Gå til innhold

Mid-range PC til kontorarbeid, men også bilder, audio, litt video, og "casual gaming" - maks 10.000,-


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en stasjonær PC til så godt under 10.000,- det går.

Behov:

  • Maks 10.000,- i utgangspunktet
  • Skal hovedsakelig brukes til kontorarbeid, men også noe bearbeiding av bilder, audio og kanskje litt video, samt "casual gaming"
  • Lagring: SSD (M.2?) + ekstra intern mekanisk 3,5" disk (har sistnevnte allerede, men må ha plass til dem i kabinettet)
  • Wifi-støtte, eller plass til å sette inn et wifi-kort
  • Planlegger ikke å overklokke eller lignende
  • USB3 (er vel det på alle hovedkort nå?) + kanskje USB-C
  • Forholdsvis stillegående og ikke for varm

Den bør kunne kjøre Doom Eternal i grei kvalitet, og være såpass fremtidsrettet at den vil kunne kjøre nye spill som kommer de neste årene forholdsvis greit. Vet ikke om jeg trenger noe mer en 1080p?

Jeg trenger i utgangspunktet plass til flere interne 3,5»-disker. Helst kanskje 4-6 plasser, men mulig jeg kommer til å erstatte flere mindre disker med en større så jeg ikke nødvendigvis trenger så mange ekstra plasser.

Jeg er litt usikker på om 500 GB SSD vil være nok når jeg uansett skal ha ekstra mekaniske disker, eller om jeg bør gå for 1 TB. Eller kan det være lurt med en M.2-SSD på 500 GB til Windows, og så en 2.5" SSD på 1 TB til andre ting?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte at jeg kanskje kunne bruke et av forslagene i tråden om "den perfekte PC-pakke" som utgangspunkt.

The Corporal til litt over 8.000,- virker lovende, men er det noe der jeg kunne/burde bytte ut i forhold til mine behov?

Jeg må legge til et wifi-kort, f.eks. Asus PCE-AC55BT, som også støtter BlueTooth.

Er det noen "tweaks" jeg burde gjøre her? Er det noe som er i overkant når jeg bare skal drive "casual gaming"? Er det noe jeg burde oppgradere/bytte ut?

Hvor stillegående blir denne PCen eventuelt?

Edit: Jeg har en EVGA 650 GQ "80 Plus Gold" strømforsyning i PCen min i dag som jeg kjøpte for noen få år siden. Kan jeg kanskje bare bruke den om igjen i ny PC?

Edit 2: Ny The Corporal i dag, så oppdaterte innlegg basert på den.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det går vel å bruke Ryzen 5 2600. Det er i tilfelle i spill at det kan være en fordel med Ryzen 5 3600.

Jeg ser at Power og Elkjøp har Ryzen 5 3600 til 1990 kr nå, og da er  prisforskjellen (450 kr) såpass liten at jeg føler det er verdt det.

Forskellen på det Asus og MSI kortet er ingenting av betydning for de fleste. Begge virker godt og har bra features.

Jeg synes også at det Phanteks kabinettet er greit.

Jeg hadde kanskje valgt en PNY CS3030 M.2 2280 500GB SSD til kr 799 fremfor noe som er mye dyrere.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarte å komme meg under 9.000,- uten frakt og strømforsyning.

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=640387&view=m

Men jeg ønsker 1 TB som systemdisk siden det bare er plass til to 3,5"-disker i kabinettet, så jeg la noen kroner ekstra i Corsair-disken. Ikke den raskeste og beste M.2-disken, men visstnok likevel raskere enn eller minst like rask som vanlig 2,5" SSD.

Lurer også på om jeg egentlig trenger Ryzen 5 3600 når jeg bare skal drive med "casual gaming". Elkjøp er utsolgt for 3600 så prisen går opp et par hundrelapper så forskjellen blir rundt 500.

Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt har plass til to M.2 disker. Du kan gå for denne som er rimelig og på 1 TB. Den er riktignok tregere, så ville nok gått for den Svein foreslo og se det an senere om du trenger en større disk. Tviler på at du egentlig trenger mer en 500gb til å begynne med, og i de fleste programmer er det fordel å ha cache osv på en annen disk enn der Windows ligger. Lett er det og å sette inn en ekstra M.2. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra dette så ser det ut som det ikke er stor forskjell på Ryzen 5 2600 og Ryzen 5 3600 når en har skjermkort som RX 580 (på nivå med GTX 1650 Super). En kan si at skjermkort betyr alt i denne prisklassen.

https://www.techspot.com/review/1968-ryzen-3600-vs-2600-gaming-scaling/

På en annen side så kan 3600 være en del bedre (jeg anslår 18%) hvis du spiller spill som er såkalt CPU-bound. Så det er litt mer fremtidssikkert for å takle alle spill godt. Spesielt om du setter inn et raskere skjermkort senere.

Når det gjelder M.2 disk så er det grei den du har valgt (Crucial P1 M.2 2280 1TB). Jeg ville i hvertfall ikke valgt en med M.2 SATA som er begrenset til 600 i hastighet.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, dette begynner å falle på plass!

Tror nok jeg velger billigste CPU siden det er så liten forskjell uansett og jeg ikke skal spille veldig aktivt. Hvis jeg blir skikkelig hekta så får jeg heller oppgradere om et par år :)

Jeg så litt på PNY CS3030 M.2-disken, og den er raskere og har fire ganger høyere TBW enn Crucial P1 som vel betyr lengre levetid også. Halvparten så mye lagringsplass, men også nesten halv pris. Ønsker uansett NVMe-SSD.

Byttet ut wifi-kortet med et litt billigere uten Bluetooth.

Med frakt og Windows 10 og gjenbruk av nåværende strømforsyning så er jeg nå nede på 9200, som må sies å være greit innenfor budsjettet mitt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Vil bare nevne denne nok en gang; Kjøpte på black friday så fikk 1500 kr i rabatt, men er veldig fornøyd. Det er en versjon som er litt dyrere og som er litt bedre, men som ikke har cd/dvd inngang/brenner. Men jeg er svært fornøyd, ingen eller få små problemer så langt. 3 skjermutganger, har spilt 2160p videofiler + to skjermer med annet uten hakking eller noe problem. Fikk mye god info i tråden også, så du kan kanskje skumlese igjennom hvis du vil.

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39632/hp-pavilion-gaming-690-0835no-stasjonar-pc-sort

https://www.diskusjon.no/topic/1861602-pc-noen-bedre/

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

SSD: Ser på prisjakt at PNY CS3030 M.2 er den rimeligste M.2 NVMe på 480 GB og Crucial P1 er den rimeligste på 1TB. Så det er vel en av de jeg ville valgt avhengig av hvor stor størrelse jeg ville ha. Kan være greit å vite at B450 chipset har bare mulighet for en PCIe M.2 disk vanligvis, slik at den andre M.2 må da være SATA (Det vil fremgå av hovedkort manual hvordan begrensingene er).

CPU: Ser at cpu ytelse faktisk er 32.8% høyere på Passmark benchmark hhv 17793 og 13394 poeng. Single thread er også en del bedre (13%).

Så 3600 er en god del bedre, men 2600 er som vi var inne på bra nok.

https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-3600-vs-AMD-Ryzen-5-2600-vs-Intel-i5-9600KF/3481vs3243vs3443

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vil det si at man ikke kan bruke begge M.2-inngangene samtidig? Eller er det bare at man kun kan ha en NVMe-disk, mens den andre M.2-porten må bruke SATA?

Den ene disken som ble nevnt her, WD Blue 3D NAND SSD M.2 1TB, støtter jo ikke NVMe, så hvis begge M.2-inngangene kan brukes så lenge den ene er SATA så er det jo noe jeg potensielt kan se på hvis jeg trenger mer SSD-plass.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Vil det si at man ikke kan bruke begge M.2-inngangene samtidig? Eller er det bare at man kun kan ha en NVMe-disk, mens den andre M.2-porten må bruke SATA?

Den ene disken som ble nevnt her, WD Blue 3D NAND SSD M.2 1TB, støtter jo ikke NVMe, så hvis begge M.2-inngangene kan brukes så lenge den ene er SATA så er det jo noe jeg potensielt kan se på hvis jeg trenger mer SSD-plass.

Det stemmer, ene får full hastighet, den andre får/begrenses av SATA-hastighet. 
På noen hovedkort kan det være at den ene porten er forbeholdt NVME, eller at du må velge mellom en SATA port eller å ha disken i M.2-plassen. Har ikke sjekka med ditt hovedkort.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (54 minutter siden):

Vil det si at man ikke kan bruke begge M.2-inngangene samtidig? Eller er det bare at man kun kan ha en NVMe-disk, mens den andre M.2-porten må bruke SATA?

Den ene disken som ble nevnt her, WD Blue 3D NAND SSD M.2 1TB, støtter jo ikke NVMe, så hvis begge M.2-inngangene kan brukes så lenge den ene er SATA så er det jo noe jeg potensielt kan se på hvis jeg trenger mer SSD-plass.

Jeg gikk inn i manualen (B450M Mortar Max) og det er annerledes på dette kortet enn jeg sa.

image.png.a126f72276ac5a7496c28eb05723d074.png

image.png.6e683bbebd7c9761ba94bfd6acf45504.png

Som du ser så kan du bruke begge med M.2 NVMe (PCIe) kort. Det som skjer da er at du mister PCI_E4.

Noe som betyr at trådløskort må stå i en av PCe 2.0 x 1 portene. Og at du ikke har mulighet for PCI 2.0 x4 om du har mer enn ett M.2 kort.

M2_2 støtter ikke SATA, men det gjør M2_1 porten. Begge støtter PCIe (NVMe).

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Ok, da er det jo alle muligheter til å fylle på med en ekstra M.2 hvis jeg får behov for det. Det går ikke ut over noe annet som f.eks. skjermkort? Ser jeg kanskje burde lest meg litt mer opp på dette...

Nei ikke som jeg så, den tar pcie fra PCI_E4 porten. På det hovedkortet jeg har som er asus rog strix b450-f gaming, så går skjermkortet ned fra 16x til 8x om en har to pcie SSD i M.2 plassene.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Da er delene bestilt, med 2500-CPU. Fornøyd med rett under 9000 inkl. frakt. Jeg tenker at hvis jeg hadde hatt behov for 3500-ytelsen så burde jeg uansett ha kjøpt et raskere skjermkort, men da sprekker budsjettet.

Burde jeg kjøpt en ekstra vifte til å ha i kabinettet tro? Det følger med en 120mm-vifte til å plassere oppe bak, så en ekstra 120mm-vifte nede foran er kanskje en god ide? Eller bør det være 140mm?

Eller like gjerne to 120mm eller 140mm foran?

Edit: En av denne foran kanskje? Be Quiet! Pure Wings 2 140mm

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Ja ville kjøpt en eller to PWM kontrollerte vifter (De er 4 pins), slik at turtallet kan reguleres. Det er 3 slike vifte utganger til kabinettvifter på hovedkortet.

Her er en som er god:

https://classic.prisjakt.no/product.php?e=2009308

Her er noen jeg tror er gode:

https://classic.prisjakt.no/product.php?j=3807738,3084112,1521644,4012284,3084062,2122935,4990972,5154112,5154114,1351718,1274733,2659212,2659199,2787444,2009308,3084290,3084065,2311433,1516516,3084066,1516517

De flest viftene har en gummipute i hvert hjørne. Om du kjøper en vifte uten det så må du bruke noe av gummi å legge der.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...