Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mistet Lappen grunnet RUS spørsmål


Gjest 9e1d6...d6c

Anbefalte innlegg

Gjest 9e1d6...d6c

Jeg jeg tok lappen i April fjor,  jeg er i LAR "Subutex" så jeg levere urinprøver hver uke. I august testet jeg posestiv får Cannabis og mistet da lappen, jeg har nå hatt rene prøver siden August men ingen som kan svare meg på hvor lenge jeg må gå før jeg får lappen tilbake. Har snakket med Fastlege og har ikke fått noe tydelig svar, men hun sier at jeg må nok vente 1 år. Noen som vett noe konkret her?

Anonymous poster hash: 9e1d6...d6c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på. Og det fikk du nok beskjed om dagen du mistet kortet, eller i det minste da boten kom i posten. Det kan være så lite som 6mnd, men det vanligste er 12-15mnd
Og ellers kan det også være opp i flere år ved spesielt skjerpede omstendigheter.

Hvis du er en slik person som kan finne på å kjøre i rus så håper jeg du aldri kommer ut på veiene igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trontron skrev (2 timer siden):

Hvis du er en slik person som kan finne på å kjøre i rus så håper jeg du aldri kommer ut på veiene igjen.

Han sa ikke at han hadde kjørt i rus, men at han hadde testet positivt på en test. I motsetning til alkohol så kan sporene etter THC ligge lagret i fettcellene i opptil to måneder til tross for at rusen bare varer noen få timer. Det er som om du tar deg et glass vin en lørdagskveld og så mister lappen to uker senere selv om du ikke har drukket siden.

Lenke til kommentar

Dessverre er de lovene rundt cannabis drakoniske.

Men er nok minst et år, og klager osv som kan løse det vil uansett ta et år.

Beste er å starte med urinprøver under oppsyn med engang så du kan bevise rusfrihet i perioden , hvis ikke så får du et brev der de krever det i alt fra 3 mnd til 1 år.

 

Lenke til kommentar
Gjest 9e1d6...d6c

Jeg kjørte ikke ruset, jeg røykte en helg Fredag kveld og Lørdag og kjørte ikke før mandag da jeg skulle på  jobb. Men på urinprøven var jeg positiv i 3 uker. Merkelig at ingen kan svare på dette. Blir frustrert hadde vært greit og hatt noe og forhold meg til. Jeg fikk ingen bot grunnet det var ikke politiet som gjorde dette. Kun et brev om at jeg mistet lappen

Anonymous poster hash: 9e1d6...d6c

Lenke til kommentar
10 hours ago, FrihetensRegn said:

Han sa ikke at han hadde kjørt i rus, men at han hadde testet positivt på en test. I motsetning til alkohol så kan sporene etter THC ligge lagret i fettcellene i opptil to måneder til tross for at rusen bare varer noen få timer. Det er som om du tar deg et glass vin en lørdagskveld og så mister lappen to uker senere selv om du ikke har drukket siden.

Og derfor sa jeg HVIS.
Hvor vanskelig er det å forstå?

Lenke til kommentar

Det er ikkje konkrete fristar som må oppfyllast i ei slik sak. Ved manglande edrueligheit har politiet heimel til å inndra førarretten. For å få tilbake førarkortet så må du vise til at vilkåra for å holde tilbake førarretten ikkje lenger er til stades. 

Det er ingen automatikk i at du får igjen førarkortet etter X dagar, du får igjen sertifikatet når du er edrueleg nok til å kunne ha førarkort. 

Det sagt så står det i førarkortrettleiinga at ein oppfyller helsekrava før førarkort dersom ein kan vise til 6 månedar med negative prøver. Godkjente helsekrav og manglande edruelegheit er ikkje det same, men det gir i alle fall ein peikepinn på at du nok ikkje blir vurdert som edrueleg før det har gått eit halvt år. 

Dersom politiet ikkje vil oppheve vedtaket til tross for at du no oppfyller edrueligheitskravet så kan du klage inn saka for sivilombudsmannen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...