Gå til innhold

Kinesisk produsent hevder de har utviklet elbil-batteri som ikke kan ta fyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo bare tull. Så lenge de ikke klarer å levere bedre en NMC batterier som de fleste Elbiler bruker i dag. Vil de ikke bli særlig mye brukt. Bedre en Lifepo4 batterier er jo ikke mye å skryte av. De er vel omtrent de svakeste batteriene i Lithium familien. Om en de sikreste. Lithium jernfosfatbatteri er det samme som Lifepo4. 

 

Endret av A6KJO0M8
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Er kjemien virkelig ny? Høres ut som lifepo batterier? Og de har jo vært ute i mange år i fritt salg? Har jeg oversett noe, ble det skrevet noe om kjemien i batteriene?

Lurte på det samme. Hverken TU-artikkelen eller kilden ser ut til å inneholde detaljer om det er endret kjemi eller mekanisk oppbygging som har resultert i bedre sikkerhet. Annet enn at kilden hinter om endret fokus fra energitetthet til sikkerhet/robusthet..

Lenke til kommentar

LFP har endel lavere spesifikk energi (energi pr. kg) enn NMC. Men når man utnytter den økte sikkerheten og de lavere tapene så kan man pakke LFP tettere enn NMC, så energitettheten (energi pr. liter) for LFP kan godt bli bedre enn for NMC. Trenger ikke Kobolt heller, det er det mange som tar hensyn til nå.  Det er synd at TU her har godtatt å skrive løst prat fra leverandøren uten å få med teknologi, ytelser, kort sagt mer kjøtt på beina. Det er også sammenlignet med LFP, uten å si at dette faktisk fortsatt dreier seg om LFP. Hva er forskjellen? Hvorfor er de bedre? Kan vi få en teknisk artikkel please, ikke noe som passer i KK?

Endret av 0QE8JCM8
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sånn til info så er det ikke kjemien som er den store nyvinningen her, det er som kjent LiFePO4, men måten de bygger cellene (IKEA style) på som visst nok skal ha noen fordeler fremfor sylindriske celler, sikkert noen ulemper og. Handler om større energitetthet pr. volum og cellenes varighet. At LiFePO4 har mindre energidensitet enn andre Li teknologier er av redundant interesse. Så lenge bilen kommer seg dit den skal og bilen leverer det produsenten lover så er det mer interessant at sikkerheten er bedre og teknologien renere. "Vanlige" Li batteri biler som brukes i dag er batteriverdenens hydrogen bil. 

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke Lifepo4 kjemi. De sammenligner jo batteriet med  litium-jernfosfat-batterier som bare er et annet navn for Lifepo4.     De skriver at batteriet tåler mye mer fysisk mishandling en Lifepo4 og ikke minst NMC  , uten  å utvikle varme. Det er jo et godt tegn.        Men det som er interessant er enegitetthet . Og det står det lite om . Pakkes langt tetter en Lifepo4 . Ok . Sier jo noe . Men Lifepo4 har en energitetthet på pluss minus 100Wh/kg , og NMC  rundt 200Wh/kg  . Så det er fortsatt langt igjen . 

Endret av A6KJO0M8
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...