Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer å kombinere 2 4g routere og coax?

Om det er teknisk mulig å få høyere hastighet ned\opp og velge kun ipadresse til ene? For frem til 5g kommer som er usikkert, er det noe å se om det er teknisk gjennomførbart, eller det er for dårlig utstyr på markedet.

Tenker å ha 2 routere med 4g++ en med telia og telenor kanskje ice? Synd det ikke finnes utstyr som gjør dette automatisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel alltids settes opp på et vis som blir en slags lastbalansering mellom dem, men kan være ganske komplekst for at det skal fungere skikkelig. Hadde det vært et mer utbredt støtte for multipath TCP hadde kanskje det også være mer på å øke effektiviteten.

Er vel ellers ikke snakk om dårlig utstyr, men at dette er dyrt og krever kompetanse....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
NULL skrev (47 minutter siden):

Kan vel alltids settes opp på et vis som blir en slags lastbalansering mellom dem, men kan være ganske komplekst for at det skal fungere skikkelig. Hadde det vært et mer utbredt støtte for multipath TCP hadde kanskje det også være mer på å øke effektiviteten.

Er vel ellers ikke snakk om dårlig utstyr, men at dette er dyrt og krever kompetanse....

Men hvordan vil det f.eks fungere ice i norge, og simkort fra england med roadming fra telenor og coax og telia estonia simple?

For grunnen jeg ønsker det er for å få mest mulig ytelse, og datapakker til en avtale.

Men er litt usikker om f.eks det å se film tv2 sumo med DRM funger dårlig med utlands simkort, og slik Steam velger lokalisjonen der ISP har adressen sin, hvordan blir dette med dual\triple WAN? Eller ser du heller man må cache og porte en side til lokalisjon som løsning? Usikker om port forward gjør dette?

Sitat

Telenor har allerede kommet fra Telenor. Telia er ikke langt unna. 

Prøver å sjekket det ut men verken telenor eller telia vil gi ut en adresse eller detaljer fra by til by, får bare beskjed å sjekke sidene dems for oppdatert informasjon. Så hvis jeg fikk det ville jeg sluppet å sløse penger på slik løsning, men det kan jo fungere å oppgradere senere?

For usikker om 5g vil ha 10 gigabit ethernet eller 2.5 gigabit, er jo mulig å finne løsning men tviler. For det handler jo å invistere riktig så man ikke sløser på utdatert og verdiløs teknolgi.

TL-R480T+ - Bredbåndsruter med belastningsfordeling, TP-Link

hva tror dere om denne ubrukelig eller? Skulle gjerne hatt med SFP+ eller 2.5 gigabit ethernet hvis mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, LMH1 said:

Men hvordan vil det f.eks fungere ice i norge, og simkort fra england med roadming fra telenor og coax og telia estonia simple?

For grunnen jeg ønsker det er for å få mest mulig ytelse, og datapakker til en avtale.

Men er litt usikker om f.eks det å se film tv2 sumo med DRM funger dårlig med utlands simkort, og slik Steam velger lokalisjonen der ISP har adressen sin, hvordan blir dette med dual\triple WAN? Eller ser du heller man må cache og porte en side til lokalisjon som løsning? Usikker om port forward gjør dette?

Tror man bør starte med en bok om grunnleggende datakommunikasjon, så ta det videre derfra...

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Du, altså. Ligg unna nettverk. Vær så snill. Slutt å plage helt uskyldige nettverkskomponenter. Dette er ordsalat uten faktisk mening, og inntil du setter deg ned og lærer om nettverk vil du ikke få ting til å fungere.

Ikke glem at man slenger på mobilteknologi som aldri kommer av firmaer som svindler deg samtidig da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forsto ikke den jeg, er det noen som er luringer er de norske firmaene som har overpris på per gb mobildata.

I utlandet kan man kjøpe per tb til noen euro.

Tror det å lese bok ikke vil hjelpe på å finne produkter, med mindre dere mener det ikke finnes marked eller mulig å lage noe som funger som er enkelt for folk i gata å få å fungere.

For det er jo problemet det blir flere routere og ekstra problemer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

I utlandet kan man kjøpe per tb til noen euro.

Blank løgn. Norge er ikke blandt de billigste, men det der er altså blankpolert løgn.

2 minutes ago, LMH1 said:

Tror det å lese bok ikke vil hjelpe på å finne produkter, med mindre dere mener det ikke finnes marked eller mulig å lage noe som funger som er enkelt for folk i gata å få å fungere.

Tingen er at du beveger deg langt utenom det som er vanlig consumeroppsett. Utstyr som takler det du ser etter krevet kompetanse. Har du kompetanse kan du bruke avanserte verktøy som lar deg gjøre slikt - og du kan vurdere forskjellige former for lastfordeling, og finne den som passer din bruk best. Har du ikke kompetanse må du ta til takke med point'n'click-interface fra asus, som ikke lar deg gjøre avanserte ting.

3 minutes ago, LMH1 said:

For det er jo problemet det blir flere routere og ekstra problemer.

Flere rutere er bare et problem om du ikke forstår hvordan ruting og nettverk fungerer. Forøvrig krever ikke dette flere rutere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 timer siden):

fant ut at 10BASE-T: UTP category 3, 4, 5 cable (Max 100m) 100BASE-TX: UTP category 5, 5e cable (Max 100m) ikke direkte rask for å være last balanser? hva er vitsen å selge slik i dag?

Fleste får rundt 100 mbit på 4g.

Hva har nettverkskabel med lastbalansering eller flere WAN å gjøre?

LMH1 skrev (8 timer siden):

Fant noe slik:QNAP QNA-T310G1S

Men faktisk litt usikker på om xiomi mix 5g er kraftig nok eller samsung 5g mobil å klare 1 gigabit\s eller bedre?

 

Ser ikke helt hva en thunderbolt til SFP+ overgang har med 5G å gjøre......

 

 

For å gå tilbake til det orginale spørsmålet. Kan du kjøre mere enn 2 WAN samtidig.

Ja. Dette går helt fint og er noe som gjøres daglig mange steder. Støttes helt fint i PfSense, Cisco, HPE og alle andre profesjonelle ruterOS.

Problemet er at om du forventer at du kan hente ut kapasiteten på alle linjene på en nedlasting vil du streve. Sikkert mulig å få dette til med litt massering av data fra avsender sin side, men dette er ikke aktuelt for daglig bruk der du ikke har kontroll med avsender.

Det er også mulig å sette opp at for eksempel all trafikk til/fra Netflix rutes over en av WAN portene, men igjen dette krever litt konfig og kunnskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har lokasjoner med både 2 og 3 WAN koblinger. Så joda, det er mulig.

Har til og med satt opp løsninger som slår samme 2 eller flere WAN forbindelser til en, som da gir en kombinert kapasitet over alle(minus litt overhead naturligvis).

Men prisen på den type løsninger er såpass høy at du kan betale ganske mye for en fiberforbindelse og komme billigere ut av det. Og sier jeg prisen her så vil du sikkert begynne å snakke om at det er svindel og at en bør kunne få tak i slike løsninger billigere i utlandet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget? Du skriver jo at du får 200 Mbit/s nedstrøms på Telia sitt mobilnett, hva skal du som privatperson med mere fart, bortsett fra skrytefaktoren? Om det er for å dele nett med hele nabolaget så kan jeg forstå det, men som enkeltindivid ser jeg ikke helt den praktiske nytten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krokan skrev (12 minutter siden):

Hva er egentlig poenget? Du skriver jo at du får 200 Mbit/s nedstrøms på Telia sitt mobilnett, hva skal du som privatperson med mere fart, bortsett fra skrytefaktoren? Om det er for å dele nett med hele nabolaget så kan jeg forstå det, men som enkeltindivid ser jeg ikke helt den praktiske nytten.

Du aner ikke hvor mange spill som skal lastes over Steam. :wee:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Krokan said:

Hva er egentlig poenget? Du skriver jo at du får 200 Mbit/s nedstrøms på Telia sitt mobilnett, hva skal du som privatperson med mere fart, bortsett fra skrytefaktoren? Om det er for å dele nett med hele nabolaget så kan jeg forstå det, men som enkeltindivid ser jeg ikke helt den praktiske nytten.

Dette er da i tillegg til at han har internett via HFC - som vel kanskje er 500 Mbps, om ikke mer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
LMH1 skrev (18 minutter siden):

Asus ac66u eller nyere har dual WAN man kan legge til flere, men funger dårlig i praksis, går veldig tregt og er ikke lastbalsering slik jeg håper på.

Hva er det egentlig du prøver å få til? Hva er problemet du forsøker å løse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...