Gå til innhold

Prosjektledelse Bygg. Noen som har erfaring med dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har noen overhodet fnugg om hva det innebærer, så er det kanskje litt søkt å kaste seg inn i det? Jeg regner vel med at man må kunne lese regnskapspapirer, bygningstegninger,  få omtrent 30 telefoner hver eneste dag fra leverandører, byggefolk som lurer på alt mulig av tekniske detaljer som du må kunne svare på, du må snakke med økonomifolk, organisere alt mulig. Helt utrolig mye stress. Ikke noe man bare kaster seg inn i uten å ha erfaring. Det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha vært på en del arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med å jobbe opp mot prosjektledere (min rolle er prosjekterende), og inntrykket mitt er at de ofte har lange og stressende dager. Enten de har flere mindre prosjekter å sjonglere, eller et stort (10-50 000 m2), så virker jobben stressende. De som har hatt best kontroll har vært veldig nøye med planlegging og oppfølging, rask utsendelse av møtereferater og god forståelse for hvilke utfordringer de ulike fagene har. Kontroll = mindre stress. De som er mindre "på" og tenker at "ja ja, det løser vi når vi kommer så langt" lever et stressende liv. Taurean er inne på det - de får da haugevis med telefoner om problemstillinger som kunne vært løst på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som tømrer i over ti år - både i firma og som selvstendig næringsdrivende. Er videre utdannet bygningsingeniør og har prosjektert i noen år som konsulent. Så jeg har nok en liten anelse hva det innebærer, men ønsket nå detaljer fra noen som faktisk har jobbet med det eller har litt mer innsikt i stillingen. :)

Frank Drebin skrev (6 timer siden):

Jeg har erfaring med å jobbe opp mot prosjektledere (min rolle er prosjekterende), og inntrykket mitt er at de ofte har lange og stressende dager. Enten de har flere mindre prosjekter å sjonglere, eller et stort (10-50 000 m2), så virker jobben stressende. De som har hatt best kontroll har vært veldig nøye med planlegging og oppfølging, rask utsendelse av møtereferater og god forståelse for hvilke utfordringer de ulike fagene har. Kontroll = mindre stress. De som er mindre "på" og tenker at "ja ja, det løser vi når vi kommer så langt" lever et stressende liv. Taurean er inne på det - de får da haugevis med telefoner om problemstillinger som kunne vært løst på forhånd.

Det er mer eller mindre hva jeg har tenkt og fryktet selv. Jeg innbiller meg at det er en svært krevende, ansvarsfull og stressende jobb med mye mas. Og for min del er nok det dessverre avskrekkende, så sant lønnen ikke er astronomisk.

 

 

Lenke til kommentar

Men .. det kan jo være en utfordring. Kanskje du får det til og passer til det? Mente ikke å være veldig avskrekkende. Hvis du har en sjans til å få prøve i for eksempel en uke, uten at du må binde deg for ett år, så kan du jo kanskje prøve. I verste tilfelle kommer det en annen som har mer peiling og tar over. Så finner du ut om det passer eller ikke. Å snakke med personen som tilbød deg jobben mer nøye om hva det innebærer kan være lurt. Fjerne risikomomenter.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (18 timer siden):

Men .. det kan jo være en utfordring. Kanskje du får det til og passer til det? Mente ikke å være veldig avskrekkende. Hvis du har en sjans til å få prøve i for eksempel en uke, uten at du må binde deg for ett år, så kan du jo kanskje prøve. I verste tilfelle kommer det en annen som har mer peiling og tar over. Så finner du ut om det passer eller ikke. Å snakke med personen som tilbød deg jobben mer nøye om hva det innebærer kan være lurt. Fjerne risikomomenter.

Jeg tviler ikke på at jeg får det til og jeg tror jeg kunne passet til det, men tror nok ikke det er noe for meg per dags dato av ulike årsaker. 

Det mest avskrekkende for min del er at dette er en jobb som krever at jeg er fysisk tilstede, hvor andre er avhengig av meg og dermed gir langt mindre frihet enn jeg hadde i forrige jobb. Null mulighet for å ta hjemmekontor og sannsynligvis er det ikke mulig å ta tidlig fri en dag om jeg skulle ønske det.

Det i seg selv tror jeg blir en deal-breaker her, så jeg kommer nok til å takke nei.


 

Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen på Diskusjon som jobber med dette eller har jobbet med det? :)

Har nå fått et tilbud som rent økonomisk kan friste (20 % mer brutto enn forrige jobb), men er skeptisk av grunnene nevnt over.

Samtidig frister det litt også - både med hensyn til lønn og at jeg tror det potensielt kan være en givende og interessant jobb. Sannsynligvis mer variert enn hva jeg gjorde tidligere.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (36 minutter siden):

Er det virkelig ingen på Diskusjon som jobber med dette eller har jobbet med det? :)

De har ikke tid til å sitte her inne og svare, det er mer enn nok å gjøre på jobb? 

Det skal sies at du har en god kombinasjon med erfaringen som både tømrer og prosjekterende, så hvis du i tillegg er en strukturert person så tror jeg gjerne du kan passe i en slik jobb, og det mener tydeligvis firmaet du har fått tilbud fra også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (1 time siden):

De har ikke tid til å sitte her inne og svare, det er mer enn nok å gjøre på jobb? 

Vel mulig. ;)

Sitat

Det skal sies at du har en god kombinasjon med erfaringen som både tømrer og prosjekterende, så hvis du i tillegg er en strukturert person så tror jeg gjerne du kan passe i en slik jobb, og det mener tydeligvis firmaet du har fått tilbud fra også.

Ja, tror nok det kan stemme. Får gruble litt til. :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (19 timer siden):

Vel mulig. ;)

Ja, tror nok det kan stemme. Får gruble litt til. :)

Jeg har jobbet som prosjektleder i bransjen, men innen tekniske fag da. Nå er jeg leder for prosjektledere. Har også vært innom eiendom og jobbet om leder for hele eiendom/bygg. Prosjektleder er en spennende jobb og krever at du kan deiligere på en god måte. Din jobb blir å følge fremdrift, løse floker og konflikter som ofte handler om penger/tillegg/merarbeid ihht kontrakten. Det krever tidvis lange dager på jobb, men ikke nødvendigvis hele tiden. 

Siden du har jobbet i bransjen og fått tilbudt jobb, så har tilbyder vurdert din kompetanse og ansett deg som riktig kandidat for jobben. Du kommer til å ha folk over, ved siden av og under deg som vil kunne støtte deg opp. Arbeidsgiver har forståelse for at du er nyansatt og trenger veileding og støtte underveis. 

Mitt råd er - kjør på, ta utfordringen og lær på veien dit. Det er en stilling folk ofte sitter på ut karrieren, så lenge betingelsene er OK. Lykkes du, vil du ha mange andre muligheter i fremtiden mht jobb. 

Endret av baBuShKa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
baBuShKa skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet som prosjektleder i bransjen, men innen tekniske fag da. Nå er jeg leder for prosjektledere. Har også vært innom eiendom og jobbet om leder for hele eiendom/bygg. Prosjektleder er en spennende jobb og krever at du kan deiligere på en god måte. Din jobb blir å følge fremdrift, løse floker og konflikter som ofte handler om penger/tillegg/merarbeid ihht kontrakten. Det krever tidvis lange dager på jobb, men ikke nødvendigvis hele tiden. 

Siden du har jobbet i bransjen og fått tilbudt jobb, så har tilbyder vurdert din kompetanse og ansett deg som riktig kandidat for jobben. Du kommer til å ha folk over, ved siden av og under deg som vil kunne støtte deg opp. Arbeidsgiver har forståelse for at du er nyansatt og trenger veileding og støtte underveis. 

Mitt råd er - kjør på, ta utfordringen og lær på veien dit. Det er en stilling folk ofte sitter på ut karrieren, så lenge betingelsene er OK. Lykkes du, vil du ha mange andre muligheter i fremtiden mht jobb. 

Takk for bra innspill, baBuShKa! :)

Høres bra ut det! Og omtrent som jeg kan tenke meg det. 

Problemet for min del nå er at jeg har et annet sideprosjekt som jeg ser for meg vanskelig kan kombineres med en slik jobb ettersom jeg tror dette er en jobb som vil kreve mye av meg. I tillegg er det nok en jobb som krever at jeg er tilstede gjennom hele arbeidsdagen i motsetning til kontorjobber som kan ha litt mer fleksibilitet.

Men det er et interessant tilbud som jeg så absolutt vurderer seriøst.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...