Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bruke gammel maling?


Anbefalte innlegg

Jeg fant to spann "hvit base" (vanntynnbar) i boden fra en tidligere leieboer. Jeg hadde et håp om å bruke denne istedenfor å kjøpe ny maling, men oppdaget at det er svarte flekker i spannet og i malingen. Ser ut som typisk veggsopp. Lokket har også den samme soppaktige svarte belegget. Og denne basen må være minst 8-9 år gammel.Den lukter fint, lukter som vanlig maling. Den har skilt seg, men virker som det kan være mulig å få den blandet sammen med nok hard arbeid.

Vil bare være sikker på at selv om jeg plukker ut disse flekkene/klumpene er vel malingen ubrukelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Professor Balthazar skrev (1 time siden):

Ja kast den. Maling er ikke dyrt. Verdien ligger i forarbeid og malerjobben.

 

Fordi det vil skape veggsopp?

Grunnen til jeg vil bruke den var fordi jeg hadde håpet å male deler av leiligheten, ikke alle veggene og ville bruke same maling/farge. Men all "hvit base" er kanskje lik? Eller er det som annen maling at det finnes utallige nyanser?
 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (26 minutter siden):

Du må regne med å male alle veggene uansett for at fargen skal være lik når det er så lenge siden det ble malt. Fargen på veggene falmer eller gulner over tid. Du vil ikke kunne male noen vegger nå og få samme fargenyanse som en tidligere malt vegg.

 

kremt skrev (19 minutter siden):

Det spørs på lysforholdene. Malte nettopp en vegg helt og en annen vegg delvis som var malt 6 år tidligere. Ikke mulig å se hvor det er nymalt. Men hvis det er glatt gips, lang vegg og mye motlys blir det noe helt annet.

Tanken var å male veggene men ikke veggene på kjøkkenet ("åpen løsning") som uansett er skjermet for direkte sollys. Problemet er uansett at veggene er fra før farget med denne vanntynnbare malingen som jeg aldri har forstått hvordan jeg skal vaske skikkelig uten at halve malingen havner på kluten, så dermed har veggene ikke blitt noe særlig rengjort på 6 år. (Der hvor jeg har prøvd å vaske med en klut og vann har det blitt etterlatt stygge merker etter kluten...) Dermed må det males.

Men er "hvit base" en universal farge/pigment eller finnes det noen fargekode på disse også?

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (2 timer siden):

Fordi det vil skape veggsopp?

Grunnen til jeg vil bruke den var fordi jeg hadde håpet å male deler av leiligheten, ikke alle veggene og ville bruke same maling/farge. Men all "hvit base" er kanskje lik? Eller er det som annen maling at det finnes utallige nyanser?
 

Ta boksen med deg til butikken så lager dem en som er helt lik.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (53 minutter siden):

Det høres ut som du trenger vaskbar maling, f.eks. Jotun Lady Wonderwall eller Norsjö Easy2clean.

Det hadde vært det beste i utgangspunktet, men ettersom jeg maler før jeg flytter ut av leiligheten leter jeg etter noe som er av den standarden, og ikke ett øre mer, enn det som tidligere var akseptert. Siden jeg ikke kommer til å leve med det. Høres kanskje hjerteløst ut, men ettersom jeg flytter for å flykte høy leie, har jeg ikke mye valg.
Så en ny "hvit base" burde matche den originale (ikke falmete) malingen?

Professor Balthazar skrev (6 minutter siden):

Ta boksen med deg til butikken så lager dem en som er helt lik.

Hadde helst lyst å unngå å dra et 9 liters fult spann med maling til butikken for å drasse et nytt spann tilbake ettersom jeg ikke har bil og ikke bor umiddelbart nær en butikk som selger maling... Men kanskje jeg finner tilsvarende med samme produsent av hvit base?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (13 timer siden):

Mener det finnes både A-base og B-base. Så må du finne fargekoden + glanskoden. Du kan jo ta bilder av kodene.

 

Står en kode og "base 7" eller noe på, + en kode, så er vel mulig å få tak i lik. Men fant to spann til. Alle åpnet (alle knapt brukt). I det andre spannet var malingen også skilt, men hadde ikke noe svarte flekker i. Er det fremdeles ubrukelig pga alder?

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (15 timer siden):

Mener det finnes både A-base og B-base. Så må du finne fargekoden + glanskoden. Du kan jo ta bilder av kodene.

 

Du har A-base (hvit), B-base og C-base. A brukes til tilnærmet hvite og lyse farver mens C-base brukes til svært mørke farver. 

mobile999 skrev (6 minutter siden):

Så vidt jeg husker har det vært et års holdbarhet på maling. Jeg vet ikke om det har endret seg.

Det er noe produsenene har skrevet p for å gardere seg. Det er ikke noe i veien for å bruke eldre maling (så lenge den ikke er urgammel) bare man er påpasselig med å røre den skikkelig sammen.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (12 minutter siden):

Det er noe produsenene har skrevet p for å gardere seg. Det er ikke noe i veien for å bruke eldre maling (så lenge den ikke er urgammel) bare man er påpasselig med å røre den skikkelig sammen.

 

Definer urgammel...
Vi snakker nok om 7-8 år gammel maling. Hvordan vet jeg om den kan brukes og hva er konsekvensene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...