Gå til innhold

Reklamasjon på dårlig batteri


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en Surface Pro 2017 hos Komplett desember 2017 og nå har batteriet blitt skikkelig dårlig. Dersom batteriprosenten når under 20 % slår PCen seg av (skjer hver gang) og kapasiteten på batteriet ifølge Windows Battery Report er på kun 24,760 av 45,000 mWh. Altså en kapasitet på nesten 50% av opprinnelig kapasietet, i tillegg til at den skrur seg av under 20%.

 

Leste at reklamasjon for batterier i PCer ligger på mellom 2.5 til 3 år, men er dette nok til at det er noen mulighet for reklamasjon eller gratis reprasjon/batteribytte? 

 

På forhånd takk!

Endret av HawkeyeFtw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/28/2020 at 11:59 PM, aklla said:

Om du kjøpte den for 3-4 måneder siden og batteriet er ca 50% allerede så er det jo ikke så mye å lure på, bare å ta kontakt med komplett..

 

Så nå at jeg hadde skrevet 2019 istedenfor 2017, som den egentlig var kjøpt. Nærmer seg altså 2.5 år siden kjøp og vil selv si at batteriet er vesentlig dårligere enn hva som kan forventes. Men holder dette?

 

On 3/29/2020 at 12:05 AM, Complexity said:

Har du alltid ladet den til 100%? og latt den stå der lenge over tid?
Det skader batteriet veldig. Men det kan hende du kan "mosjonere" det ved å få bedre ladevaner fremover.

Men kan jo selfølgelig være feil med batteriet og, og da burde du jo selfølgelig få nytt på reklamasjon.

 

Har ikke slavisk ladet den til 100% og har til tider latt den stå over lenger tid dersom jeg f. eks har jobbet hjemme e en dag. Men er det ikke slik at nyere PCer ikke topper av til 100% slik som tidligere batterier gjorde og dermed er mindre skadelig? Jeg vet at en i teorien skal lade fra rundt 40% til 80%, men føler nesten fordelen med en bærbar PC da forsvinner litt om man skal være såpass obs på batteriet. Men vil ikke akkurat si at jeg har "misbrukt" batteriet heller. Eneste jeg har vært veldig obs på er å passe på at maskinen ikke går tom for batteri, da jeg vet det kan forårsake dårligere batteritid.

Lenke til kommentar

Nei batteriet i laptopper bruker å lade seg helt til 100%.

Man må bruke software for å begrense dette men det må som oftest aktiveres manuelt.

Og mange gidder ikke ha software til sine laptopper heller.. Men vet at Lenovo og Huawei har til sine (ettersom jeg har det på min Lenovo og dama mi har det på sin Huawei)

Har vel en 5 år gammel Lenovo laptop og jeg valgte med en gang jeg fikk den at den ikke skulle lade over 60% så jeg kunne ha den koblet i hele tiden. Så trykker jeg bare på "full charge" knappen om jeg trenger batteritid så lader den over 60%.

Batteriet er vel like godt som når maskinen var ny så det har nok hjulpet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Nei batteriet i laptopper bruker å lade seg helt til 100%.

Man må bruke software for å begrense dette men det må som oftest aktiveres manuelt.

Og mange gidder ikke ha software til sine laptopper heller.. Men vet at Lenovo og Huawei har til sine (ettersom jeg har det på min Lenovo og dama mi har det på sin Huawei)

Har vel en 5 år gammel Lenovo laptop og jeg valgte med en gang jeg fikk den at den ikke skulle lade over 60% så jeg kunne ha den koblet i hele tiden. Så trykker jeg bare på "full charge" knappen om jeg trenger batteritid så lader den over 60%.

Batteriet er vel like godt som når maskinen var ny så det har nok hjulpet.

 

Har ikke vært sånn veldig opttatt av akkurat det med å ikke la den lade til 100%, men har mye med at jeg som student har lange dager og hvor timene foregår i forskjellige rom. Har vært mer praktisk å lade til 100% og heller lade når den nærmer seg 20-30%. Men har som sagt vært obs på at PCen ikke skal gå tom for batteri da det er det mest skadelige.

 

Jeg ser helt klar fordelen med å la PCen ligge mellom 40-80%, men dette har ikke vært like praktisk for meg. Jeg synes likevel at batteriet er altfor dårlig etter kun 2 år selv om jeg ikke har fulgt dette.

Lenke til kommentar

Reklamasjonstiden for batterier er vanligvis to år. Men det er likevel ikke en mangel om batteriet har fått en markant reduksjon i levetiden pr. lading etter halvannet år. Nå er dette batteriet uansett over to år, så det er ikke relevant her.

Men er det ikke mulig å bytte batteriet selv, regnes det som en fast del av enheten, og da følger batteriet reklamasjonstiden til enheten. En laptop har fem års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...