Gå til innhold

Ny Gaming PC - Noen tips ?


Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe ny Gaming PC og lurer på om det er noen tips og triks. Jeg har så langt tenkt til å ha minimum et Gefore 2070S grafikkort for å kunne kjøre PUBG stabilt over 140+ FPS. 

Er det bortkastet penger å kjøpe ferdig Gamer PC'er fra f.eks Komplett ? Jeg har ikke noe peiling på PC, så å bygge selv er nok litt risikabelt .
Tenker jo at Komplett er flinke og ikke er så dyre i pris. 
Samtidig så ser jeg på f.eks Amazon eller ebay at man kan få kort/utstyr til 40-30% billigere enn Komplett. Men så er det jo frakt, moms osv som jeg er litt usikker på nå i Norge.

Kommer til å bruke rundt 15-16.000 på selve PC'en ,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de testene jeg har sett, så er Intel overlegen AMD Ryzen i PUBG. Noe å tenke på om det er dette spillet som skal spilles mest :)

Skal sies at Ryzen 3600 er den cpuen i dag som gir mest for pengene.

 

Mest mulig fps i PUBG blir da ca: Intel 9700k/9700kf/9900k med 4000mhz+ minnehastighet. 3200mhz c14/3600c15 minne kan overklokkes lett til 4000+.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tyreN88 skrev (36 minutter siden):

Jeg har en BenQ xl2411 med 144hz. Jeg vurderer å oppgradere til en 240hz. 

Oppgrader heller til 1440p 144hz eller ultrawide med 120hz.

240hz er overkill, i tillegg til at bakgrunnsbelysningen på de fleste 240hz skjermene er trash med mindre man går veldig opp i pris.

Men personlig mener jeg det ikke er verdt å betale over 5-6K for en 1080p skjerm (som ofte er det man må ut med for en 240hz med brukbart panel), som er grunnen til at jeg heller anbefaler 1440p eller ultrawide.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Emile the rat said:

Oppgrader heller til 1440p 144hz eller ultrawide med 120hz.

240hz er overkill, i tillegg til at bakgrunnsbelysningen på de fleste 240hz skjermene er trash med mindre man går veldig opp i pris.

Men personlig mener jeg det ikke er verdt å vetale over 5-6K for en 1080p skjerm, som er grunnen til at jeg heller anbefaler 1440p eller ultrawide. Du får mye mer igjen for 144hz med god kvalitet på panelet, enn noe ymse kvalitet og 240hz.

Gjelder dette også for gaming ? Jeg trudde 240hz var bra f.eks i CSGO og PUBG der man drar nytte av mest mulig FPS.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Emile the rat said:

Oppgrader heller til 1440p 144hz eller ultrawide med 120hz.

Hvorfor ikke 1440p@240hz? ? Min x27 kjører uten frameskip eller noen form for feil opp til 272Hz. 

På ingen måte overkill med 240Hz. Har brukt en 100Hz ultrawide nå i corrona tidene til gaming ?

Ja det suger balle når du er vant til 240hz+

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke 1440p@240hz? ? Min x27 kjører uten frameskip eller noen form for feil opp til 272Hz. 

På ingen måte overkill med 240Hz. Har brukt en 100Hz ultrawide nå i corrona tidene til gaming ?

Ja det suger balle når du er vant til 240hz+

Er en mellomting, jeg har 200hz på min, og helt ærlig merker jeg ikke all verdens forskjell fra 144 til 200. 100 til 144 derimot merker jeg forskjell.

Men nå har jo dette med budsjett, og når ts sier han skal ha en PC til 15-16K så er ikke 1440p 240hz realistisk. Da dette er både er utenfor budsjett, og at en PC til den prisen aldri vil klare å oppdra slike fps i den oppløsningen. Man må kjøpe skjerm etter hvordan PC man har.

Når valget står mellom 1080p 240hz eller 1440p 144/165hz er du vel enig i at sistenevnte gir deg mest for pengene. 

På samme måte som du ikke takler fps under 240hz, synes jeg at skjermer uten FALD er fryktelig, men jeg forstår jo at alle ikke har samme behov for det eller ønsker å legge like mye penger ned i skjerm. Derfor synes jeg det er litt tullete å komme med at alt under 240hz er ubrukelig. Blir like dumt som at jeg skulle sagt at alle skjermkort under 2080 ti er søppel, fordi jeg er vant med det skjermkortet selv. Det kommer an på bruken og lommeboka, og her har man veldig ulike behov :D
 

Jeg sier ikke at 240hz ikke er bra, men om det går på bekostning av dårlig panel, så mener jeg det ikke er verdt det :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tyreN88 skrev (10 minutter siden):

Takk for svar.

Er det noen som vet om det er viktig med G-Sync på skjermen hvis jeg velger f.eks et Gefore RTX 2070S skjermkort?
Har fått et tilbud på en BenQ XL2540.

Høyere refresh rate skjermen har, jo viktigere mener jeg at g-sync blir.

144hz og oppover ville jeg aldri kjøpt skjerm uten g-sync av to grunner:

1) tearing og lag spikes når skjermen ikke klarer å holde stabil fps, eller opprettholde v-sync.

2) smearing, når skjermen kjører på høy refresh rate.

Disse plagene kan reduseres vesentlig med g-sync, som er grunnen til at jeg aldri kunne kjøpt en skjerm uten denne teknologien. 
 

XL2540 har ikke g-sync, i den prisklassen ville jeg heller gått for Asus XG248Q. Den er også 1080p 240hz, bare med g-sync.

Men min subjektive mening er at den beste skjermen på markedet til fps gaming er Asus PG279QE, bedre skjerm får du ikke til det formålet. Den har IPS panel som er milevis bedre en TN panelene du finner i disse 1080p 240hz skjermene. 

Bildekvalitetsmessig vil du sannsynligvis ikke kunne se forskjell på en 1080p 240hz skjerm og en billig skjerm til 1-2k, pga det billige TN panelet som brukes i disse skjermene. Jeg ville aldri anbefalt noen å kjøpe TN, når man kan oppnå nesten like høy refresh rate på VA eller IPS. 

Høy refresh rate er bra det, men det hjelper ikke når skjermen bruker et billig TN panel. Kan garantere at ingen klarer å gå tilbake til TN panel etter å ha hatt en decent VA eller IPS skjerm, uansett hvor høy refresh raten måtte være.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Emile the rat said:

Høyere refresh rate skjermen har, jo viktigere mener jeg at g-sync blir.

144hz og oppover ville jeg aldri kjøpt skjerm uten g-sync av to grunner:

1) tearing og lag spikes når skjermen ikke klarer å holde stabil fps, eller opprettholde v-sync.

2) smearing, når skjermen kjører på høy refresh rate.

Disse plagene kan reduseres vesentlig med g-sync, som er grunnen til at jeg aldri kunne kjøpt en skjerm uten denne teknologien. 
 

Her mener du selfølgelig det motsatte. Til høyere refresh du har til mindre(synlig)tearingfår du.
Lag spikes av høy refresh? tenk litt er du snill...
Smearing blir ikke mer eller verre av høy refresh.  Fortsatt, g-sync er helt uvesentlig.

Personlig så merker jeg ikke så mye av g-sync, men ved lavere refresh (under 120fps så hjelper det godt).

2 hours ago, Emile the rat said:

Jeg sier ikke at 240hz ikke er bra, men om det går på bekostning av dårlig panel, så mener jeg det ikke er verdt det :) 

Nå er de fleste gaming panelene der ute av heller laber kvalitet sammenlignet med en proff skjerm (evt en oled), men de nye Tn panelene er faktisk ikke så ille. Har en ROG Pg279q som ungen fikk å den er ikke nevneverdig bedre på annet enn innsynsvinkel, men du verden så mye mindre blur det er på et TN panel (hjelper såkart med refresh opp til 272Hz)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Emile the rat said:

Høy refresh rate er bra det, men det hjelper ikke når skjermen bruker et billig TN panel. Kan garantere at ingen klarer å gå tilbake til TN panel etter å ha hatt en decent VA eller IPS skjerm, uansett hvor høy refresh raten måtte være.

VA som gaming panel er til å gråte av å.

Den beste avgjørelsen jeg har gjort var å skifte det "treige" ips panelet. 165Hz er vel å bra, men angret på at jeg ikke tok Tn varianten pga pixel responstiden.
Mao så ble det veldig lett å skifte pg279q mot et 240Hz panel når 1440p ble et alternativ

Lenke til kommentar

Kan jo fortelle at det finnes både bra TN paneler og gode TN paneler. De første Asus Rog TN 27" swift var jo knallbra til å være TN. 8 bit var de også.

Veldig mange som tror TN er helt forferdelig uten å faktisk ha testet gode TN paneler.

At noen kan spille dataspill på 60hz skjermer er mere sinnsykt enn at noen bruker raske TN paneler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...