Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor farlig er egentlig overvekt?


Theo343

Anbefalte innlegg

AnnonymG skrev (7 timer siden):

 

Hvordan vil du forklare at overvekt øker risiko for sykdom? Mener du at overvekt ikke fører til sykdom? 

 

Jeg føler dette er litt det samme som å si at "det er ikke alle som røyker som blir syke", "man kan få KOLS uten å ha røyket". Dette forsvarer ikke røyken, ei forsvarer det overvekt. Faktumet er at overvekt blant verdens befolkning er direkte opphavet til majoriteten av mortaliteten i den vestlige verden hvor overvekt er en økende insidens.

Jeg kan godt si at overvekt øker sjansen (dramatisk) for sykdom, men jeg vet ikke hvilken forskjell dette utsagnet egentlig gjør fra å si at overvekt fører til sykdom. 

https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight 

Det gjør en veldig vesentlig forskjell i forskning, når man skal vurdere årsakssammenheng. Er det sammenhengen mellom overvekt og hva man spiser, eller hvor mye man trener, som gir korrelasjon mellom overvekt og sykdom? Eller er det faktorer med overvekten i seg selv som er driveren til at en BMI på feks 27 er farligere enn 24. Klassisk og utrolig viktig problemstilling med livsstilsforskning; det er utrolig vanskelig å skille korrelasjon og årsakssammenheng når man må forske på så store grupper over så mange år. Spesielt når man ser at overvekt har en korrelasjon med lavt utdanningsnivå og dårlig økonomi.

Denne tråden har opphav fra Corona-tråden. Utgangspunktet mitt var om det er grunnlag for å si at overvekt i seg selv er en risikofaktor ved Covid-19, eller om det kun er risikoen ved diabetes og høyt blodtrykk som skaper korrelasjonen i tallene, men forstår at denne tråden vinkler seg i en annen retning.

Hvor du har det fra at jeg prøver å "forsvare" overvekt på noen som helst måte, vet ikke jeg...

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

Det gjør en veldig vesentlig forskjell i forskning, når man skal vurdere årsakssammenheng. Er det sammenhengen mellom overvekt og hva man spiser, eller hvor mye man trener, som gir korrelasjon mellom overvekt og sykdom? Eller er det faktorer med overvekten i seg selv som er driveren til at en BMI på feks 27 er farligere enn 24. Klassisk og utrolig viktig problemstilling med livsstilsforskning; det er utrolig vanskelig å skille korrelasjon og årsakssammenheng når man må forske på så store grupper over så mange år. Spesielt når man ser at overvekt har en korrelasjon med lavt utdanningsnivå og dårlig økonomi.

Denne tråden har opphav fra Corona-tråden. Utgangspunktet mitt var om det er grunnlag for å si at overvekt i seg selv er en risikofaktor ved Covid-19, eller om det kun er risikoen ved diabetes og høyt blodtrykk som skaper korrelasjonen i tallene, men forstår at denne tråden vinkler seg i en annen retning.

Hvor du har det fra at jeg prøver å "forsvare" overvekt på noen som helst måte, vet ikke jeg...

Forskning har allerede vist stor sammenheng mellom overvekt og sykdom, og så lett kan det oppsummeres, mer komplisert er det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/1/2020 at 3:26 AM, frohmage said:

Ja, men da må man samtidig nevne at en BMI på over 25 ikke nødvendigvis betyr at du er overvektig.

Helt enig, man kan godt være kroppsbygger med BMI over 25 og svært lav fettprosent. 

 

On 4/1/2020 at 2:13 PM, Theo343 said:

Feil og i beste fall grovt upresist.

Mener du at overvekt ikke fører til sykdom?

https://www.cdc.gov/obesity/adult/causes.html

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (58 minutter siden):

Helt enig, man kan godt være kroppsbygger med BMI over 25 og svært lav fettprosent. 

 

Mener du at overvekt ikke fører til sykdom?

https://www.cdc.gov/obesity/adult/causes.html

Du linker til en artikkel om fedme, ikke overvekt.

Tillater meg likevel et sitat fra kilden din;

Sitat

Consequences of Obesity

Health Consequences

People who have obesity, compared to those with a normal or healthy weight, are at increased risk for many serious diseases and health conditions, including the following:5,6,7

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/3/2020 at 2:14 PM, Elgen-Hansi said:

Du linker til en artikkel om fedme, ikke overvekt.

Tillater meg likevel et sitat fra kilden din;

 

 

Overvekt og fedme er to ulike stadier av for stor kroppsvekt. Diskusjonen overvekt relateres også til fedme, og ikke strikt til BMI 25-30. Vi kan godt være uenige. Jeg forholder meg uansett til at overvekt fører til sykdom på ett eller annet tidspunkt i livet, og at en livsstil der man holder seg til en normal BMI (evt. høy BMI men lav fettprosent som i atleter), øker sjansen for et sykdomsfritt liv, evt lengre liv med bedre livskvalitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...