på vanlig hurtiglader..

Jeg driter I hvordan du løser det så lenge elbil-eierskapet blir så enkelt som mulig. Gi Tesla halve oljefondet for min del, så lenge vi kan slutte med denne ineffektive måten å drive samfunnet på. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Ja, Musks skitne spill der han forkastelig nok selger mange biler bare for å holde aksjekursen kunstig oppe er virkelig ille. Han må slutte å stadig sette nye salgsrekorder. Manipulasjonen hans må ta slutt!

Han er jo fersket i en gedigen børssvindel tidligere så å manipulere noen salgstall er peanuts i forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle disse statestikkene er jo ikke lenger gyldige, verden er totalt endret nå. Og det går ikke lenger ann å gå etter slike statestikkene. Og det er nå temmelig idiotisk å bruke Tesla som hoved tittel i denne artikkelen bare for å trekke folk til å lese denne artikkelen. Du kan endre til noe annet. Forde dette gjelder alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 minutter siden):

88 000 biler levert i Q1 var overraskende høyt med tanke på den brutale nedgangen i salget man ser de stedene man har statistikk. For eksempel NO+NL+SP som er ned noe rundt 75% sammenlignet med Teslas dårlige Q1 i 2019.

Kan det tenkes at det selges flere biler andre steder som mer enn kompenserer for nedgangen i markedene du nevner? 

I 2018 ble det amerikanske markedet prioritert for å utnytte siste periode med føderale insentiver på topp. Samme skjedde vel i Nederland Q3/19, UK i Q4/19..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Det er Tesla som har investert i og bygget ladenettverket, så hvis andre skal få bruke det så må noen betale for det. Tesla har jo gitt andre tilbud om å kjøpe seg inn, men ingen har slått til.

Dessverre kjenner vi ikke detaljene der. Noe kan vi gjette oss til. At ingen tok i mot tilbudet for 10 år siden var kanskje ikke så rart siden det ikke var noen andre som hadde planer om å lage biler som kunne ha særlig nytte av superladernettverket. Det hadde krevd en partner med ganske luftige visjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
hekomo skrev (8 minutter siden):

Vel, man kan neppe forvente at Tesla bare gir fra seg gratis noe de har brukt store ressurser og mye tid på å bygge opp.

Selvfølgelig ikke. Derfor har vi staten. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (43 minutter siden):

Vel, man kan neppe forvente at Tesla bare gir fra seg gratis noe de har brukt store ressurser og mye tid på å bygge opp.

Innrømmer du egentlig at det er vanskelig å tjene penger på å ta betalt for strøm til elbiler på slike stasjoner? Det er jo ingen som argumenterer for at andre biler skal kunne lade gratis? 

Lenke til kommentar
failern skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig ikke. Derfor har vi staten. 

Mener du virkelig at Staten skal ekspropriere superladenettverket til Tesla???

Det er det mest kommunistiske jeg har hørt på lenge. Da forstår jeg bedre han hydrogen-aksje-eieren som føler at Tesla truer aksje-investeringen hans (og det med god grunn). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke løsninger som hadde vært best om vi hadde et felles system. Feks Mobil og fiber nettet. Det er et sluk av penger som går med på 3 mobilnett i Norge i tillegg til at det blir opp til 2-3 aktører hvor mye konkurranse de ønsker eller om de skal begynne med kartellvirksomhet. Er rimelig lett for de få å starte kartellvirksomhet. Sette det på spissen, jeg tror får her tror vi er tjent med samme opplegg i strømnettet. Hvor hver enkelt aktør må lage sitt eget høyspeningsnett og lavspenningsnett. Hvor konkurranse er redusert til hvem selskaper som har mulighet til å fysisk kobble seg til huset ditt.

Tesla sitt ladenett er litt i gråsonen, men det hadde vært supert om staten kunne insentiver et system hvor det er fritt for alle. Gjerne med Elbil foreningen involvert så det blir tatt hensyn til ting som superladere for biler som kan utnytte den etc.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Da forstår jeg bedre han hydrogen-aksje-eieren som føler at Tesla truer aksje-investeringen hans (og det med god grunn). 

Jeg har Tesla aksjer også indirekte gjennom noen fond. Dette vet du, for det har jeg sagt til deg før. Men trolling er gøy hva? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, hekomo said:

Jeg er litt usikker på hva du mener nå. Det er standard praksis å sammenligne med samme kvartal året før fordi det er mye sesongvariasjoner. For eksempel er Q1 hvert år tradisjonelt en svak måned for bilsalg.

Det er Tesla som har investert i og bygget ladenettverket, så hvis andre skal få bruke det så må noen betale for det. Tesla har jo gitt andre tilbud om å kjøpe seg inn, men ingen har slått til.

Var ikke Tesla utsolgt i Q4?
Til og med demo biler ble solgt.

 Så med en tradisjonell nedgang i Q1 så skulle Tesla likevel hatt høyere levering pga etterspørsel fra Q4 og demobiler de manglet?

I tillegg til Koronaviruset som jeg er usikker på om du mener har økt eller dempet salget til Tesla i Q1...
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrFoss skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke løsninger som hadde vært best om vi hadde et felles system. Feks Mobil og fiber nettet. Det er et sluk av penger som går med på 3 mobilnett i Norge i tillegg til at det blir opp til 2-3 aktører hvor mye konkurranse de ønsker eller om de skal begynne med kartellvirksomhet. Er rimelig lett for de få å starte kartellvirksomhet. Sette det på spissen, jeg tror får her tror vi er tjent med samme opplegg i strømnettet. Hvor hver enkelt aktør må lage sitt eget høyspeningsnett og lavspenningsnett. Hvor konkurranse er redusert til hvem selskaper som har mulighet til å fysisk kobble seg til huset ditt.

Tesla sitt ladenett er litt i gråsonen, men det hadde vært supert om staten kunne insentiver et system hvor det er fritt for alle. Gjerne med Elbil foreningen involvert så det blir tatt hensyn til ting som superladere for biler som kan utnytte den etc.

Nå har vi vel ikke 3 mobilnett, mer 2,5. ;)

Vi burde egentlig ha flere. Flere nett gir mer konkurranse, som igjen gir bedre priser og tilbud. Aktørene må fortsatt holdes i ørene av offentlige myndigheter men det er nok betydelig enklere å sørge for fungerende konkurranse mellom en håndfull aktører enn å prøve å tvinge en monopolist til å gi alle et skikkelig tilbud. Du trenger ikke bekymre deg så voldsomt for at det går med ekstra ressurser på flere nett. Om du har 50000 abonnenter i et område og 4 mobilnett så er det ikke sånn at alle 4 nettene har bygget kapasitet til alle 50000. Det blir heller at de bygger for sine egne abonnenter+litt å gå på, totalt kapasitet ender da kanskje på 55-60000 abonnenter, ikke 200000.

Er det forresten noe i Enova sine utlysninger som hindrer Tesla fra å søke på midler og eventuelt sette opp noen åpne ladepunkt ved siden av superladeruttakene? I praksis er jo ofte superladerne samlokalisert med andre ladere allerede. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...