Gå til innhold

Bør du laste ned myndighetenes smittesporings-app? Dette sier Datatilsynet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager, men hverken jeg eller min Nokia 3720 stoler tilstrekkelig på Staten om at dataene fra denne applikasjonen vil bli behandlet slik de skal. Hovedsaklig fordi de fleste offentlige datasystemer ikke er godt nok sikret hverken mot datainnbrudd utenfra eller lekasjer gjennom inkompetent personale.

EDIT:
Jeg har heller ingen sosiale medier eller online tilgjengelighet utover epost (Hotmail og Gmail), og med unntak av Hotmailen (hovedepost) så er jeg alltid logget av hos Google. Facebook, Twitter, Youtube, Reddit etc. - NOPE!

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan fint gå med på å ha denne installert i den perioden det er strengt nødvendig, så lenge det medfører at samfunnet åpnes mer opp enn det er i dag. Men det er et ufravikelig kriterium for min del. Jeg installerer ikke denne dersom dagens tiltak forlenges eller gjøres strengere. Og det er utelukkende fordi det er unntakstilstand i landet og fordi jeg nesten utelukkende holder meg hjemme som de fleste andre. Så snart ting roer seg bør ikke bare appen avinstalleres, men også fjernes fra Appstore/Playstore og saneres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det viser seg at den norske befolkning er skeptisk til dette, så kan vel bare myndighetene henvende seg til Facebook og Google som allerede sitter på detaljer lokasjonsdata fra 99% av oss... Med pålegg om utlevering av data for å få lov til videre drift i Norge, så vil nok informasjonen sendes over fortere enn du kan si "personvern".

?

Kriser har vel i grunn nesten alltid blitt forsøkt utnyttet til å få gjennom samfunnsendringer til fordel for regimet?

 

Samtidig er det STERKT ironisk at vi er så skeptiske til denne appen, samtidig som vi frivillig altså har installert tracking fra bl.a Facebook og Google! Klarer vi oss ikke uten? Er det verdt det?

PS: har ikke selv klart å logge meg av altså - bare så det er sagt ??

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Egil Hjelmeland said:

I denne unntakssituasjonen er jeg positiv til dette. Og jeg har tillit til at myndighetene ikke vil bevisst misbruke data. Men jeg ville gjerne først sett at det ble gjort en uavhengig gransking av løsningen for å sikre at ikke data lekker ut til alle kjeltringer på Internett.

Det er / hadde vært en bra ting.

Men - det løser bare "halve problemet", fortsatt har vi jo ingen garanti for at dataene behandles på en trygg måte (personvernmessig) etter at de er samlet inn. Hjelper ikke noe at appen er sikker dersom en medarbeider som har tilgang til alle dataene ved et uhell lagrer en kopi av databasen på en usikret filserver / skytjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Dette er igjen en av de vanlige måtene å redusere friheten til folk på. Bruk skremsel for at de skal gi slipp på friheten sin. "kom til kirken hver søndag og betal penger, ellers havner du i helvette" - "la staten overvåke deg ellers får du dødelig virus"

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mye bedre å sende denne informasjonen fra seg NÅR man er bekreftet smittet? Det kan godt hende det blir gjort, men hvorfor ikke da HENTE posisjonsdata når man trenger det, f.eks. fra Google Maps Timeline eller Apple sin tilsvarende tjeneste hvor de logger stort sett alle og enhver uansett. Det er jo slik de får trafikkdataen sin.

Da hadde vi spart enda et sted vår posisjonsdata blir lagret og det hadde spart enheten for batteri.

Hvis dette er for å forhindre spredning så er jeg for altså, men hvis den i fremtiden skal benyttes så burde datadeling og logging antageligvis blitt gjort på en annen måte.

Lenke til kommentar
Quote

Direktøren mener det ikke går an å sammenligne det vi gjør i et åpent demokrati, med tilsvarende, men enda mer inngripende, apper som har vært brukt for å spore koronasmitte i flere asiatiske land.

Nå har hele håndteringen av Covid-19 krisen vært så langt fra demokratisk som det kan komme. Vi har et demokratur, hvor staten har begynt å ta i bruk virkemidler som er et land som Nord Korea verdig. Bare det at man tilsidesetter norsk grunnlov er meg uforståelig. Ja, vi er i en «krisesituasjon», men på visse områder er individets frihet blitt mer innskrenket enn under nazi-regimet under WWII.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner Apenes.

Jeg kan heller sende de en epost der jeg forteller om mine manglende symptomer og at jeg befinner meg der og der, eller jeg kan gjør det på en eller annen webside. En slik epost kan behandles maskinelt like så lett med samme resultat.

Kontinuerlig overvåking er ikke nødvendig og folk kan heller slutte å kaste skam over folk fordi de er framsynte. Ser det gjentar seg daglig, du kan isolere deg så my du vil, du kan følge alle hygieniske råd. Alikavell dukker de nå opp, Wasavi-folket (du skjønte den.. ikke sant? "Hva Sa Vi" - folket). De med den lengste pekefingeren og med den største selvfølgeligheten som skal fortelle alle om hvor fortreffelig de selv er og forferdelig alle andre er.

Det er ingen tvil om at vi har utfordringer med dette viruset. Det er heller ingen tvil om at issoleringen har vert ett lurt og ett riktig tiltak. Som SP-sympatisør synes jeg Regjeringen har handlet både bra og riktig. Litt sent, men ikke for sent, og Vedumen hadde rett for to år siden når ha ba om evaluering og skjerping av beredskapen. Men dette er hverken pest eller kolera. Ikke er det sammenlignbart med 2. verdenskrig heller selv om "noen" ser sitt snitt til å forsøke å gjøre folkehelt av seg selv i god partipolitisk ånd.

Men denne appen er ikke hverken nødvendig eller avgjørende for virus bekjempelsen. Den som vil må gjerne bruke den, det er ikke ett problem, og det er helt greit og oppfattet at det ikke er lovpålagt (enda. Det mangler nok fordi det ikke er hjemmel til å gjøre det) men gjør det uten å slenge dritt om andre.

 

Lenke til kommentar

Svært spent på hvor mye mas det kommer til å bli fra Android om å bruke Wifi- og Bluetooth-søk for å forbedre sporingen, og dermed mate all denne infoen til Google. Er bevisst på dette og ønsker ikke å sladre om alle mulig AP'er rundtom jeg går forbi, for ikke å snakke om redusert batteritid. Bruker derfor til vanlig kun GPS. FHI-appen må være bevisst på dette! Samsung sin geolokasjon (for Galaxy S8 alle fall) for bilder krever blant annet man har aktivert Wifi- og bluetooth-søk, og tolererer ikke at man kun bruker GPS-signaler.

Lenke til kommentar
mittvisningsnavn skrev (15 timer siden):

"kom til kirken hver søndag og betal penger, ellers havner du i helvette" - "la staten overvåke deg ellers får du dødelig virus"

En mobiltelefon kan man legge igjen hjemme. Det neste blir vel et "tilbud" om chips under huden.

 

«Dette er verkeleg ein global pandemi: ein pandemi av sinnsjukdom. Av vondskap, og den mest massive hjernevaskingsoperasjonen i historia. «

https://www.derimot.no/er-det-verdt-prisen-odelegge-et-helt-samfunn-for-kanskje-a-redde-noen-fa/

Lenke til kommentar
tingo skrev (17 timer siden):

Det er / hadde vært en bra ting.

Men - det løser bare "halve problemet", fortsatt har vi jo ingen garanti for at dataene behandles på en trygg måte (personvernmessig) etter at de er samlet inn. Hjelper ikke noe at appen er sikker dersom en medarbeider som har tilgang til alle dataene ved et uhell lagrer en kopi av databasen på en usikret filserver / skytjeneste.

Med "løsningen" mente jeg også server siden og rutiner for å håndtere data. Er enig i at server siden er vel så kritisk som selve appen.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å laste ned appen da det ser ut som jeg kan åpne meg opp for å straffelegges av å bruke den? Hvis jeg ikke har appen får jeg ikke krav om karantene  og hvis jeg har appen kan jeg få det av assosiasjon selv om det kun er jeg som faktisk vet hvem jeg har møtt og vært i kontakt med?

Hvilket insentiv har jeg til å delta i noe sånn? Ser faktisk bare negative sider ved det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...