Gå til innhold

Ny rapport viser at oppkoblet mobil er verre enn promillekjøring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 timer siden):

Forhjulstrekk og lav ytelse er vel en av grunnene.

Får gjøre som i spill da. Man starter med 40% tilgjengelig kraft, og må opparbeide tilgjengelig kraft på samme måte som forsikringsbonus. ? Er jo enkelt å introdusere med software, og forsikringer kan jo ta med dette i betrakningen i tillegg. De som velger en slik løsning vs de som ikke velger det, og vil ha 100% effekt fra første dag hadde det jo vært spennende å målt uhell mellom. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (17 timer siden):

Og så har vi de som påstår fysiske brytere kan bekjenes uten å ta blikket fra veien. Det er bare tull, du flytter blikket bort og ser på bryteren du trykker på uansett (med unntak av knapper på ratt/blinklyshendler).

Behovet for å sjå på brytaren og ikkje berre skru på den "i blinde" er nok eit behov som blir mindre jo meir trening du har i å gjennomføre operasjonen.
Det sagt så er grunnen til at lysbrytaren av og til er gøymt vekk under rattet at den er så skjeldan i bruk at dei fleste brukarar uansett må sjå etter den for å finne den.
På den andre sida av skalaen så finner vi brytarar som er svært ofte i bruk, eg vil tru at dei fleste som har køyrd den same bilen ei stund kan f.eks. skru ned volumet på ein fysisk tast utan å sjå på den, litt på same måte som at dei fleste førarar kan gire utan å sjå på girspaken.

Dersom ein ikkje byttar bil for ofte, og dersom funksjonen blir gjennomført ofte så vil ein lære at ein ikkje treng å flytte blikket.
Det gjeld sjølvsagt også for touch-skjermar, men det fordrer at touch-knappen er stor nok til at den er lett å treffe ettersom ein ikkje får direkte feed-back på om ein har truffet rett knapp.
Det er nok langt verre med små touch-skjermar enn med store touch-skjermar om den ekstra plassen blir utnytta til større knappar og ikkje berre fleire knappar.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 7.4.2020 den 17.32):

Vi få bare følge med på skadestatistikken. Det gir svaret.akkurat nå ser det svært dårlig ut for tesla og et par andre.

Hvorfor er e golf så lite innblandet i uhell? 

Skadestatistikken (det som er publisert av den) gir jo ikke svaret, ellers hadde vi ikke diskutert dette.

Golf er en liten bil, ikke særlig kraftig, osv. Det er mange forskjeller her som gjør at man ikke kan peke på en enkeltting, f.eks. skjermen, og konkludere med at det er årsaken.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

Skadestatistikken (det som er publisert av den) gir jo ikke svaret, ellers hadde vi ikke diskutert dette.

Golf er en liten bil, ikke særlig kraftig, osv. Det er mange forskjeller her som gjør at man ikke kan peke på en enkeltting, f.eks. skjermen, og konkludere med at det er årsaken.

Spørsmålet er hvorfor tesla krasjer dobbelt så ofte som andre biler. BMW har kraftige biler med både bak og firehjulsdrift. En7 serie er like stor som som en s tesla. BMW 3 serie som en tesla 3. Spørsmålet er hvorfor? Dobbelt så høy skadefrekvens.

https://www.motor.no/artikler/2020/februar/bilnytt-disse-bilmerkene-krasjer-mest/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Trestein said:

Spørsmålet er hvorfor tesla krasjer dobbelt så ofte som andre biler. BMW har kraftige biler med både bak og firehjulsdrift. En7 serie er like stor som som en s tesla. BMW 3 serie som en tesla 3. Spørsmålet er hvorfor? Dobbelt så høy skadefrekvens.

https://www.motor.no/artikler/2020/februar/bilnytt-disse-bilmerkene-krasjer-mest/

Så alle biler fra 2008 vs Tesla fra 2012?

Masse bulker i min forrige bil av folk som smella døra i den. Brydde meg lite siden det var en grå og traurig bil.

Men om noen gjør det på Teslan..

Heldigvis vil Teslan filme det så det er vits å kjøre sak - noe som kansje også har noe med statistikken å gjøre?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Så alle biler fra 2008 vs Tesla fra 2012?

Masse bulker i min forrige bil av folk som smella døra i den. Brydde meg lite siden det var en grå og traurig bil.

Men om noen gjør det på Teslan..

Heldigvis vil Teslan filme det så det er vits å kjøre sak - noe som kansje også har noe med statistikken å gjøre?

Det du sier burde gi færre skader på tesla.

Dessuten startet vel tesla å selge biler i 2008 Roadster om jeg ikke tar helt feil. De gikk vel Ann å forsikre dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Trestein said:

Det du sier burde gi færre skader på tesla.

Dessuten startet vel tesla å selge biler i 2008 Roadster om jeg ikke tar helt feil. De gikk vel Ann å forsikre dem?

Det gir flere skader fordi folk gidder å bry seg.

Har du fått en bulk på en parkeringsplass i en annen bil kan det bli himla nye jobb å finne synderen så mange gidder ikke.

Ble vel solgt 2500 Roadster, fordelt på 30 land..

Vanskelig å gjøre noe slags statistikk på den.

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

En dyrere forsikring betyr hva? 

?

Koster meg forresten 7400kr i året for full kasko og 16000km på min Model 3. Tror ikke man får noen annen helt ny bil spesielt billigere?

Min Gamle 2006 modell Diesel var dyrere siden man måtte betale veiavgift og slikt i tillegg.

Model S og X har dog ganske høy forsikring, men så er det biler med mye feil og da.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Spørsmålet er hvorfor tesla krasjer dobbelt så ofte som andre biler. BMW har kraftige biler med både bak og firehjulsdrift. En7 serie er like stor som som en s tesla. BMW 3 serie som en tesla 3. Spørsmålet er hvorfor? Dobbelt så høy skadefrekvens.

https://www.motor.no/artikler/2020/februar/bilnytt-disse-bilmerkene-krasjer-mest/

Det er villedende å påstå at Tesla krasjer dobbelt så ofte som andre biler. Tesla ligger for eksempel bare rundt fem prosentpoeng foran Mercedes, Kia, Hyundai og Nissan.

Ja, man kan godt spørre seg hvorfor frekvensen er høyere på Tesla. Poenget er at det er billig å komme med bastante påstander om enkeltting som "det må være berøringsskjermen" når det er så mange faktorer, som kraften i bilen, størrelse, kjøremønster, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (45 minutter siden):

Det er villedende å påstå at Tesla krasjer dobbelt så ofte som andre biler. Tesla ligger for eksempel bare rundt fem prosentpoeng foran Mercedes, Kia, Hyundai og Nissan.

Ja, man kan godt spørre seg hvorfor frekvensen er høyere på Tesla. Poenget er at det er billig å komme med bastante påstander om enkeltting som "det må være berøringsskjermen" når det er så mange faktorer, som kraften i bilen, størrelse, kjøremønster, osv.

Bare dokumenter påstanden din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

?

Koster meg forresten 7400kr i året for full kasko og 16000km på min Model 3. Tror ikke man får noen annen helt ny bil spesielt billigere?

Min Gamle 2006 modell Diesel var dyrere siden man måtte betale veiavgift og slikt i tillegg.

Model S og X har dog ganske høy forsikring, men så er det biler med mye feil og da.

 

Jeg kjører 5000km i året på det jeg sparer på å kjøre en tilsvarende tysk bil. Så 7500kr for 16000km er ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Jeg kjører 5000km i året på det jeg sparer på å kjøre en tilsvarende tysk bil. Så 7500kr for 16000km er ille.

Tilsvarende tysk bil? Altså en elektrisk?

Er det en fossilvariant så må du jo ha en absurd billig forsikring. Var vel 4500kr bare i trafikkforsikringsavgift på min Dieselbil. 500kr ekstra for at bilen manglet partikkelfilter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Tilsvarende tysk bil? Altså en elektrisk?

Er det en fossilvariant så må du jo ha en absurd billig forsikring. Var vel 4500kr bare i trafikkforsikringsavgift på min Dieselbil. 500kr ekstra for at bilen manglet partikkelfilter også.

Det er en bensinbil. Veiavgift kommer i tillegg .det betaler vel ikke el biler siden dere ikke bruker veiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...