Gå til innhold

Mesh nettverk, hva anbefales?


Anbefalte innlegg

Hei!
Da har dessverre tiden kommet der at man har blitt kastet over på Hjemmebredbånd trådløs fra telenor...
Denne Huawei b818 er for svak til og sende nett i hele huset hos oss.
Hva anbefales av mesh produkter?
Samt er det mulig og ha en node stående (i mitt tilfelle) på tekniskrom, der jeg gjerne skulle ha hatt en kablet tilkobling noe jeg ikke har idag. Kan jeg hente ut nett fra en trådløs node, samt kable til et ventilasjonsaggregat i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Vidor her, at TP-Link har en del produkter som mange har gode erfaringer med og er fornuftig priset. Bromodus støtter de også (normalt sett i hvert fall - om noen Deco-modeller ikke gjør det vet jeg ikke), hvilket er en fordel om internettleverandørens ruter ikke kan være i bromodus (unngå dobbel NAT, som kan gi komplikasjoner i noen situasjoner).

En del slike mesh-enheter har mulighet for å være kablet mot hovedenheten (hvilket vil gi bedre ytelse på wifi ellers) eller koble ting andre enheter via ethernet. Skal den støtte begge deler, trenger den to Ethernet-porter.

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg vil også anbefale TP Link, jeg har M5-modellen i leiligheten vår på ca 80 kvm hvor deler av den har svak trådløsdekning fra Get-ruteren grunnet tykke trevegger, mur og baderom. Så med to mesh-noder så får jeg topp dekning i hele leiligheten og veranden. I starten brukte jeg alle tre nodene men fant ut at det holdt med to og den svitsjet unødvendig mye når jeg hadde tre noder siden det leiligheten ikke er så stor, så koblet fra den ene noden og tok den med til den andre boligen vår.

I huset vårt på gården har jeg også M5-modellen, og i dette huset sikrer den full wifi-dekning på litt over 300 kvm innendørs pluss garasjen og verandaen. Har totalt fire noder plassert rundtom i huset som sikrer topp dekning hvor enn du er i huset. Tre noder sikrer god dekning innendørs mens den fjerde ordner wifi-dekning i garasjen og ute på verandaen.

Hovedgrunnen til at jeg liker TP Link er at du kan velge access point-modus og la bredbåndsruteren som er koblet på hovednoden ordne alt som har med QoS, portåpning, subnet++ å gjøre. Du mister en del funksjonalitet i mesh-nettverket som QoS, foreldrekontroll o.l. ved å deaktivere ruterfunksjonalitet i mesh-enhetene men jeg ønsker å styre dette i ruteren fra bredbåndsleverandrøren uansett og ikke styre med å sette denne i bridge-modus for å få mesh-nettverket til å fungere som ønskelig.

Første mesh-nettverket mitt var et dobbelt sett med Google Wifi som jeg overtok av en i familien som hadde byttet til annen løsning, det ga topp dekning i leiligheten vår men det rotet til IP-rangen og subnet som skapte trøbbel innimellom med å få NAS´en som var koblet til bredbåndsruteren via kabel til å snakke med enheter som tilkoblet mesh´en over wifi eller få Airplay- og Chromecast-enheter som var tilkoblet ruteren til å finne enheter som gikk over Google Wifi-nodene. Google har ikke mye du kan stille på i mesh-appen sin og normalt løste disse utfordringene seg etter en liten omstart men det ble irriterende over tid og derfor endte jeg opp med TP Link M5´ene istedet. 

Fikk TP Link M5 i 3-pakning for rundt 2000 kroner fra Komplett begge gangene jeg kjøpte og til den prisen anbefales de på det sterkeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
l_man skrev (På 30.3.2020 den 12.46):


Samt er det mulig og ha en node stående (i mitt tilfelle) på tekniskrom, der jeg gjerne skulle ha hatt en kablet tilkobling noe jeg ikke har idag. Kan jeg hente ut nett fra en trådløs node, samt kable til et ventilasjonsaggregat i mitt tilfelle?

Det kan du med alle de kjente leverandører av mesh-nettverk, jeg har enda tilgode å se en som ikke har minst en nettverksutgang for kablet tilkobling av det trådløse signalet som noden henter inn.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...