Gå til innhold

Brennvidde digital vs analog, Lumix


Anbefalte innlegg

Jeg vil ha ny linse til min Lumix DMC G5. Jeg har nå to linser, en vidvinkel 14-42  og en zoom som starter på 60-? (ligger pr tid på loftet). Jeg vil gjerne ha en alt i ett linse så jeg slipper å ha med mye på tur og å skifte linse hele tida. Jeg plages med zoom-lina frodi den blir for tett på når jeg feks skal ta bilder av mennesker og dyr i mindre rom, men vil samtidig ha en liten vidvinkel. jeg er ikke teknisk interesserrt og forstår veldig lite av brennvidde etc og har heller ikke kapasitet til å sette meg inn i det. Jeg trenger ikke spesialutstyr og er mer motivopptatt enn å få det teknisk perfekte bildet. ( jeg har en digital Olympus med samme linser, nesten, kan bruek stor vidvinkel der ved behov) . Ser på Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/4-5.6 R Sort. men så kommer problemet hva er 40-150 mm? Er den linsa med vidvinkel eller hva. Spør kun om råd om noen tror denne dekke mine behov? Liker prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den andre zoomen du har er nok Panasonic-varianten av Olympusen du nevner. Det du trenger, er en superzoom. Det finnes en del varianter, i forskjellige størrelser og prisklasser.

Panasonic har en 14-140mm, som har kommet i tre varianter; en litt større original som jeg tror starter på f/4, en mer kompakt f/3,5-variant med dual IS, og en Mk II av sistnevnte, som er lik men har værtetting. Olympus har en 14-150mm, en 12-200mm og en 12-100mm. Den siste er nok den beste optisk, men også ganske svær, dyr og har noe kortere rekkevidde enn de andre. Så har du Tamronen Balthazar nevner over.

Jeg har første generasjon Lumix 14-140mm f/3,5-5,6, og stefaren min har  Tamron 14-150mm f/3,5-5,8. Tror vi begge er fornøyde, selv om jeg må innrømme jeg som regel foretrekker fastoptikk (altså det totalt motsatte ;) ).

Alle sammen er ærlig talt relativt dyre, så jeg ville sett mot bruktmarkedet.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=171472006

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=162203463

Lenke til kommentar

På Olympus/Panasonic ganger man normalt brennvidden med 2 for å sammenligne med fullformat/FF/35 mm film.

For FF regnes ca 50mm som normallinse, alt under dette blir da vidvinkel og alt over blir tele.

På Olympus/Panasonic (MFT) blir da 25mm normal, alt lavere blir vidvinkel og alt over tele.

14-42 mm blir da fra en middels vidvinkel til en kort tele.

Olympus har en grei vidvinkel-zoom på 9-18mm, som gir deg ganske mye mere vidvinkel enn din 14mm.

Jeg har en ekstrem vidvinkelzzom på 7-14mm, men der er både stor og tung, og dessuten ganske så dyr..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...