Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyring raskere fra fiber en mobilt bredbånd?


Anbefalte innlegg

Hvorfor går det raskere å fjernstyre eller surfe fra en pc med fiber om man bruker mobiltbredbånd med utlansk simkort?

Nå laster jeg ned også fra en annen pc samtidig på steam, og merker av og til fjernstyring er helt håpløs andre ganger ikke uten å finne ut hva det kommer av, bruker standard tilkobling til ekstern skrivebord.

Er det direkte link over VPN eller ikke? For er perioder hvis mobiltbredbånd føles som satelittbredbånd men alikevel er ikke fjernstying helt ubrukelig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med utenlandsk SIM blir traffikken rutet via operatørens gatweway som mest sansynlig er i hjemlandet til operatøren.

Forskjellen blir dermed som et eksempel:

Fiber: Pc - Telenor - NIX - Altibox - Server

Utenlandsk SIM (Estonia): Mobil - Telenor sitt mobilnett - Utenlandsk mobilnett - APN gateway i Estonia - Estonia IX - et eller flere ledd - NIX - Altibox - Server

 

Det er dermed ikke så rart at ping blir noe forskjellig når man kjører utenlandsk sim kontra Norsk internettforbindelse. Om du kjører VPN eller lignende har ikke noe å si. Trafikken må uansett via APN gateway hos leverandør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det forskjell pakkemåter og sende data gjennom fjernstyring en å har det lokal? for merker det timer out på enkelte sider som vg?

Kjører ekstra asus router, usikker om Asus ac66u er bedre en netgear 810 og dc112 cadle for får ikke firmware oppdatert den.

Må jo innrømme jeg har noen ganger problemer med fjernstyring men det blir heller klippete lyd og tilkoblingen fryser og ligdene ikke at sidene timer ut og elendig responstid.

Har noen kjenskap til 64qam? har det hvor mye data den kan sende i et området?

For hva er det som gjør at internett varer på speedtest men ikke på steam og ligdene?

For hastigheten styper veldig på enkelte tjenester f.eks linux i utlandet. Men steam\orgin og andre spill tjenester klarer å levere høy fart opptil 150\220 mbit på det beste. Men ytelsen kan jo varerie, men speedtest er jo ofte dårlig.

For VDSL er vel ligdene på lengere avstander har ikke mye kapasitet men varierer ikke like mye, man skal være heldig hvis man får 200 mbit på 500 meter kabel. For syns ikke bruk av 2600 mhz hjelper særlig på pingen en 2100.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 1.4.2020 den 22.40):

Må jo innrømme jeg har noen ganger problemer med fjernstyring men det blir heller klippete lyd og tilkoblingen fryser og ligdene ikke at sidene timer ut og elendig responstid.

1: Internett via mobilnettet: Variabel latency (jitter) + betydelig høyere latency enn fast internett. Dette betyr at internett blir mindre responsivt, og direktestrømming av video og lyd kan bli litt rar/hakkete. Buffrer vide/lyd blir dette mindre problem.

2: Trafikken din må gå via annet land: Enda mer variabel latency (jitter) + enda høyere latency = uresponsivt og tildels ustabilt nett

Sånn er det bare, og eneste du kan gjøre for å bedre problemene er å ha et norsk abonnement, og/eller fast internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk skrev (1 time siden):

Sånn er det bare, og eneste du kan gjøre for å bedre problemene er å ha et norsk abonnement, og/eller fast internett.

Blir faktisk ikke mye bedre med chilimobil eller telia faktisk,  Har du peiling om xiomi mix 5g er dårlig på usb overføring med mye nedlastinger? for tror det er teknologien som er dårlig. Særlig speedtest.

Har du noen klart 300\60 mbit på speedtest på 4g? neste gang jeg er sverige vil jeg teste det litt mere grundig der. Men mistenker det er dårlig sendere eller utdatert utstyr. Spiller levrandør av senderen av ytelsen tror du?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (19 timer siden):

Blir faktisk ikke mye bedre med chilimobil eller telia faktisk,  Har du peiling om xiomi mix 5g er dårlig på usb overføring med mye nedlastinger? for tror det er teknologien som er dårlig. Særlig speedtest.

Har du noen klart 300\60 mbit på speedtest på 4g? neste gang jeg er sverige vil jeg teste det litt mere grundig der. Men mistenker det er dårlig sendere eller utdatert utstyr. Spiller levrandør av senderen av ytelsen tror du?

Hvorfor drar du inn dårlige sendere/utstyr? Snakker vi ikke her om fjernstyring via mobilnett sammenlignet med fiber? Og hva slags sendere/utstyr snakker du om? Ditt eget utstyr, eller mobilleverandøren sitt utstyr? Har allerede fortalt hvorfor fjernstyring funker dårlig via mobilnettet - og enda dårligere hvis du har utenlandsk SIM-kort. Ikke noe poeng å komplisere problemet mer enn dette - siden dette er faktorer du ikke vil kunne få bedre kontroll over via mobilnettet. Hvertfall ikke før mobiloperatørene får et eget 5G kjernenett - som jeg regner med er flere år fram i tid, siden det ikke finnes hardware for dette enda.

 

Når det gjelder speedtest:

Såvidt jeg kan se bruker Speedtest(Ookla) TCP datapakker til å måle hastighet. Da vil resultatene bli påvirket både av latency og jitter - begge deler kan slå ut med at Speedtest viser dårligere resultater enn hva linja faktisk takler. Vil du måle faktisk hastighet som ikke blir påvirket av latency og jitter må du sannsynligvis sette opp en egen server til dette. 

Ja, jeg har sett over 400Mbit/s over 4G, men da er jeg avhengig av veldig mye:

1: Høy total båndbredde (MHz) slått sammen fra flere kanaler/frekvenser. Husker ikke hva jeg hadde, men regner med iallfall 70-80MHz

2: Gode forhold for MIMO . Helst med 4X4 MIMO, men har iallfall sett opp imot den hastigheten også med 2x2 MIMO

3: Veldig god signalstyrke og signalkvalitet - som sørger for god moduleringsform (64QAM/128QAM/256QAM - ikke sikker på hvor høy de ulike teleleverandørene har støtte for i dag)

4: Veldig få andre som bruker nett fra samme basestasjon/celle - normalt får du dette bare på ugunstige tider av døgnet

 

Xiomi mix 5G er en mobiltelefon, ikke en ruter. Den vil høyst sannsynligvis fungere temmelig dårlig til den bruken - fordi den ikke er bygd for det. Mobiler har rett og slett ikke hardware til å fungere godt som ruter/bridget modem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så hva mener du er best router?

Huawei 5g pro?5G Transmission Rate: 2.33Gbps / 1.25Gbps (Theoretical value. The actual rate depends on the operator)LTE Transmission Rate: 1.6Gbps / 150Mbps (Theoretical value. The actual rate depends on the operator)

Men hjelper lite når den har kun gigabit ethernet og wireless ac

H112-372: 802.11ac/a/n 2 x 2 & 802.11b/g/n 2 x 2, MIMO
H112-370: 802.11ax/ac/a/n 4 x 4 & 802.11b/g/n 2 x 2, MIMO

Wireless Transmission Rate:
H112-372: DBDC, 1167Mbps
H112-370: DBDC, 5100Mbps

Lenke til kommentar

Dette blir en veldig rotete tråd... Hva har dette med fjernstyring å gjøre?

Såvidt jeg ser er hovedforskjellen på om du vil ha WiFi 5 eller WiFi 6? Så kommer helt an på om du har behov for WiFi 6 eller ikke, og isåfall om du er villig til å betale for det. 

Når det er sagt, hadde jeg venta med å kjøpe 5G modem til det kommer flere produkter på markedet. Det er veldig lite å velge mellom foreløpig som ser bra ut. Det vil uansett ta tid før det er 5G dekning annet enn i de store byene - hvor fiber og coax stort sett er bedre alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...