Gå til innhold

Elbilsalget i mars: Denne bilen suser fra Tesla


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, JØI said:

He he he. Teppeselger-trikset. Kjøp i dag for i morgen setter vi opp prisen. Er bare å ta det helt med ro. Det blir godt med bil i markedet fremover. VAG kommer med en hel haug med modeller av høy kvalitet til lav pris og et godt servicenettverk. 

Det vert nok lenge til dei når opp til Tesla-standard.  VW slit med å få til funksjonalitet som Tesla har hatt sidan 2012:

https://www.tu.no/artikler/problemene-med-volkswagen-id-3-er-langt-fra-lost-na-snakkes-det-om-krisestemning/488678

 

Men dei er sikkert billige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Det vert nok lenge til dei når opp til Tesla-standard.  VW slit med å få til funksjonalitet som Tesla har hatt sidan 2012:

https://www.tu.no/artikler/problemene-med-volkswagen-id-3-er-langt-fra-lost-na-snakkes-det-om-krisestemning/488678

Kanskje de har en høyere terskel for hva de ønsker å levere ut til kunder? Ikke bare levere noe halvfabrikata som en eller annen gang i fremtiden kommer til å bli bra med en oppdatering?

Folk har betalt 50 000 kroner for full selvkjøring. Det har nå gått 4 år og Tesla har akkurat funnet ut at de må skrive om koden. Betale penger for luft og så hardnakket forsvare det. Det er en klubb jeg neppe vil bli medlem i.

Endret av uname -l
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen som husker lanseringene av TMS og TMX angående software problemer? Det har hele tiden vært planlagt å starte produksjonen av bilene for å oppdatere dem senere. Men som uname -| sier, så vil nok terskelen for små bugs være annerledes når VW skal starte å selge til et publikum som ikke er direkte opptatt av tech og duppedingser slik kjøpere av Tesla har vært. De som hoppet først inn dit var stort sett de samme folkene som kjøpte ny telefon hvert år, eller generelt folk som er litt mer opptatt av teknologi enn folk flest. Slik er det nok ikke med VW kjøpegruppen. 

Både ID.3 og ID.4 blir sett ute i "feltet" hele tiden nå, så de kjører jo fint og fungerer og Golf 8 har mye av infotainment funksjonaliteten ID serien skal ha, uten at man har opplevd store problemer derifra? Det er dog kodet på en litt annerledes måte for å møte ei blanding av gammel og ny teknologi, så ID serien må nok ha en "rewrite", men det krever bare tid. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (1 time siden):

Det vert nok lenge til dei når opp til Tesla-standard.  VW slit med å få til funksjonalitet som Tesla har hatt sidan 2012:

https://www.tu.no/artikler/problemene-med-volkswagen-id-3-er-langt-fra-lost-na-snakkes-det-om-krisestemning/488678

 

Men dei er sikkert billige.

Tesla sliter ennå med å bygge bilene i seg selv. Det er nok et viktigere moment enn fise-apper. Det er jo ikke uten grunn e-Tron og i-Pace begge knuser MX på salgstall. Legg til Model 3 sliter jo mot gamle utdaterte modeller som Leaf og Golf. Hva tror du skjer når ID.3, Polestar 2 og Volvo XC-40 kommer i markedet? Sjokkerende nok så viser det seg at folk flest vil ha ordentlige biler og ikke forvokste smarttelefoner når de kjøper bil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, JØI said:

Tesla sliter ennå med å bygge bilene i seg selv. Det er nok et viktigere moment enn fise-apper. Det er jo ikke uten grunn e-Tron og i-Pace begge knuser MX på salgstall. Legg til Model 3 sliter jo mot gamle utdaterte modeller som Leaf og Golf. Hva tror du skjer når ID.3, Polestar 2 og Volvo XC-40 kommer i markedet? Sjokkerende nok så viser det seg at folk flest vil ha ordentlige biler og ikke forvokste smarttelefoner når de kjøper bil.

Det er forbausende hva man kan godta når man er del av en kult og religion og er på fornavn med merkets grunnlegger :)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, kremt said:

Det er forbausende hva man kan godta når man er del av en kult og religion og er på fornavn med merkets grunnlegger :)

Kan jo ha noe med at ingen andre lager biler som matcher dem?

Polestar 2 har jeg tro på. Virker som en veldig bra bil. Men den har jo fortsatt ikke rekkevidde, ytelse eller ladenettverk som Tesla har.

Skulle jeg kjøpt en Polestar her jeg bor i Nord-Norge kunne jeg bare hurtigladet på 50kW..

Og jeg måtte stått i kø sammens med alle andre elbiler for å få ladet. Mens Tesla har flust av 120kW ladere her, og de bygger ut 250kW ladere også nå.

Det spiller nok en stor rolle for salget av Tesla (i Nord-Norge iallefall)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste kjøper Tesla pga ytelse, pris og driftskosnader i forhold til det de bytter ut. Her ligger de forran de andre og kommer til å gjøre det en god stund til ifølge ekspertene:

https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Tesla-teardown-finds-electronics-6-years-ahead-of-Toyota-and-VW2

Skjer følgende tror jeg konkurrentene virkelig har noe å bryne seg på framover, spesielt om Tesla kommer med en direkte konkurrent til ID.3, Golf og Leaf.

https://insideevs.com/news/391026/video-tesla-million-mile-battery-announcement/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 30. mars 2020 den 19.54):

Har sagt dette lenge. Tesla lager produkter som konkurrerer mot seg selv. TM3 tar over markedet til TMS, TMY tar over markedet til TMX selv om den er tatt pga konkurranse fra før. 

Jeg tror tesla blir som Subaru på 80-tallet. Folk gikk bananas i butikkene for å skaffe seg en rimelig 4 hjulstrekker. En jeg kjente kom hjem med en med bare forhjulstrekk. Trenger vel ikke si mere. Når andre kom på banen forsvant hysteriet. 

Folk som vil ha en Audi vurderer ikke lada niva. De produseres visstnok ennå. Tror heller ikke de vurderer å vente på tesla y. Det beviser vel salgsstatistikken. Å kjøpe et stort nettbrett med bil rundt og med stort batter er ikke bil for dem som ønsker en Audi e tron. Støydemping og byggekvalitet har stor betydning for mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Jeg tror tesla blir som Subaru på 80-tallet. Folk gikk bananas i butikkene for å skaffe seg en rimelig 4 hjulstrekker. En jeg kjente kom hjem med en med bare forhjulstrekk. Trenger vel ikke si mere. Når andre kom på banen forsvant hysteriet. 

Folk som vil ha en Audi vurderer ikke lada niva. De produseres visstnok ennå. Tror heller ikke de vurderer å vente på tesla y. Det beviser vel salgsstatistikken. Å kjøpe et stort nettbrett med bil rundt og med stort batter er ikke bil for dem som ønsker en Audi e tron. Støydemping og byggekvalitet har stor betydning for mange.

Hvorfor ikke ?

LADA Niva er da både bedre og billigere en Audi 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Det er forbausende hva man kan godta når man er del av en kult og religion og er på fornavn med merkets grunnlegger :)

Menigheten som kjøper VAG år etter år bør ikke uttale seg om at andre har religiøst syn på bilene. Det er utrolig hva VAG-menigheten finner seg i. En kan jo også tro de synes synd på møller og må stadig betale dyrt for ingenting. De blander kanskje inn noen stoffer i ventilasjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ikke ?

LADA Niva er da både bedre og billigere en Audi 

Jeg har prøvekjørt en slik niva. Tror noen av tannhjulene i gearkassen hadde rettskårne tenner. Den støyet noe helt j.

Men den var billig og utrolig bra i terreng og i snø. Prøveturen endte med at vi kjørte bilen i så høy snø at vi måtte rulle ned vinduet og spa vekk snø slik at vi fikk opp døra. Vi kom oss ikke ut av bilen. Han som skulle ha bilen kjøpte en t3 syncro i stedet. 3 ganger så dyr men helt annen comfort, mye bedre motor og bedre plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Sturle S said:

Eg ser berre 13 Model 3 der.  Ein av dei står i Amsterdam.  Dei har kanskje seld ein del dei siste minutta?  13 er leire enn vanleg, men det er berre vel 1% av normal mengde leveransar i mars.

Det forsvinner mange inventory biler fra oversikten mot kvartals slutt. Flere selges til kunder som "ny" bil selv om de har vært registrert tidligere: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EA5LF552270

Regner også med det er blitt shippet en del biler hit som ikke er solgt enda, som vil dukke opp på siden deres ut over i april.
Sammen med biler som er avvist eller returnert.

Tidligere var det også slik at oversikten viste maks 50? biler men filtrerte man på søket kom det opp flere alternativer, og søkte man på nytt dukket det opp andre VIN i oversikten med samme spec.

Lenke til kommentar

Tydeligvis mye Tesla-religiøse her. Artig å se hvordan de stikker hodet i sanden i full fornektelse over realiteten.

Dere kan bare innse det: Tesla har fått konkurranse fra noen som kan lage bil, og dette er bare den spede begynnelsen. Folk kjøper ikke overprisede skranglekasser når de kan få skikkelige biler til lavere pris. Rekkevidde og ladenettverk er bare halmstrå menigheten klamrer seg fast i mens skuta synker. Suksessen med e-tron 50 viser med all tydelighet at dette er helt irrelevante egenskaper for veldig mange.

Og det er jo ingen overraskelse for folk som ikke er blinde; man trenger ikke mer rekkevidde enn man trenger, og i praksis er ikke ladenettverket til Tesla en vesentlig fordel. Folk lader hjemme, og tilbudet av kommersielle ladestasjoner vil være mer enn godt nok.

Det siste halmstrået til Tesla-fansen er at Model Y skal redde status. Beklager, men det kommer ikke til å skje. Innen den kommer på markedet vil det finnes et godt tilbud av konkurrenter i det segmentet også, og folk flest vil heller kjøpe de enn en amerikansk skranglekasse med ekstremt tvilsomt rykte på kvalitet og service. Det kommer konkurrenter som har mer enn nok rekkevidde og hyggelig pris fra Ford, VW, Skoda, Volvo, Polestar, Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Mazda, Peugeot, DS og sikkert flere andre som vil være gode alternativer til Model Y. Den kommer til å bli en nisjemodell som selger langt dårligere enn Model 3. Sannsynligvis dårligere enn det vi ser Model X levere for tiden.

Tesla-killingen har startet, og det blir stygt!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da passer det kanskje bra å komme med resultatet av tippekonkurransen. 
Det ble solgt/registrert 1824 Tesla Model 3 i Q4 2019 og i januar så gjettet vi på hvor mange det ble i Q1 2020.

Sturle gjettet på "vesentlig høyere" siden Norge ikke fikk nok biler i Q4 pga Nederland
Kirkebø gjettet på 3675.
Jeg tippet lavere salg i dette kvartalet enn forrige pga sviktende etterspørsel.

Fasit ble 1216 registrerte Model 3, en nedgang på over 30% siden forrige kvartal

Kuriosa 1: Audi E-tron solgte 3775 biler.
Kuriosa 2: Verken Tesla Model S eller X kom på topp 20 over mest solgte elbiler.

(Tall fra elbilstatistikk.no. Forventer noen små justeringer når OFV kommer med sin statistikk.)

Sturle S skrev (På 16.1.2020 den 10.42):

Kundane som har fått utsett levering er på ingen måte imaginære.  Bilar vart omdirigert til Nederland pga avgiftsauke frå årsskiftet, akkurat som Model X vart omdirigert til Noreg i desember 2018.  Salet av Model 3 i Noreg vert nok vesentleg høgare i Q1 2020 enn i Q4 2019, ja.  

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (På 16.1.2020 den 13.21):

Vi kan jo ta en tippekonkurranse? Jeg tipper 3675 Model 3 registrert i Q1 2020 i Norge. 

 

uname -l skrev (På 15.1.2020 den 16.52):

Vi får se om tre måneder. Mitt tips er at salget blir enda lavere i Q1 enn i Q4 2019.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FXEP33QK skrev (17 minutter siden):

Tydeligvis mye Tesla-religiøse her. Artig å se hvordan de stikker hodet i sanden i full fornektelse over realiteten.

Dere kan bare innse det: Tesla har fått konkurranse fra noen som kan lage bil, og dette er bare den spede begynnelsen. Folk kjøper ikke overprisede skranglekasser når de kan få skikkelige biler til lavere pris. Rekkevidde og ladenettverk er bare halmstrå menigheten klamrer seg fast i mens skuta synker. Suksessen med e-tron 50 viser med all tydelighet at dette er helt irrelevante egenskaper for veldig mange.

Og det er jo ingen overraskelse for folk som ikke er blinde; man trenger ikke mer rekkevidde enn man trenger, og i praksis er ikke ladenettverket til Tesla en vesentlig fordel. Folk lader hjemme, og tilbudet av kommersielle ladestasjoner vil være mer enn godt nok.

Det siste halmstrået til Tesla-fansen er at Model Y skal redde status. Beklager, men det kommer ikke til å skje. Innen den kommer på markedet vil det finnes et godt tilbud av konkurrenter i det segmentet også, og folk flest vil heller kjøpe de enn en amerikansk skranglekasse med ekstremt tvilsomt rykte på kvalitet og service. Det kommer konkurrenter som har mer enn nok rekkevidde og hyggelig pris fra Ford, VW, Skoda, Volvo, Polestar, Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Mazda, Peugeot, DS og sikkert flere andre som vil være gode alternativer til Model Y. Den kommer til å bli en nisjemodell som selger langt dårligere enn Model 3. Sannsynligvis dårligere enn det vi ser Model X levere for tiden.

Tesla-killingen har startet, og det blir stygt!

 

Ingen er vel så "religiøse" som skikkelige Tesla-hatere... ? Du får bare fortsette å håpe at du har rett.

Men se hva denne Porsche-føreren sier om Europa-tur med elbil: 

Sitat

Til Broom er Erik klar på at han ikke anbefaler å dra på langtur i Europa med elbil, med mindre man eier en Tesla.

Tesla har et helt annet og mye bedre ladenettverk. For oss andre, anbefaler jeg ingen å legge ut på en lignende tur, slik situasjonen med ladenettet er nå.

https://www.tv2.no/broom/11341620/

Så kan vi alle like forskjellige biler, uten å bli ufine og skjelle hverandre ut. Herregud man, det er bare biler. Transportmiddel. Du bør ikke ta det så grenseløst personlig at noen har andre preferanser enn du har. Det må du bare prøve å komme over.

Ha en fin dag (uansett bil).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -l skrev (31 minutter siden):

Fasit ble 1216 registrerte Model 3, en nedgang på over 30% siden forrige kvartal

Kuriosa 1: Audi E-tron solgte 3775 biler.

Det er jo flott at Tesla har fått andre bilprodusenter med på det grønne skiftet, for Tesla kan jo ikke gjennomføre det alene. Håper virkelig at ALLE bilprodusentene satser like helhjertet som VW AG nå måtte (etter dieselgate-skandalen). Håper også at VW AG finner en løsning på programmerings-problemene som tårner seg opp nå.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -l said:

Da passer det kanskje bra å komme med resultatet av tippekonkurransen. 
Det ble solgt/registrert 1824 Tesla Model 3 i Q4 2019 og i januar så gjettet vi på hvor mange det ble i Q1 2020.

Sturle gjettet på "vesentlig høyere" siden Norge ikke fikk nok biler i Q4 pga Nederland
Kirkebø gjettet på 3675.
Jeg tippet lavere salg i dette kvartalet enn forrige pga sviktende etterspørsel.

Fasit ble 1216 registrerte Model 3, en nedgang på over 30% siden forrige kvartal

Kuriosa 1: Audi E-tron solgte 3775 biler.
Kuriosa 2: Verken Tesla Model S eller X kom på topp 20 over mest solgte elbiler.

(Tall fra elbilstatistikk.no. Forventer noen små justeringer når OFV kommer med sin statistikk.)

Men så var det jo ingen som forutså at verden var stengt ned i den måneden hvor Tesla pleier å kjøre ut flest biler. Synes det burde egentlig hete "Fasit ble 1216 registrerte Model 3, en nedgang på bare ca 30% siden forrige kvartal, korona-krisen tatt i betraktning".

Har Audi også denne type kvartalstopper? Eller selger de jevnt?

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 hours ago, Sturle S said:

I staden for å skrive dine innfall av fri fantasi, prøv å legge inn ein ordre på ein Model 3 på sidene til Tesla og sjå kva du får som forventa leveringstidspunkt.  Legg ved skjermbilete.

Tenkte jeg måtte undersøke nærmere siden du er så påståelig og jeg gjerne ikke helt forstår situasjonen rett.

Hvis vi ser på VIN (serienummer) kan man få en liten indikasjon.

Det ble etter hva teslastats.no rapporterer solgt 981stk Model 3 i mars 2020 her i landet.
Av disse går VIN fra 339185 til 709184.
Største bulken er serien 67xxxx på hele 530stk. Det er et stort gap mellom 62-65.
Det kan forklares ved at disse ikke er produsert for europeisk marked, evt. høyre styring osv..
Vi kan da anslå at båtene som kom i mars hadde produksjon av biler med vin rundt 65xxx-70xxxx

Ser vi tilbake til Q4 2019 utleveringer er det biler i VIN 55xxxx-60xxxx som er registrert. (her har jeg bare tatt et kjapt overblikk)

Det vil si vertfall 182stk biler registrert i mars er biler som har stått på lager. Muligens enda høyere hvis man går bedre inn i data fra forrige kvartal. I tillegg kan vi se mange VIN i januar og februar er lave.

20% av bilene solgt i mars er biler som stod på lager.
40-50% av bilene solgt i Q1 stod på lager.

Det kan være biler som stod på lager i Norge, i Nederland eller i USA, evt som ikke rakk båten å måtte vente på kaien.
Lagerbiler er særdeles kostbart og noe de fleste fabrikker ønsker å unngå.

image.png.56967b24bdb445d6dd1c376977ecaad3.png

 

Endret av Marzo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, trikola said:

Men så var det jo ingen som forutså at verden var stengt ned i den måneden hvor Tesla pleier å kjøre ut flest biler. Synes det burde egentlig hete "Fasit ble 1216 registrerte Model 3, en nedgang på bare ca 30% siden forrige kvartal, korona-krisen tatt i betraktning".

Har Audi også denne type kvartalstopper? Eller selger de jevnt?

Nei det er kun Tesla som driver med kvartalstopper.
Hvorfor mener du det kun er Tesla som er berørt av korona krisen?

Tallene for mars er jo et resultat av aktiviteten lenge før korona tiltakene ble satt i gang?
Fabrikken hos Tesla stengte forrige helg. Utsalgsstedene er fortsatt åpne og utleveringer går som normalt.

Utleveringsrekorden i Q1 er 23 mars, da var Norge i korona krise og USA hadde så vidt begynt å forstå alvoret.

Er teorien din at det står det en rekke biler på lager i Norge som folk ikke ønsker å hente ut pga permitteringer og frykt for å bli smittet?
Hva sier Tesla hvis folk ønsker å usette utlevering pga smittefare?

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...