Gå til innhold

Spørsmål om ENK: Skatt, mva, kjøretøy


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har nylig startet å ta oppdrag i mitt ENK. Oppdragene er i form av leveringstjenester og skal så vidt jeg skjønner momses 25%.

Men det er litt uklart for meg hva jeg skal betale i skatt: Jeg har fast jobb utenom. 

I ENK antar jeg at jeg kommer til å gå i overskudd på ca. 100.000,- (eks.mva) i 2020, samtidig som jeg i min faste jobb tjener brutto 620.000,-.
Jeg har skjønt det slik at jeg skal trekke fra personfradrag, 22% normalskatt + trygdeavgift og trinnskatt, vil da skatten min da bli noe slikt? Uten å ha trukket personfradraget:

Normalskatt: 22.000,- | Trygdeavgift 11.500,- | Trinn1: 1 351,85‬ | Trinn2: 15 617,7 | Trinn3: 13 530‬,-
SUM: 62 782,85 (DVS 63% av overskudd i ENK)

For meg virker dette helt merkelig mye ut i skatt, men alt skal, slik jeg skjønner Dnb, være personinntekt (Skatteetatens nettsider skjønte jeg ikke overhodet).

 

MVA

Jeg vet jo at jeg kommer til å tjene over beløpsgrensen for MVA. Kan jeg allerede nå registrere meg i mva.registeret? Er det evt. noe grunn til å ikke gjøre det enda? 

 

Kjøretøy i næring

Jeg bruker min private MC til næring, og har skjønt at jeg kan skrive fradrag for denne bruken. Men: Kan jeg skrive fradrag, men også dekke alle kostnader rundt næringen fra mitt ENK? F.eks. vil bensin være en kostnad jeg ønsker å dekkke gjennom mitt ENK. Jeg regner med jeg kan utgiftsføre drivstoffet i foretaket?

 

Det er mye nytt for meg her, og jeg sliter litt med å forstå alt som gjelder meg, men jeg må ganske snart få endret skattekortet mitt osv. for å ikke gå på en smell. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
steinrawr skrev (1 time siden):

Jeg har skjønt det slik at jeg skal trekke fra personfradrag, 22% normalskatt + trygdeavgift og trinnskatt

Ja, det høres riktig ut.

steinrawr skrev (1 time siden):

Normalskatt: 22.000,- | Trygdeavgift 11.500,- | Trinn1: 1 351,85‬ | Trinn2: 15 617,7 | Trinn3: 13 530‬,-
SUM: 62 782,85 (DVS 63% av overskudd i ENK)

Nei, det blir litt feil. Det blir vel heller

Normalskatt: 22.000,- | Trygdeavgift 11.400,- | Trinn1: 0‬ | Trinn2: 829,50 | Trinn3: 10 593‬,-
SUM: 44 822,50

Du summerer ikke trinnene, de er for hvert sitt intervall. Det intervallet du skatter av her er fra normallønn og 100.000 oppover aka mellom 620.000 og 720.000. Trinn 2 er altså her fra 620.000 til 639.750 og Trinn 3 fra 639.750 til 720.000

 

steinrawr skrev (1 time siden):

Jeg vet jo at jeg kommer til å tjene over beløpsgrensen for MVA. Kan jeg allerede nå registrere meg i mva.registeret? Er det evt. noe grunn til å ikke gjøre det enda? 

Du kan søke om forhåndsregistrering. Hvis du får det innvilget gjør det at du slipper overgangen fra ikke-mva til med-mva. Ved mange små oppdrag og sluttkunder du ikke kan etterfakturere med mva er det lurt. Ved overgangen må du ellers selge uten mva, men si til kundene at det kommer en tilleggsfaktura med kun mva om noen uker. 

Ulempen er at tjenestene dine blir 25% dyrere hvis det er personer du selger til. Hvis det er bedrifter som kan trekle fra mva du selger til så er det ingen ulempe.

 

Når det gjelder egen bil i næring så har altinn følgende å si

Sitat

Hvis du i arbeidssammenheng kjører mindre enn 6 000 kilometer med bilen din, kan du føre fradrag etter en kilometersats på kroner 3,50* (2019). Da kan du ikke føre fradrag for andre kostnader i forbindelse med bilholdet.

Kjører du mer enn 6 000 kilometer i næring med bilen, skal du ikke føre fradrag for kilometer. I stedet må du føre fradrag for de faktiske kostnader for hele bilholdet i regnskapet ditt. Du må videre tilbakeføre kostnader som gjelder den private bruken av bilen (sjablongregel). Det er ikke krav til å føre kjørebok ved bruk av egen bil i næring, men en nøyaktig utfylt kjørebok vil kunne være avgjørende dokumentasjon ved spørsmål om fradragsførselen. Benytter du flere biler, vil hver enkelt bil vurderes for seg.

* satsen er 2,95 for motorsykkel over 125 ccm så vidt jeg kan se

Ved kjørelengde lengde opp til 6000 km får du 2,95 kr pr km som er skattefri. Over det må føre et regnskap på kostnader - jeg vil anbefale å få 2,95 pr km og slippe regnskapet dersom du har mulighet til dette.

Endret av nirolo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for en god oppklaring! 

Nå gir skatten mening. Selvfølgelig måtte det være det over fastlønna mi: Fastlønnen er jo allerede skattet.

 

nirilo: Hvor fant du sats for MC? Jeg klarer ikke finne det noen steder. Slik jeg skjønner det avsnittet du lenket til, har jeg ikke anledning til å utgiftsdekke drivstoff i ENK OG få fradrag for km, eller er "andre kostnader" kun "alt annet"?

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

nirilo: Hvor fant du sats for MC? Jeg klarer ikke finne det noen steder.

Jeg fant ingen offisielle kilder, men fant slikt som denne hos visma

steinrawr skrev (1 time siden):

Slik jeg skjønner det avsnittet du lenket til, har jeg ikke anledning til å utgiftsdekke drivstoff i ENK OG få fradrag for km

Det er riktig. De 2.95 skal dekke drivstoff, slitasje og vedlikehold slik jeg har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, 

Jeg har enda et spørsmål om skatt: 

Når jeg skal beregne skatten min, skal jeg da trekke fra alle fradrag jeg har på min fastlønn, før jeg legger til næringsinntekten min? 

Altså, i 2019 hadde jeg følgende fradrag i skattemelding: 

3.2.1   Minstefradrag i egen inntekt -100 800
3.2.11
Fagforeningskontingent (maks kr 3 850), (Innbetalt beløp: 4776) - 3 850

Siden øvre grense på minstefradraget er økt til 104 450 i år, skal jeg da trekke dette, og fagforeningskontingenten fra min fastlønn før jeg beregner trinnskatten? Jeg forventer også å kjøre opp til 6 000 km med MC. Med fradrag på 2,95/km utgjør det 17 700

Hvis min faste inntekt er 620 000, og jeg forventer næringsinntekt på kr 100 000. Blir utgangsppunktet mitt som følger?

-- 

Fastlønn, minus fradrag: 620 000 - 104 450 - 3 850 - 17 700 = 494 000

Fastlønn minus fradrag, pluss næringsinntekt: 494 000 + 100 0000 = 594 000

Normalskatt blir da: 22 000 (22% av 100 000)

Trygdeavgift blir da: 11 400 (11,4% av 100 000)

Trinn 2 blir da: 4 200 (4,2% av 100 000)

Forventet total skatt i 2020: 37 600

---

 

Hvis det jeg skriver over er riktig, vil jeg jo unngå skattetrinn 3, og skatte alt i trinn 2.

Er jeg på villspor, eller har jeg begynt å forstå dette riktig?

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (3 timer siden):

dnb bruker trinnskatt i sine eksempler på inntekt som næringsdrivende, etter at fradrag er trukket fra.

Nei? Eksempelet til dnb bruker satsene for 2019. Hvis du leser nøyere beregner de trinnskatt av næringsinntekt/personinntekt uten å ta hensyn til personfradrag.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jo, de trekker jo personfradraget fra overskuddet til virksomheten?

 

Sitat

 

La oss ta for oss et eksempel der et enkeltpersonforetak går med 500.000 kroner i overskudd, og innehaveren for enkelthets skyld ikke har andre inntekter.

Du starter med det regnskapsmessige overskuddet (alminnelig inntekt) på 500 000, og trekker fra personfradraget på 56 550 kroner (2019) før skatten beregnes.

Da står vi igjen med 443 450 kroner, som beskattes med standardsatsen på 22 % for alminnelig inntekt.

(443 450 / 100) X 22 = 97 559 kr

En pen sum, men vi er ikke ferdig. I tillegg til dette skal det nemlig trekkes trygdeavgift på 11,4 % og trinnskatt etter følgende satser (2019).... (https://www.dnbnyheter.no/bedrift/enkeltpersonforetak-og-skattereglene/)

Jeg la i alle fall min forventede personinntekt på skattekortet mitt nå, og økningen i skatt der var på kronen identisk med utregningene jeg selv hadde gjort. Jeg forsøkte også å endre til andre beløp både i min egen utregning og i skattekortet, og skattebeløpet endret seg likt begge steder. Når det stemte såppass bra, har jeg i alle fall ikke bommet HELT, med mindre Skattetatens skjema ikke regner det riktig når man legger inn næringsinntekt der.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

Jo, de trekker jo personfradraget fra overskuddet til virksomheten?

 

Sitat

 

La oss ta for oss et eksempel der et enkeltpersonforetak går med 500.000 kroner i overskudd, og innehaveren for enkelthets skyld ikke har andre inntekter.

Du starter med det regnskapsmessige overskuddet (alminnelig inntekt) på 500 000, og trekker fra personfradraget på 56 550 kroner (2019) før skatten beregnes.

Da står vi igjen med 443 450 kroner, som beskattes med standardsatsen på 22 % for alminnelig inntekt.

(443 450 / 100) X 22 = 97 559 kr

Dette er ikke trinnskatt. På den nettsiden kan du lese:

Sitat

Vi regner ut trinnskatt 1 på 1,9 %: ((245 650-174 500)/100) X 1,9 = 1 351,85 kr

Vi regner ut trinnskatt 2 på 4,2 %: ((500 000 – 245 650)/100) X 4,2=10 682,70 kr

Dvs. de regner ut trinnskatten uten å trekke fra personfradraget.

 

steinrawr skrev (1 time siden):

Jeg la i alle fall min forventede personinntekt på skattekortet mitt nå, og økningen i skatt der var på kronen identisk med utregningene jeg selv hadde gjort.

Dersom jeg endrer mitt skattekort til 620k lønnsinntekt, 100k overskudd næring og 100k personinntekt, så får jeg 44823 mer skatt enn uten næringsinntekt/personinntekt (ikke 37600 som du regnet ut lenger opp). Jeg vet ikke hva som foregår når du legger inn tall. 

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...