Gå til innhold

Finsk sauna vs IR sauna


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt sauna i 20 år på sats. Ser det er mange IR sauna til salgs og jeg vurderer å ha egen hjemme-sauna og da finsk sauna med skikkelig varme.

Noen påstår derimot at man svetter mer i IR sauna.  Det skjønner jeg ikke siden det er kaldt der dvs 40 - 60 grader.

Noen som har erfaring med dette???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om det normalt sett går greit å installere tradisjonell sauna i et borettslag, andel, siden den må ha kraftigere strøm? Eller er det noe man må søke om eller forhøre seg om? 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Har en portabel IR-sauna man sitter i (sammenleggbart til et "flak") og den er helt uproblematisk for sikringsskapet på en grei kurs. Den kan lett justeres opp til å bli så varm at du ser fram til en iskald dusj, så bruker normalt 3 av 5 i styrke. Kan brukes i normale rom.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (53 minutter siden):

Har en portabel IR-sauna man sitter i (sammenleggbart til et "flak") og den er helt uproblematisk for sikringsskapet på en grei kurs. Den kan lett justeres opp til å bli så varm at du ser fra til en iskald dusj så bruker normalt 3 av 5 i styrke. Kan brukes i normale rom.

Er det den som de selger på fx på life til 3500? Føler du at du blir god og avslappet etterpå? 

Lenke til kommentar
xrays skrev (Akkurat nå):

Er det den som de selger på fx på life til 3500? Føler du at du blir god og avslappet etterpå? 

Send meg gjerne mail på hvilken modell du har jeg er litt desperat nemlig på å svette ut uten å jogge i 1 time. ??

 

Syns du den er bra? 

Lenke til kommentar

Til konstruksjonen å være er den ok. Du bør vaske / tørke over den den etter bruk. De kraftige glidelåsene kan være litt vriene etterhvert om du slurver.

Du trenger noe å sitte på inni den som tåler dampen når svetten din begynner å fylle innsiden etterhvert. En lav trestol/krakk fungerer greit.

https://www.radianthealth.no/produkt/infrarod-sauna-basic/

 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (14 minutter siden):

Til konstruksjonen å være er den ok. Du bør vaske / tørke over den den etter bruk. De kraftige glidelåsene kan være litt vriene etterhvert om du slurver.

Du trenger noe å sitte på inni den som tåler dampen når svetten din begynner å fylle innsiden etterhvert. En lav trestol/krakk fungerer greit.

https://www.radianthealth.no/produkt/infrarod-sauna-basic/

 

Hva med ansiktet dukker du nedi for å bli svett det også? ??

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor varm du blir i resten av kroppen er det ditt minste problem. Du blir god og svett i ansiktet og kan i tillegg puste normal luft. IR fungerer ved at du varmer opp kroppen innenfra fordi IR-strålingen kommer seg inn kroppen uten at huden blir glovarm som ved bruk av vanlig ovn, så det er en behagelig oppvarming.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Med tanke på hvor varm du blir i resten av kroppen er det ditt minste problem. Du blir god og svett i ansiktet og kan i tillegg puste normal luft. IR fungerer ved at du varmer opp kroppen innenfra fordi IR-strålingen kommer seg inn kroppen uten at huden blir glovarm som ved bruk av vanlig ovn, så det er en behagelig oppvarming.

Takk, kanskje det er det jeg må satse på akkurat nå når sats elixia er stengt og jeg ikke får tatt sauna. Jeg er vant til rundt 80 - 90 grader da normalt sett. Men nå er jeg desperat etter en sauna rens rett og slett. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (25 minutter siden):

Takk, kanskje det er det jeg må satse på akkurat nå når sats elixia er stengt og jeg ikke får tatt sauna. Jeg er vant til rundt 80 - 90 grader da normalt sett. Men nå er jeg desperat etter en sauna rens rett og slett. 

Vet du hvor mange grader det blir inne der? 

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Med tanke på hvor varm du blir i resten av kroppen er det ditt minste problem. Du blir god og svett i ansiktet og kan i tillegg puste normal luft. IR fungerer ved at du varmer opp kroppen innenfra fordi IR-strålingen kommer seg inn kroppen uten at huden blir glovarm som ved bruk av vanlig ovn, så det er en behagelig oppvarming.

Vet du hvor mange grader det blir inni der? 

Lenke til kommentar

Det er mye mer futt i min enn man skulle tro. Setter jeg den på max er det garantert mer enn jeg tåler så veldig lenge da det tar noen minutter før det blir veldig varmt på max. Sjekket kontrollerboksen til strøm og fjernkontroll og det står dessverre ingenting om hvor mye strøm den trekker, men at den bruker FIR - Far infrared radiation.

Har ikke målt temperaturen men du kan vel greit ordne deg heteslag om du vil.

Husk at arealet som varmes opp og utskifting av luft inni boksen er så begrenset at det du som varmes opp så lenge det tilføres FIR-energi. Hvis de ikke har forandret på Wattstyrken på elementene har du nok lite å være bekymret for. Det blir rikelig varmt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 31.3.2020 den 19.07):

Det er mye mer futt i min enn man skulle tro. Setter jeg den på max er det garantert mer enn jeg tåler så veldig lenge da det tar noen minutter før det blir veldig varmt på max. Sjekket kontrollerboksen til strøm og fjernkontroll og det står dessverre ingenting om hvor mye strøm den trekker, men at den bruker FIR - Far infrared radiation.

Har ikke målt temperaturen men du kan vel greit ordne deg heteslag om du vil.

Husk at arealet som varmes opp og utskifting av luft inni boksen er så begrenset at det du som varmes opp så lenge det tilføres FIR-energi. Hvis de ikke har forandret på Wattstyrken på elementene har du nok lite å være bekymret for. Det blir rikelig varmt.

Tusen takk for tipset. Kjøpte en slik sauna og brukt den 3 kvelder og det reddet meg  ?? Fikk tak i en på Life Ullevål den siste de hadde, da den generelt er utsolgt for tiden. Står det er 65 grader max ? Jeg har på max selvsagt da jeg gjennom 20 år har tatt tradisjonell sauna, så det er ubeskrivelig flott å sitte å se på tv i denne transportable mini saunaen, så flott du anbefalte den ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...