Gå til innhold

Kvalitet på Apple TV Stream vs TV box (Get)


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en 4K TV (Samsung Q85R65) og Apple TV 4K.

Bruker utelukkende apple tv å se på tv med, gjennom Get sin app for apple tv.

Har nå gjennom borettslaget fått tilbud om ny tv boks fra get, såkalt "get box".

 

Lurer litt på om jeg vil få bedre kvalitet på direktesndte tv sendinger gjennom denne boksen kontra Apple TV? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Normalt sett er kvaliteten på broadcast-sendinger en god del høyere enn for streamingappene.

I tillegg til at man har høyere bitrate, har en del aktører 25bps på streaming kontra 50bps på broadcast. Kan være spesielt merkbart på sportssendinger. Kan også være at man via streaming f.eks. har HD som høyeste oppløsning, mens det er Full HD på de fleste kanaler for broadcast.

Spesielt på en såpass stor TV, tror jeg godt man kan merke god forskjell på broadcast og streaming. Om ikke Get har gått i gang med å ha svært høy kvalitet på streaming-enkodingen sin, samt tatt i bruk 50bps.

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

Ja. Normalt sett er kvaliteten på broadcast-sendinger en god del høyere enn for streamingappene.

I tillegg til at man har høyere bitrate, har en del aktører 25bps på streaming kontra 50bps på broadcast. Kan være spesielt merkbart på sportssendinger. Kan også være at man via streaming f.eks. har HD som høyeste oppløsning, mens det er Full HD på de fleste kanaler for broadcast.

Spesielt på en såpass stor TV, tror jeg godt man kan merke god forskjell på broadcast og streaming. Om ikke Get har gått i gang med å ha svært høy kvalitet på streaming-enkodingen sin, samt tatt i bruk 50bps.

Takk for svar!

Jeg har bedt om å få tilsendt denne boksen, så får vi se hvordan det blir :-) Synes nemmelig kvaliteten på sendingene er litt så som så, spesielt i forhold til on demand innhold.

Ser jeg skrev modellnummeret på TV-en min litt feil, QE65Q85R skulle det selvfølgelig være (65"), men du skjønte det sikkert. 

Når du skriver bps, så antar jeg du mener Mbit/s? 

Lenke til kommentar
Just now, sindredl said:

Takk for svar!

Jeg har bedt om å få tilsendt denne boksen, så får vi se hvordan det blir ? Synes nemmelig kvaliteten på sendingene er litt så som så, spesielt i forhold til on demand innhold.

Ser jeg skrev modellnummeret på TV-en min litt feil, QE65Q85R skulle det selvfølgelig være (65"), men du skjønte det sikkert. 

Når du skriver bps, så antar jeg du mener Mbit/s? 

bps = bilder per sekund. Altså rammerate/oppdateringsfrekvens. Altså hvor mange bilder som vises per sekund i avspillingen. 

On-demand-innholdet vil jeg anta er det samme om du bruker AppleTV eller Get Box. Det kvaliteten vil være bedre på er selve live-sendingene.

Lenke til kommentar
NULL skrev (8 minutter siden):

bps = bilder per sekund. Altså rammerate/oppdateringsfrekvens. Altså hvor mange bilder som vises per sekund i avspillingen. 

On-demand-innholdet vil jeg anta er det samme om du bruker AppleTV eller Get Box. Det kvaliteten vil være bedre på er selve live-sendingene.

Ahh, haha dumme meg, er litt mer vant med "fps" enn bps", hehe. Da er jeg med ?

Troor faktisk get appen kjører 50bps. Apple TV-en har en funksjon hvor den kan synce framraten til innholdet, så testet dette litt på forskjellige ting, den havnet på 50 ved streaming faktisk. Havnet på 24/25 ved Netflix streaming. Sånn som jeg har skjønt det så vil det gi samme resultat om man har TVen på 25hz eller 50hz gitt en 24/25bps sending?

Altså kan den settes til fast hz (25/50/60) eller du kan velge sånn adaptiv etter innhold. Fikk litt stuttete bilde når den stod på fast 4K 60Hz på innhold med 25bps nemmelig, så satte den til 50hz isteden.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...