Gå til innhold

Test av MG ZS EV: Du store kineser, så mange rariteter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To biler som ser lovende ut fra mine øyne er Mazda MX30 og Mini Electric. Dette er ikke toppmodeller eller biler som passer for alle, eller noe å kjøre land og strand rundt med. Men enkle, greie hverdagsbiler, der den ene er tydelig mer sportslig. Prisen på disse er vanligvis 260-280 tusen, men spenner fra 250-300. Jeg tenker man kan ha en slik bil relativt enkelt utstyrt siden de er i lavere prisklasser og ikke krever så mye utstyr. Alltid dumt å ha topputstyrte billigbiler, som skoda, peugeot osv. Får aldri igjen det man betaler for det. Disse to bilene er dømt nedenom og hjem av forskjellige grunner av mange jeg har sett. Og det har jo sine logiske årsaker. Rekkevidden blant annet, som vil bli rundt det samme som E-Golf facelift. Dette var den eneste bilen i motors vintertest som greide mindre enn 200 kilometer, ca 190-195 var det vel. Disse to lander akkurat rundt der.

Men det er jo det som er så fint med mangfold, man kan plukke og velge akkurat det som passer en selv. Kjører man jevnlig 40-50 mil, kan nok en Kona være et godt valg (404 km i motors vintertest). De aller fleste av oss kjører ikke mer enn 15-20 mil per dag. Selv ligger jeg i området 8 og opp til 12 mil daglig. 4-5 ganger i året kjører jeg over 200 km og trenger litt mer størrelse på batteriet. Hoppet i rekkevidde fra de første bilene, som såvidt klarer 10 om vinteren, til neste gen som klarer 15-20 reelt, er helt enorm. Bruksområdene blir mangedoblet og det blir mye enklere å forholde seg til. Også lengre etapper mellom hver hurtiglading på langtur, typisk 2 timer kjøring, 30 minutter lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...