Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger av foreldrepenger - arb.giver endret personalhåndboken


Anbefalte innlegg

Siden vi fikk en liten en i fjor har jeg hatt foreldrepermisjon (pappaperm) på slutten av året i fjor og begynnelsen av året i år.

Vet at noen bedrifter dekker feriepenger i foreldrepermisjon, mens andre ikke gjør det. Sjekket personalhåndboken før permisjonen og den sa  at vi får feriepenger dekket.

Jeg tok deler av fellesperioden (4 uker), og tok også ut 10 feriedager på forskudd i fjor slik at vi kunne ha to uker fri sammen rett før min foreldrepermisjon startet. Disse ti dagene ble tatt fra feriedagene for i år, slik at jeg da regnet med å ha 15 feriedager igjen i år.

Jeg reagerte litt på at utbetalingene i foreldrepermisjonen kom rett fra NAV, og sjekket lønnsslipp når jeg kom tilbake på jobb igjen. Der var det ikke beregnet feriepenger av foreldrepenger. Tok dette opp med lønnsavdelingen, som bare svarte at personalhåndboken er feil, og endret teksten i denne til å ikke dekke feriepenger.

Jeg har nå feriepenger for 11,4 dager, og har tatt 10 på forskudd, altså har jeg feriepenger for 1,4 dager. Kan selvsagt ta ubetalt fri, men det kan vi alltids ta uansett om det ikke er alt for mye å gjøre selv om man har brukt 25 feriedager.

Er litt usikker på om jeg skal ta opp dette med arbeidsgiver eller tillitsvalgt, og hvordan jeg eventuelt skal legge det frem. Ønsker ikke å lage for mye "styr", men tenker at dette er litt alvorlig da man forutsetter at personalhåndboken stemmer og planlegger utifra det. Har også sjekket med fagforeningen som mener at jeg sannsynligvis har krav på disse feriepengene.

Ville du latt dette ligge? Evt. hvordan ville du tatt det opp? Er snakk om ca 20.000+ kr.

Kan nevnes at lønnsavdelingen sitter et annet sted i landet og at lederen vår her lokalt er ganske grei og opptatt av å ta vare på ansatte.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 13aec...843

Så vidt jeg husker kan en av foreldrene få feriepenger for 12 (15 ved 80%) uker om du får stønaden fra NAV. Fikk din partner utbetalt lønn fra arbeidsgiver under permisjon og vil få feriepenger av de? I så fall vil nok du få litt av NAV i mai. Uansett, ettersom du har fått penger fra NAV er det de du må høre med. 

Jeg er også tillitsvalgt og ville stått på at når det står i personalhåndboken så bør du få det. Eneste unntak er om du har sett på en eldre versjon. 

Dessverre for deg er neppe din nærmeste leder i posisjon til å hjelpe deg. Dette er nok en HR-sak, og dere har sikkert egne ansatte til det. 

En løsning for å komme rundt problemet er jo å la være å ta ut full ferie, noe du har rett til, og enten jobbe ekstra eller få med din lokale leder på en deal der du får permisjon med lønn i stedet... 

Anonymous poster hash: 13aec...843

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 13aec...843 said:

Så vidt jeg husker kan en av foreldrene få feriepenger for 12 (15 ved 80%) uker om du får stønaden fra NAV. Fikk din partner utbetalt lønn fra arbeidsgiver under permisjon og vil få feriepenger av de? I så fall vil nok du få litt av NAV i mai. Uansett, ettersom du har fått penger fra NAV er det de du må høre med. 

Jeg er også tillitsvalgt og ville stått på at når det står i personalhåndboken så bør du få det. Eneste unntak er om du har sett på en eldre versjon. 

Dessverre for deg er neppe din nærmeste leder i posisjon til å hjelpe deg. Dette er nok en HR-sak, og dere har sikkert egne ansatte til det. 

En løsning for å komme rundt problemet er jo å la være å ta ut full ferie, noe du har rett til, og enten jobbe ekstra eller få med din lokale leder på en deal der du får permisjon med lønn i stedet... 

Anonymous poster hash: 13aec...843

Nei, det er de første 12 ukene av foreldrepermisjonen NAV dekker feriepenger. Det vil som regel alltid si mammaperm da den er 15 uker pluss hennes del av fellesperioden.

Vi har kun én versjon av personalhåndboken, den ligger på intranettet. (Den er dog generelt dårlig oppdatert.) Regner egentlig med at jeg rent juridisk kan kreve disse pengene, men er relativt ny i jobben og tenker ikke "slå i bordet" med noe. Så vet ikke helt hvordan man evt. bør ta det opp.

Kommer ikke til å ta ferie uten feriepenger, så har dermed 1,4 dager ferie i år. Litt knapt, da vi MÅ male huset i år (nybygd hus).

Lenke til kommentar
Gjest 13aec...843
Michael Scofield skrev (16 timer siden):

Vi har kun én versjon av personalhåndboken, den ligger på intranettet. (Den er dog generelt dårlig oppdatert.) Regner egentlig med at jeg rent juridisk kan kreve disse pengene, men er relativt ny i jobben og tenker ikke "slå i bordet" med noe. Så vet ikke helt hvordan man evt. bør ta det opp.

Høres ut som en ikke-sak for meg. At arbeidsgiver "glemmer" å gi deg rett informasjon er ikke greit, med mindre de som minimum har informert om endringer i denne på annen måte (oppslag, på intranettet eller lignende) og kanskje ikke engang da om dette skjedde en tid før du ble ansatt. 

Om din lokale sjef er på din side er det i alle fall ikke noe å lure på å ta saken. 

Anonymous poster hash: 13aec...843

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...