Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver vil bestride sykemelding.


Gjest 7d589...226

Anbefalte innlegg

Gjest 7d589...226

Som tittelen sier;

arbeidsgiver vil bestride sykemeldingen min fra fastlegen min.

Jeg har fått vite at svigerfar lenger ikke får cellegift, og må forberede seg på å dø! Jeg er helt knust! Jeg har ikke familie fra før, og han tok meg inn som sin egen sønn da jeg ble sammen med min samboer for mange år siden. Derfor er han som en far for meg.

Jeg orker ikke å jobbe. Jeg er lei meg, og klarer ikke å tenke på andre ting annet enn å tenke på hva som vil skje nå. 

jeg prøvde å være så åpen og ærlig med min arbeidsgiver, men han mener at jeg ikke har rett til sykepenger, noe jeg mener er feil. Jeg og min samboer har det vondt, og vi er i en veldig sårbar tid akkurat nå.  
 

Skal jeg godta dette? Vurderer å gi slipp da jeg har nok å tenke på...skal uansett tilbringe så mye tid med far som mulig. 

 

Anonymous poster hash: 7d589...226

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7d589...226

Vil også påpeke at han dagen før ringte til fastlegen min. Fastlegen fikk selvfølgelig min samtykke til å ringe til min arb.giver.

Da fastlegen ringte meg tilbake, forklarte han hva min arb.giver aktet å gjøre. Føler arb.giv verdsetter sine meninger langt mer enn legens. 

Anonymous poster hash: 7d589...226

Lenke til kommentar
Gjest 19fa7...3bf

Forferdelig trist, men det er dessverre lives gang. Du har heldigvis flere du står sammen i sorgen med. Selv om det nærmer seg slutten, så vil han sikkert ikke ha folk på seg 24/7 heller, før helt på slutten. Jobben kan være en måte å få tankene over på andre ting også. 

Anonymous poster hash: 19fa7...3bf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det beste er om det feiler deg noe fysisk som vond rygg, vondt i hodet, dårlig søvn osv. I situasjonen du er i kan man lett få slikt. Det høres også ut som om du har en konflikt med arbeidsgiver som er en påkjenning i seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest 7d589...226
Gjest 19fa7...3bf skrev (6 timer siden):

Forferdelig trist, men det er dessverre lives gang. Du har heldigvis flere du står sammen i sorgen med. Selv om det nærmer seg slutten, så vil han sikkert ikke ha folk på seg 24/7 heller, før helt på slutten. Jobben kan være en måte å få tankene over på andre ting også. 

Anonymous poster hash: 19fa7...3bf

Jeg vil da ikke rømme vekk fra denne situasjonen. Jeg får vite at far skal dø. Skal jeg vente til han dør før jeg får sørge?

Anonymous poster hash: 7d589...226

Lenke til kommentar

I følge nav.no:

Sitat

Hvem kan få sykepenger?

Du må være medlem av folketrygden.

  • Grunnen til at du ikke kan jobbe må være din egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble sykmeldt.
  • Du taper pensjonsgivende inntekt mens du er syk. Dette er inntekt du har mottatt som lønn og betalt skatt av. 
  • Inntekten din må tilsvare minst femti prosent av grunnbeløpet i folketrygden (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder bare etter arbeidsgiverperioden, vanligvis de første 16 dagene av sykefraværet.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere

Du kan altså ikke få sykepenger for at din svigerfar er syk. Men dersom dette fører til at du er syk, så kan det innfri vilkåret. Problemet her er åpenheten med arbeidsgiver(og kanskje kollegaer). Dersom de sitter med et inntrykk av at du er sykemeldt(og får lønn) fordi det er svigerfaren din som er syk, så kan jeg forstå at de reagerer og at sjefen din vil bestride sykemeldingen.

Men samtidig så er dette ikke uvanlig og noe ganske mange vil oppleve, og til en viss grad er det altså forventet at en står i det og møter på jobb.

Svigerfaren din er ikke død enda, så å begynne å sørge nå blir kanskje litt tidlig(etter min mening). Å bruke mye tid sammen med familien i en slik situasjon er nok veldig rett - men familien bør og forstå at du har en jobb å ta deg av.

Et alternativ er kanskje ulønnet permisjon? Det vil naturligvis gjøre at du ikke får lønn men det finnes jo viktigere ting enn penger her i livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ed962...46e

Det var veldig dumt av deg å være ærlig med arbeidsgiver. Din arbeidsgiver mangler tydeligvis empati med din situasjon og setter noen lønningsdager over din situasjon. Nå har du lært det til neste gang om du fortsetter å jobbe der du er. Og hvor mye du bør legge i jobben din emosjonelt. 

Når det er sagt, så er det veldig viktig fremover at din lege ikke under noen omstendigheter skriver på en eventuelt ny sykemelding at det ikke står der at du er i noen konflikt med arbeidsgiver. NAV vil ikke godkjenne det som grunn. Selv om du blir psykisk syk pga forhold på arbeidsplassen mens du er i en konflikt må dette ikke fremkomme på sykemelding. 

Sjekk ut om du kan få omsorgspermisjon eller ta ut ferie i stedet for. Ulønnet permisjon bør uansett ikke være et problem. 

Anonymous poster hash: ed962...46e

Lenke til kommentar

Etter arbeidsmiljøloven § 12-10 så har du rett til opp til 60 dagars permisjon for å pleie nærståande i livets siste fase. 

Slik permisjon gir rett på pleiepengar. 

 

Sjukemelding er feil veg å gå når det ikkje er du som er sjuk. Sjekk også opp om du har tariffavtale eller permisjonsregelement på din arbeidsplass som gir ytterlegare rettigheiter i din situasjon. 

Lenke til kommentar
Gjest ed962...46e
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Etter arbeidsmiljøloven § 12-10 så har du rett til opp til 60 dagars permisjon for å pleie nærståande i livets siste fase. 

Slik permisjon gir rett på pleiepengar. 

 

Sjukemelding er feil veg å gå når det ikkje er du som er sjuk. Sjekk også opp om du har tariffavtale eller permisjonsregelement på din arbeidsplass som gir ytterlegare rettigheiter i din situasjon. 

Har vel kun rett til pleiepenger om den som pleies ikke oppholder seg i institusjon. Og vanligvis gjelder det kun for en person per pleietrengende slik at om partner eller partner til svigerfar allerede benytter den ordningen vil ikke det gå. 

Mange bedrifter har velferdspermisjon med lønn. Sjekk hva bedriftsreglementet sier. 

Anonymous poster hash: ed962...46e

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 29.3.2020 den 12.09):

Sjukemelding er feil veg å gå når det ikkje er du som er sjuk.

Er psykisk lidelse som følge av sterk sorg og tap av et nært vennskap eller familiemedlem ikke gyldig grunn til sykemelding? Jeg kan forstå arbeidsgivers situasjon med kanskje manglende kompetente og ledige folk .. men dette er jo en del av å drive forretning, man må prøve å være forberedt og ha folk tilgjengelig .. det er jo en risiko man må ta innover seg. Jobb er ikke viktigere enn liv. Jobb er ikke det samme som krig. Det finnes sikkerhetsnett i arbeidslivet, men ikke alltid i krig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opplevde det samme som deg da farmor lå for døden for noen år siden. Jeg hadde et nært forhold til henne da det var hun som tok seg av oss når mamma var fulltidsstudent og pappa var bonde. Jeg var ringevikar (men jobbet 120%), så her ble løsningene å stryke vaktene. Jeg fikk reist og tatt farvel, men da jeg kom tilbake var jeg fullstendig knust. Får tårer i øynene bare av å skrive dette nå. Jeg fikk to ukers sykemelding, og den ble heldigvis ikke bestridt.

Det var en dag jeg reiste for tidlig tilbake på jobb og satt stort sett på do og bare gråt, så den dagen ble jeg sendt hjem. Jeg jobbet på et bofellesskap og når jeg ikke klarte å være sterk selv, så var det umulig å være sterk for andre. 

Håper du finner ut av det, vet godt hvor sårt og frustrerende det er.  

Lenke til kommentar
Gjest 8698f...696

Vi har ekstremt gode sykelønnsordninger her i landet, og missbruk av det er dessverre altfor hyppig bruk. Det vil også gjøre at de gode vi har forsvinner etter hvert.

Spørsmålet er: Hvorfor skal arbeidsgiveren din sitte med regningen? De må betale de første 15-16 dagene med sykepenger, altså 15-16 dager med full lønn til deg, før staten tar over. De taper også inntjening på deg, og må fortsatt betale arbeidsgiveravgift og avsette til feriepenger. Så det veldig høy kost over kun de kronene man har i lønn.

Løsningen er å søke om permisjon, og ta kostnaden på egen kappe.

Fikk ikke noe spørsmål eller noe slik fra jobben selv når min far gikk bort, fikk beskjed om å ta tiden jeg trengte. Behøvde ingen sykemelding eller egen melding. Dette er i privat bedrift. Men fikk da igjen for at jeg jobber det som trengs når det trengs, og ikke syte til seg alt mulig. Det er det min sjef kaller gi og ta, for det meste så blir det å gi til arbeidsgiver av fritiden, men får da igjen når det faktisk trengs også.

Anonymous poster hash: 8698f...696

Lenke til kommentar
Gjest 8698f...696 skrev (7 timer siden):

Løsningen er å søke om permisjon, og ta kostnaden på egen kappe.

Fikk ikke noe spørsmål eller noe slik fra jobben selv når min far gikk bort, fikk beskjed om å ta tiden jeg trengte. Behøvde ingen sykemelding eller egen melding. Dette er i privat bedrift. Men fikk da igjen for at jeg jobber det som trengs når det trengs, og ikke syte til seg alt mulig. Det er det min sjef kaller gi og ta, for det meste så blir det å gi til arbeidsgiver av fritiden, men får da igjen når det faktisk trengs også.

Anonymous poster hash: 8698f...696

Løsningen er at vi burde lære om slike ting i skolen, sånn at vi var forberedt på at det kunne skje.

Men jeg opplever ikke trådstarter som sytete, håper ikke du indikérer det. For alt du vet kan han/hun være den mest lojale ansatte i verden, og lederen er en drittsekk. Tilgir du -alle- arbeidsgivere alt mulig, og enhver som klager er er en sytepave?

Gi og ta, det går to veier, akkurat som med respekt.

Lenke til kommentar
Gjest ed962...46e
Dubious skrev (16 timer siden):

Nå i disse tider så må arbeidsgiver kun betale de første 2 dagene

Hva fabler du om? Arbeidsgiver kan ikke permittere folk fordi de ønsker å være hos døende slektninger? 

Å bli permittert er ikke det samme som å søke om og få (betalt eller ubetalt) velferdspermisjon. 

Anonymous poster hash: ed962...46e

Lenke til kommentar

Dette er vel ein jusstråd, og derfor ein tråd for å beskrive faglig og konkret kva rettigheter TS har - ikkje ein tråd for å skitslenge om kva folk føle er rett eller god praksis om sjukemelding?

Når det er sagt vil eg anbefale at TS får bite det sure eplet og be om ferie eller permisjon - med eller uten lønn får dykk nesten finna ut av. Andre alternativer er fleksible arbetstider om det er mogleg, eller jobbe heimafrå i mindre kapasitet i ei periode. Om situasjonen går utover di evne til å jobbe er det vel egentlig i arbetsgiver sin interesse å innvilige det på eit vis.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Dette er vel ein jusstråd, og derfor ein tråd for å beskrive faglig og konkret kva rettigheter TS har - ikkje ein tråd for å skitslenge om kva folk føle er rett eller god praksis om sjukemelding?

Når jussen er utydelig, så er det viktig å diskutere kjerneverdier, sånn at TS kan få et tydeligere bilde over hva som er riktig og galt å gjøre. Etter min mening like viktig som selve jussen, eller kanskje mer viktig. Ansér ikke det jeg selv skriver som skitslenging, prøver å vise enda mer respekt enn vanlig i jussforumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...