Gå til innhold

8 spareråd: Her kan du kutte hvis inntekten faller brått


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Punkt nummer 3. er spesielt viktig. Alt for mange i Norge taper penger på å ha smålån og kredittkort hos ulike kreditorer. Etter min mening bør Finanstilsynet dessuten sette en maksgrense på renten på usikrede lån. Dersom noen allerede har 600.000 kroner i forbruksgjeld og søker om mer hos en annen långiver, setter de bare renten til f.eks. 20 % for å kompensere for risikoen. Men vedkommende er jo utvilsomt ikke tjent med ytterligere forbruksgjeld. Ved å sette en maksgrense på 10-12 prosent vil markedet omtrent regulere seg selv – så vidt jeg vet vil nesten ingen banker være villige til å låne ut penger til denne renten dersom kunden allerede må betjene 600.000 kr i forbruksgjeld hos en annen bank.

De som befinner seg i en situasjon som beskrevet i punkt 3 bør vurdere refinansiering. Jeg tror mange ikke orker å ta grep fordi prosessen kanskje høres komplisert ut. Men det er ikke verre enn at den nye banken "gjør opp" for gjelden din ved å betale inn det utestående beløpet til den gamle banken. Deretter utsteder den nye banken et nytt lån til deg, tilsvarende forbrukslånet du hadde fra før. Den eneste forskjellen er at renten nå er lavere (gitt at du har funnet en billigere bank, selvfølgelig) og at du kanskje ønsker å endre nedbetalingstiden.

Uavhengige sammenligninger som https://lånesiden.no/beste-forbrukslån/ og https://www.finansportalen.no/bank/forbrukslan/ kan gi en grei pekepinn på hvor det kan lønne seg å søke. Det er f.eks. stor forskjell på Santader (populær forbruksbank i Norge av en eller annen grunn) med en veiledende nominell rente på 13,58 % og Sbanken, hvor sistnevnte oftest velger å innvilge en nominell rente på 9,06 %.

Selv hadde jeg et forbrukslån hos Bank Norwegian på 80.000 kr som jeg flyttet til Sbanken. Lavere rente gir en del besparelser i månedlige utgifter. Bare latskap fra min side at det ikke ble gjort tidligere, men det er nok mange som har vært eller er i samme situasjon som meg.

Lenke til kommentar

"– Hvis du klarer å betjene boliglånet, bør du ikke be om avdragsfrihet. Da forlenger du tiden det tar å nedbetale lånet, og det blir mer renter totalt, sier Incedursun."

 

Forsåvidt korrekt, men slik det er nå så øker prisene veldig veldig mye, og i en slik situasjon så er det bedre å bruke pengene på varer eller reier enn å betale ned lånet da pengene blir mindre og mindre verdt. Dette kan endre seg hvis rentene øker betraktelig, men hvem trur det så lenge befolkningsveksten er så enorm.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...