Gå til innhold

PC for WOW på ultra - Hva bør jeg oppgradere?


Anbefalte innlegg

Hei! I disse tider har jeg funnet tilbake til et spill jeg egentlig synes er ganske gøy; WoW.

Siden det er det eneste spillet jeg faktisk spiller, har jeg lyst til å kunne kjøre det på ultra settings. Når jeg gjør det i dag faller frameraten tidvis, spesielt i dungeons og områder med mye partikkeleffekter osv.

 

PCen min har i dag følgende specs:

Intel core i5-6400 CPU @2.70ghz   2.71ghz

8gb RAM

Nvidia GeForce GTX 1060 6GB

 

Hvis jeg har forstått det rett er det enten CPU eller mengden RAM som holder meg tilbake, eller begge, men at grafikkortet bør være godt nok. Hva mener dere?

Skal sies at jeg har PCen koblet til en 55" LG OLED 4K TV, så jeg spiller med en oppløsning på 3840x2160. Vet ikke om dette har noe å si for performance?

Målet mitt er å aldri være under 60 FPS på ultra settings. Spent på å høre hva dere tenker.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mye å hente på overclocking da (og det er gratis)

Klokker du skjermkortet ditt så kan det være nok til at den klarer stabil framerate.

Last ned MSI Afterburner og lek deg litt. Om du er helt blank på området så har den vel noen "auto clock" opsjoner som iallefall vil gi deg litt bedre ytelse.

Har selv ett RTX 2070 som yter som ett 2080 takket være MSI Afterburner.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Er mye å hente på overclocking da (og det er gratis)

Klokker du skjermkortet ditt så kan det være nok til at den klarer stabil framerate.

Last ned MSI Afterburner og lek deg litt. Om du er helt blank på området så har den vel noen "auto clock" opsjoner som iallefall vil gi deg litt bedre ytelse.

Har selv ett RTX 2070 som yter som ett 2080 takket være MSI Afterburner.

 

Ja, har sett litt på mulighetene for overklokking, men har også hørt at det kan generere veldig mye varme, og potensielt sett er skadelig for maskinen. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, CommanderKeen said:

Ja, har sett litt på mulighetene for overklokking, men har også hørt at det kan generere veldig mye varme, og potensielt sett er skadelig for maskinen. Hva tenker du om det?

Om du tenker å bytte det ut uansett, er det da noe å være redd for?

Første jeg gjør med ny hardware er å overklokke det så mye jeg klarer. Har enda ikke klart å ødelegge noe :p

Blir gjerne litt mere varme ja men kjølere i dag er som oftest godt dimensjonert til å takle det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 28.3.2020 den 14.36):

Om du tenker å bytte det ut uansett, er det da noe å være redd for?

Første jeg gjør med ny hardware er å overklokke det så mye jeg klarer. Har enda ikke klart å ødelegge noe :p

Blir gjerne litt mere varme ja men kjølere i dag er som oftest godt dimensjonert til å takle det.

Liten oppdatering. Har omsider lastet ned Afterburner og lekt meg med litt overklokking. Har lagt meg på et nivå der jeg får en del bedre ytelse, uten at maskinen høres ut som et jetfly. Vil helst ikke overstige 80° på grafikkortet.

Og da spør jeg på nytt; om jeg skulle oppdatert noe i maskinen for å få bedre ytelse på WOW, hadde det vært lurest å oppgradere CPU eller RAM, eller er det rett og slett bare grafikkortet som er for svakt? Drømmesituasjon er jo om jeg bare kan kjøpe 8GB mer RAM og smelle inn i maskinen og si meg fornøyd. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, CommanderKeen said:

Liten oppdatering. Har omsider lastet ned Afterburner og lekt meg med litt overklokking. Har lagt meg på et nivå der jeg får en del bedre ytelse, uten at maskinen høres ut som et jetfly. Vil helst ikke overstige 80° på grafikkortet.

Og da spør jeg på nytt; om jeg skulle oppdatert noe i maskinen for å få bedre ytelse på WOW, hadde det vært lurest å oppgradere CPU eller RAM, eller er det rett og slett bare grafikkortet som er for svakt? Drømmesituasjon er jo om jeg bare kan kjøpe 8GB mer RAM og smelle inn i maskinen og si meg fornøyd. 

Går fint å overstige 80 grader. Kjører mitt på rundt 85 uten problemer.

Prosessoren din er ikke K? Om den er K kan den og overclockes. Rammen din kan nok også overclockes.

Mere ram vil nok ikke hjelpe noe særlig på frameraten.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Går fint å overstige 80 grader. Kjører mitt på rundt 85 uten problemer.

Prosessoren din er ikke K? Om den er K kan den og overclockes. Rammen din kan nok også overclockes.

Mere ram vil nok ikke hjelpe noe særlig på frameraten.

Usikker på hva du mener med K. Har bare 8GB RAM (men også 6GB VRAM), og har hørt at 16GB bør være et minimum. 

Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (På 5.4.2020 den 13.10):

Liten oppdatering. Har omsider lastet ned Afterburner og lekt meg med litt overklokking. Har lagt meg på et nivå der jeg får en del bedre ytelse, uten at maskinen høres ut som et jetfly. Vil helst ikke overstige 80° på grafikkortet.

Og da spør jeg på nytt; om jeg skulle oppdatert noe i maskinen for å få bedre ytelse på WOW, hadde det vært lurest å oppgradere CPU eller RAM, eller er det rett og slett bare grafikkortet som er for svakt? Drømmesituasjon er jo om jeg bare kan kjøpe 8GB mer RAM og smelle inn i maskinen og si meg fornøyd. 

Det er da ingen grunn til å ikke overstige 80 grader, her struper du skjermkortet ditt. 1060 kan helt fint ligge opp til 94 grader som er maks temp uten at det har noe å si.

Mengde RAM har lite å si for fps, det er hastighet og timings som gjelder. 

Hvor raskt minne (mhz) kjører du på, og timings (CL)? Er hastigheten dårlig på minne er det bedre å bytte ut minnet du har med raskere minne, og plusse på 8GB med tregt minne vil gjøre null for ytelsen.

Mengde blir kun et problem når man går tom, og da snakker vi at spillet lagger. Mengde i seg selv har ingenting å si for ytelsen så lenge spillet får nok minne.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...