Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektet adgang på apotek


Gjest 7f2eb...e35

Anbefalte innlegg

Gjest 7f2eb...e35

Jeg er i karantene men ble informert fra mitt legekontor at jeg har lov å gå på apoteket for å hente ut resept. Det står også på Helse Norges nettside at man som hovedregel ikke skal gå på apotek men at man kan gå for å hente ut resept om man viser hensyn, holder avstand og unngår kø. Jeg gjorde det, hadde hansker og munnbind og holdt avstand men ble likevel bedt om å pelle meg ut og ble møtt med påstand om at noen slike unntak ikke eksisterte til tross for garantie fra mitt fastlegekontor. Jeg ble reglelrett kastet ut og nektet å ta ut min reseptbelagte medisin med begrunnelse at de hadde fått ordre fra Folkehelseinstiuttet om å nekte alle som var i karantene adgang uansett. Jeg har ikke personer som kan hente medisin for meg og hadde ingen annen mulighet enn å gå og hente ut selv. Jeg er forsiktig med tanke på smitte, overhodler karantenereglene, bruker hansker og munnbind når jeg går ut og oppsøker ikke folkemengder og er ikke i nærheten av offentlig transport. Så har apoteket lov tiøl å bare "pælme meg ut" på denne måten?

Link:

https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon

Viser til:
Du bør unngå steder hvor det er vanskelig å holde avstand, og du skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker, apotek og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for å holde nok avstand (det vil si 1-2 meter) til andre og unngå kø.

 

Så hva er riktig her?

Og før noen slenger på påstande om at jeg ikke tenker på smittefare;: jo det gjlør jeg. Jeg hadde både munn og hender tildekkket. Og jeg unngår nærkontakt med andre mennesker og viser fullt hensyn.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Professor Balthazar skrev (6 minutter siden):

Når du har karantene så skal du holde deg hjemme. Du kan imidlertid ta deg en luftetur ut i naturen og på plasser hvor du ikke møter på andre. Å gå inn på butikker er ikke greit.

 

Selvfølgelig kan du gå til butikker og apotek for å få tak i medisiner og mat når du sitter i karantene, og ikke hjemmeisolasjon...

 

Til trådstarter så har dem sikkert bedt deg gå siden du går rundt og viser deg som om du er smittet, feks munnbind og hansker, får sikkert helt annen behandling hvis du viser deg som de andre, diskriminering ja men slik har det nå blitt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35
knipsolini skrev (1 time siden):

Bare så det er klart så har du ikke fått påvist smitte, du er i karantene og ikke isolasjon, riktig?

Karantene og jeg opplyste også om dette siden jeg er et ærlig menneske. Jeg kunne holdt munn og ikke sagt noe men jeg er av den sorten som spiller med åpne kort.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar

Har du noe skriftlig fra legekontoret? Et telefonnummer de kunne ringt fra butikken? Dette burde du fått.

Og det finnes kanskje grupper på facebook som har frivillige som kan gjøre ting for deg. Jeg ville vurdert å spørre om hjelp om jeg fikk karantenepåbud. Kanskje gitt en femtilapp for hjelpen hvis det ble sånn.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35
Vegard# skrev (39 minutter siden):

Hva med å ringe apokteket og spørre hvordan du kan få hentet ut medisinen? Jeg antar de har en reserveløsning når de ikke slipper folk i karantene inn i bygget.

Den gadd de ikke å forklare meg. De ba meg regelrett om å pelle meg ut noe jeg også gjorde. Jeg er ikke en person som settter meg på bakbeina og krangler meg inn, og definitivt ikke i en alvorlig periode som denne. Jeg unngår mer nærkontakt med mennesker enn det som var høyst nødvendig. Men det var null innteresse for å hjelpe og for å finne ut hva slags reseptbelagt medisin jeg trengte. Jeg trodde virkelig ikke at apotekannsatte hvor de selger livsnødvendigheter som medisin kunne ha en slik menneskefiendtlig innstilling. Skulle tro det var et NAV-kontor.

Nei, de forela ikke meg noen reserveløsning. Jeg er sjokkert over en slik holdning fra ansatte på et apotek.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35
Professor Balthazar skrev (11 timer siden):

Når du har karantene så skal du holde deg hjemme. Du kan imidlertid ta deg en luftetur ut i naturen og på plasser hvor du ikke møter på andre. Å gå inn på butikker er ikke greit.

 

Og det overholder jeg også. Jeg har ingen ønsker eller planer om å gå på kafe eller slikt dilldall, heller ikke ETTER at karantenen er over. Men her måtte jeg ha livsnødvendig reseptbelagt medisin og har ingen som kan hente ut for meg. Og det står på offisele nettsider og ble garantert fra min fastlege at det er dispensasjon til å gå på apotek i slike tilfeller om man dekker til smitteluftveier og holder avstand. Jeg gikk ikke dit fordi jeg hadde lyst men fordi det ikke var noen annen løsning. Og jeg tar mer hensyn til å holde avstand til folk enn de fleste. Og hva du mener er greit og ikke er en annen sak; her var det snakk om en hjemmel som er fra offisielt hold som arrogangte kundebehandlere som ikke en gang gadd å forelegge meg et alternativt ignorerer.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35
vidor skrev (18 minutter siden):

De kan nok komme ut med medisin og at du betaler med Vipps ?

Det vil i alle fall ikke gi noe skummel kontakt for dem.

 

Det var null innteresse for å forelegge meg et slikt alternativ. De ba meg praktisk talt om å "pelle meg for helvete ut". Ikke bokstavlig, men det var den holdningen. Dessuten er det slik nå at de scanner VISA-kortene og man slipper å taste PIN-kode. Men slikt var det ingen innteresse for. Jeg er skremt over hvor arrogant kundebehandlere i et apotek kan opptre. Jeg forstår selvfølgelig at man må være forsiktig, men folk trenger fortsatt medisiner i disse tider. De burde i det minste vært forpliktet til å gi meg et alternativ?

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35
Mr.M skrev (7 minutter siden):

da trur de du er sjuk

neste gang dropper du det. og går evt. til et annet apotek hvis mulig

Jeg er et ærlig og rettskaffent menneske. Det var også derfor jeg opplyste om at jeg var i karantene, for jeg akter å følge reglene for kartantene til punkt og prikke.  Jeg vil ikke utsette andre mennesker for smitte dersom jeg skulle ha smitten i meg og derfor har jeg også munnbind og hansker på.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar

Det står jo:"
- "og du skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker, apotek og kafeer."

Du skal som HOVEDREGEL ikke gå på butikken, apoteket osv, men når det står som hovedregel er ikke dette en lov! Det er en anbefaling man bør prøve å holde, altså man skal ikke gå i butikken eller sitte på kafè i tide og utide når man er i karantene, man skal oppholde seg mest mulig hjemme. Skal man gå ut litt, må man unngå steder med masse folk, men man kan jo fint ta seg en skogstur eller en tur i parken, så lenge man holder seg for seg selv!
 Det vil ikke si at man absolutt IKKE kan gå på apoteket, eller i butikken.

Men mitt hovedspørsmål til trådstarter er: Hvordan fikk apoteket vite at du var i karantene? For tviler sterkt på at en lege ville vel skrive på en resept at "pasienten er i karantene" eller "pasienten er under full isolasjon!" For det er ikke relevant informasjon!
Så da tenker jeg at du kanskje har fortalt det selv, og det er vel kanskje ikke så smart hverken på butikkene eller apoteket!
Nå er det jo så ille at om man er uheldig å nyse eller hoste på butikken, for da blir man jo "uglesett" med en gang ;) 

 

Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35 skrev (15 minutter siden):

Jeg er et ærlig og rettskaffent menneske. Det var også derfor jeg opplyste om at jeg var i karantene, for jeg akter å følge reglene for kartantene til punkt og prikke.  Jeg vil ikke utsette andre mennesker for smitte dersom jeg skulle ha smitten i meg og derfor har jeg også munnbind og hansker på.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

ja men du er jo kun i standard hjemmekarantene pga. utenlandsopphold, ikke isolasjon i hjemmet pga. påvist smitte.

det er to vidt forskjellig tingen, mht. aktsomhet.

Det finnes ingen regler vedr. karantene, som forlanger munnbind eller hansker. (dessuten er det ikke å oppdrive for de fleste)

Du trenger heller ingen "dispansasjon" for å gå på apotek i ditt tilfelle (det står jo tydelig i reglene du selv refererte til)

Å bruke maske/hansker kan oppfattes som at du er du sjuk, og ikke nødvendigvis som at det er for å beskytte seg sjøl eller andre for mulige virus i luften.

så mitt råd om å droppe det var bare for å gjøre det lettere for deg sjøl. Men du velger selv.

Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35
Dubious skrev (16 minutter siden):

Alle oppegående mennesker i Norge vil kaste ut noen som møter opp med munnbind og hansker

Hvorfor det? Har du munnbind og hansker er det ikke nødvendigvis fordi du er smittet, men fordi du rett og slett er et OPPEGÅENDE menneske som ikke ønsker å utsette deg selv eller ANDRE for smitte. Er det mer oppegående å slippe til ignorangter som går rett opp ii trynet på folk, driter i å holde avstander og hoster og nyser rett i hendene eller bare i luften? Det er på grunn av slike ignoranter at det norske folk måtte "disiplineres" gjennom strenge lover, ikke på grunn av de av oss som tar smittevern på alvor - og som paradoksalt nok blir kastet ut av apoteker.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar
Gjest 7f2eb...e35
Gjest 7f2eb...e35 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det? Har du munnbind og hansker er det ikke nødvendigvis fordi du er smittet, men fordi du rett og slett er et OPPEGÅENDE menneske som ikke ønsker å utsette deg selv eller ANDRE for smitte. Er det mer oppegående å slippe til ignorangter som går rett opp ii trynet på folk, driter i å holde avstander og hoster og nyser rett i hendene eller bare i luften? Det er på grunn av slike ignoranter at det norske folk måtte "disiplineres" gjennom strenge lover, ikke på grunn av de av oss som tar smittevern på alvor - og som paradoksalt nok blir kastet ut av apoteker.

Merkelig logikk, det er mildt sagt.

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

 

Anonymous poster hash: 7f2eb...e35

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...