Gå til innhold

Korona-konspirasjonsteori: Sverige nøler med å stenge fordi de er redd krise i innvandrerområder.


Anbefalte innlegg

Er det en bra konspirasjons-teori? Altså at i Sverige er det mange/store innvandrerområder der man lever ganske så marginalt og staten er ikke så mye til stede der og det krever for mye å stenge disse områdene angående korona-pandemien? Noe tilsvarende som i Sør-Italia der en er redd for mafian og opptøyer fordi en stor del av økonomien er svart?

Derfor nøler man med å stenge ned Sverige?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (10 timer siden):

Er det en bra konspirasjons-teori? Altså at i Sverige er det mange/store innvandrerområder der man lever ganske så marginalt og staten er ikke så mye til stede der og det krever for mye å stenge disse områdene angående korona-pandemien? Noe tilsvarende som i Sør-Italia der en er redd for mafian og opptøyer fordi en stor del av økonomien er svart?

Derfor nøler man med å stenge ned Sverige?

Bare tull. Problemene er jo enda større i de franske "utenforskapsområdene" men det har ikke forhindret reoublikken fra å vedta en full lockdown. Er nok heller et eksempel på en gammel svensk mentalitet om at man "vet best" og kanskje ikke så rent lite en slags gammel mentalitet om "svensk nøytralitet". Nøytrale i to verdenskriger og den kalde krigen og nå føler de kanskje at de vil være nøytrale i "krigen mot corona" også skjønt dette ikke fungerer så bra når det er snakk om en viruspandemi.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Morromann said:

Bare tull. Problemene er jo enda større i de franske "utenforskapsområdene" men det har ikke forhindret reoublikken fra å vedta en full lockdown. Er nok heller et eksempel på en gammel svensk mentalitet om at man "vet best" og kanskje ikke så rent lite en slags gammel mentalitet om "svensk nøytralitet". Nøytrale i to verdenskriger og den kalde krigen og nå føler de kanskje at de vil være nøytrale i "krigen mot corona" også skjønt dette ikke fungerer så bra når det er snakk om en viruspandemi.

Kanskje bare tull, og du kommer med et godt forslag til forklaring. Forholdene i Sverige trenger en forklaring og en kan dog ikke bare godta den første forklaringen man kommer på ?

Her finner jeg i Røde Kors støtte for min konspirasjons-teori:

https://news.trust.org/item/20200327134620-yc7e3

Kanskje har man grunn til å være redd for ekstra oppmerksomhet angående sosialt marginaliserte områder i Sverige? Er man det i Frankrike?

Jeg hørte også på NRK at en er bekymret for opprør og mafia i Sør-Italia. Dette gjelder ikke innvandrings-områder, men det kan være likheter. Det er jo ikke så merkelig at store områder med utenforskap kan skape utfordringer? Lever en mye på svart økonomi - og det er lite å falle tilbake på for enslige/ensomme - så er det vanlig at man får lite støtte fra samfunnet. Også det norske NAV ignorerer de som har levd på svart økonomi slik som f.eks. pirat-kjøring, prostitusjon, svart håndverk, delvis svart handel og uformelle ansettelser på butikker og utesteder. Jeg har f.eks. hørt at utelivet også i Oslo til en viss grad baserer seg på uformelle ansettelser som ligner på de man ofte har i mange land langt unna Norge.  Da faller en utenfor NAV og "plan b" blir klan-økonomien som lett får en rennesanse på måter som strider imot generelle ønsker om integrering.

Forøvrig: jeg ser ingen grunn til å ha berørings-angst angående dette temaet. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

At de svenske tiltakene, eventuell mangelen på slike, kan henge sammen med dårligere økonomi og større sosiale utfordringer virker ikke helt urimelig. Mener det var i NRK jeg så landets økonomi bli trukket frem som del av forklaringen men fant det ikke igjen nå.

Når en er et land med veldig store problemer med lovløse områder og mennesker som ser seg selv som i opposisjon til staten og der generøse velferdsordninger kanskje bidrar til å begrense dette, virker det logisk at en vil gå langt for å unngå en økonomisk situasjon der disse godene forsvinner, og utenforskapsområdene potensielt forverres. Jeg har lenge før dette tenkt at det vi til vanlig sjokkeres over fra Sverige kan bli så mye verre om økonomien i tillegg går dårligere, så jeg blir ikke veldig overrasket om dette er en viktig del av vurderingen. 

Lenke til kommentar
On 3/31/2020 at 6:53 PM, Morromann said:

Bare tull. Problemene er jo enda større i de franske "utenforskapsområdene" men det har ikke forhindret reoublikken fra å vedta en full lockdown. Er nok heller et eksempel på en gammel svensk mentalitet om at man "vet best" og kanskje ikke så rent lite en slags gammel mentalitet om "svensk nøytralitet". Nøytrale i to verdenskriger og den kalde krigen og nå føler de kanskje at de vil være nøytrale i "krigen mot corona" også skjønt dette ikke fungerer så bra når det er snakk om en viruspandemi.

For å prøve å holde logikken klar: 

også idioter og de med ille baktanker kan ha rett. Vi vet enda ikke om Sveriges strategi er smart: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/rapport-svenskene-kan-ha-rett/72319974

Men det at de kan ha rett betyr jo ikke at prosessen frem til å ha rett er renslig og etisk. Vi vet ikke. Det å ha rett kan være tilfeldig. Noen ganger fungerer det å kaste terning eller andre vilkårligheter  når en tar beslutninger. Ved neste korsvei kan denne metoden dog slå uheldig ut ?

Jeg mener at det er politisk/demokratisk interessant også i Norge å få gravd i prosessen bak Sverige sin korona-strategi. Var/er det korrumerte holdninger bak? Noe som ligner Sverige sin nazi-fortid? Vi ligner jo tross alt på Sverige. Ekkelt om noen klarer å legge lokk på en slik sak. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...