Gå til innhold

Microsoft bringer Teams til forbrukere og døper om Office 365


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, tommyb said:

Samtidig visker de ut skillet mellom jobbverktøy og fritid

Du vil jo ikkje ha tilgang til jobbdata i det private abonnementet, så skillet vil jo vera like tydelig som før.

Fordelen er at den som vil (for du må jo betala...) kan bruka fleire av dei same verktøyene privat som på jobben. Slik som ein alltid har kunna med Microsoft Windows og Microsoft Office.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Nå bruker jeg både ms programvare privat og i jobbsammenheng. Er det noe jeg ikke gidder å bruke tid på så er det å lære meg to forskjellige, en til jobb og til privat som begge løser samme oppgave.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 31.3.2020 den 15.04):

Er nå dette så lurt. Microsoft har en lang historie med å være utydelig på produktbranding, og nå gjør de det enda en gang. Samtidig visker de ut skillet mellom jobbverktøy og fritid, og det tror jeg at vi er ganske mange som ikke ønsker.

De forsøker også å viske ut skillet mellom lokalt produkt og nett-tjeneste, men sørger for at nett-utgaven ikke er komplett slik at man kommer til kort dersom man bare bruker den. Sånn mener de å tvinge fram abonnenter på lokal installasjon. Hensikten er selvsagt å hindre utveksling av filer slik at konkurrerende produkter (Libreoffice) kan bruke dataene som lagres, og man låses til MS sine abonnementstjenester.

Jeg vil ha engangskjøp inkludert garantiperiode med viktige oppdateringer og et API som støtter opp under sunn konkurranse. MS er dessverre veldig langt unna dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

De forsøker også å viske ut skillet mellom lokalt produkt og nett-tjeneste, men sørger for at nett-utgaven ikke er komplett slik at man kommer til kort dersom man bare bruker den. Sånn mener de å tvinge fram abonnenter på lokal installasjon.

Lokal installasjon er inkludert i Office 365, så for den som velger abonnement er alt inkludert.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

De forsøker også å viske ut skillet mellom lokalt produkt og nett-tjeneste, men sørger for at nett-utgaven ikke er komplett slik at man kommer til kort dersom man bare bruker den. Sånn mener de å tvinge fram abonnenter på lokal installasjon. Hensikten er selvsagt å hindre utveksling av filer slik at konkurrerende produkter (Libreoffice) kan bruke dataene som lagres, og man låses til MS sine abonnementstjenester.

Jeg vil ha engangskjøp inkludert garantiperiode med viktige oppdateringer og et API som støtter opp under sunn konkurranse. MS er dessverre veldig langt unna dette.

Engangskjøp vil jeg også ha, men nå var det jeg lurte på om det var lurt for Microsoft. Hvis du - som representant for brukerne - blir mindre fornøyd enn i dag, eller blir mer forvirra, så er det jo ikke i deres interesse. Som bruker er jeg mest fornøyd om jeg kan overføre filene til LibreOffice når jeg er hjemme, eller Sharepoint/Teams når vi jobber på flere lokasjoner. Jeg er ikke så fornøyd når påloggingssiden flytter fra exchangeonline til microsoft365 til office365 til noe nytt igjen, og jeg er ikke så fornøyd når jeg har logget på og etter pålogging hver eneste gang blir spurt om kontoen min er en jobb/exchange-konto eller personlig, fordi den har slått sammen to tjenester på et eller annet tidspunkt. Jeg er ikke så fornøyd når ting hele tiden blir flyttet rundt på og skifter navn, men ikke skrevet helt om slik at halvparten var sånn som sist, og halvparten annerledes.

En gang i Windows 8.x-tiden sjekket jeg fra forskjellige sider og vinkler, og det som het "Store" hadde fire eller mer forskjellige navn avhengig av hvilken side/popup du så på. I startmenyen het det bare Store. På forskjellige sider i samme menystrukturen byttet det mellom Microsoft Store og Windows Store. Og så var det minst ett navn til jeg har glemt.  Jeg tror Microsoft trenger å bli enig med seg selv om hvilke brand names som skal brukes for hva, og så holder seg til det i noen år om gangen. Det var det viktigste poenget mitt. Akkurat nå tror jeg at "Office" er det merkenavnet som bedrifter har et forhold til og tenker på seg som brukere av, mange har sånn smått blitt vant til "Office 365" som arvtaker til "Office 2013" eller enda eldre, og når de bytter ut det merkenavnet er det mange som kommer til å tenke "nå passer det å revurdere".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...