Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt


opensky

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal være "short and to the point"

Jeg har bodd på nytt bosted (leier) nå i ca. 6 dager, for 2-3 dager siden var jeg tydelig forbannet på noe her i leiligheten.
Mitt sinne var ikke rettet mot utleier spesifikt, men resultatet av denne episoden var at jeg fikk tekstmelding fra utleier dagen etter på, hvor jeg siterer, "...jeg ønsker at du flytter ut. Fint om du kan svare på denne meldingen som en bekreftelse på at vi avslutter leieforholdet".

Det å skulle bli tydelig forbannet på noe er det visst ikke alle som liker eller tåler.

Men uansett, jeg er nå i gang med å finne nytt bosted, og som vi alle vet; flytting er ikke billig. Det var ikke å billig å flytte hit, og blir ikke billig å flytte fra.

Jeg kan nevne at i utleiekontrakten står det at dersom en part sier opp gjelder en 3. mnds oppsigelse fra slutten av inneværende kalender måned kontrakten blir sagt opp i. Så jeg må også betale for 3. mnd ekstra samt komme meg ut herfra fortsett mulig.

Noen spørsmål presser seg på her: #1 har utleier i det hele tatt lov til å kaste meg rett ut på denne måten etter under en uke med bo-tid/leie? Kan utleiere gjøre sånn? For damn, en super måte å bare få inn 10.000,- for en måned for så å kaste ut leietaker når regningen de trengte penger til er betalt så slipper de leietaker igjen. En slags bruk & kast ordning.

#2 Kan jeg kreve og ikke betale disse 3 mnd samt få igjen mitt depositum siden jeg må ut fortsett mulig? Og siden utleier sa opp leieforholdet, ikke jeg.

Takker for svar :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleieren har foreløpig ikke rett til å heve leiekontrakten med deg.

Utleieren kan heve leiekontrakten dersom

Sitat

b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere

(snip)

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Se  husleieloven pgf 9-9.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
13 minutes ago, mobile999 said:

Utleieren har foreløpig ikke rett til å heve leiekonakten med deg.

Utleieren kan heve leiekontrakten dersom

Se   husleieloven pgf 9-9.

Takk for svar.

Utleier skrev i tekstmelding (dette gjelder som skriftlig?) at hun ønsker leieforholdet avsluttet på dagen, og at hun ønsket min bekreftelse på at jeg var inneforstått med hennes ønske. Videre står det grunnet situasjonen som oppstod i går som ikke passer med det hun så for seg som leiehold mener hun at det beste er at jeg finner nytt bosted.

Det er vel dette som er "grunnen" hennes.

Sånn som jeg leser det via linken så har hun ikke gitt gjentatte varsler, jeg har ingen utestående betalinger, og jeg har heller ingen gjentatte mislighold.

Jeg tror hun rett og slett bare ikke vil "ha en som meg" i huset, hva nå det enn betyr. Men jeg skjønner ikke helt hvor det kommer fram det du sier @Mobile999: " Utleieren har foreløpig ikke rett til å heve leiekonakten med deg. " 

Det virker som det er akkurat det hun faktisk har rett til. Om hun bare trenger å si grunn i en oppfølgings melding så har vel hun alt på det rene?

Mulig jeg er litt treg, jeg bare ser ikke hvor det står tydelig noe sted at hun ikke har rett til å heve kontrakten med meg.

Jeg tror det jeg i grunn lurer mest på er om jeg må betale noe mer utover dette, altså om jeg må betale de 3 mnd med oppsigelsestid.

Takk igjen for svar :)

Endret av xrt
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du fikk gjentatte varsler fra.

Jeg tolker sitatet fra husleieloven i mitt forrige innlegg slik:

1. Du skal ha skriftlig advarsel før heving. Det holder med en advarsel.

2. Erklæringen om heving skal inneholde grunnen til hevingen. En oppfølgingsmelding med grunn er ikke nok.

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, mobile999 said:

Jeg vet ikke hvor du fikk gjentatte varsler fra.

Jeg tolker sitatet fra husleieloven i mitt forrige innlegg slik:

1. Du skal ha skriftlig advarsel før heving. Det holder med en advarsel.

2. Erklæringen om heving skal inneholde grunnen til hevingen. En oppfølgingsmelding med grunn er ikke nok.

 

Så utleier må nå da sende ny erklæring hvor grunnen til heving kommer tydelig fram.
Er tekstmelding gyldig? Hvis hun gjør det har hun alt på det rene og jeg må A) finne nytt bosted innen 3. mnd samt B) betale for disse 3.mnd?

For jeg mener at mange vil mene at det er meget svakt av utleier og kaste ut leietaker basert på en så liten ting, jeg mener det ikke er grunn god nok og da vil jeg ihvertfall ikke betale 3 fulle mnd. Men hvis søksmål er eneste veien tror jeg hverken dette vil lønne seg eller gjøre situasjonen noe bedre.

Jeg tror jeg misforstod deg, i det at jeg trodde utleier ikke kunne si opp leieforholdet før vedkommende hadde gitt meg flere advarsler.
Men om jeg skjønner deg rett så kan ikke utleier heve kontrakten FØR det kommer en ny erklæring MED grunnen. OG hun skulle gitt meg advarsel før hun skrev tekstmeldingen sin? Kan jeg bruke dette imot for å ikke betale disse 3 mnd?

Jeg sier igjen, for en utrolig lettvinn måte å tjene en 30-50.000,- for så bare å kaste ut leietaker *insert random årsak* fordi de egentlig ikke vil ha en leieboer (for det er lytt osv *insert random årsak igjen* der men de trenger pengene kjapt.

Endret av xrt
Lenke til kommentar

Er det lov å spørre om hva som gjorde deg forbannet og som startet situasjonen i utgangspunktet? Det vil være hjelpsomt.

Ellers kan jeg på generelt grunnlag si at oppsigelsestiden er gjensidig. Huseier kan si deg opp, men du kan normalt kreve å være ut oppsigelsestiden (mot normal betaling). Dersom huseier skulle ha grunnlag for å kreve at du flytter "på dagen", kan h*n ikke kreve at du betaler husleie ut oppsigelsestiden.

Ellers har man i norge veldig sterkt vern som leieboer; en leiekontrakt kan ikke sies opp av huseier på et hvilket som helst grunnlag. Det er i utgangspunktet bare noen få grunner som er gyldige grunner for å si opp en leieboer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xrt skrev (13 minutter siden):

Men om jeg skjønner deg rett så kan ikke utleier heve kontrakten FØR det kommer en ny erklæring MED grunnen. OG hun skulle gitt meg advarsel før hun skrev tekstmeldingen sin?

Tekstmeldingen du har fått er ingen hevingserklæring.

Du kan regne med at teksmelding er godkjent som skriftlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kajac said:

Er det lov å spørre om hva som gjorde deg forbannet og som startet situasjonen i utgangspunktet? Det vil være hjelpsomt.

Ellers kan jeg på generelt grunnlag si at oppsigelsestiden er gjensidig. Huseier kan si deg opp, men du kan normalt kreve å være ut oppsigelsestiden (mot normal betaling). Dersom huseier skulle ha grunnlag for å kreve at du flytter "på dagen", kan h*n ikke kreve at du betaler husleie ut oppsigelsestiden.

Ellers har man i norge veldig sterkt vern som leieboer; en leiekontrakt kan ikke sies opp av huseier på et hvilket som helst grunnlag. Det er i utgangspunktet bare noen få grunner som er gyldige grunner for å si opp en leieboer.

Takk for svar Kajac. Jeg kan i grunn nevne hva som gjorde meg forbannet (personlige årsaker og ikke direktet mot noen spesifikt)
Men jeg skammer meg veldig over det, og jeg tror det er nok å si at utleier enten ble: A)Skremt B) Forulempet C) Ergret over hva naboer rundt tenker (vindu sto oppe) eller en kombinasjon av alle 3. Hun sier at det var ikke dette hun så for seg, og jeg ser den. Det var også, for min del, store mengder alkohol i bildet. Og jeg har egentlig sluttet å drikke for mange måneder siden, men i et svakt øyeblikk......

Er det lurt for meg nå og spørre om hun vil ha meg ut fortest mulig eller om hun syntes det er greit at jeg er her i oppsigelsestiden (3. mnd) Uten å nevne noe mer. Hvis jeg nevner dette med tynt grunnlag for oppsigelse vet jeg ikke om jeg kommer noen vei med det. Hun virker mer en satt på at jeg kommer ut herfra fortsett mulig, og om DET tilfelle skjønner jeg det på deg Kajac at da skal jeg heller ikke betale noe da det ikke er noen oppsigelsestid som gjelder.

Endret av xrt
Lenke til kommentar
4 minutes ago, aklla said:

Men har utleier sagt opp avtalen og kastet deg ut? Så vidt jeg tolker det så er det bare ytret ett ønske om avtalen blir avsluttet og ikke en faktisk oppsigelse..

Hmm.. meget godt poeng. Lurer på om jeg skal forhøre meg grundig om dette nå. Skal jeg da be henne konkret om å være spesifikk på hva hun mener?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, mobile999 said:

Tekstmeldingen du har fått er ingen hevingserklæring.

Du kan regne med at teksmelding er godkjent som skriftlig.

Takk.

Burde jeg nå da, i min situasjon, purre på henne om å få dette litt mer skikkelig formulert?

Takk for svar alle sammen

Lenke til kommentar
xrt skrev (4 minutter siden):

Burde jeg nå da, i min situasjon, purre på henne om å få dette litt mer skikkelig formulert?

Nei. Enten lar du være å svare eller så avviser du at du flytter pga. ulempene dette medfører for deg. Dersom du likevel ønsker å flytte kan dere sannsynligvis bli enige om at du slipper å betale noe, evt. få tilbake allerede betalt leie.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg ønsker det. Jeg kan ikke se for meg at dette skulle bli noe hyggelig leieforhold med utleier vegg i vegg.
Jeg har totalt seks visninger på leiligheter denne uken, og kan jeg leie på en av de slår jeg til for å komme bort herfra.

Så for jeg heller ta med den leksen at jeg kan ikke drikke alkohol lenger.

Bare kjent å vite, og ha det på det rene, om jeg må betale for 3 mnd eller om jeg "kan ta hatten" på dagen og gå uten noe pålegg om betalinger på husleie i en oppsigelsestid.

 

Endret av xrt
Lenke til kommentar

Hei igjen

Bare for å bekrefte: (etter å ha snakket kort med utleier, tror jeg hun er av den oppfattelse at det blir en oppsigelsestid her)

Utleier kan si meg opp for en omtrent hvilken som helst grunn samt kreve at jeg forblir i en oppsigelsesperiode ifl. kontrakten, selv om jeg A) ikke lenger vil bo her og B) skulle ha funnet en annet, mer ønsket leilighet hvor jeg faktisk ønsker å betale for å bo.

Jeg skjønner det som at leietaker liksom skal sitte med så mange kort og rettigheter? Hvor er det kortet mitt da som sier at "Hør Megge, du er ei heks som kaster meg ut etter 6 dager på nytt bosted og attpåtil krever 3. mnd husleie og siden du er ei kald merr som tydeligvis ikke føler noe rundt dette så er jeg i den uheldige situasjonen i livet at jeg må overveie hva andre mennesker kan føle og at andre mennesker kan ha ting de vil si og mene og gjerne få utslag for" Er dette esset dette da?

Kan jeg ihvertfall si, litt penere enn dette (eller mene) ta de 3. mnd husleie som du ville fått i oppsigelsestiden som en stor betaling og la meg komme meg til H ut herfra.

 

 

Endret av xrt
Lenke til kommentar
xrt skrev (57 minutter siden):

Utleier kan si meg opp for en omtrent hvilken som helst grunn

Nei, det er nesten umulig å si opp en leietaker. Du har en nesten uhørt rett til å fortsette leieforholdet jfr. kontrakten. Du har ikke fått oppsigelse og du har ikke fått hevingserklæring. Du har rett til å forsette å bo der. Du har ikke rett til å bare flytte uten at det kan få økonomiske konsekvenser for deg.

Jeg falt litt ut på resten av det innlegget.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Skal du betale de 3. måneder oppsigelse, så skal du kunne bo der 3 måneder også.
Ellers kommer man langt med litt folkeskikk, prøvd å snakke skikkelig med utleier om oppsigelse? Om du vil ut raskest mulig og utleier vil ha deg ut raskest mulig så burde det jo være mulig å få til noe :)

Om du sier opp/godtar å flytte ut og flytter "på dagen" uten å avtale at du slipper oppsigelsestid, så er jo du bundet av kontrakten som sier 3 måneder. Dere begge må følge kontrakten dere signerte..

Pr nå har du vel bare fått ett ønske fra utleier om å bryte kontrakten, så lenge dere er enige så er det jo ikke noe problem.

 

Dialog med utleier er vel stikkordet her.

Lenke til kommentar

Et par paragrafer fra husleieloven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9

 

Quote

 

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

 

Hvis ikke oppsigelsen du fikk oppfyller vilkårene i paragrafen over er den ugyldig. Utleier må eventuelt sende en ny, korrekt oppsigelse, med ny oppsigelsesfrist. Hvis du er i tvil om oppsigelsen er gyldig, og har tenkt å hevde at den uansett ikke er lovlig etter § 9-5, bør du "protestere skriftlig til utleieren innen en måned" for å være på den sikre siden. 

 

Quote

 

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a)

husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b)

riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c)

leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d)

det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

 

Hvis du ikke leier "enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig" må altså utleier ha en akseptabel grunn til å si opp avtalen. Antakelig at du har "misligholdt leieavtalen" eller "det foreligger en annen saklig grunn". Basert på det lille du har sagt tviler jeg på om utleier kan si opp. 

Hvis det i det minste er tvilsomt er det rom for forhandlinger. "Jeg mener oppsigelsen er ulovlig etter husleieloven § 9-5 andre ledd. Men jeg er likevel villig til å flytte hvis ...." 

Alternativet er å satse på at oppsigelsen ikke er gyldig etter § 9-7 og bli boende til du får en korrekt oppsigelse. Så kan du eventuelt protestere på den.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...