Gå til innhold

Amazon.com kjøp - Betale moms og toll?


Anbefalte innlegg

Sander54 skrev (7 minutter siden):

Er det noen som har hørt noe om den 1. April? Som jeg sa tidligere har hørt noen snakka om at all moms og toll skal bli inkludert i produkt pris når man betaler på nett?

Det gjelder varer under 3000 kroner inkl. frakt.

Du kan ikke regne med at amazon.com kommer til å selge deg den varen inkl. moms. Det er mulig amazon.de vil gjøre det.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, mobile999 said:

Det gjelder varer under 3000 kroner inkl. frakt.

Du kan ikke regne med at amazon.com kommer til å selge deg varen inkl. moms. Amazon.de vil gjøre det.

Men en som heter @0laf her tidligere sa at han har kjøpt mye derfra og at han nesten aldri har trengt å betale noen til i postkontoret altså moms?

Lenke til kommentar
Arve420 skrev (1 time siden):

Dette er tollen, men hvordan er det med momsen da? Den ville vell vært rundt 5000-6000kr

Nei, det er gebyret til Posten, moms må man betale uansett om det går til Amazon eller Posten, det er kun gebyret man som oftest slipper dersom nettbutikken tar ordner med momsen.

Lenke til kommentar
Sander54 skrev (33 minutter siden):

Men en som heter @0laf her tidligere sa at han har kjøpt mye derfra og at han nesten aldri har trengt å betale noen til i postkontoret altså moms?

Jeg sa at det kan variere, det kommer an på selgeren.

Når det går igjennom Amazon, altså fra deres lager og gjennom deres system, så har i det minste jeg stort sett opplevd at de også tar seg av momsen, men nå bestiller jeg til et EU-land, som kanskje blir litt annerledes?

Dette er jo det samme som eBay, dersom det går gjennom GSP så tar eBay seg av momsen.

Uansett så spiller det jo ingen rolle, enten betaler du momsen til Amazon, eller så betaler du momsen til Posten, forskjellen er at Posten tar 149,- i gebyr for å ordne med dette, men for et produkt til 26 000,- (pluss moms) så spiller vel ikke 149,- noen stor rolle.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, 0laf said:

Jeg sa at det kan variere, det kommer an på selgeren.

Når det går igjennom Amazon, altså fra deres lager og gjennom deres system, så har i det minste jeg stort sett opplevd at de også tar seg av momsen, men nå bestiller jeg til et EU-land, som kanskje blir litt annerledes?

Dette er jo det samme som eBay, dersom det går gjennom GSP så tar eBay seg av momsen.

Uansett så spiller det jo ingen rolle, enten betaler du momsen til Amazon, eller så betaler du momsen til Posten, forskjellen er at Posten tar 149,- i gebyr for å ordne med dette, men for et produkt til 26 000,- (pluss moms) så spiller vel ikke 149,- noen stor rolle.

Ok for å være helt ærlig så er grunnen til at jeg ikke vil betale moms osv i postkontoret er fordi jeg har skaffet meg noe slikt som heter Amazon Store Card, der har jeg en del penger. Jeg skaffet dette for å skaffe meg dette VR headsette Valve Index, men ønsker derfor å betale moms osv gjennom det isteden for å gå i postkontoret å betale det der. Altså egentlig så ønsker jeg bare å få alt trukket på en plass..?

Endret av Sander54
Lenke til kommentar
Sander54 skrev (29 minutter siden):

Jeg skaffet dette for å skaffe meg dette VR headsette Valve Index, men ønsker derfor å betale moms osv gjennom det isteden for å gå i postkontoret å betale det der. Altså egentlig så ønsker jeg bare å få alt trukket på en plass..?

Det enkleste er vel å spørre Amazon ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sander54 said:

Ok for å være helt ærlig så er grunnen til at jeg ikke vil betale moms osv i postkontoret er fordi jeg har skaffet meg noe slikt som heter Amazon Store Card, der har jeg en del penger. Jeg skaffet dette for å skaffe meg dette VR headsette Valve Index, men ønsker derfor å betale moms osv gjennom det isteden for å gå i postkontoret å betale det der. Altså egentlig så ønsker jeg bare å få alt trukket på en plass..?

Dersom det er Amazon selv som står for salget så pleier de å trekke moms ved utsjekk. For marketplace så er det sjelden at dette blir gjort. Dersom "Estimated tax to be collected" er på 0 så må du selv betale moms + gebyr til posten eller eventuelt transportselskap. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, TitanSable said:

Dersom det er Amazon selv som står for salget så pleier de å trekke moms ved utsjekk. For marketplace så er det sjelden at dette blir gjort. Dersom "Estimated tax to be collected" er på 0 så må du selv betale moms + gebyr til posten eller eventuelt transportselskap. 

Så hvis det står sold by amazon warehouse og fulfilled by amazon sånn som på bildet så mener du at amazon egentlig skal ta moms osv når du betaler? 

Capture.PNG

Endret av Sander54
Lenke til kommentar

Når jeg handler fra Amazon, så betaler jeg MVA hos dem når jeg velger frakt som går via DHL. Kommer da ikke noe ekstra kost foruten frakten. Når pakken går med vanlig frakt (USPS og Posten) så er det Posten som tar seg av fortolling. Mener dette også har skjedd om det ikke har vært Amazon direkte som selger også.

Forenklet fortolling blir det uansett ikke hvis den fortolles av posten da den er over grensen.

Og om den merkes som Gave så blir det også MVA, da den er over 1000,- https://www.toll.no/no/varer/gaver/

Edit: Det ser også ut til at Gave merking har krav til at det er person som sender, og ikke en bedrift.

Har du prøvd å bruke VPN, og kjøpe Index direkte fra Steam? Har man VPN i USA, og sender til en postboks adresse fra f.eks. Jetcarrier.com, så får du de til vanlig pris, og ikke over dobbelt pris. Jetcarrier sender videre til Norge og momser for deg. Får da en faktura fra dem. Alltid funket for meg på ting som ikke ville sendes til Norge.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Amazon.com kjøp - Betale moms og toll?
afterall skrev (11 minutter siden):

Å kjøpe et Valve Index til 31 000 kr på kreditt virker for meg som en særdeles dårlig idé, så fremt @Sander54 ikke har en svært romslig økonomi.

Det er nesten 3x prisen, så man skal være ivrig etter spille for det. Ser de nå skriver at nye bestillinger sendes etter 8 uker, så å vente 2 måneder på å spare 15-20.000,- er nok verdt det for de fleste.  Ventetiden altså.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Dersom han har spart opp pengene fra før (som jeg håper og tror) er det jo bare fornuftig å benytte Amazon Store Card for mest mulig cashback/rabatt på kjøpet.

 

Edit: Kjenner ikke produktet og produktutviklingen. Later til å være fornuftig å vente hvis man kan spare så mye...

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...