Gå til innhold

Ny rapport viser at oppkoblet mobil er verre enn promillekjøring


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Fattern har vel hatt DAB adapter i sin bil i mange år nå, men han får enda ikke helt til å bruke den.

Å forstå hvordan "auto" knappen på varemeapparatet fungerer nytter heller ikke å forklare. Her skal det justeres manuelt slik han har gjort på bilene sine siden 70 tallet. Er jo straks litt mere tungvindt å justere manuelt på biler ment for å justere dette automatisk.

Noen klarer bare ikke å lære slike ting..

Og noen biler har jo en million knapper også, så man må jo virkelig lete for å finne det man er ute etter. 

 

DAB-adapter er noe skikkelig drit også da. Akkurat der forstår jeg faktisk fattern din godt.

Ellers så er det best å la automatikken styre ja, og den har man jo stilt inn før man begynner kjøreturen. ?

En gang fikk jeg faktisk stemmestyringen av min PHEV til å ringe opp den personen jeg ville snakke med. Ble så overrasket at jeg nesten kjørte av veien. ? Stemmestyringen på Outlander PHEV er temmelig ubrukelig. Blir nok mye bedre i TMY'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, RJJ said:

Så hvorfor krasjer dere som kjører Tesla så ofte da?

600 hestekrefter er nok en faktor :p

fleste er vant med kansje 100 på sin forrige bil.

Personlig så følger jeg nok bedre med på veien nå med Spotify innebygget i bilen, kontra en telefon med AUX kabel eller bluetooth tilkobling som tuller. Veldig lett å sjekke en snap eller noe når man alikevell fikler med mobilen. I Teslan putter man telefonen under en luke og rører den aldri.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

600 hestekrefter er nok en faktor :p

fleste er vant med kansje 100 på sin forrige bil.

Personlig så følger jeg nok bedre med på veien nå med Spotify innebygget i bilen, kontra en telefon med AUX kabel eller bluetooth tilkobling som tuller. Veldig lett å sjekke en snap eller noe når man alikevell fikler med mobilen. I Teslan putter man telefonen under en luke og rører den aldri.

600 hK. OK. Ser den... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984
3 hours ago, RJJ said:

Å trykke på en knapp tar ETT sekund! Og når du har hatt en ny bil en ukes tid så vet du hvor knappene er og kan finne de uten å ta øynene ta veien. Selv foretrekker jeg å høre på musikk fremfor å snakke med bilen...

Dere er nok inne på noe her. 

Egentlig ikke overraskende saker. Jeg tror faktisk de fleste har mer kontroll når de sitter i normal kjørestyring og betjener telefonen med en hånd, kontra det å lene / strekke seg mot et infotainment-system. Og enda mer kontroll når de betjener "manuelle" brytere og hjul. Noe du kan betjene i blinde gir åpenbart mindre distraksjon enn noe du til enhver tid må se på for å betjene.

Lenke til kommentar

Svaret står egentlig i artikkelen: "For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han." Spesielt på de tidligste Model S'ene var ryggekamera og sensorer rundt bilen litt for dårlig i forhold størrelsen, så det var ofte vanskelig å beregne hvor du hadde bilen (jeg snakker av erfaring).

Litt rart også at linken sier 92% mens overskriften sier 64%. Har det vært en oppdatering av artikkelen?

Lenke til kommentar
21 hours ago, RJJ said:

600 hK. OK. Ser den... ;)

I tillegg har Tesla slupper ny Track Mode nå, med forhåndsinnstilt driftemodus. Klart det blir ulykker når folk som "ikke kan kjøre" får tilgang til slikt.

En 18åring lekte deg litt med en Model 3 på en parkeringsplass i Tromsø i helga. Gikk ikke så bra. 

91025316_584951818759266_7205731035533803520_n.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt lengre nede i artikkelen står også: "Dette kan ha med kjøremønster å gjøre. Elbiler brukes mye i forbindelse med kjøring til jobb, og småkjøring i urbane strøk. Begge deler innebærer høyere skaderisiko enn langtur." og "Ifølge Fremtind har elbilister ikke mer skyld i skade enn andre sjåfører. - Når vi ser på ansvar/skyld i forbindelse skader så er den tilnærmet lik på alle de fire vanligste drivstofftypene, sier Rudi."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/31/2020 at 8:57 AM, Kahuna said:

Om du har en bil med selvstyring nivå 2* kan du bare vente til du kommer til en noenlunde oversiktlig strekning, så skrur du på autosteer/pro pilot/whatever så bilen kan passe seg selv noen meter mens du gjør det du skal på infotaiment-systemet. ;)

 

*eller var det nivå3 som kreves før du ikke lenger trenger å ha oppmerksomhet på veien 100% av tiden?

Det er nivå 4 som trengs. Også nivå tre krever at du skal kunne ta over umiddelbart og det er ikke mulig uten at du følger med. Mange vil hevde, meg inklusive, at nivå 3 som definert av SAE ikke bør tillates implementert i privatbiler, nettopp fordi det er en umulig oppagve å holde konsentrasjonen samtidig som bilen gjør kjøringen mesteparten av tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Lille Ørn said:

Litt lengre nede i artikkelen står også: "Dette kan ha med kjøremønster å gjøre. Elbiler brukes mye i forbindelse med kjøring til jobb, og småkjøring i urbane strøk. Begge deler innebærer høyere skaderisiko enn langtur." og "Ifølge Fremtind har elbilister ikke mer skyld i skade enn andre sjåfører. - Når vi ser på ansvar/skyld i forbindelse skader så er den tilnærmet lik på alle de fire vanligste drivstofftypene, sier Rudi."

Om det er elbil eller ikke burde jo ikke ha så mye å si.

Tillogmed en vanlig Audi A4 har stor skjerm nå (pluss masse knapper)

 

2019-audi-a4-13_1600x0w-1086x720.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 30.3.2020 den 18.25):

Honda har nå meldt seg inn i tenke-selv-klubben

Honda bucks industry trend by removing touchscreen controls

"We changed it from touchscreen to dial operation, as we received customer feedback that it was difficult to operate intuitively. You had to look at the screen to change the heater seating, therefore, we changed it so one can operate it without looking, giving more confidence while driving"

Da må de jo også fjerne eventuell innebygget navigering på skjerm siden det har samme problemstilling i følge rapporten.

Lenke til kommentar
phos skrev (På 31.3.2020 den 12.45):

Dere er nok inne på noe her. 

Egentlig ikke overraskende saker. Jeg tror faktisk de fleste har mer kontroll når de sitter i normal kjørestyring og betjener telefonen med en hånd, kontra det å lene / strekke seg mot et infotainment-system. Og enda mer kontroll når de betjener "manuelle" brytere og hjul. Noe du kan betjene i blinde gir åpenbart mindre distraksjon enn noe du til enhver tid må se på for å betjene.

Nå viser det seg jo at bare det å ha en samtale er ødeleggende for oppmerksomhet og reaksjonstid, så det kan virke som den eneste logiske løsninger er autonome kjøretøy. Eventuelt enda mer omfattende varslings- og sikkerhetssystemer (som Tesla jo egentlig har og som sikkert kunne vært utvidet enda mer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Nå viser det seg jo at bare det å ha en samtale er ødeleggende for oppmerksomhet og reaksjonstid, så det kan virke som den eneste logiske løsninger er autonome kjøretøy. Eventuelt enda mer omfattende varslings- og sikkerhetssystemer (som Tesla jo egentlig har og som sikkert kunne vært utvidet enda mer).

Kjører du el bil må det være rikelig med tid til å krangle med kona mens du lader.. Sånn sett burde el biler være sikrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Trestein said:

Kjører du el bil må det være rikelig med tid til å krangle med kona mens du lader.. Sånn sett burde el biler være sikrere.

Du fikk det forklart så sent som for 8 timer siden, nemlig at elbiler for det aller meste lader hjemme hvor hvor både kona og gubben kan drive med sitt mens du må innom stasjonen på vei til jobben. Men det synker vel bare sakte inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Du fikk det forklart så sent som for 8 timer siden, nemlig at elbiler for det aller meste lader hjemme hvor hvor både kona og gubben kan drive med sitt mens du må innom stasjonen på vei til jobben. Men det synker vel bare sakte inn.

Kan man ikke krangle hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 1. april 2020 den 10.10):

Om det er elbil eller ikke burde jo ikke ha så mye å si.

Tillogmed en vanlig Audi A4 har stor skjerm nå (pluss masse knapper)

 

2019-audi-a4-13_1600x0w-1086x720.jpg

Det er forskjell på om en skjerm viser informasjon eller om du må trykke på den for å gjøre det knappene i denne bilen gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Det er forskjell på om en skjerm viser informasjon eller om du må trykke på den for å gjøre det knappene i denne bilen gjør.

Nå var det vel snakk om oppkoblet mobil i denne artikkelen da, og den skjermen har vel Android Auto/Carplay nettop for oppkobling av mobil, så man gjør telefon/musikk/navigasjon/sms osv med den.

Hva synes du om porche sin løsning da? Byttet ut mesteparten av knappene med masse skjermer istede. Er vel 4 skjermer totalt på Taycan.

Porsche-Taycan-dashbordet.jpg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nå var det vel snakk om oppkoblet mobil i denne artikkelen da, og den skjermen har vel Android Auto/Carplay nettop for oppkobling av mobil, så man gjør telefon/musikk/navigasjon/sms osv med den.

Hva synes du om porche sin løsning da? Byttet ut mesteparten av knappene med masse skjermer istede. Er vel 4 skjermer totalt på Taycan.

Porsche-Taycan-dashbordet.jpg

Om knappene er store og befinner seg på samme plass på skjermen hele tiden er det positivt. Åpner knappene nye skjermbilder blir det fort rot. Vil tippe at skjermen i midtkonsollen ser lik ut hele tiden. Gjør den det er det mye bedre enn om trykk på mer varme gjør at det kommer 15 nye knapper på skjermen og man må lete etter ny knapp for å finne traction kontroll eller sports modus. Vil tippe at porches skjerm har samme oppsett hele tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Trestein said:

Om knappene er store og befinner seg på samme plass på skjermen hele tiden er det positivt. Åpner knappene nye skjermbilder blir det fort rot. Vil tippe at skjermen i midtkonsollen ser lik ut hele tiden. Gjør den det er det mye bedre enn om trykk på mer varme gjør at det kommer 15 nye knapper på skjermen og man må lete etter ny knapp for å finne traction kontroll eller sports modus. Vil tippe at porches skjerm har samme oppsett hele tiden. 

Skjermen er en treg touch skjerm hvor man styrer mange ting på. Den har svak touch så man må også trykke hardt på den også.

Styring av volum skjer ved at man man må tappe som en tulling på den. 

Og er det plutselig greit om ting er på samme plass hele tiden? Merkelig det da for Tesla viser alltid knapper for vanlige ting på samme plass på sin skjerm. Temperatur, vindusvarme, setevarme osv vises alltid i nederste rad på skjermen. Volum styres fra rattet, og passasjeren har en slider nede til høyre på skjermen om de vil justere. Slipper å ta hodet 90 grader nedover å trykke..

(Håper dog Taycan har volum på rattet og)

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Hva synes du om porche sin løsning da? Byttet ut mesteparten av knappene med masse skjermer istede. Er vel 4 skjermer totalt på Taycan.

Viktigste er faste gode plasser med feedback i hva man gjør. En normal touch-skjerm må sjekkes flere ganger for samme formål. Først må fingeren siktes, så trykkes og sjekkes om trykket ble registrert. Løsningen til Porsche er å ha faste plasser på ting man ofte må innom mens bilen risikerer å være i fart, slik at du kun trenger sikte. Feedback får du gjennom fingeren på at trykket er registrert. 

Hele formålet med skjermen i bunnen der er jo at man kan tilby faste områder for de samme funksjonene uten så mange menyer. Det å justere temperaturen er der hele tiden, og det kreves ikke så mye for å telle gjennom følelsen i fingeren hvor mange grader man stilte opp. 

Så løsningen til Porsche er bedre. Er det optimalt? Ikke ennå. På sikt tipper jeg HUD og eye-tracking kan være bedre siden en slik løsning ikke trenger å tøyse med fokuset våres. Den kan beholdes stort sett slik den er når man kikker lengre frem i trafikkbildet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...