Gå til innhold

Diskusjon rundt nedskallering av kvalitet på strømmetjenester i disse Corona-tider


Anbefalte innlegg

Også jeg ser/merker at kvaliteten er endret. Og at Hbo alltid har vært særdeles dårlig.. 

Jeg lurer på noe mer generelt. Det snakkes ofte om at bitraten er på så og så mye.. Hvor ser dere slik?! 

 

(Har egentlig samme spørsmål vedrørende fps på konsollspill, men det får være et spørsmål i en annen tråd..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bone skrev (6 timer siden):

Også jeg ser/merker at kvaliteten er endret. Og at Hbo alltid har vært særdeles dårlig.. 

Jeg lurer på noe mer generelt. Det snakkes ofte om at bitraten er på så og så mye.. Hvor ser dere slik?! 

(Har egentlig samme spørsmål vedrørende fps på konsollspill, men det får være et spørsmål i en annen tråd..)

På netflix-appen på TV'n så trykker jeg på info så får jeg opp litt info i hjørnet som viser oppløsning og bitrate og litt annen info.

Psykake skrev (5 timer siden):

Dette er kanskje min minste bekymring om dagen, og strengt tatt skulle jeg ønske det var det samme for deg. 

Jeg har aldri sagt at det er en stor bekymring. Det er det som er så fint mer forum rundt spesifikke emner, man kan prate i detalj om ting som ikke nødvendigvis er superviktig. Minste bekymring vil fortsatt tilsi at det er en bekymring, altså verdt å ta opp.


Ser ikke problemet med å ta opp et unødvendig tap av kvalitet/funksjonalitet i et produkt man taper penger på. Spesielt når det ikke har noen særlig gevinst.

Ville dere godtatt at bilen deres kun gikk i 40 km/t i noen måneder? Det vil jo føre til færre ulykker og mindre press på helsevesenet i disse koronatider. Det er jo definitivt noe som vil hjelpe mye mer enn Netflix i dårlig kvalitet. Svarer dere nei nå så er dere hyklersk.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg velger å la være å se på Netflix og andre tjenester akkurat nå. Ser heller på UHDer/BDer og evt. nedlastet materiale. Den lave bitraten er særdeles forstyrrende til tider, så boikotter de på min måte ved å la være å bruke de (har ikke anledning til å si opp abbo, da andre i familien bruker det aktivt).

Jeg forstår godt at dette må gjøres, men det betyr ikke at jeg må like det, eller godta det.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 timer siden):

På netflix-appen på TV'n så trykker jeg på info så får jeg opp litt info i hjørnet som viser oppløsning og bitrate og litt annen info.

Jeg har aldri sagt at det er en stor bekymring. Det er det som er så fint mer forum rundt spesifikke emner, man kan prate i detalj om ting som ikke nødvendigvis er superviktig. Minste bekymring vil fortsatt tilsi at det er en bekymring, altså verdt å ta opp.


Ser ikke problemet med å ta opp et unødvendig tap av kvalitet/funksjonalitet i et produkt man taper penger på. Spesielt når det ikke har noen særlig gevinst.

Ville dere godtatt at bilen deres kun gikk i 40 km/t i noen måneder? Det vil jo føre til færre ulykker og mindre press på helsevesenet i disse koronatider. Det er jo definitivt noe som vil hjelpe mye mer enn Netflix i dårlig kvalitet. Svarer dere nei nå så er dere hyklersk.
 

Det er min minste bekymring på en liste av andre bekymringer og det noe jeg ikke synes det er verdt å ta opp. 

Da tar jeg heller opp gamle episoder av Kär och galen som gikk på svensk TV4 en gang i tiden. 

Har sett på både HBO og Netflix i dag og har igrunn ikke sett noen forskjell. Er det iverksatt? 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

I utgangspunktet så er det jo en god tanke, men det er måten dette ble gjort på som er helt feil, og det faktum at det ikke var noen fare for nettet.

Jeg hadde et premium-abn. når netflix innførte dette. Problemet som oppstår når de velger å minimere databruken ved å senke bitraten, er at vi som betaler for premium ikke kan klage.  For vi Premiumabonnementer betaler jo for en satt oppløsning, ikke bitrate. Det som blir på kanten etter mitt skjønn, er at alle de andre kutta ned på oppløsning(eller ihverfall YouTube), men Netflix kutta ned på bitraten, som de eneste som har noe å tjene på nettopp den varianten.
Jeg kontaktet support for å vise min misnøye over denne praksisen, men der var det lite forståelse. Selv ikke det faktum at lavere bitrate forringer kvaliteten var noe de ville innrømme. 

Har ikke abonnert på Netflix siden, og heldigvis er det lite man går glipp av.

Leste et bloginlegg fra BT der de skrev at nettbruken steg noe på dagtid under pandemien, men var ikke i nærheten av en kveld med f.eks. CoD patch og en premier league kamp, og enda lenger unna hva nettet faktisk tåler. De var ikke bekymret.

 

Lenke til kommentar

Vel for meg som bruker plasma og 1080p har det aldri sett bedre ut.

Disney+ er kult både lyd og bilde. Netflix nr2 og Prime 3 plass Hbo sa jeg opp når de skrudde opp prisen og vi hadde sett ferdig Got.

Anbefaler heller trappe ned fra 4k til full HD 1080p til krisa er over, vet ikke om bitrate på 4k fortsatt er dårlig? Og 1080p ser vel ok ut på 4k skjerm?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har de ikke signal så har de vel ikke? Pga krisa og folk som er ledige...

Og da er alternativ å trappe ned abonnement, for Feks Netflix klarer ikke å skru ned prisen, men vi kan velge å trappe ned abonnement og oppløsning.

1080p har nok bitrate og en grei 4k TV har ikke noe problem med å skalere opp dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...