Gå til innhold

Elbilsalget i mars: Denne bilen suser fra Tesla


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (1 time siden):

Nei det er kun Tesla som driver med kvartalstopper.

Det jeg har hørt er at det er en god grunn til å levere i slutten av kvartalet. Man får kreditt på produserte biler som må betales tilbake når de er solgt. Får man pushet ut mest mulig de siste dagene i kvartalet kan man vente til rett etter at måneden er over med å betale og får dermed bokført en kunstig høy kontantbeholdning ved kvartalsslutt.

Dette er selvfølgelig mindre vanlig hos bilprodusenter som har finansene i orden. Ser at Audi fremdeles leverer jevnt og trutt selv om kvartalet er over.

Endret av uname -l
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, trikola said:

Men så var det jo ingen som forutså at verden var stengt ned i den måneden hvor Tesla pleier å kjøre ut flest biler. Synes det burde egentlig hete "Fasit ble 1216 registrerte Model 3, en nedgang på bare ca 30% siden forrige kvartal, korona-krisen tatt i betraktning".

Bilsalet totalt gjekk ned med 32,2% i mars.  Neidå, koronakrisa hadde sikkert ingenting med det å gjere.  :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Bilsalet totalt gjekk ned med 32,2% i mars.  Neidå, koronakrisa hadde sikkert ingenting med det å gjere.  :roll:

Ifra mars 2019 da? Måneden tesla fikk levert 1 år med backlog? 

Luring du... 

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
failern skrev (2 timer siden):

Ifra mars 2019 da? Måneden tesla fikk levert 1 år med backlog? 

Luring du... 

Ned 13,5% fra mars 2018 også. Og 7% ned fra mars 2017. Faktisk nedgang så langt tilbake som jeg kan se statistikken. 

Jeg har selv lest om ganske mange som har avbestilt bil pga. at de ble permittert og jobben er usikker. Så det er ikke rart at salget synker nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, uname -l said:

Det jeg har hørt er at det er en god grunn til å levere i slutten av kvartalet. Man får kreditt på produserte biler som må betales tilbake når de er solgt. Får man pushet ut mest mulig de siste dagene i kvartalet kan man vente til rett etter at måneden er over med å betale og får dermed bokført en kunstig høy kontantbeholdning ved kvartalsslutt.

Dette er selvfølgelig mindre vanlig hos bilprodusenter som har finansene i orden. Ser at Audi fremdeles leverer jevnt og trutt selv om kvartalet er over.

Det er ingen importører som jager kvartalstall her i landet. Det eneste jeg kjenner til er selgere som har månedlige mål hvor de gjerne er litt ekstra "på" i slutten av måneden for å nå sine mål. Men kampanjer etc skjer pga markeds strategi og ikke kvartals tall..

En enkel måte å se dette på er når forhandler kontakter kunden for dato for utlevering. Møller er ikke vanskelige med å vente med utlevering til en fredag selv om bilen kom til landet uka før som da ville blitt kvartalet før.
Prøv det med Tesla så vil de selge bilen "din" til en annen kunde.
Dette synes også godt i kvartalstallene. Få, om noen kunder kan få utsatt utlevering til etter kvartals slutt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Forøvrig er det mye positivt med mars 2020. For første gang overstiger elbilandelen 50% med god margin i en måned som Tesla ikke leverer spesielt mye. Og hele kvartalet har også høyere elbilandel enn 50%. 

Morsomt å se på 2020 tall så langt også. De gamle holder fortsatt trøkket oppe, med Golf på solid 2. plass og Leaf like bak.

image.png.4cc5d3f881691f22824bfc6fc4b98942.png

Tesla ser ut til å kun selge 1 modell fremover, S og X er ikke lengre med på topp 20 en gang. Samme skjebne for 3 når Y kommer?

Lenke til kommentar

Ser ut til å bli slik jeg spådde. Hype bobla sprekker og Tesla ender opp med å gjøre det greit i sitt eget marked i USA, der nasjonalismen uansett er større enn kvalitetssjekk, mens resten av kloden heller kjøper biler som fungerer godt som biler. Det at man får en ekstra mobiltelefon i bilen sin trur jeg kjapt går over. OTA er heller ikke så vanskelig å få til som folk skal ha det til, men det tar bare litt tid fordi det er mange leverandører som må prate litt sammen for å finne standarder. 

Lenke til kommentar

Ser man på kvartalstallene for Model 3 så ser det bare ut til at det er en etterspørselstrend som har fortsatt inn i Q1 2020. Her er tallene med QoQ prosentvis endring.

Q12019     6133
Q22019    4441     -28%
Q32019    3302     -26%
Q42019    1825    -45%    
Q12020    1216    -33%

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Ser man på kvartalstallene for Model 3 så ser det bare ut til at det er en etterspørselstrend som har fortsatt inn i Q1 2020. Her er tallene med QoQ prosentvis endring.

Q12019     6133
Q22019    4441     -28%
Q32019    3302     -26%
Q42019    1825    -45%    
Q12020    1216    -33%

 

Hadde dette vert en dagligvarehandel eller et byggefirma ville det vært på tide å spørre, hva skjer ?

 

Bilmessig er nok markedet i Norge uten betydning, vi har ikke en by heller i internasjonal betydning da Oslo er mer for et tettsted eller drabantby å regne.

 

Bare løp å kjøp om der fulgte med en dårlig kabel til EV’n eller strømforsyningen på mono-blokk-effekt-forstærkeren til 500 000,- er dårlig. Nu 59% rabatt.....:

https://www.audiocompaniet.no/produkt/kabelutstyr/nettkabler-nettfordelere/nettkabler/ansuz-acoustics-mainz-power-d-10-2m

Eller kom til oss å hør forskjellen på optiske kablene du har fra ClasOlson til 30 kr og våre:

https://www.hifiklubben.no/kabler/digitalkabel/audioquest-diamond-optisk-kabel/

 

Står seg enno denne, enten det er EV, Corona, camera-telefoner og enkelte komentarer Her i TU........, 5 år forran med millimeterpresisjon fra en sellvalgt/dårlig kilde

https://www.youtube.com/watch?v=XwbD0bAcCDM

 

For noen Gjøker, koko, koko....., i det store bildet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
uname -l skrev (22 timer siden):

Det jeg har hørt er at det er en god grunn til å levere i slutten av kvartalet. Man får kreditt på produserte biler som må betales tilbake når de er solgt. Får man pushet ut mest mulig de siste dagene i kvartalet kan man vente til rett etter at måneden er over med å betale og får dermed bokført en kunstig høy kontantbeholdning ved kvartalsslutt.

Dette er selvfølgelig mindre vanlig hos bilprodusenter som har finansene i orden. Ser at Audi fremdeles leverer jevnt og trutt selv om kvartalet er over.

Grunnen til at de leverer i Europa på slutten av hvert kvartal er at de er "utsolgt" på slutten av forrige kvartal. Det bety at de må produsere nye biler som så må sendes til Europa med båt. Så først må de produsere nok biler til å fylle opp en båt, og så må båten ta seg over havet og til Europa, og så må de klargjøres for levering i Europa. Dette tar tid.

Det er ikke noe mål for Tesla å levere så mye som mulig på slutten av kvartalet, men så lenge de (hittil) har hatt bare en fabrikk som leverer til hele verden så må de nødvendigvis legge opp leveringene på denne måten.

Å sammenligne med andre produsenter som ikke bare har en enkelt fabrikk, og som i tillegg ikke selger direkte til kunden med tar det via bilutsalg, blir helt feil. Det har ikke noe med å ha finansene i orden (Ford, GM og andre sliter jo kraftig nå), men det har med måten bilene distribueres på.

Når Teslas fabrikk i Europa er oppe og går så vil de naturligvis ikke være nødt til å gjøre det på samme måte de må gjøre det nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Ser ut til å bli slik jeg spådde. Hype bobla sprekker og Tesla ender opp med å gjøre det greit i sitt eget marked i USA, der nasjonalismen uansett er større enn kvalitetssjekk, mens resten av kloden heller kjøper biler som fungerer godt som biler. Det at man får en ekstra mobiltelefon i bilen sin trur jeg kjapt går over. OTA er heller ikke så vanskelig å få til som folk skal ha det til, men det tar bare litt tid fordi det er mange leverandører som må prate litt sammen for å finne standarder. 

Hvordan forklarer du da at Tesla også i Q4-19 satte leveringsrekord? De har aldri solgt så mange biler før som i Q4-19.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/1/2020 at 1:12 PM, Marzo said:

Ser vi tilbake til Q4 2019 utleveringer er det biler i VIN 55xxxx-60xxxx som er registrert. (her har jeg bare tatt et kjapt overblikk)

Det vil si vertfall 182stk biler registrert i mars er biler som har stått på lager. Muligens enda høyere hvis man går bedre inn i data fra forrige kvartal. I tillegg kan vi se mange VIN i januar og februar er lave.

20% av bilene solgt i mars er biler som stod på lager.
40-50% av bilene solgt i Q1 stod på lager.

 

 

Sett litt nærmere på data ut i fra serienummer.

Høyeste VIN registrert i 2019 ble 607455.

Så langt i 2020 er det registrert 366 biler med lavere VIN enn dette. Det vil si 30% av biler registrert i 2020 er produsert høsten 2019.

Da regnes det ikke med biler som er levert tilbake eller avvist, da disse ikke dukker opp som nyregistrering når de selges på nytt (ettersom neste kjøper da blir registrert som 3. eier)

image.png.48a9db5735540ad85cb8531b298d00b9.png

Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Hvordan forklarer du da at Tesla også i Q4-19 satte leveringsrekord? De har aldri solgt så mange biler før som i Q4-19.

I det store bildet så selger ikke Tesla særlig med biler. Og i 2020 - 2021 så vil tilbudet av modeller bli svært så annerledes vs Q4-19. 

Mens man i 2016-2017 snakket pent om Tesla, så er det blitt mer og mer "harry" å skulle ønske seg dem sånn når man hører om samtaler rundt temaet rundt om kring. Det er spesielt når "FullyCharged" må si at han ikke ønsker å være en "typisk Tesla Fanboy" i sine videoer, når han snakker pent om noe hos en Tesla. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

I det store bildet så selger ikke Tesla særlig med biler. Og i 2020 - 2021 så vil tilbudet av modeller bli svært så annerledes vs Q4-19. 

Men nå er det ikke snakk om hvor mange biler Tesla selger totalt sett. Det er snakk om hvorvidt "bobla har sprukket" eller ikke. Det er jo ikke en sprekk i bobla når de faktisk satte ny salgsrekord i Q4-19.

Man har jo også hørt ofte hvordan "bobla sprakk", også i Q1-19 da mange var overbevist om at det var beviset på at salget ville stupe. Men det gjorde ikke det. Q1 er et spesielt kvartal.

Jeg ser ingen gode argumenter for at "bobla har sprukket". Heller ikke tallene for Q1-20, som tross alt var under en verdensomspennende pandemi der de fleste samfunn ble stengt ned for å hindre spredning.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, hekomo said:

Grunnen til at de leverer i Europa på slutten av hvert kvartal er at de er "utsolgt" på slutten av forrige kvartal. Det bety at de må produsere nye biler som så må sendes til Europa med båt. Så først må de produsere nok biler til å fylle opp en båt, og så må båten ta seg over havet og til Europa, og så må de klargjøres for levering i Europa. Dette tar tid.

Nå har Tesla en annen strategi enn vanlige bilfabrikker hvor de lager bilene før kundene bestiller de, og på den måten kan sende flere biler med båten enn hva de har solgt. Og etterhvert som bestillinger komme inn matche disse med biler som er på vei/lager.
Kombinert med få farger og utstyrsnivå vil den være stor forenkling av prosessen enn hva andre produsenter har.

Quote

Det er ikke noe mål for Tesla å levere så mye som mulig på slutten av kvartalet, men så lenge de (hittil) har hatt bare en fabrikk som leverer til hele verden så må de nødvendigvis legge opp leveringene på denne måten.
 

De har fortsatt et enormt press på seg for å vise til leveransetall hvert kvartal. Situasjonen kan ikke sammenlignes med noen annen bilprodusent. Det kan du enkelt se på dagens situasjon hvor det pr i dag 2 april enda ikke er registrert en eneste ny Model 3. Det er ikke pga de er utsolgt...

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Men nå er det ikke snakk om hvor mange biler Tesla selger totalt sett. Det er snakk om hvorvidt "bobla har sprukket" eller ikke. Det er jo ikke en sprekk i bobla når de faktisk satte ny salgsrekord i Q4-19.

Man har jo også hørt ofte hvordan "bobla sprakk", også i Q1-19 da mange var overbevist om at det var beviset på at salget ville stupe. Men det gjorde ikke det. Q1 er et spesielt kvartal.

Jeg ser ingen gode argumenter for at "bobla har sprukket". Heller ikke tallene for Q1-20, som tross alt var under en verdensomspennende pandemi der de fleste samfunn ble stengt ned for å hindre spredning.

Jeg har ikke sagt at bobla har sprukket? Jeg sier at den vil bli sprukket. Samtaler rundt Tesla er litt annerledes i 2020 vs 2016 f.eks. Før så var det jo litt stas å eie Tesla. Idag så selger folk Teslaen sin fordi de ikke orker å bli assosiert med de litt for ivrigste folkene i den "gruppen". Som jeg skrev tidligere, så er det jo litt spesielt at YT kanaler som Fullycharged må nevne i en bisetning at han ikke ønsker å være en typisk "Tesla fanboy" når han sier noe positivt om Tesla i sine videoer. 

Bobla har ikke helt sprukket, men den vil det på sikt. Jeg trur Tesla vil gjøre det bra i USA, og at dette blir deres hovedområde. Ellers utenfor så må Tesla gjøre noe med service og kvalitet før de klarer å konkurrere mot resten. 

Lenke til kommentar

At salgstallene til Tesla går nedover er jo overhode ikke noe rart, og har fint lite å gjøre med at interessen for Tesla er dalende. Det skyldes i all hovedsak at modellen folk ønsker ikke er i salg enda. Blir nesten komisk å lese dommedagsprofetene som tror at det er noe dramatikk i dette, og fortsatt benytter seg av "tesla-killer" begrepet, som etter snart 10 år aldri har slått til.

Model S er 8 år gammel. Helt naturlig at denne ikke selger bra lenger.
Model X begynner også å dra på årene, og blir for dyr for mange.
Model 3 har solgt latterlig bra, for å være en bil ingen hadde kjøpt om den ikke hadde vært Tesla. Når fant vi en liten SEDAN på topplisten i Norge sist gang? Ingen i Norge ville egentlig ha Model 3, de kjøpte den fordi det ble for lenge å vente på en Model Y som vi på det tidspunktet ikke visste mye om. Men nå er alle detaljer inkludert ca leveringsdato kjent, og folk kjøper jo derfor ikke Model 3 når Model Y er like rundt hjørnet.

Jeg har ingen tvil om at Model Y vil selge i bøtter og spann når den kommer, det er denne bilen folk flest har ventet på. Nekter å tro at noen "premium" merker vil selge like bra som den.

Endret av John-B
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...