Gå til innhold

Elbilsalget i mars: Denne bilen suser fra Tesla


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (10 minutter siden):

Du må heller prøve å forklare hva det er du tror er annerledes. 
Hvor mange biler er det du mener Tesla ikke har fått solgt i Norge i Q1 pga viruset? 

Det vet jeg ikke, men vi vet at viruset traff rundt da Tesla begynte å levere til Norge. Nå var tallene for Q1 veldig bra likevel, så det går tydeligvis ganske bra med Tesla uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (16 minutter siden):

Det er det samme som å si at det blir subsidiert. Uten subsidier, lite salg av biler, og lite salg av biler = ikke noe nettverk. 

Har du tall på at det er selvfinansierende? 

Nei, superladernettverket er ikke subsidiert. Det finansieres ved at de tar betalt for ladingen. Tidligere ga de bort gratis lading, og da var det en ren utgiftspost.

De satte opp prisene noe nettopp for at det skulle finansiere seg selv.

Hva synes du om leveringstallene for Q1, forresten?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):
oophus3do skrev (29 minutter siden):

Det er det samme som å si at det blir subsidiert. Uten subsidier, lite salg av biler, og lite salg av biler = ikke noe nettverk. 

Har du tall på at det er selvfinansierende? 

Nei, superladernettverket er ikke subsidiert. Det finansieres ved at de tar betalt for ladingen. Tidligere ga de bort gratis lading, og da var det en ren utgiftspost.

De satte opp prisene noe nettopp for at det skulle finansiere seg selv.

Føler du at du svarte på posten du siterte, eller gjentok du bare det som den posten svarte til syns du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Føler du at du svarte på posten du siterte, eller gjentok du bare det som den posten svarte til syns du? 

Jeg påpekte at det ikke er subsidiert, og at Tesla selv sa de satte opp prisene og sluttet med å dele ut gratis superlading for at nettverket skulle være selvfinansierende.

Hva synes du om leveringstallene for Q1, forresten?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Jeg påpekte at det ikke er subsidiert, og at Tesla selv sa de satte opp prisene og sluttet med å dele ut gratis superlading for at nettverket skulle være selvfinansierende.

Hva er vitsen med det når det kun er repeterende fra det jeg uansett siterte og svarte på? Tesla ladestasjonene er subsidiert. Alt er subsidiert. Det gjelder alle som selger elbiler. Forskjellen ligger altså i hvor man får inn penger ifra. De andre vil klare seg fint om subsidiene forsvinner til elbilene er konkurransedyktig i seg selv. Det vil ikke Tesla. 

Hva de sa i starten hjelper jo lite uten å se tall på at det faktisk er selvfinansierende? Trur du at de aldri kommer til å øke prisene igjen? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, John-B said:

Blir stille her nå tenker jeg... ?

Vi snakker fremdeles om Norge her men det hjelper så klart på med litt positive overskifter fra utlandet.

At Tesla øker er ingen stor overraskelse, snart må de komme opp i det antallet de mener de skal klare (500k) årlig.

Til forskjell fra Q1 2019 har de både en ny modell og en ny fabrikk, så ville det ikke vært naturlig med større produksjon? 
Men det er 23.600 biler mindre enn Q4 19?




 


 

Lenke til kommentar
John-B skrev (24 minutter siden):

Blir stille her nå tenker jeg... ?

En bilfabrikant som selger 10,000,000 biler i året avhenger ikke av vekst i salg, men vedvarende salg. Så det blir litt merkelig å bruke slike tall uten å forstå hva dem sier. Et selskap som er 100% avhengig av stor vekst, burde ligge langt over de som er allerede etablerte i markedet når det eneste man måler er vekst. 40% er alt for lite for hva Tesla prøver å få til og pengebruken de har. De burde ha ligget på tresifrede  tall i en god stund. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 timer siden):

Hva er vitsen med det når det kun er repeterende fra det jeg uansett siterte og svarte på? Tesla ladestasjonene er subsidiert. Alt er subsidiert. Det gjelder alle som selger elbiler. Forskjellen ligger altså i hvor man får inn penger ifra. De andre vil klare seg fint om subsidiene forsvinner til elbilene er konkurransedyktig i seg selv. Det vil ikke Tesla. 

Hva de sa i starten hjelper jo lite uten å se tall på at det faktisk er selvfinansierende? Trur du at de aldri kommer til å øke prisene igjen? 

Jeg er ikke enig i at ladenettverket er subsidiert. Tidligere ga de bort gratis superlading, og det var inkludert i prisen på bilen. Dette ble brukt til å bygge ut ladenettverket.

Nå gir de ikke lenger bort gratis lading, og de har satt opp prisene slik at de ikke skal gå i underskudd på superladingen.

Det kan godt være de vil øke prisene igjen, dersom det er nødvendig for å unngå å gå med tap på tjenesten.

Jeg er også uenig i at Tesla ikke er konkurransedyktig uten subsidier. Men det er ikke spesielt relevant da det slett ikke er unikt med subsidier for bedrifter. Husk igjen på at GM blant annet fikk gratis penger for å overleve. Tesla fikk også statlig lån, men betalte alt tilbake på rekordtid, og med renter.

Uansett, vi må forholde oss til virkeligheten. Vi kan ikke bare si at "dersomattehvis så". Hvis X så hadde ikke Tesla overlevd, osv. Nå er X der, og da må vi forholde oss til det. Det er virkeligheten, og jeg foretrekker å forholde meg til virkeligheten fremfor dersomattehvis-fantasiscenarier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig i at ladenettverket er subsidiert. Tidligere ga de bort gratis superlading, og det var inkludert i prisen på bilen. Dette ble brukt til å bygge ut ladenettverket.

Har du noen tall som støtter opp under at nettverket er selvfinansiert nå med dagens priser? Samt tørr du påstå at vi ikke kommer til å se justeringer i pris når vekst går til vedlikehold av salg? 

Penger fra bilsalg går til utvidelse av ladenettverket. Og bilsalget er subsidiert. Det betyr at ladenettverket indirekte er subsidiert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Vi snakker fremdeles om Norge her men det hjelper så klart på med litt positive overskifter fra utlandet.

At Tesla øker er ingen stor overraskelse, snart må de komme opp i det antallet de mener de skal klare (500k) årlig.

Til forskjell fra Q1 2019 har de både en ny modell og en ny fabrikk, så ville det ikke vært naturlig med større produksjon? 
Men det er 23.600 biler mindre enn Q4 19?

Poenget er jo at man ikke bare kan se isolert sett på Norge. Skulle man gjort det, ville man tro at Tesla slet stort med å selge biler. Men så viser det seg at de selger svært godt, og at det har vært spesielle forhold som har påvirket leveranser til Norge. Tesla har tydelig prioritert andre markeder en periode, og samtidig kom viruskrisen nå i første kvartal.

Det er meningsløst å kun se på Norge og ignorere det store bildet. En annen del av dette bildet er at de allerede har startet levering av Model Y - lenge før planlagt. Dette gir håp om at den vil komme til Norge før planlagt også. Dette vil sannsynligvis gå ut over salget av Model 3.

Og når det gjelder produksjon så må du sammenligne YoY (dvs. samme kvartal året før). Men de har jo bare produsert ca. 2000 færre biler i Q1 2020 sammenlignet med Q4 2019, så det er grunn til å tro at de ville klart å produsere flere biler i Q1 enn de gjorde i Q4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Blir stille her nå tenker jeg... ?

Analytikernes estimater var 89K. Så gikk Tesla ut og påstod at det var 79K slik at de hadde et estimat de kunne slå. Resultatet var som forventet og zombiene hev seg over aksjen til et selskap med stengte fabrkker og dystre salgsutsikter. Som noen skrev, Tesla-investorer leter alltid med lys og lykte etter en unnskyldning til å kjøpe.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (11 minutter siden):

Analytikernes estimater var 89K. Så gikk Tesla ut og påstod at det var 79K slik at de hadde et estimat de kunne slå. Resultatet var som forventet og zombiene hev seg over aksjen til et selskap med stengte fabrkker og dystre salgsutsikter. Som noen skrev, Tesla-investorer leter alltid med lys og lykte etter en unnskyldning til å kjøpe.

https://www.businessinsider.com/tesla-elon-musk-orders-engineers-to-stop-brake-and-roll-testing-2018-6?r=US&IR=T

Klart man kan jukse litt for å få opp produksjonen. Glem sikkerhet. Money first. Spørsmålet er jo bare hvilke triks man bruker ellers om de tidligere som dette har vist at de kan gi litt faen for å få det de trenger. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

https://www.businessinsider.com/tesla-elon-musk-orders-engineers-to-stop-brake-and-roll-testing-2018-6?r=US&IR=T

Klart man kan jukse litt for å få opp produksjonen. Glem sikkerhet. Money first. Spørsmålet er jo bare hvilke triks man bruker ellers om de tidligere som dette har vist at de kan gi litt faen for å få det de trenger. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kommer med en villedende artikkel fra 2018? Denne testen var ikke kritisk eller engang nødvendig (det var visstnok en test som ble brukt for å spare tid, og ble brukt i stedet for å teste bilen på bane som Tesla gjør):

https://www.cnet.com/roadshow/news/2018-tesla-model-3-brake-roll-test/

Men artikkelen er jo et godt eksempel på hvordan de som har vært negative til Tesla har tatt feil hele veien. Det viser hvordan ting som egentlig ikke var noe problem ble blåst opp for å varsle katastrofe i Tesla. Katastrofe som aldri kom.

For hvor mye har vi hørt om denne "katastrofen" siden den gang? Null og niks såvidt jeg kan se. Storm i et vannglass, basert på villedende artikler.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Storm i et vannglass, basert på villedende artikler.

Ja, det å holde fabrikken åpen for å produsere biler når man har fått beskjed om å stenge er vell villedende det også det da? Litt småflaut at man må sende politiet for å få det stengt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (49 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kommer med en villedende artikkel fra 2018? Denne testen var ikke kritisk eller engang nødvendig (det var visstnok en test som ble brukt for å spare tid, og ble brukt i stedet for å teste bilen på bane som Tesla gjør):

Sier du at i stedet for å bruke et par minutter på å teste med et apparat på stedet som gir nøyaktige målinger så kjører Tesla hver og en bil ut til en racerbane hvor en profesjonell tester tar det litt på gefuhlen om bremsene er OK?

Alt hva man tror på.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Ja, det å holde fabrikken åpen for å produsere biler når man har fått beskjed om å stenge er vell villedende det også det da? Litt småflaut at man må sende politiet for å få det stengt. 

Hva har dette med artikkelen fra 2018 å gjøre? Og hva er poenget med å linke til en gammel og villedende artikkel?

Men det du viser til her er jo også noe som ble feilaktig fremstilt i media.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...