Gå til innhold

Ny rapport viser at oppkoblet mobil er verre enn promillekjøring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften var pussig, oppkoblet mobil, og bilens infotainmentskjerm er vel ikke helt det samme.

På infotainmentskjermen må også bilens egne systemer betjenes som en pad, eller mobil.

En skikkelig oppmerksomhetsfelle når håndtering av mobil er forbudt. Da er du nødt til å betjene varme, friskluft og radio ved å lese på menyer og tappe på et display hvor du ikke kjenner knappen, men må ta øynene fra veien for å finne den...

Du må velge den frem fra en meny, og se at fingrene treffer rett.

Velkommen til nye idiotiske problemer med fremtidens korttenkte konstruktører....??

Noen har ikke bare sovet i "ergonomitimen" her, det er heller snakk om koma...

Det er vel knapt mulig å gjøre det mindre ergonomisk.

Eller er det en sleip måte å få oss avhengige av autonome biler?

Sørge for at vi får en ny type ulykker.

Slik at politikerne kommer (bæææ) diltende etter med påbud om mere sikkerhetsutstyr.

Altså, en ny omdreining på de økonomiske tommeskruene...?

Alle skal ha igjen pengene, pluss fortjenesten. Husk det.  

Endret av KjeRogJør
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Handler dette om førerkort må det vel taes med i betraktning om bilkonstruktører har førerkort også.

Denne undersøkelsen foregikk på en simulertor, der deltakere fikk beskjed om hva de skulle gjøre.

Om man vil benytte infotainmentsystemet under kjøring i trafikk er frivillig, og slik de har utformet dette,...heldigvis.

Spørs hvor stort et fremskritt det er slå på varme og radio etter å ha stoppet først...?

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Studien viser at sjåførene blir mer ukonsentrerte av å bruke infotainmentsystemer i nye biler enn av å sende tekstmeldinger med mobiltelefon eller å ringe uten handsfree."

Faktisk ... Så man kan møte ennå mindre oppmerksomme førere enn sjåføren som kom vinglete imot meg idag, der jeg roet ned når jeg så vinglekjøringen (for ikke så greit å få storbil i fronten selv om vinglepetter tydeligvis ikke syns det er noe problem), for så å se sjåføren konsentrere seg om mobilen når vi passerte hverandre.

Lenke til kommentar

Honda har nå meldt seg inn i tenke-selv-klubben

Honda bucks industry trend by removing touchscreen controls

 

"We changed it from touchscreen to dial operation, as we received customer feedback that it was difficult to operate intuitively. You had to look at the screen to change the heater seating, therefore, we changed it so one can operate it without looking, giving more confidence while driving"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilsimulatoren er den store feilkilden her. Det er ingen reell fare for ulykke i en simulator, og så ble utøverne bedt om å bruke infotainment systemet på en slik måte at de neppe hadde brukt det selv hadde det vært under egen vanlig kjøring. Står heller ikke noe om hvor krevende kjøreruten var. Typisk hadde forlik flest latt være å klå på infotainment systemet om veien er krevende, og heller utført dette på strekninger som ikke krever like mye fokus. De skulle også se etter unormale ting som ett rødt pinne. Altså brukerene overfokuser på infotainment systemet, samt at de overser uvesentlig ting (rød pinne). Dette er en kunstig «fremkalt» resultat hvilket også understreker «behovet» for en organsisasjon som IAM: « These members, having passed our advanced driving or riding test, contribute a small annual membership fee.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angåande promillekøyring så ser eg utifrå rapporten at dei har samanlikna sine resultat opp mot ein "benchmark" for promillekøyring.

Det betyr at dei øvelsane der forsøkspersonane har fått beskjed om både køyremåte og tildelt oppgåve som skal løysast i tillegg til køyringa har blitt ukritisk målt opp mot standarisert promillekøyring.

Dette er eit viktig tema som bør ha meir oppmerksomheit, men eg synes det er uheldig å kople saka direkte opp mot promillekøyring utan at rus har vært testa under like forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Hanhijnn said:

Folk MÅ lære seg å fiddle seg ferdig med infotainment-systemet FØR kjøreturen starter. Ellers så må man jo finne seg en trygg plass å stoppe for å unnagjøre fiddlingen. ?

Fattern har vel hatt DAB adapter i sin bil i mange år nå, men han får enda ikke helt til å bruke den.

Å forstå hvordan "auto" knappen på varemeapparatet fungerer nytter heller ikke å forklare. Her skal det justeres manuelt slik han har gjort på bilene sine siden 70 tallet. Er jo straks litt mere tungvindt å justere manuelt på biler ment for å justere dette automatisk.

Noen klarer bare ikke å lære slike ting..

Og noen biler har jo en million knapper også, så man må jo virkelig lete for å finne det man er ute etter. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, RJJ said:

Det er nok denne veien alle produsentene går nå. Alle vil ha stor skjerm som Tesla for å styre alt. Er mye enklere for produsentene og implementere også.

Selv bruker jeg mye stemmestyring når jeg kjører min Tesla. Kan be den om å fikse omtrent alt for meg uten at jeg trenger å ta øynene av veien. Kan vel bruke stemmen til å styre Car play\ Android Auto og skulle man tro. Men du kan vel ikke be den om å skru på varme i høyre baksete f.eks som implementerte systemer kan.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har en bil med selvstyring nivå 2* kan du bare vente til du kommer til en noenlunde oversiktlig strekning, så skrur du på autosteer/pro pilot/whatever så bilen kan passe seg selv noen meter mens du gjør det du skal på infotaiment-systemet. ;)

 

*eller var det nivå3 som kreves før du ikke lenger trenger å ha oppmerksomhet på veien 100% av tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Det er nok denne veien alle produsentene går nå. Alle vil ha stor skjerm som Tesla for å styre alt. Er mye enklere for produsentene og implementere også.

Selv bruker jeg mye stemmestyring når jeg kjører min Tesla. Kan be den om å fikse omtrent alt for meg uten at jeg trenger å ta øynene av veien. Kan vel bruke stemmen til å styre Car play\ Android Auto og skulle man tro. Men du kan vel ikke be den om å skru på varme i høyre baksete f.eks som implementerte systemer kan.

Så hvorfor krasjer dere som kjører Tesla så ofte da?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Fattern har vel hatt DAB adapter i sin bil i mange år nå, men han får enda ikke helt til å bruke den.

Å forstå hvordan "auto" knappen på varemeapparatet fungerer nytter heller ikke å forklare. Her skal det justeres manuelt slik han har gjort på bilene sine siden 70 tallet. Er jo straks litt mere tungvindt å justere manuelt på biler ment for å justere dette automatisk.

Noen klarer bare ikke å lære slike ting..

Og noen biler har jo en million knapper også, så man må jo virkelig lete for å finne det man er ute etter. 

 

Å trykke på en knapp tar ETT sekund! Og når du har hatt en ny bil en ukes tid så vet du hvor knappene er og kan finne de uten å ta øynene ta veien. Selv foretrekker jeg å høre på musikk fremfor å snakke med bilen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...