Gå til innhold

Hvordan organiserer dere bilder og video på PC, server, cloud osv.?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker en mappestruktur under "bilder" av typen år/år-mnd-dag (+ eventuell kort tittel)

Eksempler:

2018/2018-08-15 Horten (dvs bilder tatt 15. august 2018 i Horten)

2019/2019-07-06 Ferie Danmark (dvs bilder tatt 6. juli 2019 på ferie i Danmark)

Hvis ferien i Danmark varte i to uker så legger jeg de andre bildene fra ferien i samme katalog men jeg bruker alltid den første datoen som navn på mappen.

Denne strukturen har jeg brukt i mange år men jeg tar kun bilder. Har så langt fungert bra for meg. Krever litt disiplin. Skulle jeg hatt videoer også så ville jeg brukt samme strukturen men da under "video"

Denne beskrivelsen er litt forenklet men illustrerer metoden jeg bruker

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
LBe skrev (På 30.3.2020 den 21.23):

Bruker en mappestruktur under "bilder" av typen år/år-mnd-dag (+ eventuell kort tittel)

Eksempler:

2018/2018-08-15 Horten (dvs bilder tatt 15. august 2018 i Horten)

2019/2019-07-06 Ferie Danmark (dvs bilder tatt 6. juli 2019 på ferie i Danmark)

Enig der. Selv bruker jeg lightroom til alle bildene mine så da bruker jeg kun dato og tagger heller bildene med nødvendig metadata som kan søkes i, men navn bak funker også utmerket for å lete med vanlig filutforsker.

Til backup bruker jeg bare Jottacloud som automatisk synker alt.

Lenke til kommentar

Bruker windows' mappestruktur med år-land-sted/begivenhet. Jeg liker å teste ut forskjellig programmer og da blir det alltid likt når man leter etter bilder i de ulike programmene eller bare leter etter bildene direkte. De nyeste bildene ligger på harddisk på maskina som tar jevnlig backup til NAS hvor alt er. Videre backup fra NAS til Jotacloud.

Lenke til kommentar

Mappestruktur med separate mapper for foto og video, så årstall-måned-kamera/tema/event. Dette blir importert rett på NAS som kjører RAID 10 for både ytelse og redundans. Jeg jobber rett på NAS med foto både i Lightroom og Capture One, men kopierer over videofiler på SSD lokalt hvis jeg (svært sjelden) skal redigere noe video.

NAS har tilkoblet ekstern harddisk som kjører automatisk backup på natten, og normalt har jeg to harddisker som jeg bytter om på å ha hjemme og på kontoret en gang i uken, men nå for tiden er kontoret og hjemmet samme sted.

Har også Jotta som kjører backup (IKKE SYNK! Synkronisering med Jotta er ikke backup, og bør begrenses til en synkmappe for å dele filer mellom enheter), og det gjør den også hver natt.

Planen er å få opp en NAS på en annen lokasjon og kjøre NAS-NAS-backup over nettet i tillegg, men det skjer ikke før den nåværende NAS'en skal byttes ut om et par år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...