Gå til innhold

Ny PC til kontor og bildearbeid (overgang fra Mac)


Anbefalte innlegg

6 mai 2020: Denne maskinen er til salgs som tilnærmet ny. Send meg en PM dersom interessert

 

Hei :)

Jeg er en Mac-bruker og har ikke peiling på PCene (sist jeg var opptatt av det så var mengde Mhz nøkkelen). Så å se på det som selges i butikkene hjelper ikke særlig. Macbooken (pro, mid-2015) min holder på å ta kvelden og det er blitt plagsomt å måtte sjonglere konstant med eksterne HDDs og av /på synkronisering av mapper og filer i Dropbox. Laptop kommer jeg nok til å kjøpe etterhvert, men jeg trenger en stasjonær som jeg kan gjøre det meste av arbeidet på, og med mye lagringsplass. Bruksområde er office work, bearbeiding av skannerte filer, og internet. Imac-prisene er latterlige, så jeg vurderer overgang til PC.

Generelt må den yte bedre enn det jeg har nå. Budsjett: Æh, minst mulig?

Den må ha:

- 4 USB 3, minst 3 bak, minst 1 front

- minst 1 display port, eller USB C

- minst 1 hdmi port, helst 2

- SD kortleser

- Blåtann

- minst 8 TB lagringsplass, helst mer. Fint om selveste operativsystemet og de krevende programmene kan stå på SSD (128-256GB?)

- Må håndtere import og processing av tunge bilder, type TIFF eller JPG, i programmer av lightroom-typen

- Må håndtere flere tunge PDFer samtidig, opp til 1 GB per

- Må håndtere Opera med mange (ex: 40-50) faner samtidig

- Må kunne kjøre to skjermer (34", 3440*1440 og en vanlig HD, 27"), helst 3 (tenker å legge til en 27")

- Ikke avgjørende, med greit om den kan skrues fast under pulten. Altså en firkant / rektangel, ikke noe rare former.

- Trenger ikke cd spiller

- Vil ikke ha bloatware (minst mulig appers og dritt, og ikke noe "jeg-må-oppdatere-mine-drivere-hver-dag-og-reinstalleres-hver-uke")

Dette er veldig viktig for meg slik at jeg kan arbeide i ro og ikke bli forstyrret av driver-konflikts og oppdateringer, restarts osv. jeg ikke har bedt om.

- Trenger ikke gaming-greier. Skal ikke overklokkes, skal ikke oppgraderes.

- Trenger ikke være pent

- Trenger ikke skjerm

 

OS er jeg veldig usikker på, får angst når jeg tenker på de konstante problemene jeg hadde med windows før jeg gikk over til den avslapedde, fungerende Mac-verdenen for 12 år siden...

 

Takk for hjelpen :)

 

 

 

 

Endret av StudentStudent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være et forslag

https://www.komplett.no/configure/1145962/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-office/komplett-office-a35-multimonitor

På nettsiden er der mulig å gjøre noen endringer på maskinen før kjøp.

Endre Hovedkort til Asus ROG Strix B450-f gaming

Endre Strømforsyning til Corsair Tx550M

Legg til nettverkskort med bluetooth: Asus PCE-AC55BT Nettverkskort

Så kan du kjøpe noen harddisker og sette inn. (det kan du sette inn selv)

Og kjøpe en SD-kort leser, f.eks: ICY BOX IB-CR200 Kortleser

Om du er villig til å bygge selv så er det en mulig å kjøpe tilsvarende deler og sette sammen selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (32 minutter siden):

Dette kan være et forslag

https://www.komplett.no/configure/1145962/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-office/komplett-office-a35-multimonitor

På nettsiden er der mulig å gjøre noen endringer på maskinen før kjøp.

Endre Hovedkort til Asus ROG Strix B450-f gaming

Endre Strømforsyning til Corsair Tx550M

Legg til nettverkskort med bluetooth: Asus PCE-AC55BT Nettverkskort

Så kan du kjøpe noen harddisker og sette inn. (det kan du sette inn selv)

Og kjøpe en SD-kort leser, f.eks: ICY BOX IB-CR200 Kortleser

Om du er villig til å bygge selv så er det en mulig å kjøpe tilsvarende deler og sette sammen selv.

Den PCen vil knele fort, for lite og tregt minne, middelmådig CPU og GPU. 

Raw filer tar mye, og alle de fanene og tingene du skal ha oppe krever mye av CPU og minne. Eneste realistiske ville vært å se på threadripper eller x299 med quad minnekanal, noe som ikke akkurat er billig.

Synes det er litt snedig at ts vil betale minst mulig, men har skyhøye krav.

Ts må nok enten opp i 30k ++, eller jekke ned kravene en god del.

128GB SSD til OS disk og programmer er heller ingenting, spesielt når du jobber med RAW filer. 512GB er minste jeg ville gått for på SSD. Hjelper ikke en dritt med OS på SSD, om man må flytte frem og tilbake på alt man har fra trege HDD disker.

Jeg er sikkert litt kvass her, men bedre å være realistisk. Man får ikke en PC som checker hele lista til ts billig.

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (18 minutter siden):

Den PCen vil knele fort, for lite og tregt minne, middelmådig CPU og GPU. 

Raw filer tar mye, og alle de fanene og tingene du skal ha oppe krever mye av CPU og minne. Eneste realistiske ville vært å se på threadripper eller x299 med quad minnekanal, noe som ikke akkurat er billig.

Synes det er litt snedig at ts vil betale minst mulig, men har skyhøye krav.

Ts må nok enten opp i 30k ++, eller jekke ned kravene en god del.

128GB SSD til OS disk og programmer er heller ingenting, spesielt når du jobber med RAW filer. 512GB er minste jeg ville gått for på SSD.

Ryzen 3600X i en stasjonær maskin er vesentlig raskere enn en Macbook fra 2015 som var kravet til hastighet. Ser ikke at han skal trenge noe mer en det jeg har foreslått utifra den beskrivelsen han har gitt. Minne og GPU vil heller ikke gi noe problemer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ber om hjelp er at jeg har ikke peiling på PC. Sist jeg kjøpte komponenter snakket man fortsatt om 3dfx...

Jeg trenger ikke et monster som skal bearbeide 4K-batcher i RAW eller video, men 15mp scans i tiff eller jpg.

Jeg har ikke behov for en maskin til 30k, hadde jeg hatt 30k hadde jeg kjøpt meg en Imac...

B450-f har jeg blitt anbefalt allerede, så det må være noe... Men utover det er det vanskelig for meg å velge GPU og minne  hele pakken blant myriaden av ting som finnes. Jeg forstår for eksempel ikke forskjellen mellom SSDene som ligner på RAM-brikker og de som ligner på kortstokker i egen deksel... men monteringen kan jeg ta med av, regner med at skills fra år 2000 + youtube holder.

Vedlagt en liste som jeg ar laget. Med Ryzen 7 er det 1800kr på toppen. Ser uansett ut som dette ikke holder med en budget på 10k, så jeg må se an. GPU'en har også flere ukers leveringstid (og veldig dårlig reviews?).

Takk for hjelpen, jeg er åpen for flere tips :)

PS: hvorfor har ikke alle hovedkort Wifi og blåtann i 2020?

Screenshot 2020-03-30 at 20.24.44 (2).png

Endret av StudentStudent
Lenke til kommentar

Er er vel kanskje de delene jeg ville valgt:

Hovedkort (med wifi og bluetooth)

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4969201

eller dette uten wifi/bluetooth: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4866049

ram

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5034956

kabinett

https://classic.prisjakt.no/product.php?e=3984728

SSD M.2

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4975274

strømforsyning

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=3397017

skjermkort (har bare valg et tilfeldig GTX 1650 Super)

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5219007

Prosessor Ryzen 7 3700X (eller Ryzen 5 3600)

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5139823

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
StudentStudent skrev (7 timer siden):

Kan det være en alternativ, en del dyrere men mye bang for buck? Og lang levetid? 

 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/stasjonaer-pc/msi-codex-xe-plus-9sd-297eu-gaming-pc/p-1049509/

Jeg ville ikke kjøpt slike maskiner som kanskje ikke er bygd av standard komponenter som lett kan byttes ut. Dessuten er kraftig grafikkort bortkastet om en ikke har brukt for det.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Svein og Emile, jeg gikk for følgende, 13067,9kr totalt. Windows kjøper eg som OEM.

Kan noen anbefale et skjerm som er skarp på hele overflaten? Skal bruke til text og stå loddrett, trenger ikke høytaler eller RGB eller dingser. Den 27" jeg bruker nå er ikke sylskarp med mindre jeg står rett foran den.

 

1219452157_Screenshot2020-04-02at20_00_45.thumb.png.2dca726454687da8b43355a6a4e51550.png1697936209_Screenshot2020-04-02at20_00.52(2)copy.thumb.jpg.5e5008db44c82186c8f557953686a034.jpg840824074_Screenshot2020-04-02at20_00.52(2).png.24ad4dbf0e92c7901762044b6ce9af3c.png

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 30.3.2020 den 15.36):

Den PCen vil knele fort, for lite og tregt minne, middelmådig CPU og GPU. 

Raw filer tar mye, og alle de fanene og tingene du skal ha oppe krever mye av CPU og minne. Eneste realistiske ville vært å se på threadripper eller x299 med quad minnekanal, noe som ikke akkurat er billig.

Synes det er litt snedig at ts vil betale minst mulig, men har skyhøye krav.

Ts må nok enten opp i 30k ++, eller jekke ned kravene en god del.

128GB SSD til OS disk og programmer er heller ingenting, spesielt når du jobber med RAW filer. 512GB er minste jeg ville gått for på SSD. Hjelper ikke en dritt med OS på SSD, om man må flytte frem og tilbake på alt man har fra trege HDD disker.

Jeg er sikkert litt kvass her, men bedre å være realistisk. Man får ikke en PC som checker hele lista til ts billig.

 

Jeg har pc som dekker tilsvarende krav til TS. Langt fra 30k, og x299 trengs ikke.

Så nå at han alt har kjøpt, og det dekker hans behov.

 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Feedback etter 1 måned: Fin fin maskin. Vi har kommet langt fra de gullhvite kabinettene og de firkantede grønne brikkene.

Software: Elendig. Jeg visste at det skulle være vanskelig å gå fra OSX til Windows, men det er å ofre for mye. Svært hemmende working-environment.

PC-en skal da selges, og jeg skal kjøpe en mac-mini. Tross for betydelig  kraftigere maskin - performansen er knap bedre for medium batcher i Lightroom, enn min gammel mac. Den er attpåtil treigere når jeg lager pdfs. Windows tar 10 sekunder til å lage færre sider enn Preview. Spesielt.

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, StudentStudent said:

Jeg skal kjøpe en bøffet opp mac mini med i7 og 1TB SSDnår jeg har solgt pc'en. Skulle gjort det i utgangspunktet. men men. Man lærer av sine feil. Apple tar seg godt betalt for SSD, men peace of mind og clean desk + OSX er i seg selv verdt langt over de 5k extra i forhold til PCen.

Kan du ikke bare installere OSX på PCen da? Er det på grunn av driver support at det er en ulempe? Kan f.eks kjøre en dual boot så har du Windows til gaming f.eks.

Lenke til kommentar
StudentStudent skrev (16 timer siden):

Jeg skal kjøpe en bøffet opp mac mini med i7 og 1TB SSDnår jeg har solgt pc'en. Skulle gjort det i utgangspunktet. men men. Man lærer av sine feil. Apple tar seg godt betalt for SSD, men peace of mind og clean desk + OSX er i seg selv verdt langt over de 5k extra i forhold til PCen.

Jeg er litt forvirret. Hva er egentlig budsjettet ditt?

Hvis du skal ha en Mac mini med i7, 1 TB lagring og 32GB RAM, så snakker vi 27000 kr. Da er vi plutselig i en helt annen prisklasse.

Hvis MacOS er kravet, så betaler du en stor overpris for maskinvaren. I prisklassen som du forespeiler så er forslaget til Emile mer aktuelt.
En slik maskin vil kjøre ringer rundt en Mac mini.

Etter min mening så er Mac mini det dårligste kjøpet du kan gjøre hos Apple, da hadde jeg heller kjøpt Macbook Pro 16" for de pengene hvis MacOS er et absolutt krav.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
4 hours ago, Uderzo said:

Jeg er litt forvirret. Hva er egentlig budsjettet ditt?

Hvis du skal ha en Mac mini med i7, 1 TB lagring og 32GB RAM, så snakker vi 27000 kr. Da er vi plutselig i en helt annen prisklasse.

Hvis MacOS er kravet, så betaler du en stor overpris for maskinvaren. I prisklassen som du forespeiler så er forslaget til Emile mer aktuelt.
En slik maskin vil kjøre ringer rundt en Mac mini.

Etter min mening så er Mac mini det dårligste kjøpet du kan gjøre hos Apple, da hadde jeg heller kjøpt Macbook Pro 16" for de pengene hvis MacOS er et absolutt krav.

Er det ikke slik at Minien performerer bedre enn MBP for lignende prisede maskiner?

Jeg trenger dessuten noe med porter og mye innebygd lagringsplass, ikke en16" bærbær som skal ligge lukket på pulten med kabler og dingser overalt. Jeg trenger heller ikke noe display. Og skjerm, er i tillegg til batteriene, det svakeste delen i en MBP, mine to tidligere MBP fikk nye skjermer og batterier - flere ganger. Utmerket service hver gang, men vil gjerne slippe dette med den nye maskinen.

Så Minien - som jeg hadde sett bort fra da jeg så på MBPs og Imacs, er egentlig det som jeg tror ville passe meg. Mini i7 1TB 8GB koster 18.320kr (studentrabatt). RAM kan jeg oppgradere senere. Det er ca. 10k billigere enn en like MBP, 13" eller 16" med 1TB ssd.

Jeg har vurdert Emile sin løsning, men det er for mye mas. [Edit] Om det var Threadripper-forslaget har jeg sikkert gjort meg misforstått tidlig. Jeg jobber ikke med brushes, filters, layers og slik. Når det gjelder hardware trenger ikke en monster CPU.

Men jeg setter pris på tålmodighet, og rådene deres. PC'en i seg selv er en nydelig maskin. Må bare klare å selge den nå :)

Endret av StudentStudent
Lenke til kommentar
StudentStudent skrev (42 minutter siden):

Er det ikke slik at Minien performerer bedre enn MBP for lignende prisede maskiner?


Jo, det er sant. Sammenlignet med iMac og Macbook Pro. Lagringsplass er forøvrig et stort minus med Mini-en.
Men du er uansett i en annen prisklasse enn den du forespeilet opprinnelig. Du kan få noe som er mye råere for 18 000 hvis du går for en windows/linux maskin.
Nå vet ikke jeg hvilke programmer du bruker, men Adobe fungerer helt flott på windows, etter min erfaring(jobber dog ikke personlig med bilde redigering). Det eneste problemet jeg har vært borti i fotoverdenen er programvaren til Hasselblad, den suger rett og slett på windows. Fungerer helt strålende på Mac.
Uten å vite hva slags ytelseproblemer du har hatt, så er det kanskje litt forhastet å kvitte deg med PC-en med en gang?

Jeg skjønner at du er vant til MacOS, og at det går utover arbeidsflyten når du bruker Windows, og det er en helt ærlig sak. Det er opptil deg om det er verdt å betale en premium for å fortsette å bruke MacOS som du er komfortabel med.

Det er klart at du sparer penger hvis du kjøper RAM-en et annet sted, Apple tar som alltid blodpris for ekstra RAM.
Men du må skru litt, bare sånn at du er klar over det. (2018 modellen er helt lik 2020 i så måte).
https://www.ifixit.com/Guide/Mac+mini+Late+2018+Memory+(RAM)+Replacement/115309

Et alternativ er å sette i sammen en Hackintosh, da får du det beste fra begge verdener. Men det er ikke noe jeg vil anbefale hvis du ikke er komfortabel med "mekking" både når det gjelder hardware og software.
Selv om det har blitt enklere å gjøre den siste tiden, så vil jeg ikke si at det er for hvermansen. 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...