Gå til innhold

Laveste strømpris på 27 år


Anbefalte innlegg

VirtDuck skrev (2 timer siden):

Ketill Jacobsen, ja. Jeg har av en underlig årsak bitt meg merke i navnet ditt her inne.

For å i det hele å kunne svare deg trenger jeg å vite litt mer om bakgrunnen til dine uttalelser.

Hvillke løgner og propaganda er det du viser til?

Hvilke bakgrunn har du for å kunne si noe om hvordan induksjonstopper og el-bil-lading påvirker kapasiteten i lokalnettet eller ikke gjør det? Du er kanskje kraftingeniør, el-tekniker, montør, eller du rett og slett besitter dokumenter som NVE forsøker å holde skjult?

 

(Forresten så ønsker vi solceller og batteribanker hjertelig velkommen, da de tar nettopp toppene opg sparer oss for en hel masse oppgraderinger. Faktisk har vi gående et forskningsprosjekt på hvordan forbrukerene kan hjelpe oss å unngå kostbare utbygginger i boligfelt ved å bruke batteribanken og elbiler.)

 

edit:

Her er oversikt over inntektsrammemodellen til alle nettselskaper i Norge, faktiske inntekter, utgifter, antall meter linje, KILE-utlegg, grunnlagsdata for inntektsramme og mer til siden 1997. Hva var det du sa om åpne kort?

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/okonomisk-regulering-av-nettselskap/inntektsrammer/?ref=mainmenu

 

Du skriver: "Forresten så ønsker vi solceller og batteribanker hjertelig velkommen, da de tar nettopp toppene opg sparer oss for en hel masse oppgraderinger". 

Det du skriver her er et utmerket eksempel på løgn og propaganda (sikkert ikke ment som det, men viser manglende vurderingsevne).

Skal vi være enig om at det eneste tidspunktet effektkapasiteten er utfordret, er en meget kald vinterdag i januar (eller et fåtall dager på ca dette tidspunktet)? Videre så er kritisk tidspunkt rundt ca kl 1700. Altså en tid på året der solcellene gjerne er dekket av snø, da solen knapt skinner og i hvert fall ikke kl 1700 (tilnærmet null strøm fra solcellene). Kort sagt solceller bidrar omtrent ingenting til å redusere effektbruken. Din påstand om at solceller "sparer oss for masse oppgraderinger" er  bare en av mange påstander fra NVE og bransjen som er grovt villedende (for å si det pent). Det hjelper ikke om solceller jevner ut belastningen det meste av året hvor effektkapasitet over hodet ikke er et problem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aanundo skrev (7 minutter siden):

Kan du forklare meg hvordan induksjonstopper og elbillading er problematisk for lokalnettet?

Trenger ikke jobbe i E-verket for å forstå at induksjonstopp og elbilading kan bli problematisk uten reguleringer.

Dersom mange lader el-bil og koker mat samtidig, noe som lett kan skje dersom det ikke er incitamenter for å spre effekten utover døgnet, vil belastningen bli slik at sikringene kan ryke.  

Nå må du gjerne forklare meg din hypotese om at så veldig mange lader rundt kl 1700 og hvorfor induksjonstopper er så ille. Den eneste elendige undersøkelsen av folks ladevaner (med fire husholdninger) viser at det lades jevnt over hele døgnet og mest om natten. Det er en skandale at ikke NVE og nettbransjen ikke har utført en seriøs undersøkelse (som ville vise at deres antagelser er fullstendig på jordet og ville rive vekk grunnlaget for behovet for effekttariffer). Jeg har 20 A kurs til min komfyr, altså maks effekt blir ca 4,6 kW. Om jeg slår på alle platene samtidig, vil de trekke 7 kW. En induksjonstopp kan trekke opp til 11 kW, men er mye mer avansert til å slå av boost, slik at i realiteten vil en konvensjonell komfyr oftere å ha en høyere effektbruk enn en induksjonskomfyr som utsatt for en brukers treghet med å tilpasse til passende effekt.

Men du er vel neppe elektroingeniør, så du forstår nok ikke et kvidder av det jeg skriver her (se opp for ironi).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (33 minutter siden):

Nå må du gjerne forklare meg din hypotese om at så veldig mange lader rundt kl 1700 og hvorfor induksjonstopper er så ille. Den eneste elendige undersøkelsen av folks ladevaner (med fire husholdninger) viser at det lades jevnt over hele døgnet og mest om natten. Det er en skandale at ikke NVE og nettbransjen ikke har utført en seriøs undersøkelse (som ville vise at deres antagelser er fullstendig på jordet og ville rive vekk grunnlaget for behovet for effekttariffer). Jeg har 20 A kurs til min komfyr, altså maks effekt blir ca 4,6 kW. Om jeg slår på alle platene samtidig, vil de trekke 7 kW. En induksjonstopp kan trekke opp til 11 kW, men er mye mer avansert til å slå av boost, slik at i realiteten vil en konvensjonell komfyr oftere å ha en høyere effektbruk enn en induksjonskomfyr som utsatt for en brukers treghet med å tilpasse til passende effekt.

Men du er vel neppe elektroingeniør, så du forstår nok ikke et kvidder av det jeg skriver her (se opp for ironi).

Problemet i dag er at både induksjonstopper og el-bil lading er i sterk vekst, og derfor er det trolig vanskelig å spå fremtiden ut fra dagens undersøkelser.

Tenker en logisk og bruker sunn fornuft, så vil jeg tippe at folk etter hvert vil legge seg til en vane som gjør at de setter bilen på lading før de lager mat, dersom det er fritt frem.

Den dagen E-verket må rykke ut for å skifte sikringer blir det nok mange som vil kreve reguleringer, da det trolig tar mange timer før strømmen kommer tilbake når E-verket sine sikringer ryker.

Du har ofte gjennomtenkte innlegg her på kommentarfeltet, men denne gangen er jeg ikke enig med deg.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (2 timer siden):

Kan du forklare meg hvordan induksjonstopper og elbillading er problematisk for lokalnettet?

Trenger ikke jobbe i E-verket for å forstå at induksjonstopp og elbilading kan bli problematisk uten reguleringer.

Dersom mange lader el-bil og koker mat samtidig, noe som lett kan skje dersom det ikke er incitamenter for å spre effekten utover døgnet, vil belastningen bli slik at sikringene kan ryke.  

Induksjonstopper erstatter eksisterende komfyrer, de har høyere effekt men siden de sparer energi vil resultatet over hele befolkningen bli at totaleffekten fra matlaging blir lavere.

Elbiler gir høyere belastning på nettet siden dette er forbruk som ikke eksisterte fra før. Spørsmålet er *når* folk lader og de data vi har antyder at elbileiere flest ikke setter bilen til lading før utpå kvelden en gang, når de er ferdig med dagens kjøring.

NVE har kommet med *2* ganske håpløse forslag til effekttariffer for å angripe dette påståtte problemet, begge tariffene har fått fortjent slakt, blant annet for å være vanskelig å forstå, ha liten effekt og for å i praksis være et angrep på lommeboka til alle elbileiere, unntatt de med veldig svak lader.

Nå har heldigvis en nettselskap, Glitre Energi Nett, kommet med et *bra* alternativ til effekttariff. De gir redusert nettleie om natta på vinteren. Et smått genialt forslag siden det er enkelt å forstå, ikke krever spesielt utstyr for å utnytte, gir en gevinst til de som kan flytte forbruket sitt ut av 'rushtiden', alt dette uten å straffe dem som *ikke* har mulighet til å gjøre noe med forbruket sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aanundo skrev (2 timer siden):

Problemet i dag er at både induksjonstopper og el-bil lading er i sterk vekst, og derfor er det trolig vanskelig å spå fremtiden ut fra dagens undersøkelser.

Tenker en logisk og bruker sunn fornuft, så vil jeg tippe at folk etter hvert vil legge seg til en vane som gjør at de setter bilen på lading før de lager mat, dersom det er fritt frem.

Den dagen E-verket må rykke ut for å skifte sikringer blir det nok mange som vil kreve reguleringer, da det trolig tar mange timer før strømmen kommer tilbake når E-verket sine sikringer ryker.

Du har ofte gjennomtenkte innlegg her på kommentarfeltet, men denne gangen er jeg ikke enig med deg.

Det er ikke vanskelig å spå om fremtiden overhodet. Jeg er helt sikker på at det finnes mange lokalnett der ca hver husholdning har en elbil. Hva den enkelte gjør av lading har intet å si for dette nettet. Det er hva snittet av husholdningene knyttet til nettet gjør som teller og det kan registreres ved transformatoren/strømboksen (hvor også et eventuelt problem er). Du må komme med bedre argumenter "at denne gangen er jeg ikke enig med deg". Det blir for dumt!

Du må også skjerpe deg med hensyn til induksjonstopper. Alt tyder på at disse er snillere for makseffekt i husholdningen enn konvensjonelle komfyrer. Hold deg til argumentene. Det er heller ikke vanlig hver dag å sette fire kjeler med femliter vann til koking. Mer vanlig er det å koke en halvliter vann til potetene og steke et par kjøttkaker på svak varme.

Det virker som at du og elbransjen og NVE har fått et virus på hjernen som dere ikke klarer å frigjøre dere fra. Kvitt dere med dette viruset og konsentrer dere om corona i stedet!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vannkraftproduksjonen i vinterlandet Norge er viktig for nasjonen, både for oppvarming og industri.

Og vi har nok vannkraft til begge. En videre oppgradering vil koste 2 øre pr. kWh.

Produksjonskostnadene er 10 -15 øre pr. kWh.  Fraktkostnadene er 5 øre pr. kWh

Resten av prisen er politikk, skatt/avgift  og børs-triksing.

Dette burde tilsi et opprør.

 

Lenke til kommentar

Fint at nettselskapets representant melder seg på, men for meg så blir det litt vel arrogant å antyde at de som reagerer på dette landeveisrøveriet bør holde munn fordi vi ikke har full oversikt over alle detaljer i virksomheten.

Det jeg vet er at vi betaler mange ganger mer for transporten av produktet enn produktet i seg selv. For meg så virker det rart at det er en reell drifts- og vedlikeholdskost på 50-70 øre (minus avgifter) for å transportere én kilowattime over noen høyspentlinjer og transformatorstasjoner. Ja, trær kan vælve overende og tak kan blåse av. Antar det ikke koster titalls milliarder i året.

Nettselskaper er monopolister som bør ha et ekstra ansvar for å forklare at de driver effektivt. Hvis ikke blir konklusjonen fort at det motsatte er tilfelle og at man bør få et innslag av reell konkurranse. Man setter ut jernbanestrekninger på anbud, det kan sikkert gjøres med kraftnett også.

 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (6 timer siden):

Kan du forklare meg hvordan induksjonstopper og elbillading er problematisk for lokalnettet? Jeg har satt meg godt inn i dette. Kom gjerne med konkrete eksempler (tid og sted og kostnad, antall biler, antall abonnenter) på at lokalnett har måttet blitt oppgradert pga elbillading og eller induksjonstopper.

Men det er jo positivt at en fra bransjen nedlater seg til å diskutere problematikken på et kommentarfelt. Circa første gangen på mange år!

Hvis du har satt deg så godt inn i dette, så burde det ikke være nødvendig å forklare det for deg. Du hadde også visst at lokalnett ikke har noe som helst med fordeling av strøm til sluttbruker å gjøre. Det er det derimot lavspent distribusjonett som gjør.

At du "har satt deg godt inn i dette" betyr hva? Det tyder i alle fall på at du ikke har noen form for formel utdanning inne elektro-, kraft- eller energibransjen. Korriger meg gjerne.

Man trenger strengt tatt ikke mer avansert utstyr enn en amperemeter og en konvensjonell og en induksjonsplatetopp for å få bekreftet hvorfor det er et problem. Den gamle platetoppen min var sikret med 16A. Induksjonsplatetoppen min med 32 eller 40A (husker ikke i farten). En seks-soners induksjonstopp på rundt 12kW fungerer på en 16A sikring.. En stund.. Jeg liker å lage mat, og har fort tre-fire plater på nær full guff samtidig. Da går telleverket fort rundt i sikringsskapet kan jeg love deg.

"Nedlater seg", faktisk. Når det er denslags man møter, så forstår jeg hvorfor de fleste av mine kollegaer ikke orker å si i mot alle slags underlige påstander man ser rundtomkring. Om du har et ønske om å se flere av oss, så vil kanskje det å svare oss på en normalt, høflig måte være en god start?

 

Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Du skriver: "Forresten så ønsker vi solceller og batteribanker hjertelig velkommen, da de tar nettopp toppene opg sparer oss for en hel masse oppgraderinger". 

Det du skriver her er et utmerket eksempel på løgn og propaganda (sikkert ikke ment som det, men viser manglende vurderingsevne).

Skal vi være enig om at det eneste tidspunktet effektkapasiteten er utfordret, er en meget kald vinterdag i januar (eller et fåtall dager på ca dette tidspunktet)? Videre så er kritisk tidspunkt rundt ca kl 1700. Altså en tid på året der solcellene gjerne er dekket av snø, da solen knapt skinner og i hvert fall ikke kl 1700 (tilnærmet null strøm fra solcellene). Kort sagt solceller bidrar omtrent ingenting til å redusere effektbruken. Din påstand om at solceller "sparer oss for masse oppgraderinger" er  bare en av mange påstander fra NVE og bransjen som er grovt villedende (for å si det pent). Det hjelper ikke om solceller jevner ut belastningen det meste av året hvor effektkapasitet over hodet ikke er et problem.

"Løgn og propaganda" faktisk? Og hva i det villeste får deg til å påstå det? Er det rett og slett så enkelt som at du ikke tror på det jeg skriver? Fjordkraft og flere andre kraftselskap bistår både med rådgiving og finansiering av privat etablering av solceller.

Jeg skrev ikke at solceller løser problemet med peak load. Det er det batteribanker og smart styring som gjør.

Forresten: Vi ønsker til og med at for eksempel byggefelt blir så selvforsynt med strøm fra batterier at de kan "kobles fra"
 og være helt selvforsynt i perioder. (Såkalt microgrid) Hvorfor? Fordi regulerkraft er dyrt.

Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Den eneste elendige undersøkelsen av folks ladevaner (med fire husholdninger) viser at det lades jevnt over hele døgnet og mest om natten. Det er en skandale at ikke NVE og nettbransjen ikke har utført en seriøs undersøkelse (som ville vise at deres antagelser er fullstendig på jordet og ville rive vekk grunnlaget for behovet for effekttariffer).

(...)

Men du er vel neppe elektroingeniør, så du forstår nok ikke et kvidder av det jeg skriver her (se opp for ironi).

"fire husholdninger", faktisk. Hvilke undersøkelse er så dette? Det er neeeesten så jeg ikke tror deg.

Det slår meg at du ikke er elektroingeniør du heller.

 

Kahuna skrev (3 timer siden):

(...)

Nå har heldigvis en nettselskap, Glitre Energi Nett, kommet med et *bra* alternativ til effekttariff.

Glitre sitt alternativ er veldig bra! Jeg tror det er et godt incentiv for å få folk til å lade bilen om natten, og ikke minst skru opp temperaturen i huset om natten og ned på dagen, og "surfe" på den magasinerte varmen i boligmassen.

 

uname -l skrev (1 time siden):

Fint at nettselskapets representant melder seg på, men for meg så blir det litt vel arrogant å antyde at de som reagerer på dette landeveisrøveriet bør holde munn fordi vi ikke har full oversikt over alle detaljer i virksomheten.

Det jeg vet er at vi betaler mange ganger mer for transporten av produktet enn produktet i seg selv. For meg så virker det rart at det er en reell drifts- og vedlikeholdskost på 50-70 øre (minus avgifter) for å transportere én kilowattime over noen høyspentlinjer og transformatorstasjoner. Ja, trær kan vælve overende og tak kan blåse av. Antar det ikke koster titalls milliarder i året.

Nettselskaper er monopolister som bør ha et ekstra ansvar for å forklare at de driver effektivt. Hvis ikke blir konklusjonen fort at det motsatte er tilfelle og at man bør få et innslag av reell konkurranse. Man setter ut jernbanestrekninger på anbud, det kan sikkert gjøres med kraftnett også.

 

Arrogant? Det beklager jeg i så fall. Jeg er alt annet enn arrogant. Men jeg kan ikke fordra synsing og konspirering. Spesielt ikke når det er så (relativt) enkelt å gå kraftselskapene, spesielt nettselskapene, etter i sømmene. Du kan be om å få utlevert postlister, innsyn i dokumenter, avtaler og stort sett alt. Regnskap ligger hos de aller felste fritt tilgjengelig på nettsidene deres i lag med årsrapporter og annet. I tillegg har NVE store mengder dokumentasjon om/fra hver eneste selskap som sysler med produksjon og transport av elektrisk energi inenfor Norges grenser fritt tilgjengelig på nettsidene sine. Og enda mer til på forespørsel. At vi skal bli møtt med påstander om at vi er svindlere, bedragere, blodsugere og så videre, finner jeg derimot både urimelig og langt forbi hva som bør aksepteres.

"Det jeg vet" skriver du. Vet du FAKTISK hva transportkostnaden er? Fint om du kan opplyse meg, for jeg vet det ikke. Du antar i alle fall at det ikke koster titalls miliarder i året.

Helt enig i at nettselskapen bør være så transparente som mulig, og også drive så effektivt som mulig. Som jeg refererte til tidligere i tråden: Inntektsrammemodellen er der for å sikrer at ethvert nettselskap med et snev av fornuftig ledelse driftes så kostnadseffektivt som mulig.

Tanken om å sette ut på anbud var ikke helt dum. Mon tro om det vil la seg gjøre i praksis. (Genuint nysgjerrig. Ikke sarkastisk ment.)

Endret av VirtDuck
typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VirtDuck skrev (24 minutter siden):

Hvis du har satt deg så godt inn i dette, så burde det ikke være nødvendig å forklare det for deg. Du hadde også visst at lokalnett ikke har noe som helst med fordeling av strøm til sluttbruker å gjøre. Det er det derimot lavspent distribusjonett som gjør.

At du "har satt deg godt inn i dette" betyr hva? Det tyder i alle fall på at du ikke har noen form for formel utdanning inne elektro-, kraft- eller energibransjen. Korriger meg gjerne.

Man trenger strengt tatt ikke mer avansert utstyr enn en amperemeter og en konvensjonell og en induksjonsplatetopp for å få bekreftet hvorfor det er et problem. Den gamle platetoppen min var sikret med 16A. Induksjonsplatetoppen min med 32 eller 40A (husker ikke i farten). En seks-soners induksjonstopp på rundt 12kW fungerer på en 16A sikring.. En stund.. Jeg liker å lage mat, og har fort tre-fire plater på nær full guff samtidig. Da går telleverket fort rundt i sikringsskapet kan jeg love deg.

"Nedlater seg", faktisk. Når det er denslags man møter, så forstår jeg hvorfor de fleste av mine kollegaer ikke orker å si i mot alle slags underlige påstander man ser rundtomkring. Om du har et ønske om å se flere av oss, så vil kanskje det å svare oss på en normalt, høflig måte være en god start?

 

"Løgn og propaganda" faktisk? Og hva i det villeste får deg til å påstå det? Er det rett og slett så enkelt som at du ikke tror på det jeg skriver? Fjordkraft og flere andre kraftselskap bistår både med rådgiving og finansiering av privat etablering av solceller.

Jeg skrev ikke at solceller løser problemet med peak load. Det er det batteribanker og smart styring som gjør.

Forresten: Vi ønsker til og med at for eksempel byggefelt blir så selvforsynt med strøm fra batterier at de kan "kobles fra"
 og være helt selvforsynt i perioder. (Såkalt microgrid) Hvorfor? Fordi regulerkraft er dyrt.

"fire husholdninger", faktisk. Hvilke undersøkelse er så dette? Det er neeeesten så jeg ikke tror deg.

Det slår meg at du ikke er elektroingeniør du heller.

 

Glitre sitt alternativ er veldig bra! Jeg tror det er et godt incentiv for å få folk til å lade bilen om natten, og ikke minst skru opp temperaturen i huset om natten og ned på dagen, og "surfe" på den magasinerte varmen i boligmassen.

 

Arrogant? Det beklager jeg i så fall. Jeg er alt annet enn arrogant. Men jeg kan ikke fordra synsing og konspirering. Spesielt ikke når det er så (relativt) enkelt å gå kraftselskapene, spesielt nettselskapene, etter i sømmene. Du kan be om å få utlevert postlister, innsyn i dokumenter, avtaler og stort sett alt. Regnskap ligger hos de aller felste fritt tilgjengelig på nettsidene deres i lag med årsrapporter og annet. I tillegg har NVE store mengder dokumentasjon om/fra hver eneste selskap som sysler med produksjon og transport av elektrisk energi inenfor Norges grenser fritt tilgjengelig på nettsidene sine. Og enda mer til på forespørsel. At vi skal bli møtt med påstander om at vi er svindlere, bedragere, blodsugere og så videre, finner jeg derimot både urimelig og langt forbi hva som bør aksepteres.

"Det jeg vet" skriver du. Vet du FAKTISK hva transportkostnaden er? Fint om du kan opplyse meg, for jeg vet det ikke. Du antar i alle fall at det ikke koster titalls miliarder i året.

Helt enig i at nettselskapen bør være så transparente som mulig, og også drive så effektivt som mulig. Som jeg refererte til tidligere i tråden: Inntektsrammemodellen er der for å sikrer at ethvert nettselskap med et snev av fornuftig ledelse driftes så kostnadseffektivt som mulig.

Tanken om å sette ut på anbud var ikke helt dum. Mon tro om det vil la seg gjøre i praksis. (Genuint nysgjerrig. Ikkje sarkastisk ment.)

Det var da voldsomt som du maser om min kompetanse! Mener du at en må ha utdanning innen elektro for å uttale seg om disse tingene? Jeg er sivilingeniør og både kan og forstår Ohms lov og forstår forskjellen på kW og kWh. Jeg vet at kraftnettet har tre nivåer, sentralnettet, regionnettet og det lokale distribusjonsnettet. At jeg kaller det lokalnettet og egentlige burde brukt navnet det lavspente distribusjonsnettet, tror jeg svært få har problemer med.

Din omtale av bruk av induksjonstoppen er en morsom anekdote, men fullstendig uten relevans her. At du bruker seks soners induksjonstopp og alle samtidig, sier mer enn deg en om induksjonstoppers problemer for nettet. Mener du denne bruken skal få transformatoren til å knele, eller mener du at det typisk å bruke alle sonene samtidig og at det er typisk at alle husholdningene gjør det samtidig? Hvor lenge har du alle sonene på full boost (har betydning for samtidighet og påkjenning på nettet)? Et lite tips: varmvannsberedere som tar minst 2 kW og stå på fullt mer enn fem timer, burde bransjen heller bekymre seg for (men det er jo et gammelt problem, ikke nytt og sexy som induksjonstopper og elbillading). Din omtale av induksjonstopper bekrefter til fulle din mangel på forståelse av hva som gir effektproblemer (i det lavspente distribusjonsnettet, heretter kalt ld).

32 A gir forresten 7,36 kW og er langt mindre enn dine 12 kW. å du har kanskje et sikringsproblem med din bruk av induksjonstoppen!

Jeg har et konkret spørsmål til deg "om vi kan være enige om det eneste tidspunktet effektkapasiteten (i ld) er utfordret, er en meget kald vinterdag i januar (eller et fåtall dager på ca dette tidspunktet)". Er du enig i det eller finner du det ikke opportunt å gi et svar?

Du skriver at  først "solceller (og batteribanker)" tar toppene. Og så sier du "jeg skrev ikke at solceller løser problemer med peak load". Jo du skrev nettopp det så nå lurer jeg på om du driver med løgn igjen eller er forvirret. Å snakke om batterier knyttet til ld og husholdningene er ganske irrelevant i dag (nesten ingen har slike batterier).  Om noen år kan dette endre seg om en knytter elbilenes batterier til strømmåleren.

At du ikke vet om denne undesøkelsen av ladevaner (med kun fire husholdninger) overrasker meg ikke ut fra at du tilsynelatende forstår så lite av effektkapasitetsproblematikken i ld. Denne undersøkelsen var gjort av Sintef (om jeg husker rett) og refereres av NVE i en av deres utredninger (kan gi deg navnet på utredningen om du ønsker det).

Er positivt overrasket at du torde å komme tilbake med et nytt innlegg, gitt at du har så lite å fare med. Om du har gode argumenter så lar jeg meg fort overbevise. Hittil har det du har kommet med vært lite relevant.

Min hovedinteresse er effekttariffer og NVE's og elbransjens manglende evne til å komme med saklig informasjon (statistikk) om belastninger i ld, sannferdig informasjon om elbiladings påvirkning på ld etc, ikke priser for nettleie, kostnadsstruktur eller regler for beregning av nettleie eller tekniske detaljer.

 

Lenke til kommentar
VirtDuck skrev (17 timer siden):

Glitre sitt alternativ er veldig bra! Jeg tror det er et godt incentiv for å få folk til å lade bilen om natten, og ikke minst skru opp temperaturen i huset om natten og ned på dagen, og "surfe" på den magasinerte varmen i boligmassen.

Vet du om bransjen for øvrig følger med på Glitre? 

Burde nesten sendt en mail til min egen nettleverandør og hørt om de følger med..

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (16 timer siden):

(...)

Jeg spør om kompetanse av flere grunner. Som du selv nok vet må man tilpasse sjargongen til mottager. Jeg vil bruke ulike ord og forklaringer til noen som jobben innen helsevesenet enn innen elektro-fagfeltene. Siv.ing. er teknisk, og sjargongen deretter.

La meg komme tilbake til deg på tirsdag. Programmet er fullt når det nærmer seg helg.

Forresten så har jeg etterlyst oversikt over når det er høyest belastning i strømnettet fra de som sysler med sånt hos oss. Jeg tror 24. desember klokken 17, når svineribbe, pinnekjøtt og lutefisk skal tilberedes, og hele familien skal dusje og vaske seg. Når det kommer til hovedinteressen din skal jeg se om jeg klarer å finne igjen en rapport fra Hafslund(?) der blant annet endringer i belastning i distribusjonsnettet på grunn av "moderne teknologi" er belyst. Jeg har ikke sett den selv, men den ble diskutert over lunsjen i fjor høst om jeg husker riktig.

Simen1 skrev (2 timer siden):

(...)

Det er et godt spørsmål hvorfor induksjonstopper (og elbiler) dras frem. Jeg tipper det er fordi "alle" kan relatere til dem (de finnes over alt) og at de er et konkret eksempel på hvordan moderne teknologi kan utfordre gammel teknologi. Potensielt strømdrag er høyere for en induksjonstopp enn en platetopp med varmetråder. Tilført energi til kokekaret er (nesten) den samme, men induksjontoppen tilfører kokekaret (og trekker fra strømnettet) energien på 1/4-1/3 av tiden, og da blir øyeblikksbelastningen høyere.

Det er nok ikke induksjontopper isolert som er utfordringen*, men at bruksmønsteret og teknologien i hjemmene endrer seg, og at kraftnettet ikke henger med. Det er ikke snittforbruket som er problemet, men toppene som oppstår når lading av bil og induksjonstopper starter opp klokken 16:30, eller når det er.

*Jeg kan ta feil.

Kahuna skrev (32 minutter siden):

(...)

Jeg vil tro det de gjør det, ja. Men jeg ville uansett sendt en e-post til egen nettleverandør og oppfordret de til å se på den samme modellen. Men, om jeg husker riktig, er "Glitre-prosjektet" et prosjekt i samarbeid med NVE. Jeg tror ikke det er fritt frem for nettselskap elles å endre prismodell etter eget ønske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvorfor trekkes induksjonstopp frem som versting så ofte? Vanlige keramiske koketopper har jo ofte samme toppeffekt.

Ifølge statistikk så trekker en (gammeldags) komfyr ca 800 kWh per år. Det blir ca 600 kWh om vi ser bort fra stekeovnens andel. Det blir videre ca 420 kWh om vi tar hensyn til induksjonstoppenes bedre effektivitet (30% bedre, øyeblikkelig varme, bedre og automatisert styring). Så forbruket per dag blir ca 1,15 kWh. Om en antar at middagstid er det mest kritiske tidspunktet og at halvparten av strømmen brukes da, så står vi igjen med ca 0,6 kWh. Videre om antar at alle spiser middag innenfor tidsintervallet  1600 og 1800 og fordelingen er helt jevn, så vil snitteffekten brukt på sonene/platene) være ca 0,3 kW. Altså ikke et stor strømbruk som får transformatorer til å kollapse (varmtvannsberedere står på timesvis (noe kanskje en av tre gjør på denne tiden av dagen) og de trekker hver av dem ca 2 kW. Problemet med effektkapasitet i ld (lavspent distribusjonsnettet) oppstår kun ved ekstrem kulde, så en varmepumpe vil typiske trekke 2 kW (mot panelovner ca 4 kW). Så en ser at bidraget fra induksjonstopper er neglisjerbart.

Nå er naturligvis mulig at alle husholdningene setter på sine induksjonstopper samtidig kl 16 og lar de trekke 12 kW i 3 minutter (0,6 kWh) og deretter ikke bruke induksjonstoppen i det hele tatt de neste to timer. Eller at de starter alle 1601 fram til 1604, eller fra 1602 og fram til 1605 og så videre. Alt dette er mulig, men svært lite sannsynlig.

Scenariet ovenfor er like sannsynlig som at 50 millioner kinesere kom til Norge samtidig i juli for å være her i fire uker. Å innføre effekttariffer pga induksjonstopper (og elbillading) vil være like så relevant som å forby innreisetillatelse av alle kinesere i juli på fast basis (fordi de ville bruke alle våre matressurser som en gresshoppesverm).

På meg så virker det som VirtDuck ikke har noen reflektert holdning til behovet for å gjøre noe med ld ut fra elbillading og induksjonstopper (!). Jeg gir han to uker  på å sette seg inn i problematikken og håper han kommer tilbake da!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Om alle 83 millioner innbyggerne kunne varmet opp en ekstra varmtvannstank akkurat i dag så kunne de både fått billig varme og hjulpet det tyske kraftnettet med å kvitte seg med overskuddsenergi.

Men har alle elektriske varmtvannstanka? Er det ikkje vanligst å bruke gass til oppvarming, matlaging og varmt vatn? 

Lenke til kommentar

Det var et tenkt scenario. El-kjedene har neppe stående 10000 stk på lager i hver butikk. :p

Poenget er bare det vanlige jeg bruker å trekke frem i debatter om batterier vs hydrogen -buffere i krafnettet: Termisk lagring kan være en enorm balanserende kapasitet, så fremt energien brukes til nettopp varme og varmelagrene plasseres der overskuddsvarmen kommer til nytte. Regulering av forbruket kan altså balansere kraftnettene. Derfor bør kraftselskapene ha økonomiske incentiver til å subsidiere regulering av forbruk. VVB, kjølelager, fryselager, innetemperatur, etc er egnet for slik regulering. Særlig som motstykke til solkraft siden det svinger i forutsigbare sykluser a 24t.

Lenke til kommentar
VirtDuck skrev (På 2.4.2020 den 11.46):

Dessuten: Nettselskapene er upopulære nok som det er. Bare se i kommentarfeltet her. Hva tror du Folk Flest vil mene om vi plutselig får lov å ta oss inn på annen manns land mot vedkommendes vilje?

Tja, slik er det på jernbanen. Bane Nor kan hugge 30m på hver side av linjene uavhengig av hva grunneier mener. Ikke bare det, de kan kreve at grunneier gjør jobben selv. Slik er loven formulert, og jeg har ikke hørt noe særlig til klager fra "folk flest":

Jernbanelovens («Lov om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane mm.» av juni 1993 nr. 100) §10 har bestemmelse som gir Bane NOR rett til å få utført vegetasjonskontroll på annen manns grunn. Retten gjelder innenfor 30 meter fra nærmeste spor når hensynet til togframføring eller omgivelsenes sikkerhet tilsier det.

Eier eller rettighetshaver har krav på vederlag for skade, ulempe og direkte utgifter som skyldes tiltaket. Vederlaget fastsettes ved skjønn etter samme regler og prinsipper som gjelder ved ekspropriasjon.

«Kjøreveiens eier kan pålegge eier av naboeiendom, eller rettighetshaver til slik eiendom, å fjerne trær og annen vegetasjon innenfor 30-meters grensen som nevnt i første ledd, når hensynet til togframføring eller omgivelsenes sikkerhet tilsier det. Etterkommes ikke pålegget, kan kjøreveiens eier selv besørge vegetasjonen fjernet.

Eier eller rettighetshaver har krav på vederlag etter skjønn for skade og ulempe som følger av annet ledd, samt for eventuelle utgifter forbundet med dette. Dersom det i tide er gitt skriftlig beskjed om at planting innenfor 30-meters grensen ikke skal skje, har eier eller rettighetshaver ikke krav på vederlag».

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 2.4.2020 den 23.06):

32 A gir forresten 7,36 kW og er langt mindre enn dine 12 kW. å du har kanskje et sikringsproblem med din bruk av induksjonstoppen!

Spørs om det er 1-fase eller 3-fase da. Min er koblet på 230V 3-fase, 20A sikring. Det gir toppeffekt på 8kW. Den har 3 coiler som hver kan trekke inntil 2,8kW og som betjener to soner hver seg. Hver coil er koblet på separate faser. Det er ganske vanlig at induksjonstopper med flere enn 4 soner har mulighet for å tilkobles 3-fase. Selv de med 4 soner kan ofte tilkobles 3-fase men vil da kun bruke to av fasene ("open delta", samme som en del elbiler). 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...