Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor farlig er egentlig overvekt?


Theo343

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Zeph said:

https://nos.nl/artikel/2328804-veel-patienten-op-ic-met-overgewicht-maar-ga-nu-niet-te-streng-dieten.html

Eit positivt utfall av dette kan vere at "fat and healthy" eller kva slagordet er mistar meir kredibilitet.

Generalisering er så lite intelligent og gjør at man miste kredibilitet.

"Tjukktrent" er bedre enn "Tynnfeit". Det er ikke bare kg men viseralt fett, livsstil osv. som spiller inn på hvordan kroppen din takler en infeksjon, Er man litt overvektig men trener regelmessig, har en sunn livsstil og lite viseralt fett så er faktisk mange "feite" i bedre helsemessig stand enn sine magre late motparter.

At en del med overvekt har en dårlig livsstil er det nok ikke tvil om, men det gjelder mange magre også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Er man litt overvektig men trener regelmessig, har en sunn livsstil og lite viseralt fett så er faktisk mange "feite" i bedre helsemessig stand enn sine magre late motparter.

Overvektig er overvektig, du har en liten selvmotsigelse her, i mine øyne. Det betyr jo at man er over den vekten man burde være. Både "tjukktrent" og "tynnfeit" er dårlige og de er negativte mtp helsen, uansett hvordan man vrir og vender på det. At riktig vekt er forskjellig fra person til person er jeg mer enig i, og at det ikke er like lett å generaliserer alle i én tabell - særlig ikke om man trener regelmessig. Men man begynner å få greit med data på at en (for) høy fettprosent er negativt. Sjansen for at du har en god del viseralt fett når man uansett har en for høy fettprosent er vel også absolutt forhøyet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, bshagen said:

Overvektig er overvektig, du har en liten selvmotsigelse her, i mine øyne. Det betyr jo at man er over den vekten man burde være. Både "tjukktrent" og "tynnfeit" er dårlige og de er negativte mtp helsen, uansett hvordan man vrir og vender på det. At riktig vekt er forskjellig fra person til person er jeg mer enig i, og at det ikke er like lett å generaliserer alle i én tabell - særlig ikke om man trener regelmessig. Men man begynner å få greit med data på at en (for) høy fettprosent er negativt. Sjansen for at du har en god del viseralt fett når man uansett har en for høy fettprosent er vel også absolutt forhøyet?

Over vekten man bør være? Man bør egentlig ikke være noe som helst så lenge man har en god helse. Så lenge leger sier at helsen din er helt topp selv om BMIen din er høyere enn 25, null stress. Sjangse for viseralt fett? Det finner man enkelt ut av så det er ikke noe sjangsespill.

Etter å ha vært aktiv (jobbet var upresist) i miljøet noen år og snakket mye med leger som behandlet slikt så var en fettprosent på eks. rundt 30 ingen issue så lenge situasjone ift. det viserale "farlige" fettet var god. Men selvsagt må man sjekke dette og forøvrig prøve å spise sunt og være aktiv :)

En ting som helt klart er usunt og en sykdom i seg selv er fokuset i samfunnet i dag på hvor mange kilo "andre" folk veier. Syklig overvekt er en ting men det hakkes på folk som har en BMI under 35 stadig vekk. Derav har vi folk med bullemi, anoreksi, andre spiseforstyrrelser, angst/depresjon og bidrag til selvmordsrate.

Man ser diskusjoner på nett hvor man legger ut bilder av andre på facebook for å gjøre narr av kiloene og kroppen deres. Jeg skulle gjerne sett de samme menneskene gjøre det med noen som lider av anoreksi? Eller har vi bare blitt så dumme at vi ikke forstår hva vi gjør?

Men jepp godt trent og noen kilo for mye er helt greit i følge de fagfolkene jeg og min fetter (som jeg støttet gjennom prosessen, han orket ikke mobbing, trakassering og hets på jobb mer) gikk til i 5-6 år. Han hadde også underliggende sykdommer som kom før fedmen som gjordet det ekstremt vanskelig å gå ned i vekt, så han stod egentlig med 1 ben utenfor broa og tittet ned i avgrunnen når jeg tok tak i ham (ikke pga. vekten, men pga. idiotene).

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Overvektig er overvektig, du har en liten selvmotsigelse her, i mine øyne. Det betyr jo at man er over den vekten man burde være. Både "tjukktrent" og "tynnfeit" er dårlige og de er negativte mtp helsen, uansett hvordan man vrir og vender på det. At riktig vekt er forskjellig fra person til person er jeg mer enig i, og at det ikke er like lett å generaliserer alle i én tabell - særlig ikke om man trener regelmessig. Men man begynner å få greit med data på at en (for) høy fettprosent er negativt. Sjansen for at du har en god del viseralt fett når man uansett har en for høy fettprosent er vel også absolutt forhøyet?

Da jeg var 22 hadde jeg 12% kroppsfett og blodårene poppet ut på store deler av kroppen. Men jeg var samtidig på 29 i BMI. Altså kanten til "Fedme".....
Så "Overvekt" trenger ikke å bety noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Over vekten man bør være? Man bør egentlig ikke være noe som helst så lenge man har en god helse. Så lenge leger sier at helsen din er helt topp selv om BMIen din er høyere enn 25, null stress. Sjangse for viseralt fett? Det finner man enkelt ut av så det er ikke noe sjangsespill.

Etter å ha vært aktiv (jobbet var upresist) i miljøet noen år og snakket mye med leger som behandlet slikt så var en fettprosent på eks. rundt 30 ingen issue så lenge situasjone ift. det viserale "farlige" fettet var god. Men selvsagt må man sjekke dette og forøvrig prøve å spise sunt og være aktiv :)

En ting som helt klart er usunt og en sykdom i seg selv er fokuset i samfunnet i dag på hvor mange kilo "andre" folk veier. Syklig overvekt er en ting men det hakkes på folk som har en BMI under 35 stadig vekk. Derav har vi folk med bullemi, anoreksi, andre spiseforstyrrelser, angst/depresjon og bidrag til selvmordsrate.

Man ser diskusjoner på nett hvor man legger ut bilder av andre på facebook for å gjøre narr av kiloene og kroppen deres. Jeg skulle gjerne sett de samme menneskene gjøre det med noen som lider av anoreksi? Eller har vi bare blitt så dumme at vi ikke forstår hva vi gjør?

Men jepp godt trent og noen kilo for mye er helt greit i følge de fagfolkene jeg og min fetter (som jeg støttet gjennom prosessen, han orket ikke mobbing, trakassering og hets på jobb mer) gikk til i 5-6 år. Han hadde også underliggende sykdommer som kom før fedmen som gjordet det ekstremt vanskelig å gå ned i vekt, så han stod egentlig med 1 ben utenfor broa og tittet ned i avgrunnen når jeg tok tak i ham (ikke pga. vekten, men pga. idiotene).

Støtter Theo343 hundre prosent her.

Det kan også være kjønnsmessige forhold som gjør at kvinner fint kan tåle en del ekstra kilo før det blir usunt. Husker en gang jeg så en virkelig overvektig ung dame som var sjukt lett på foten. Så skinnet kan bedra.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man kan si om overvekt ift. infeksjoner om man ikke har underliggende sykdommer (noen har underliggende sykdom som kom før overvekt og ikke er relatert) er at:

- Det kan bli tyngre for hjerte og karsystemet å drive kroppen
- lymfesystemet, nyrer og lever kan også belastes mer
- det krever også mer oksygen for å forsyne en større kroppsmasse (spesielt musklatur) som kan belaste lunger og hjerte mer.
- er det vesentlig overvekt som skaper hudfolder (dette opplever også magre personmer i BH/underbukse) så kan det føre til soppdannelser eller hudinfeksjoner som blir en ekstra belastning.

Men overvekt i seg selv er en misvisende tallek. Overvekt kan dog være indikasjon på underliggende sykdommer og da også sykdommer som oppstod før overvekten og bidro til eller førte til overvekt (dette kan leger fortelle mye om).

At det kan være en utfordring for helsa å være overvektig er vel ingen overaskelse akkurat som det er en utfordring for helsa om man drikker mye alkohol, sover for lite, sitter for mye stille, røyker, jobber i kullgruver ol.
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Trontron skrev (15 timer siden):

Da jeg var 22 hadde jeg 12% kroppsfett og blodårene poppet ut på store deler av kroppen. Men jeg var samtidig på 29 i BMI. Altså kanten til "Fedme".....
Så "Overvekt" trenger ikke å bety noe som helst.

BMI er det samme som å utvikle en formel for å finne sko-størrelsen i forhold til lengden på fingrene og avstanden mellom øynene.
Ja, noen ganger vil det være helt korrekt, men ofte forteller det ikke hele historien/presenterer alle fakta.

Lenke til kommentar

Det er en rekke risikoer som øker med økende vekt i det man beveger seg for langt oppover i for høy BMI om man ser bort fra faktorer som fra sunne tykke og usunne tynne selv om det helsemessig er en akse det også.

Hjertesykdom, høyt blodtrykk, slag, diabetes, enkelte krefttyper, galleblære-sykdom, gallestein, osteartritt, urinsyregift, søvnapne og astma trekkes fram av WebMD, men det er mange andre økte risikoer også som er litt mindre alvorligere enn disse.

Det lønner seg med andre ord å følge med på vekten om en prøver å leve lenge med best mulig livskvalitet.

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge vi ikke snakker sykelig overvekt, så handler jo ikke dette om at overvekt i seg selv er så fryktelig usunt. Det er noe sammenheng med hvor mye man spiser og aldring og inflammasjon i kroppen riktig nok, så det er jo ikke ubetydelig, men først og fremst handler jo dette om at overvekt ofte er en indikator på livsstil. Og der kommer plutselig VELDIG mange sykdommer inn, som absolutt ikke er gunstige for helsa. Men hvis livsstil og kosthold er bra, så er ikke overvekt i seg selv noe stor indikator på helseproblemer.

Ifht Corona tror jeg det kun er snakk om korrelasjon, ikke at overvekt i seg selv øker risikoen. Vi vet jo at høyt blodtrykk og diabetes er store risikofaktorer med covid-19, og når vi også vet at dette forekommer hyppigere blant overvektige, så er det jo ikke rart man ser en korrelasjon. Men det betyr ikke årsak...

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 timer siden):

Over vekten man bør være? Man bør egentlig ikke være noe som helst så lenge man har en god helse. Så lenge leger sier at helsen din er helt topp selv om BMIen din er høyere enn 25, null stress. Sjangse for viseralt fett? Det finner man enkelt ut av så det er ikke noe sjangsespill.

Når jeg sier "over den vekten du bør være" så mener jeg bokstavlig talt; over den vekten DU bør være - relativt til DIN helse. Dvs, ikke en BMI=svaret gitt av fastlegen din, men DIN perfekte vekt vs helsemessig gevinst på bakgrunn av dette. Det var hypotetisk. Du pekte på han du skrev til først som "generaliserende", men så er du det selv når du sier det er bedre å være "tjukktrent enn tynnfeit" uten at du faktisk setter ordentlige premisser for hva dette er for noe. Videre så snakker du om BMI under 35 og sammenligner med spiseforstyrrelser? Det er jo ekstremer

Og for ordensskyld. Jeg er ikke for at man skal mobbes på nett. Jeg forstår ikke en gang hvorfor dette var temaet? Selvmordsrater? Du diskuterer jo milesvis på siden av det som er covid-19. Beklager virkelig om jeg tråkket på tærne dine, det var ikke min intensjon. Men når jeg skrev så var dette på bakgrunn av det som skjer nå, der folk med fedme er beviselig i en høyere risikogruppe i forhold til covid-19. Og når de offisielle bruker "overvekt" som ord, så er det antagelig BMI de legger til grunn med da, da de går utifra trender på det de ser - ikke om noen tilfeldigvis er "BMI 28" og "sunn". De tar ikke slike ting inn i dette, da det er svært utydelig. Det må være opp til den enkelte og ta den informasjonen og bruke den kunnskapen de har om dette og gjøre de valgene man kan utifra dette.

Håper du forstår litt mer hvor jeg vil hen nå. Igjen - ikke mening å sette gnist bort på en flamme her. Om jeg feiltolket ditt innlegg også, så beklager jeg dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Det er en rekke risikoer som øker med økende vekt i det man beveger seg for langt oppover i for høy BMI om man ser bort fra faktorer som fra sunne tykke og usunne tynne selv om det helsemessig er en akse det også.

Hjertesykdom, høyt blodtrykk, slag, diabetes, enkelte krefttyper, galleblære-sykdom, gallestein, osteartritt, urinsyregift, søvnapne og astma trekkes fram av WebMD, men det er mange andre økte risikoer også som er litt mindre alvorligere enn disse.

Det lønner seg med andre ord å følge med på vekten om en prøver å leve lenge med best mulig livskvalitet.

 

Alle disse kan man få uten å være overvektig.

Det er ingenting som sier at man vil få en eller flere av disse for at man er overvektig men risikoen for å utvikle en eller flere helseplager og sykdommer øker.

Kjenner mange overvektige som ikke har noen av dem og har vært overvektige i over 20 år og er sprekere og sunnere enn de fleste normalvektige som er veldig opptatt av om genseren ble litt trangere etter jul.

Dette er litt hysteri.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Elgen-Hansi said:

Så lenge vi ikke snakker sykelig overvekt, så handler jo ikke dette om at overvekt i seg selv er så fryktelig usunt. Det er noe sammenheng med hvor mye man spiser og aldring og inflammasjon i kroppen riktig nok, så det er jo ikke ubetydelig, men først og fremst handler jo dette om at overvekt ofte er en indikator på livsstil. Og der kommer plutselig VELDIG mange sykdommer inn, som absolutt ikke er gunstige for helsa. Men hvis livsstil og kosthold er bra, så er ikke overvekt i seg selv noe stor indikator på helseproblemer.

Ifht Corona tror jeg det kun er snakk om korrelasjon, ikke at overvekt i seg selv øker risikoen. Vi vet jo at høyt blodtrykk og diabetes er store risikofaktorer med covid-19, og når vi også vet at dette forekommer hyppigere blant overvektige, så er det jo ikke rart man ser en korrelasjon. Men det betyr ikke årsak...

Korrekt.

Hele debatten startet på grunnlag om at "er man overvektig så er man slik og så osv.", det var den automatikken og generaliseringen jeg ville til livs for det er ren uvitenhet uansett hvor mye man googler (ikke deg).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Når jeg sier "over den vekten du bør være" så mener jeg bokstavlig talt; over den vekten DU bør være - relativt til DIN helse. Dvs, ikke en BMI=svaret gitt av fastlegen din, men DIN perfekte vekt vs helsemessig gevinst på bakgrunn av dette. Det var hypotetisk.

Ikke uenig i det for de fleste oppegående klarer å ha et forhold til det. Men selv om de forstår at de ikke har en helsemessig god vekt så gjør det ikke situasjonen bedre at det er greit å trøkke dem ned ved hver annledning man får.

Man ser jo eksempler på mennesker som tilsynelatende er intelligente nok til å ha en kontorjobb men som tror at en kollega ikke forstår selv at han/hun er overvektig og bruker mye tid på å tydeliggjøre det ovenfor vedkommende. Jeg har selv tatt andre i lunsjen med "ok, hva er det du ønsker å oppnå med dette samtale emnet ovenfor Gunhild nå? Kan vi spise lunsj uten din bedreviter holdning ovenfor hennes vekt og helse?".

 

Quote

Og for ordensskyld. Jeg er ikke for at man skal mobbes på nett. Jeg forstår ikke en gang hvorfor dette var temaet? Selvmordsrater? Du diskuterer jo milesvis på siden av det som er covid-19. Beklager virkelig om jeg tråkket på tærne dine, det var ikke min intensjon

Du tråkket ikke på mine tær, de er ikke overvektige :) Jeg tok for meg hvor lett samfunnet i dag stigmatiserer og diskriminerer overvektige og hvilke andre konsekvenser det får helsemessig for de det gjelder.

Det må gå ann å ha en saklig debatt og kunne si "overvektige med underliggende sykdommer": Ellers er vi der at "alle somalere er kriminelle" type mentalitet.  

Men media er jo ganske fordummende i seg selv og skriver som om de har kniver i begge øynene i blant. Jeg har vært borti min del av forholdsvis dumme fastleger også, noe man ikke skulle tro var mulig når man ser på utdannelsen de må ta ;). Har utallige eksempler her hvor overvekt har blitt brukt som "mest sannsynlig" årsak og vedkommende ikke får en kompetent undersøkelse.

Ergo bør man unngå fordummende retorikk og holdninger om vi ønsker å skape et oppegående samfunn rundt oss. Ikke kritikk til deg dette....

 

Quote

Håper du forstår litt mer hvor jeg vil hen nå. Igjen - ikke mening å sette gnist bort på en flamme her. Om jeg feiltolket ditt innlegg også, så beklager jeg dette

Helt med på den og jeg har også sett artiklene om overvektige med underliggende sykdommer ift. Covid. Det var selvsagt ikke det jeg gikk i mot eller tok for meg. 

Quote

Posted 23 hours ago
Hvem er det som sier «fat and healthy»? 

Mitt poeng er at det er fult mulig å være "fat and healthy" mens de fleste anntar automatisk at man ikke er det om man har litt overvekt. På andre siden fult mulig å være syk andre veien.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svar på overskriften: Livsfarlig.

Hvorfor? Fordi kvantitativ statistikk viser at med økende overvekt, minsker livslengden signifikant.
Så kan vi alltid skrelle bort 7% fra toppen og 7% fra bunn, som er de unntakene som vi elsker å løfte frem som eksempler på at staten tar grundig feil.
Mens vi boltrer oss i de 14% som beveger seg mellom tjukktrent og tynnfeit, så gjenstår det faktum at 86% av alle de andre overvektige, sliter med livsstilssykdommer som de lider av.

'Nuff said.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg tror dette med helse er mye mer komplisert enn bare den synlige overvekten. Jeg tror det har mer med det indre å gjøre. Blodårene. Hva man spiser. Man kan spise mye av både det som er sunt og usunt, men likevel være i god form. Michael Phelps spiste all slags søppelmat for å få i seg nok kalorier (google det), kebab/pizza, burgere, alt mulig. Men han trente jo hele tiden. Energien ble brukt.

Jeg tror også stress spiller en faktor, psykisk stress. Hvis man opplever at jobb og aktiviteter er i tråd med ens livsvisjon, og hvis en opplever at miljøet rundt en er positivt og konstruktivt, da tror jeg man har mye større forutsetninger for å være ved god helse og yte mer over lang tid, enn hvis det er motstatt.

Overvekt henger sammen med psyke. Den største faktoren i dagens samfunn mener jeg er reklame og stigmatisering, vi ledes inn i handlings- og vanemønstre via reklame, som er en milliardindustri. Alt starter i psyken, for meg. Så det er der en bør lete etter løsninger. Endre livsvaner fullstendig.

Mangel på refleksjonsevne, empati, etisk sans, godhet, vennlighet og respekt for medmennesker er også en sykdom, eller burde i hvert fall vært det. Det er en sykdom for det kollektive samfunnet.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...