Gå til innhold

Problemer med kjøp av campingvogn.


Anbefalte innlegg

Moderator: Flytt gjerne tråden hvis den er på feil sted.

 

Vi underskrev kontrakt på kjøp av en demo-campingvogn den 1 mars. Vi får deretter en mail med varsel om prisendring pga valutaøkningen mot euro den 16. I kontrakten punkt 10 står det: "Prisendring. Hvis priser, toll, valutakurser eller offentlige avgifter økes/endres etter signert avtale, men før levering, og dette påvirker totalprisen på salgsobjektet, plikter kjøper å betale økningen. Dette gjelder også tilsvarende hvis fabrikk eller importør øker sine priser." 

Siden dette er en demovogn og som sådan ble hentet inn i høst, var vi ikke enige i at kontrakten vår ville gjelde for dette varselet. Så vi ga et motsvar på dette. Vi får ikke svar.

Så går det noen uker, og vi snakker med vår selger om levering av vognen. Prisendringen kommer igjen opp, og vi argumenterer fremdeles for at dette ikke burde gjelde for vår vogn siden den er en demovogn og ikke ny fra fabrikk. Ikke noe svar. Spol fram til idag hvor min ektefelle sender en mail og purrer på svar siden vognen egentlig skal leveres på fredag.

Da får vi til svar at prisen er økt 40000 kroner. Når vi argumenterer med at da må vi heve kjøpet, får vi til svar at da blir prisen fremdeles 40000 kroner.

I disse tider er 40000 mye penger, om det kommer av en heving av kjøpet eller pga valutaøkning.

Så dermed henvender jeg meg igjen hit hvor jeg før har fått ypperlig hjelp. ? Noen tanker om dette er riktig og lovlig gjort av forhandler? Vi kommer til å henvende oss til forbrukerombudet i morgen, og også evnt ta en time med advokat via LO Favør.

 

 

 

 

kontrakt 1.jpg

kontrakt 3.jpg

Endret av zellica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville bedt firmaet om dokumentasjon på hva som konkret har endret totalprisen på deres vogn. Kontrakten åpner ikke for at de kan endre prisen bare fordi de har lyst, det må være konkrete endrede utgifter for den spesifikke vognen dere har underskrevet kontrakt på. 

Hvis de ikke kan dokumentere dette og allikevel krever 40000 ekstra, er dette kontraktsbrudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal vel også være slik at ved en 'vesentlig' prisendring, skal du som kjøper kunne heve kjøpet. Hvorvidt endringen er vesentlig eller ikke vet jeg ikke, men 40.000 er jo mye penger.

Dette har jo blant annet vært et tema flere ganger de siste årene, med elbiler som plutselig har økt i pris. Opel Ampera-E blant annet.

Het går prisen opp med 45.000 kroner, så denne kan jo brukes til sammenligning :)

https://www.dinside.no/motor/nytt-sjokk-for-opel-kundene/68855039

https://www.tv2.no/a/9486521/

Lenke til kommentar
Vegard# skrev (16 minutter siden):

Jeg antar at vanligvis blir campingvogner bestilt etterhvert som kunder signerer avtale om kjøp, og er derfor påvirket av endringer i kronekurs. En demovogn er allerede kjøpt inn for en stund siden, så butikken vet akkurat hvor mye de måtte betale for den.

Det er ingen selvfølge. En demovogn kan like godt være en vare butikken har på lån fra produsent, og først får regningen for vogna dersom den blir solgt. Jeg kjenner ikke bobilbransjen og kan ikke uttale meg konkret om dette er vanlig praksis der, men jeg kjenner til bransjer hvor dette er normalt.

Er derfor jeg stusser på at trådstarter tar utgangspunkt i at vogna faktisk er betalt av butikk allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, nomore said:

Det er ingen selvfølge. En demovogn kan like godt være en vare butikken har på lån fra produsent, og først får regningen for vogna dersom den blir solgt. Jeg kjenner ikke bobilbransjen og kan ikke uttale meg konkret om dette er vanlig praksis der, men jeg kjenner til bransjer hvor dette er normalt.

Er derfor jeg stusser på at trådstarter tar utgangspunkt i at vogna faktisk er betalt av butikk allerede.

Takk for svar. Vi har fått beskjed av andre i caravanbransjen at demovogner av dette merket ikke kommer til landet som kommisjon, derav er vogna betalt og momset for allerede i fjor. Så dermed mener vi at vi ikke skal betale for valutaendringen.

6 hours ago, theNiceOne said:

Jeg ville bedt firmaet om dokumentasjon på hva som konkret har endret totalprisen på deres vogn. Kontrakten åpner ikke for at de kan endre prisen bare fordi de har lyst, det må være konkrete endrede utgifter for den spesifikke vognen dere har underskrevet kontrakt på. 

Hvis de ikke kan dokumentere dette og allikevel krever 40000 ekstra, er dette kontraktsbrudd. 

Takk for svar. Ja vi venter på svar fra advokat om hvordan vi skal gå fram. Vi har fått beskjed fra flere i bransjen at vi må be forhandler om å dokumentere at vognen ikke er momset og betalt på nåværende tidspunkt. Også hva de mener er endret i totalprisen.

4 hours ago, Vegard# said:

Jeg antar at vanligvis blir campingvogner bestilt etterhvert som kunder signerer avtale om kjøp, og er derfor påvirket av endringer i kronekurs. En demovogn er allerede kjøpt inn for en stund siden, så butikken vet akkurat hvor mye de måtte betale for den.

Takk for svar. Vi hadde selvfølgelig måttet betale hvis dette var en vogn vi hadde bestilt fra fabrikk, og som kom nå. Men denne vogna har stått her siden i høst. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Vertical^ said:

Det skal vel også være slik at ved en 'vesentlig' prisendring, skal du som kjøper kunne heve kjøpet. Hvorvidt endringen er vesentlig eller ikke vet jeg ikke, men 40.000 er jo mye penger.

Dette har jo blant annet vært et tema flere ganger de siste årene, med elbiler som plutselig har økt i pris. Opel Ampera-E blant annet.

Het går prisen opp med 45.000 kroner, så denne kan jo brukes til sammenligning :)

https://www.dinside.no/motor/nytt-sjokk-for-opel-kundene/68855039

https://www.tv2.no/a/9486521/

Hvis vi ønsker å heve kjøpet skal selger ha 40000 kr. Så enten betaler vi for valutaoppgangen på 40K, eller så betaler vi det samme for å terminere kontrakten. Begge deler gjør at vi taper mye penger. 

Vi har fått masse hjelp fra andre i caravanbransjen, og de er klare på at dette er et forsøk på lureri i lys av Coronakrisen. Vi synes jo også at selger har brutt sin opplysningsplikt her. Hvis det var fare for at vår vogn skulle omfattes av valutaendringer, burde vi fått beskjed om at vi skulle ha hentet vogna med en gang for å unngå dette. 

Lenke til kommentar
nomore skrev (8 timer siden):

Hvorfor mener dere at denne prisendringen ikke gjelder denne demovognen?

Jeg har ingen grunn for å mene noe fra eller til, derfor mitt råd om å be selger om å dokumentere konkret hvilke ekstra utgifter som har medført prisøkning på denne konkrete demovognen. 

Det holder ikke at selger tenker at priser på vogner generelt stiger, så lenge han ikke har konkrete ekstrautgifter på akkurat denne vognen. 

Lenke til kommentar

Vi har vært i kontakt med både forbrukerombudet og advokat idag, og de var begge veldig klare på at forhandler ikke har anledning til å kreve tillegg pga valutaendring på en vogn som allerede står i landet. Så nå er egentlig ballen over på forhandlers side. Blir det ikke enighet, blir det mekling. 

20 minutes ago, Dubious said:

Selger har kun krav på penger om han må selge vognen til en lavere pris, og han kan ikke velge å selge til en lavere pris får det har gått lang tid

Har nyprisen på vognene gått opp 40k også?

Slik jeg forstår den første mailen som jeg la ut over, har de det. Men det er ikke på noen måte bekreftet. Vi har snakket med andre forhandlere idag, og de har ikke gjennomført noe lignende. Skal listeprisene avstemmes mot valuta må de jo nesten være flytende gjennom et år, og det kan jeg ikke tenke meg er tilfelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge forbrukerkjøpsloven, så kan det ikke avtales noe som gir kjøperen dårligere vilkår enn i loven.

Så er spørsmålet om det er tilfellet her, og det mener jeg at det er. Dere har kontrakt på en gitt pris. Selv om det står i kontrakten at prisen kan endres, så har ikke selger noen god grunn til å kreve høyere pris så lenge de ikke selv har høyere kostnader på selve tingen. Noe de ikke kan ha, hvis de allerede har betalt for tingen, for da har ikke valutaendringene noen påvirkning.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Nukleosid said:

I følge forbrukerkjøpsloven, så kan det ikke avtales noe som gir kjøperen dårligere vilkår enn i loven.

Så er spørsmålet om det er tilfellet her, og det mener jeg at det er. Dere har kontrakt på en gitt pris. Selv om det står i kontrakten at prisen kan endres, så har ikke selger noen god grunn til å kreve høyere pris så lenge de ikke selv har høyere kostnader på selve tingen. Noe de ikke kan ha, hvis de allerede har betalt for tingen, for da har ikke valutaendringene noen påvirkning.

Vi har tatt kontakt med advokat som tar over korrespondansen med selger, siden vi ikke kommer noen vei. Da vil selger måtte legge fram dokumentasjon på om vogna er betalt eller ikke.

Er den ikke det, så må vi selvfølgelig betale. Er den betalt, er det et forsøk på utnyttelse av en vanskelig situasjon, og da kommer vi til å kjøre hardt på.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 12.4.2020 den 20.08):

I følge forbrukerkjøpsloven, så kan det ikke avtales noe som gir kjøperen dårligere vilkår enn i loven.

Så er spørsmålet om det er tilfellet her, og det mener jeg at det er. Dere har kontrakt på en gitt pris. Selv om det står i kontrakten at prisen kan endres, så har ikke selger noen god grunn til å kreve høyere pris så lenge de ikke selv har høyere kostnader på selve tingen. Noe de ikke kan ha, hvis de allerede har betalt for tingen, for da har ikke valutaendringene noen påvirkning.

Det er full avtalefrihet for pris, også etter forbrukerkjøpsloven. Om man skal komme noen vei her må man enten hevde at kontrakten skal tolkes slik at klausulen om prisregulering ikke kommer til anvendelse, eller at klausulen er urimelig etter avtl. § 36. 

Her er det et vilkår for prisendring mot forbruker at "totalprisen på salgsobjektet" er endret. Kontrakten er ganske dårlig formulert, men dette er vel mest naturlig forstått totalprisen som selger betaler er endret. Så TS' fremgangsmåte virker for så vidt rimelig. Men i utgangspunktet er det fullt lovlig å avtale det motsatte, altså at markedsprisendring som ikke påvirker selgers kostnader direkte knyttet til transaksjonen kan videreføres til forbruker. Her virker det imidlertid ikke som det er det man har gjort. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Hvordan har det gått med kjøpet?

Jeg finner det veldig urimelig at kjøper skal sitte med risiko for selgers kostnader, man har jo ingen garanti for at selger ikke har betalt leverandøren ved bestillingstidspunkt eller har kjøpt valuta tidligere som nå benyttes til betaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...