Gå til innhold

Test av Hyundai Kona: Rekkevidden inviterer til langtur, men det er ikke sikkert du får plass til bagasjen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eier selv en Kona i samme farge, med skinnseter og soltak, så full pakke der. Den nye versjonen retter mange av de tingene man kan utsette med den, som app og mulighet til å forvarme bil fra denne, live oppdatering av ladestasjoner, er mulig å bestille med krok og atpåtil få lov å trekke en knøtte-henger etter seg.

Dessuten betyr raskere AC-lading mulighet for at det blir litt mere akseptabel pris på dette hos enkelte ladeoperatører.

Har vurdert om jeg skulle ettermontere krok, men siden det ikke gir rett til å trekke noe, så kvier jeg meg, da jeg synes det er noe stiv pris for ettermontering.

Har vært i Danmark og Nord-Tyskland med min, og synes den er ganske så fin bil også på langtur, men da var vi bare to. Uten å ta ut ene "plastfillamentet"/romdeler under platen, som gjør at man får senketgulvet litt mere, så fikk jeg plass til 40 liter kjøleboks, telt, lite campingbord (sammenleggbart) og 2 campingstoler, samt annet cmpingutstyr og klær. Alt dette fikk akkurat plass i bagasjerommet, men ekstra fottøy ble satt på gulvet bak.

Det er knapt med plass, men det går, og man kan bestille "frunk" fra frunk.at, som løser det største irritasjonsmomentet, nemlig plass til ladekablene, slik at de fremdeles er lett tilgjengelig uten å måtte tømme bagasjerommet først. Har ikke bestilt selv, men tenker på å kopiere idéen og få laget føtter selv. Krever at man tar av det originalet plastdekselet, som tilsynelatende bare er til pynt. Der får man og kjøpt gassdempere til panseret, som jeg ikke skjønner at ikke Hyundai monterte originalt, men er lett å feste selv, og prisen er grei.

Men jeg hadde ikke kjøpt ny Kona, når prisen opp til TM3 er så liten som det er, etter at Ionity gjorde seg tilnærmewt uaktuell som ladeoperatør. Finnes dog en mulighet til å skaffe seg ladekonto hos Chargepoint, som fremdeles gir fastpris (72,96 per ladesesjon), men det er uvisst hvor lenge det holder. Og andre operatører har og benyttet anledningen til å skru opp prisen til lite interessante priser.

Og ladenettet til Tesla blir bare en langt større årsak til å gå for en TM3. Riktignok en større bil, og ikke "hothatch",  men om du vurderer Kona som stor nok, eller er usikker på det, så er jo TM3 godt innenfor, og man kan dessuten, til langt lavere pris, få krok med større lastekapasitet.

Selv om jeg liker Kona mi, så hadde jeg altså valgt TM3 om jeg skulle kjøpt bil nå, ihvertfall slik prisene og begrensningene er nå. Om hurtiglading hos konkurrentene hadde blitt mere fornuftig priset, så hadde jeg kanskje tenkt anderledes, men siden jeg kjører mest langturer, og ikke jobbreiser i byen/bynære områder, og lite lokalkjøring ellers, så er det slik jeg vurderer det.

Og må man ha barnevogn, så bør man også tenke seg om...

Endret av Snowleopard
Setningsoppbygning
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har Kona selv og mine opplevelswr er helt identiske. Har dog takboks så om man kan leve med ca 10-15% mindre rekkevidde så får man en god del ting oppi der. Vi har også unge så det går akkurat å få barnesete bak passasjersetet. Men for meg som er lang (1.91m) så blir det ikke perfekt benplass da.

Vi har en veldig kompakt barnevogn så den gir mulighet for å ha bagasje baki samtidig. Den går også med ett nødskrik i takboksen på langtur.

Har kjøpt frunk som jeg snart skal montere når vinteren slipper.

Helt enig med deg angående lading og pris, vi vurderer derfor model y når den kommer. Den har stort sett alt Kona mangler, og da får man en større bil med en god del bedre specs, og selv prisen er ikke så ille. Den har i tillegg fått varmepumpe som m3 mangler. 

Model 3 ville jeg personlig ikke gått for da det er en sedan, og gir derfor veldig liten mulighet for å få inn større ting inn bak. I tillegg til at man sitter lavt. Men det er jo smak og behag.

Vi kjørte 4100km gjennom 3 land i sommer, og med god planlegging og bruk av abetterrouteplanner.com så gikk det helt fint. Kan tilføre at bilen med takboks leverer rett i overkant av av 300km med kun motorvei og 120km/t. Samme gjør den i rundt -20 og helt kaldt batteri. 

Endret av ArneJ.
Leif
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å sette på taktelt, så da sparer jeg plassen til teltet.

For egen del er TMY litt for mye opp til mitt budsjett, men skjønner og er ellers fullt enig i vurderingen av den.

Har en bror med en 3-serie sedan, men den har en helt annen utforming på bagasjelokket, så TM3 er langt bedre selv der, men klart, i forhold til hatchback og stasjonsvogn kommer det til kort. Men i de få situasjonene det blir et problem, så kan man ordne seg en henger. Det er et greit kompromiss for min del.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snowleopard said:

Vurderer sterkt å sette på taktelt, så da sparer jeg plassen til teltet.

For egen del er TMY litt for mye opp til mitt budsjett, men skjønner og er ellers fullt enig i vurderingen av den.

Har en bror med en 3-serie sedan, men den har en helt annen utforming på bagasjelokket, så TM3 er langt bedre selv der, men klart, i forhold til hatchback og stasjonsvogn kommer det til kort. Men i de få situasjonene det blir et problem, så kan man ordne seg en henger. Det er et greit kompromiss for min del.

Vi vet vel enda ikke prisen på Model Y SR+ da, som vel blir nærmest Kona siden den mangler firehjulstrekk.

Men tar vi samme prisforsjell som Model 3 SR+ mot LR så blir det jo 432 000kr for Model Y SR+.

Fortsatt 123 000kr kr dyrere enn Kona, og Model Y aner man ikke hvor lenge man må vente på. 

Men vi vet jo heller ikke om de kan finne på å komme med Model Y SR (uten +) som da blir enda billigere.

Nå stiger vel alle bilpriser i taket grunnet kronekolaps da, så har man ikke bil i bestilling så kan det bli sabla dyrt plutselig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Vi vet vel enda ikke prisen på Model Y SR+ da, som vel blir nærmest Kona siden den mangler firehjulstrekk.

Men tar vi samme prisforsjell som Model 3 SR+ mot LR så blir det jo 432 000kr for Model Y SR+.

Fortsatt 123 000kr kr dyrere enn Kona, og Model Y aner man ikke hvor lenge man må vente på. 

Men vi vet jo heller ikke om de kan finne på å komme med Model Y SR (uten +) som da blir enda billigere.

Nå stiger vel alle bilpriser i taket grunnet kronekolaps da, så har man ikke bil i bestilling så kan det bli sabla dyrt plutselig.

Ikke uenig i det du sier, spesielt siden TMY er jo så godt som ferdig spekket selv i billigste versjon, så toppmodellen er den som er å sammenligne mot, spesielt siden Hyundai ikke leverer 11 kW lader på annet enn topspekket utgave, og tror det var krav om det også for hengerfeste. Men det er lengre frem i tid, og da er det vel enda flere konkurrenter, og Ionity har måtte redusere prisene.

 

?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Ikke uenig i det du sier, spesielt siden TMY er jo så godt som ferdig spekket selv i billigste versjon, så toppmodellen er den som er å sammenligne mot, spesielt siden Hyundai ikke leverer 11 kW lader på annet enn topspekket utgave, og tror det var krav om det også for hengerfeste. Men det er lengre frem i tid, og da er det vel enda flere konkurrenter, og Ionity har måtte redusere prisene.

 

?

Ja man får jo alt av utstyr på Model Y selv i billigste utgave. Snakker jo da 9 kamera blandt annet (Sentry mode er en fantastisk funksjon som alle biler burde fått).

Men man har jo ikke sett spesifikasjoner på SR varianten da. Tesla skrotet vel den til Model 3 og leverer kun SR+ som jo har akkurat samme specs enn de andre modelle med untak av at den mangler noen høytalere, og at man må betale en slant for å få satelittkart og varme i baksetene (kun software).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...