Gå til innhold

Amazon.com kjøp - Betale moms og toll?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på om når man betaler et dyrt produkt som for eksempel til 15 000+ kr på amazon, må jeg betale toll og moms i postkontor eller på amazon.com sammen med produktet? Dette lurer jeg på fordi jeg tenker å kjøpe noe snart som er veldig dyrt, men ønsker ikke å betale moms og toll i postkontoret, men heller på amazon.com sammen med produktet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok kanskje variere litt, det er mange forskjellige aktører som selger på Amazon sin markedsplass, men standarden er at man betaler alt til Amazon, inkludert frakt, moms og avgifter, jeg kan ikke huske å ha vært borti å betale noe på postkontoret, å har handlet en del derfra.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (16 minutter siden):

Det skal komme opp MVA (eller VAT hvis det står på engelsk) når du sjekker ut fra Amazon.

Det står vel "tax" på amazon.com .

Sander54 skrev (1 time siden):

ønsker ikke å betale moms og toll i postkontoret, men heller på amazon.com sammen med produktet

Hvorfor?

Lenke til kommentar

@mobile999 

vet ikke men, tenker det er greit å ha alt på en plass. Egentlig bare derfor I guess. Har ikke akkurat en god grunn. Men når jeg har tenkt til å kjøpe produktet mitt står det Estimated tax to be collected: 0.00 dollars. Hva menes med det?

Capture.PNG

Lenke til kommentar

Til såpass høy pris, så er det vel egentlig det samme om du betaler momsen til Amazon eller Posten, eventuelle gebyr blir jo bare promille uansett.

Dersom det står 0.00 i tax, så er det enten ikke noe å betale, eller så overlater selgeren innkrevingen av moms til mottakerlandet.

For ordens skyld så har det vel aldri vært en dårligere tid å handle dyre ting i amerikanske dollar, kursen er rekord-elendig.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

Til såpass høy pris, så er det vel egentlig det samme om du betaler momsen til Amazon eller Posten, eventuelle gebyr blir jo bare promille uansett.

Dersom det står 0.00 i tax, så er det enten ikke noe å betale, eller så overlater selgeren innkrevingen av moms til mottakerlandet.

For ordens skyld så har det vel aldri vært en dårligere tid å handle dyre ting i amerikanske dollar, kursen er rekord-elendig.

Hva mener du med at prisen bare blir promille?

Lenke til kommentar
Sander54 skrev (25 minutter siden):

Altså hvis selgeren overlater innkrevingen av moms til mottakerlandet så vil det si at jeg må betale momsen og det i postkontoret altså?

Ja trolig.
 

Arve420 skrev (19 minutter siden):

Hva mener du med at prisen bare blir promille?

For noe som koster 26 000,- kroner, så blir forenklet tollgebyr til Posten i Norge på 149,- eller rundt 5 promille eller noe sånt, så det spiller ikke den helt store rollen om man betaler til Amazon eller Posten, gebyret blir promille av kjøpssummen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
56 minutes ago, 0laf said:

Ja trolig.
 

For noe som koster 26 000,- kroner, så blir forenklet tollgebyr til Posten i Norge på 149,- eller rundt 5 promille eller noe sånt, så det spiller ikke den helt store rollen om man betaler til Amazon eller Posten, gebyret blir promille av kjøpssummen.

Ok, men har hørt noe skal skje den 1. April? Har spørt noen og de sier at etter den 1. April så skal all moms og toll bli satt sammen med produkt prisen? Er dette sant? (Hvis du vet det da) 

Lenke til kommentar
0laf skrev (58 minutter siden):

Ja trolig.
 

For noe som koster 26 000,- kroner, så blir forenklet tollgebyr til Posten i Norge på 149,- eller rundt 5 promille eller noe sånt, så det spiller ikke den helt store rollen om man betaler til Amazon eller Posten, gebyret blir promille av kjøpssummen.

Dette er tollen, men hvordan er det med momsen da? Den ville vell vært rundt 5000-6000kr

Lenke til kommentar
1 minute ago, flamethower1234 said:

25% av 26 000kr. Spør om selger kan markere pakken som gave. Hva er det du skal kjøpe til 26 000 om jeg kan spørre?

Valve Index :) Altså VR headset, men det som er problemet med å markere som gave er at det ikke er mulighet. Jeg vet hvordan jeg gjør det, men det er ikke alle produkter på Amazon.com som man kan markere som gave. 

Endret av Sander54
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...