Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolering av innervegg og etasjeskille


Anbefalte innlegg

Hei. Skal skal gipse ett soverom. Tenker å beholde isolasjon i yttervegger så lenge den ser Ok. En vegg går til soverom og er ikke isolert. Er en 2x3 vegg.

I taket er det 20cm hulrom for isolasjon  

Har søkt meg fram til å bruke rockwool, men er usikker på ulike typer. Hva type bør jeg bruke for lydisolering i tak(20cm) og vegg(7cm)?

Har ikke tenkt å ha lydbøyle, fore ut vegg eller Dobbel gips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
newman221 skrev (4 minutter siden):

Hvor mye skal du dempe lyden da? Ønsker du skikkelig lydisolering kommer du ikke utenom dobbel stendervegg med isolasjon og hulrom samt to lag gips på hver side. 

Sånn det er nå er det ingen isolasjon, så jeg vil ha noe som er bedre en det. Det er type isolasjon jeg lurer på. Har sett rockwool har noe isolasjon som er lydplater eller flexi a plater. Lurer da på hva jeg bør velge økonomisk og praktisk. Blir ikke lydtett. Skal ha ledstripe i taket...

Lenke til kommentar

http://download.rockwool.no/media/17736/brann_og_lydisolering_ROCKWOOL.pdf

 

Fint sted å finne informasjon om veggkonstruksjoner og lyddemping. Hvis du blar ned til side 19 finner du vegger med trestender. Husk at dB-skalaen er logaritmisk, så selv om det fremstår som banal forskjell på 38 og 40dB er det meget merkbart. Og kommer du deg opp i 43dB (B60/EI60 ikke-bærende med 1+2lag gips vil du få merkbart bedre isolering.  

Flexi-A er standardisolasjonen til Rockwool. Den er bra på lyd, og ganske lett å jobbe med. Husk å fuge mellom gipsplate på vegg og tak, samt gulv. Åpninger og glipper i konstruksjonen ødelegger lydisoleringen. 

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...