Gå til innhold

El-sykkel med motor som funker uten å trå?


bmwm

Anbefalte innlegg

De fleste el-sykler har bare motor assistanse, dvs motoren hjelper deg men man må altså trå selv. Det er ikke aktuelt for meg. Noen som vet om en sykkel med motor som funker uten å trå? Sånn at man kan sykle til man ikke orker mer, og bruke motoren på hele tilbaketuren. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (På 31.3.2020 den 18.05):

Det er kun tillatt at sykkelen har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Dersom hastigheten er høyere på bare motorkraft så er sykkelen en moped (registrering, forsikring, førerkort, blah, blah, blah), evt motorsykkel (hastighet over 45 km/t).

Det ødelegger jo nesten hele poenget med el-sykkel. I hvertfall for min del.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (47 minutter siden):

Er du handikappet slik at du ikke kan trå pedalene rundt selv uten noe form for anstrengelse?

Da tror jeg mopedlappen og en scooter er det du er ute etter.

Jeg vil bruke motoren kun på hjemveien. Altså, jeg vil ikke ha på motoren i det hele tatt når jeg er ute og sykler, men når jeg blir sliten og ikke orker å sykle mer, da vil jeg bruke motoren på hele hjemturen. Grunnen til det er at isteden for å sykle hjem igjen når jeg merker jeg begynner å bli sliten, kan jeg sykle mye lengre strekninger uten å bekymre meg om hvor mye krefter jeg har igjen når jeg skal sykle hjem igjen. Feks sykle 100km og ha på motoren på hjemturen isteden for å sykle 50 km + 50 km tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da sykler du uten motorassistanse til du ikke orker mer... på tilbakeveien trenger du bare ett tråkk eller to pr minutt uten motstand på tilbakeveien. Prøv en elsykkel, så skjønner du nok mer.

Edit:

Jeg har KOLS og sykler stort sett på tyngste gir og trinn 3 av 5 på motorassistanse. Rundt 70 tråkk pr minutt uten å overanstrenge meg. God trim og kommer svettefri frem. Batteriet holder ut 6-7 mil på sommerstid med min sykkel og mitt bruksmønster. 

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å bruke en elsykkel helt uten motorassistanse er også ikke noe å gjøre, da sitter du med en fantastisk tung sykkel med dårlig giring.

Du har da valget mellom en vanlig, lovlig, elsykkel, eller en vanlig sykkel og så sørge for at du kan ta buss/tog/bane hjem igjen fra der du sykler til.

Lenke til kommentar

Om det er trening som er målet kan en EL-Sykkel fint funke som beskrevet ved å bruke den uten eller med helt minimal assistanse til en ikke orker mer og eventuelt skru opp assistansen gradvis og pushe seg selv på den måten. Ikke den letteste eller mest effektive sykkelen om målet er å bli en seriøs syklist men til trening fungerer det ypperlig og en blir jo like sliten om en pusher, som vel er hele poenget. Innkjøp av en El-sykkel har  vertfall fått meg mye mer ut dørene og fått meg i aktivitet. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 timer siden):

Om det er trening som er målet kan en EL-Sykkel fint funke som beskrevet ved å bruke den uten eller med helt minimal assistanse til en ikke orker mer og eventuelt skru opp assistansen gradvis og pushe seg selv på den måten. Ikke den letteste eller mest effektive sykkelen om målet er å bli en seriøs syklist men til trening fungerer det ypperlig og en blir jo like sliten om en pusher, som vel er hele poenget. Innkjøp av en El-sykkel har  vertfall fått meg mye mer ut dørene og fått meg i aktivitet. 

Det er cardio trening som er hovedmålet. Jeg har ikke noe problem med å trene styrke, er medlem hos sats, men jeg gidder ikke trene cardio. Synes det er så kjedelig å sykle inne, går lei etter 5 minutter. Samme med løping/jogging/gåturer. Etter 5 min er jeg lei. Før i tida spilte jeg mye fotball så jeg fikk bra med cardio på den måten. Men nå får jeg nesten 0 cardio. I motsetning til å sykle inne som jeg hater, så liker jeg faktisk å sykle ute. Så jeg tenkte å kjøpe meg en elsykkel hvis jeg kan få like god cardio trening som med en vanlig sykkel, men i tillegg bruke den til å pendle til jobb og når jeg skal litt andre ting men ikke orker å sykle hele veien frem og tilbake.

Endret av bmwm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...