Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva betyr denne info'en i vognkortet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er visst ikke mulig å finne ut av på nettet med VIN.

Det er mulig produksjonsdatoen er kodet på en lapp eller skilt i rommet for ekstrahjul. Nedenfor et eksempel fra en A1. Det kan også være et skilt med VIN, totalvekt og akselvekt og lignende som også har kode for produksjonsdato der reservehjul kan ligge.

 

ohkbPwl5VALCVVtwQqf-vUhtsepIvOz8V7CP6Qk0

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (20 minutter siden):

Det er visst ikke mulig å finne ut av på nettet med VIN.

Det er mulig produksjonsdatoen er kodet på en lapp eller skilt i rommet for ekstrahjul. Nedenfor et eksempel fra en A1. Det kan også være et skilt med VIN, totalvekt og akselvekt og lignende som også har kode for produksjonsdato der reservehjul kan ligge.

 

ohkbPwl5VALCVVtwQqf-vUhtsepIvOz8V7CP6Qk0

Okay takk

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (22 timer siden):

Edit: Det under stemmer i beste fall for noen biler. Ignorer...

Original tekst:

Du kan også sjekke tiende siffer i chassiskoden.

Denne skal vanligvis angi årsmodell på de fleste normale biler:

https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1824462/tittel/finne-aarsmodell-i-understellsnummer

Korrekt at det er langt ifrå alle produsentane som nyttar det systemet, men det skal stemma for VAG, som TS har.

Kampsport skrev (22 timer siden):

skjønte ikke en drit av det innlegget

Har du A eller B som 10. siffer i VIN/serienummeret?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

Det er A, men det er usikkert om det betyr byggeår eller modellår.

Meiner det skal vera modellåret i dette systemet. Tok ein sjekk på ein 2007-modell VW. Den har 7 som tiande siffer, sjølv om bilen er registrert fyrste gong i september 2006. Så audien er antakeleg ein 2010-modell «lagerbil».

Lenke til kommentar
7 hours ago, liehen said:

På Mercedes kan man ikke enkelt finne årsmodell ut fra VIN, da må man vite hvilken kode hver årsmodell har.

Mitt beste tips er at du kontakter din lokale merkeforhandler, de skal kunne fortelle deg dette ut fra reg.nr. eller VIN.

Man kan vel finne ut fra VIN men ikke ut fra chassinummeret vi opererer med i Europa?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Snylter said:

Man kan vel finne ut fra VIN men ikke ut fra chassinummeret vi opererer med i Europa?

Hmm, trodde det var det samme jeg? På Vegvesenet sine sider står det slik om min bil: 

  • Understells-/chassisnr. (VIN):WDD205------

Hos Audi bruker de også chassisnr. og VIN om hverandre, http://www.audiforhandlere.no/EA189/er-din-bil-berort/

Men jeg mistenker at du sitter på mer detaljert og korrekt info, så del i vei og opplys oss :) (Blir forsåvidt smartere for hver dag som går i disse tider, med deltidsjobb som både barne- og ungdomsskolelærer).

Lenke til kommentar
2 hours ago, liehen said:

Hmm, trodde det var det samme jeg? På Vegvesenet sine sider står det slik om min bil: 

  • Understells-/chassisnr. (VIN):WDD205------

Hos Audi bruker de også chassisnr. og VIN om hverandre, http://www.audiforhandlere.no/EA189/er-din-bil-berort/

Men jeg mistenker at du sitter på mer detaljert og korrekt info, så del i vei og opplys oss :) (Blir forsåvidt smartere for hver dag som går i disse tider, med deltidsjobb som både barne- og ungdomsskolelærer).

VIN er vel opprinnelig navnet på det våset de bruker i USA, der er det vel fortsatt ganske klare regler for hva det skal inneholde mener jeg..

Eksempel på en 1995-modell SL som trolig er europeisk: WDB1290581F116691

Eksempel på en US-importert 1995-modell SL: WDBFA76E8SF120940

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...