Gå til innhold

Her er BMWs hydrogenbil. Selv tror de det er mange år til den kommer på markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Brenselcellene kan levere inntil 125 kilowatt. Kombinert med et litiumionbatteri kan bilen yte inntil 275 kilowatt en periode, til batteriet er tomt.

At batteriet kan levere 150 kW tyder på at det har god nok kapasitet til å drive bilen kun på strøm f.eks opp en fjellovergang.

125 kW brenselceller lover bra for effektiviteten. Dvs. brenselceller har best virkningsgrad når belastningen er lav og med 125 kW toppeffekt kan den antagelig kjøre på lav belastning nesten alltid.

Lenke til kommentar

BMW har vel laget flere hydrogen biler. Fuel celler finnes i alle størrelser. Problemet er at dette er dyr teknologi og det er svært kostbart å bygge ut fyllestasjoner. Dessuten er drivstoffet alt for dyrt, fremstilling av hydrogen altfor ineffektivt og strømmen kunne vert brukt mere effektivt.Den ladbare X5 er et mye bedre alternativ selv om jeg skulle ønske meg en 3serie med 20kwh batteri og en liten bensinmotor. Hadde de laget en 2syl versjon av 2 literen kunne ytelse vert 90hk og vekta og størrelse kraftig redusert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

At batteriet kan levere 150 kW tyder på at det har god nok kapasitet til å drive bilen kun på strøm f.eks opp en fjellovergang.

125 kW brenselceller lover bra for effektiviteten. Dvs. brenselceller har best virkningsgrad når belastningen er lav og med 125 kW toppeffekt kan den antagelig kjøre på lav belastning nesten alltid.

Tviler på at denne bilen har noe stort batteri! En Prius hybrid i 2015 et 1,3 kWh batteri til en 60 kW (elmotor). Om forholdstallet mellom motoreffekt og batterikapasitet er det samme  på denne BMW'en så skulle det tilsi en batterikapasitet på ca 3,3 kWh, lite å satse på opp på høyfjellet (i tillegg så brukes bare en liten del av et slikt batter aktivt (23 ttl 82% for Prius'en).

Lenke til kommentar

De har en annen forståelse av markedet enn folk her inne på dette forum. Når man ser på byer som London alene, hvor 4 av 5 personbiler må parkere på offentligplass på gaten, så sier det seg selv at man trenger alternative til kun elbiler. Det er et helvete å skulle leve slik med behov for saktelading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

BMW har vel laget flere hydrogen biler. Fuel celler finnes i alle størrelser. Problemet er at dette er dyr teknologi og det er svært kostbart å bygge ut fyllestasjoner. Dessuten er drivstoffet alt for dyrt, fremstilling av hydrogen altfor ineffektivt og strømmen kunne vert brukt mere effektivt.Den ladbare X5 er et mye bedre alternativ selv om jeg skulle ønske meg en 3serie med 20kwh batteri og en liten bensinmotor. Hadde de laget en 2syl versjon av 2 literen kunne ytelse vert 90hk og vekta og størrelse kraftig redusert.

Dyr teknologi fordi det blir produsert manuelt. Det vil falle dramatisk i pris sammen med økt etterspørsel - som igjen fordrer nye fabrikker og automasjon. Nøyaktig samme historie som batterier, vindkraft og solkraft har hatt vil følge hydrogen-komponentene også. 

Prisen for alkaline elektrolysører falt 40% siden 2014 til 2019, mens det i Kina falt 80%. Med fortsettende fall, så sier Bloomberg analysen at prisen på hydrogen frem mot 2050 vil falle til rundt $0.8 - $1.6/kg i de fleste markeder.  Det vil være billigere enn hydrogen fra naturgass med og uten CCS. 

Hvor effektivt noe er spiller liten rolle om det er økonomisk gunstig. Man regner uansett med at fremtidens kraftnett inneholder potensiale for 30% bortkastet (curtailed energy) energi når mer og mer grønn kraft skal inn. Det er jo dette Nikola blant annet legger sin strategi rundt. Når de har elektrolyse-kapasiteter på tvers av kraftnettet på forsiden og baksiden av enhver flaskehals, så vil dem kunne ta til seg energi når sola skinner i en lang periode eller vinden blåser over snittet for en slikk og en ingenting, og ofte med med negative priser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Trestein said:

BMW har vel laget flere hydrogen biler.

Dette er den fjerde, ja.  Ser BMW òg slit med å gjere av alt hydrogengreiene.  Bilen har ca same rekkjevidde som Tesla Model X, men for å klare det måtte dei ta heile frunken til hydrogen-greier og bagasjeromsbrønnen til batteri.  Tenkjer det er i ferd med å synke inn hjå BMW òg at hydrogen er ein blindveg, men dei har forplikta seg til dette for mange år sidan gjennom samarbeidet med Toyota.  Lassevis av EU-pengar er sikkert heller ikkje å fnyse av.

 

Dei klagar over manglande infrastruktur, men uansett kor mykje infrastruktur dei byggjer kjøper jo ikkje folk hydrogenbilar til å bruke den infrastrukturen som er der.  Vekkasta pengar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Dei klagar over manglande infrastruktur, men uansett kor mykje infrastruktur dei byggjer kjøper jo ikkje folk hydrogenbilar til å bruke den infrastrukturen som er der.  Vekkasta pengar.

Når folk har fått smaken på livet uten avhengighet av svindyre energistasjoner (som f.eks. bensinstasjoner) så vil de jo ikke tilbake til den elendigheta der. Eller det som verre er. Eksplosjonsfarlige hydrogenstasjoner som du må forhåndsbestille plass på. Snakk om å rygge baklengs inn i framtida. Livsfarlig leamikk i bilene som krever kostbare servicer minst en gang i året???

Neitakk, vi fyller MYE heller rimelig strøm på bilene hjemme mens vi sover. Og sparer en formue på drivstoff og enda en formue på mindre service-behov.

Dette skjønner jo oppegående folk, selv om hydrogen-lobbyisten her inne fyller titalls sider her med hydrogen-spam/svada.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Hanhijnn said:

Dette skjønner jo oppegående folk, selv om hydrogen-lobbyisten her inne fyller titalls sider her med hydrogen-spam/svada.

Og ingen av dei som fyller sidene her med hydrogen-svada har hydrogenbil.  Dei veit betre, men har aksjar i NEL og vil gjerne at andre skal kjøpe hydrogenbil.

 

Nedteljinga for hydrogen går sin gang.  Til no i år er det registrert null nye personbilar med HY-skilt i Noreg og avregistrert 11.  140 att.  Den siste kan slå av hydrogenstasjonen til Hynion, som får sin hydrogen frå reformert gass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (18 minutter siden):

Og ingen av dei som fyller sidene her med hydrogen-svada har hydrogenbil.  Dei veit betre, men har aksjar i NEL og vil gjerne at andre skal kjøpe hydrogenbil.

Jeg kunne fint kjøpt hydrogenbil om rette produkt var tilgjengelig, samt energien. Gi meg en bil med 20kWh batteripakke og resten på hydrogen, så hadde jeg lett hoppet på om jeg hadde ei hydrogenstasjon i nærheten. 

Sturle S skrev (19 minutter siden):

Nedteljinga for hydrogen går sin gang.  Til no i år er det registrert null nye personbilar med HY-skilt i Noreg og avregistrert 11.  140 att.  Den siste kan slå av hydrogenstasjonen til Hynion, som får sin hydrogen frå reformert gass.

Blir som å klage over salget på bensinbiler når man måtte på apoteket for å kjøpe drivstoff. Eller da kunne man i det minste få tak i drivstoff. Se heller på utviklingen utenfor Norge når det gjelder biler. Vekst over hele linja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Når folk har fått smaken på livet uten avhengighet av svindyre energistasjoner (som f.eks. bensinstasjoner) så vil de jo ikke tilbake til den elendigheta der.

Alkaliske elektrolysører har falt med 40% de siste 5 årene her i vesten, og hele 80% i Asia. Kun starten på et prisfall som nå kommer ettersom folk bygger fabrikker med hel og halvautomatiske prosesser. Det er her folk elsker å hente fra priser på stasjoner fra 2015 og glemmer prisfallet. 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Neitakk, vi fyller MYE heller rimelig strøm på bilene hjemme mens vi sover. Og sparer en formue på drivstoff og enda en formue på mindre service-behov.

Det er ingenting som tilsier at det ikke kommer produkter som Nikola Badger nedover i segmentene også, slik at man får både i pose og sekk. Lad hjemme for ei billig penge, og hurtigfyll hydrogen billigere og mer hendigere enn hurtiglading på langtur. Uansett er det ikke poenget at hydrogenbiler skal erstatte batteribiler. 

Hvor mye koster servicen, siden du mener den er ekstremt dyr? Klarer man å få hydrogen-bussene til å være rimeligere i drift enn diesel-bussene, så får man nok det til ellers også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...