Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Norge er ikke og blir ikke som Spania og Italia!


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (1 time siden):

 

For å vera snill fremstår TS som han ynskje leka med livene til andre for si eigen skuld. Det er ikkje berre eldre som er i risiko-gruppa, folkens, og om det så berre var det er det ein ganske vesentlig andel av Norges populasjon. Det er greit for dykk om dei døyr for å redde økonomien meine dykk, eller?

Kanskje jeg skal få svare for meg selv før du tillegger meg meninger og snakker på mine vegne som om DU VET hvordan jeg tenker takk. Nei, det var ikke det jeg skrev og jeg liker meget dårlig at du tillegger meg et slikt motiv. Jeg har aldri snakket om min egen skyld. Jeg var eksplisitt og klar på at det var SAMFUNNET VÅRT jeg skrev om og ikke om meg selv så den slags beskyldninger skal jeg ha meg frabedt.

Jeg skal ha meg fullstendig frabedt å lese at jeg "ønsker å leve med livene til andre for min egen skyld". Det er så frekt og frastøtende å lese at jeg ikke finner ord for det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (42 minutter siden):

Det er absolutt verdt å kikke på, men TS ville altså kaste caution to the wind og fjerne dagens karantene-regler ut vinduet. Meine du at det ikkje er farleg å gjera slikt på dette tidspunktet?

Det var overhodet ikke det jeg skrev. Hvorfor lyver du? Jeg skrev at vi SKULLE ha sttrenge smittevernstiltak INNENFOR et åpemnt samfunn. Du sitter regelrett og lyver om ting jeg har skrevet og gjentar løgnen i innlegg etter innlegg.

Lenke til kommentar
Quote

Den gjennomsnittelige pasient som har død av viruset i Norge er 89 år og med ganske svak fysisk helse. Likevel fortsetter media å tviholde på at vi skal gamble på fremtiden den yngre generasjonen som skal leve videre i samfunnet vårt etter dette:

Quote

 Bare for å nevne det også: den gjennomsnittelige person som har død av corona i Norge befinner seg også i en alder som er flere år over gjennomsnittelig forventet levealder for et menneske. Tenk på det!

Quote

Og hva var alderen og helsetilstanden til de døde i Sverige?

Quote

irrasjonell frykt for massedød.

Quote

Som jeg nevnte over er ikke statistikkene 100% pålitelige, men tendensen er de samme og det er stort sett mennesker langt ute i "livets høst" for å bruke det argumentet som fortsatt raporteres som døde i media ihvertfall.

Kva meiningar var det eg la til deg no som ikkje allereie er her?

Lenke til kommentar

Påstander om at jeg vil "leke med livene til andre for min egen skyld". Ren løgn. Jeg snakket om fremtiden til yngre generasjoner. Jeg er ikke "yngre generasjon", jeg er middelaldrende , er noe overvektig, har borderline magesår og har langt større sjanse for å dø enn en 20-åring, men mitt liv er ikke så viktig at en fremtidig generasjons fremtid skal tilitetgjøres. Forøvrig passer jeg meg for smitte og for å gå for nær andre. Jeg har heller ikke snakket om helomvending eller at vi skal fjerne regler for karantene for de som er potensielt smittet. Ikke et sted nevnte jeg det. At jeg skal gidde å forklare meg burde væøre unødvendig, men for å gni det inn med teskjeer: jeg snakker om at økonomien og samfunnsmaksineriet må fortsette å opprettholdes. Driften til syhehus og sykehusansatte må komme fra et sted og det ser det svart ut for når massearbeidsledighet eksploderer, bedrifter stenges, kjøpekraft forsvinner og skatteinntekter uteblir.

Forklarte jeg meg bedre nå om hva jeg mener eller står du på ditt og met ver om hva jeg tenker enn jeg selv gjør. Kan du for fremtidige innlegg la være å komme med insinueringer om hva jeg står for enten det er i svar til meg eller i svar til andre eller er diskusjoner meningsløse uten personfokus og mistenkeligjøring?

Lenke til kommentar

Og korleis ynskje du konkret å ivareta smittevernet, samtidig som dette?

Quote

Samfunnet må åpnes igjen ASAP. Vi er ikke tjent med massearbeidsledighet, et kollapset boligmarked, ødelagte jobbmuligheter og en velferdstat i ruiner for å KANSKJE redde de aller eldste og aller syke.

Det virke litt som å spisa og beholde kaka samtidig.

Sjølv no er det ganske friskt med folk ute, og det er ganske omfattende nød for større endringer blant forretninger for å oppnå eit forsvarlig smittevern som forblir i lengre tid (gitt at Corona er forventet å vera ein trussel i lengre tid). F.eks allereie nede på butikken her er det jo ikkje plass til å holda reell avstand til folk. T-baner og busser blir umiddelbart fulle igjen. Osv.

Me kan godt ha ein diskusjon rundt korleis me kan fasa ut dagens verkemidler, for all del. Men då trur eg ikkje det er produktivt å fremstå som at dagens tiltak er irrasjonelle, og beskrive dei som går bort som "ved livets høst"... Det trengs konkrete tiltak for å minimalisere smittefaren først her, ikkje etter faktumet.

Personlig syns eg at staten må trappe opp med meir konkrete, semi-permanente tiltak, og legge til rette midlene for å iverksette disse. Det er deriblant at lokaler blir bygd om til å vera meir romslige, og sette krav til renslighet, tilgang til antibac, etc. Når eg går til McDonalds no er dette nokre bord som er teipet av som utilgjengelige, heller enn at bord og stol-løysingar har blitt gjort noko med, og trendane eg har sett elles er ganske like.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Ok. La oss trykke gjennom det.

Argumentet er altså rett og slett at høgare antibiotika-resistans kan bety fleire dødsfall fordi Corona-virus tillater resistante bakterier å angripe. Det fremstår som ein grei nok hypotese, men samtlige lenker later til å vera på det stadiet enda. Som kjære Sigurd fortel i NRK lenka...

Det er då som minimum direkte farlig å konkludere på dette stadiet at me skal ta ein heilomvending.

For å vera snill fremstår TS som han ynskje leka med livene til andre for si eigen skuld. Det er ikkje berre eldre som er i risiko-gruppa, folkens, og om det så berre var det er det ein ganske vesentlig andel av Norges populasjon. Det er greit for dykk om dei døyr for å redde økonomien meine dykk, eller?

Ja, jeg synes det er helt greit at de som har fire fem år igjen av livet dør om alternativet er et tiår eller to med økonomisk elendighet for de kommende generasjonene. Hadde det vært motsatt at det var de under 20 som døde så hadde jeg stemt for å stenge ned hele Norge ala Kina. Hensynet til de mange oppveier hensynet til de få. Vi har en plikt i å la de som kommer etter oss komme til en bedre verden enn det vi selv gjorde. Da må en innse at å leve er å dø og at når en er over i pensjonistenes rekker så er døden noe du skal forvente hver eneste dag. Vi skal ikke drive familier fra hus og hjem og inn i økonomisk ruin for å redde livet på de over 80.

Lenke til kommentar

Antibiotika-resistent er relevant fordi de påvirker evnen til å behandle de sekundære, bakterielle infeksjonene som kan oppstå i forbindelse med alvorlig lungebetennelse. Men, det alene er ikke en tilstrekkelig forklaring.

Dessuten, hvis du vil avblåse lockdown så må du si det til politikerne, ikke oss. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (59 minutter siden):

Ja, jeg synes det er helt greit at de som har fire fem år igjen av livet dør om alternativet er et tiår eller to med økonomisk elendighet for de kommende generasjonene. Hadde det vært motsatt at det var de under 20 som døde så hadde jeg stemt for å stenge ned hele Norge ala Kina. Hensynet til de mange oppveier hensynet til de få. Vi har en plikt i å la de som kommer etter oss komme til en bedre verden enn det vi selv gjorde. Da må en innse at å leve er å dø og at når en er over i pensjonistenes rekker så er døden noe du skal forvente hver eneste dag. Vi skal ikke drive familier fra hus og hjem og inn i økonomisk ruin for å redde livet på de over 80.

Det blir den smertefulle oppgave: hvem skal slippes til i livbåten og hvem må utelaters? For slipper man alle til i livbåten velter den over og alle drukner. Slik er dilemmaene nå. Det er smertefulle tider vi lever i. Jeg har selv gamle foreldre som jeg er veldig glad i og det er en sorg at jeg ikke kan besøke dem. Men jeg vet jo at det er slik det må være nå og er inneforstått med det. Men de passer seg og holder seg makismalt i isolasjon da det er det eneste rette. Jeg er sikker på at de overlever den katastrofetiden vi nå er inne i. Jeg er mer bekymret for hvordan det går med dem når dette er over! Hva skjer om mine galmle foreldre blir alvorlige syke når denne krisen er over men helsevesenet vårt ligger i ruiner, sykepleiere er masseoppsagt, utstyr mangler og helsestasjoner og sykehus er langt ned? Dette er ekstremt alvorlig for oss alle. Det var mangler i helsevesenet før denne krisen og det blir forverret ved at samfunnet vårt stenges ned. Det hjelper å pøse på med oljepenger - for en stund - men aldri i lengden. Det er som å tro på at en livbåt som har hull og lekker ikke synker bare man sender over nok bøtter. De utsiktene vi står ovenfor med et norsk samfunn lagt i ruiner grunnet langvarig lockdown kan bli katstrofale - BÅDE for UNGE og for GAMLE. Dette må vi våge å snakke om og ta innover oss uten å komme med letvinte beskyldninger om at"du tenker bare på deg selv". Det er ikke hva dette handler om. Katastrofetegnene er her etter bare noen få uker - og så snakker de om å stenge samfunnet vårt i hele 18 måneder! Det er galskap!

Og til det med antibiotikaresistens; jeg tror det stemmer siden det er så radikalt færre dødsfall i hele Skandinavia enn i Spania og Italia. Selv massive lockdowns, langt kraftigere enn i Norden har ikke stanset de ekstremt høye dødsfallene. Jeg er ikke ekspert og påstår heller ikke å være det; men jeg synes tross alt i at den tiden vi er i bør ingen være bråkjekke i diskusjonene og være mest opptatt av å "vinne et argument" eller å "eie noen".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Og korleis ynskje du konkret å ivareta smittevernet, samtidig som dette?

Det virke litt som å spisa og beholde kaka samtidig.

Sjølv no er det ganske friskt med folk ute, og det er ganske omfattende nød for større endringer blant forretninger for å oppnå eit forsvarlig smittevern som forblir i lengre tid (gitt at Corona er forventet å vera ein trussel i lengre tid). F.eks allereie nede på butikken her er det jo ikkje plass til å holda reell avstand til folk. T-baner og busser blir umiddelbart fulle igjen. Osv.

Me kan godt ha ein diskusjon rundt korleis me kan fasa ut dagens verkemidler, for all del. Men då trur eg ikkje det er produktivt å fremstå som at dagens tiltak er irrasjonelle, og beskrive dei som går bort som "ved livets høst"... Det trengs konkrete tiltak for å minimalisere smittefaren først her, ikkje etter faktumet.

Personlig syns eg at staten må trappe opp med meir konkrete, semi-permanente tiltak, og legge til rette midlene for å iverksette disse. Det er deriblant at lokaler blir bygd om til å vera meir romslige, og sette krav til renslighet, tilgang til antibac, etc. Når eg går til McDonalds no er dette nokre bord som er teipet av som utilgjengelige, heller enn at bord og stol-løysingar har blitt gjort noko med, og trendane eg har sett elles er ganske like.

Vi har likere meninger om dette enn du faktisk er klar over. Er i all hovedsak enig i alt dui skriver her. Angående busser bør man ha et maksantall passasjerer om gangen og ikke to og to på et dobbeltsete men kun en. Og kanskje også ha eldre og syke plassert i de forreste setene og de yngre bakerst.(skjønt de eldre og syke bør holde seg så langt mulig unna alle offentlige plasser så langt det lar seg gjøre). Forbud mot tyggegummi og knallharde bøter og fengselsdommer for å spytte på gata.

Kra vtil renslighet - absolutt. Det har jeg ønsket meg lenge før dette. Merker selv hvor uforsvarlig skitne toaletter i offentlige bygg er over det ganske land. Standarden på offentlige toaletter bør være som standarden som toaletter på sykehus. Desinfiserende midler til å vaske seg med og ikke vanlig håndsåpe. Vakter som ser til at de som går inn renser seg forsvarlig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...